Het was een onmogelijke keuze, ik heb super leuke foto's en films gehad!! Als jouw inzending niet is gekozen lag dat zeker niet aan de kwaliteit! Ik ben onwijs blij met wat ik heb gezien van jullie, maakt dat ik alleen maar meer zin heb in HE! Echt chapeau voor jullie allemaal!
Ik moet jullie mails nog even nalopen op verdere vragen, daar kom ik later nog even op terug. Rare week met weinig tijd achter de rug.
Thanks dames! Vind het erg leuk dat mijn stukje is gekozen En moet zeggen dat het mij zo goed is bevallen dat ik denk dat ik een nieuwe passie heb ontdekt Wie had dat gedacht... de fotografe die uiteindelijk reporter wordt...
kan iemand dan zeggen hoe ik hier foto's kan posten
Anoniem
Geplaatst: 29-07-14 22:18
Grondwerk clinic van Tristan Tucker
Veel paardenliefhebbers zijn van mening dat topsport en grondwerk niet samen gaan. Deze zaterdag tijdens de bokt reporterdag bewijst Tristan Tucker op eigen erf het tegendeel. De Australiër combineert grondwerk op een nuchtere manier met de dressuursport en laat dit zien in een verhelderende clinic.
De internationale dressuurruiter start de clinic met een algemeen praatje, wat zijn basis is en hoe hij denkt over paarden. Ondanks dat Tristan Engels spreekt, is hij goed te verstaan, erg duidelijk en het is prettig om naar hem te luisteren. Na 5 minuten zonder paard een praatje te hebben gedaan, wordt de 7-jarige zwarte merrie Safira binnen gebracht. Tristan heeft deze merrie vorig jaar pas zadelmak gemaakt en verteld dat hij al een tijd niet met deze merrie de in de clinic voorkomende oefeningen heeft gedaan.
Toch zijn de humoristische Australiër en de zwarte merrie goed op elkaar ingespeeld. Tristan begint met wat basisoefeningen om het paard gehoorzaam te maken en laat de merrie wennen aan aanraking. Daarna begint hij met oefeningen om het paard voor druk opzij te zetten om zo controle te krijgen over de benen van het paard, want immers, hoe meer controle over de benen, des te meer controle over het paard. Het doel van Tristan is om de mindset van het paard te veranderen van vluchtdier naar zelfverzekerd paard die ontspanning zoekt bij dreigende situaties. Dit kan hij gebruiken in de dressuurring, een paard wat ontspannen is en niet onder de indruk is van de omgeving kan zo optimaal presteren. Presteren gaat dan ook voor winnen, zo is zijn motto.
Nadat hij de eerste basis heeft gelegd, begint Tristan met longeren op een kleine volte. Op lichaamstaal stuurt hij het paard weer de andere kant op en maakt het paard nog fijner aan de hulpen. Safira is een erg gevoelig dier die zich goed laat sturen en dat geeft een duidelijk beeld van de visie van de Australiër. Al snel gebruikt Tristan de gehele bak, die is ingericht als een soort schriktraining omgeving. Verspreid door de ruimte staan er paraplu’s, ligt er een blauw zeil op de grond en staat er een levensbedreigend groen neppaard op een paar zitzakken. Tristan stuurt de merrie er al longerend moeiteloos tussendoor en het paard zoekt op spannende momenten duidelijk de ontspanning op.
Tristan neemt ruim de tijd voor zijn clinic en na ongeveer 45 minuten bezig te zijn begint hij aan de afronding. Hij stelt de merrie bloot aan geluid, aanraking en beweging die voor een normaal paard als bedreigend gezien worden. De merrie reageert er nauwelijks op, zodra de spanning teveel wordt laat het paard het hoofd zakken en zoekt op deze manier de onstpanning op om zo de blootstelling aan potentieel gevaar het hoofd te bieden. Wanneer de Australiër met een zeil over haar heen en tussen haar benen door gaat geeft ze geen kick. Het enige wat ze moeilijk vind, is het geluid van de oorverdovende cowboyzweep waarmee Tristan flinke klappers in de lucht maakt. Het publiek is hier duidelijk van onder de indruk, het paard in de eerste instantie ook maar de merrie weet haar ontspanning weer te vinden en accepteert het gevaar.
Dit alles maakt goed duidelijk wat je met deze trainingsmethode goed kan bereiken. Doordat Tristan zo goed en duidelijk heeft uitgelegd zijn er in de vragenronde weinig vragen. De enige vraag die rijst is dat de Australiër dit moeiteloos laat zien, maar hoe lang doet een normaal paardenmens erover om dit te bereiken? Een duidelijk antwoord kan de Australiër niet geven, wel verteld hij dat dit voor iedereen mogelijk is. Ieder paard en ieder mens is anders maar de basis komt op hetzelfde neer. In ieder geval heeft Tristan het publiek geïnspireerd en laten zien hoe je grondwerk en sport goed kunt combineren om zo je doelen te bereiken en optimaal kunt presteren.
Ondanks eerder gestelde vraag is het publiek overtuigd, Tristan weet wat hij doet en weet dit helder over te brengen op zijn gasten. En dat is waar hij het allemaal voor doet.