Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:41

essie_blue schreef:
Ik ben steeds bescheiden geweest in mijn mening. Maar heb het filmpje gezien en nee, ik vind het echt niet goed meer. Ik weet dat het heel moeilijk is om een opgeleid paard weer op te pakken, dat valt in praktijk veelal tegen terwijl mensen denken dat het heel makkelijk is. Meestal zit je alsnog 1 jaar sowieso te klunzen, tenzij de combinatie gewoon heel erg goed is gelijk.

Maar dat het er na 4 jaar nog zo uit ziet vind ik zonde. Ik vind Totilas heel erg achteruit zijn gegaan in zijn aanleuning, hij loopt er vaak achter en soms ook weer met de neus er teveel uit (en dan ook er tegenin). Natuurlijk is het alsnog heel goed, en dat percentage is ook zeker verdiend. Maar toch. Zijn staart draagt hij ook onwijs scheef, een teken van asymmetrie. De fout in de wissels.. tja dat kan gewoon gebeuren! Pakte Rath heel netjes op. Vind Toot zijn achterhand ook minder geworden, vind het nu soms al helemaal gezwabber zonder ruggebruik. Ook al lijkt het extreme nu minder te zijn geworden, ik vind de verhoudingen echt zoek. Voorderest is het wel te zien dat Rath zich rustig houdt en dat hij bij foutjes heel rustig verder gaat, vind ik erg knap. Maar nee, ergens in de basis is iets behoorlijk veranderd. Dat is logisch bij een ruiterwissel, maar het lijkt me dat na zo'n lange tijd dit niet zo zichtbaar moet zijn. Noem me een mierenneuker, maar we hebben het wel over een paard van 15 miljoen waar in het begin een enorme 'poeha' omheen zat. ;)

Je haalt me de woorden uit de mond. Het filmpje en dus de proef zijn niet meer zo dramatisch als die we eerder hebben gezien maar het blijft eruit zien of hij het paard "geleend" heeft van zijn oudere broer. De match tussen paard en ruiter is er gewoon niet.

easygoing

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:42

Denk dat de bokker hierbove en de bokker die gequote word het niet beter hadden kunnen verwoorden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:43

easygoing schreef:
Als jij London koopt en gaat rijden kan je verwachten dat je door een vergrootglas bekeken zal worden en dat er altijd kritiek en commentaar zal zijn en nee daar vraag je niet om maar dat je dat gaat krijgen heb je zelf voor gekozen en daarmee leg ik gelijk mijn vergelijking uit. Als je een publiek persoon bent word er over je geschreven soms positief maar ook negatief.

Tja of het hartstikke knap is weet ik niet.
Je kan het ook als een niet zo'n slimme zet zien, het is maar net hoe je het bekijkt.

Niet elke kritiek is hetzelfde.
Hoe gek het ook klinkt, maar je hebt kritiek als evaluatie en je hebt kritiek met voorbedachte rade.
Ik zal dit illustreren aan de hand van twee voorbeelden van "publieke personen".

Ik sta neutraal tegenover de acteur Jim Carrey. Ik val er niet voor flauw, maar ik vind hem ook niet slecht. Hierdoor kan ik zijn filmprestaties redelijk objectief evalueren. Bruce Almighty vind ik geweldig, The Mask vind ik verschrikkelijk, enz.

De actrice Kristen Stewart echter vind ik niet goed. Ik vind ze een slechte actrice. Mijn beeld wordt nu eigenlijk verkleurd. Alles wat die arme meid nu doet, moet ik kunnen bekritiseren. Er kan geen film met Kristen gemaakt worden die ik goed vind, bij voorbaat al. Staat Kristen's naam in de cast, dan verwacht ik sowieso dat het een slechte film is.

Zie je wat ik bedoel?

Matthias heeft het gewoon verkorven bij een deel van de Nederlandse bevolking. Iedere dressuurproef is bij voorbaat al zwak.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:44

essie_blue schreef:
Als zij Toot met een andere insteek hadden gekocht, en niet op de manier van: hiermee gaan wij verder waar Edward gestopt is.

Punt is dat hun dat niet gezegd hadden maar de bladen, als je dat gelooft zou ik dat toch maar afleren..

En al weet je dat je commentaar gaat krijgen, je vraagt er alsnog niet om. :') Vragen om en weten dat is een verschil maar ik hou maar op aangezien ik nu steeds hetzelfde aan het typen ben.

Moet trouwens wel toegeven dat ik het ook geen edward-toot combinatie vind maar dat is niet raar, het is ook geen edward meer die er op zit. En de bespiering is inderdaad verdwenen maar dat is ook niet vreemd na zo lang blessures en stilstaan, dat duurt lang om er weer aan te krijgen hoor. Het is geen 'wauw!' combinatie maar ik vind de proef van vandaag een goed begin. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:46

Ik vraag me af waarom er bij gal geen geruchten waren over stalondeugden terwijl die rath wel constant zijn geweest. Heeft trouwens niks met het rijden te maken, maar als je het over weidegang gaat hebben.

Ik vond het gewoon geen mooie rustige proef. Ik vond het onrustig, en niet zo uitgesproken. Natuurlijk is het teen top paard, maar het is jammer dat zo'n topper het moet doen met een goede ruiter en niet met een ruiter van wereld formaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:47

Wat is Totilas toch een wereldpaard. En wat jammer dat hij deze ruiter heeft getroffen.
Ik stoor mij enorm aan de vaste hand, te veel stang gebruik. De ellebogen van Rath zitten zowat achter zijn rug, zo zit hij het paard aan de voorkant vast te houden. En veel te veel stanggebruik. Ik snap wel dat Totilas de gehele proef met zijn mond open loopt.
De punten die hij heeft gekregen zijn de punten die door het paard zijn verdiend. Rath mag van mij een mager zesje krijgen voor zijn rijderij. Ik mag hopen dat hij Totilas nu eens wat meer lucht aan de voorkant durft te geven want hier word ik nniet vrolijk van. :(

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:50

Leuk om totilas weer te zien, maar alhoewel ik wel verbetering zie, mis ik de sensitiviteit/ ruitergevoel in Rath z'n rijden die totilas imo nodig heeft :j

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:51

Jeetje wat een kritiek allemaal.
Toot is prachtig, en zo te zien wordt hij super verzorgd, en dat is in mijn ogen wat telt.
Om eventjes terug te komen op het achterbeen gebruik. Dat was bij Edward ook al niet Je van Het. Maar omdat hij van voren zo stunning was, viel het vaak in het niet. Als je los naar de achterhand kijkt, valt het tegen.
Toch ben ik het er wel mee eens dat het zonde is dat ie bij Edward is weggekocht :+ Maarja, daar ben ik Nederlander voor ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:52

@Gini.
Wellicht wel maar ik denk dat veel mensen graag Toot weer in de ring willen zien en dat ze Rath daarbij best het voordeel van de twijfel willen geven waaronder ikzelf alleen heeft deze combinatie me vandaag gewoon niet kunnen overtuigen hoe jammer ik dat ook vind. Tuurlijk is het een nette proef met hier en daar wat foutjes (die overigens in elke proef van wie ook zitten) maar Toot is in mijn ogen gewoon niet meer het wereldwonder wat hij ooit wel was. De trots en het blije is weg. Ook het onderste uit de kan willen halen door Toot is verdwenen. Waar dat aan ligt is natuurlijk gewoon gissen voor ons allemaal maar ik blijf erbij dat de klik en het begrip voor elkaar gewoon niet is tussen Rath en Toot.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:56

Voor als iemand intresse heeft, is dit de hele proef:
https://www.youtube.com/watch?v=HaQbfjkIFXo

Ik vind het netjes om te zien. Rath is geen Gal maar ik vond wel dat Rath sympathiek reed en netjes vooral met de hoeveelheid druk dat hij onder was nadat Totilas 2 jaar niet op concours is geweest.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:58

Dan kan je niks meer geloven fourseasons. Alles wat wij hier lezen is niet uit eerste hand.

Een ding is in mijn ogen wel zeker, het is niet meer geworden wat het was en dat gaat het ook nooit meer worden. Vind het paard geen echte 'happy athlete'.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:59

Het ziet er in ieder geval al beter uit als voorheen :j

Al blijf ik toot , toot niet meer vinden , hij lijkt net dat beetje extra te missen.
En juist dat beetje extra maakte hem zo speciaal.

Maar ik ben heel benieuwd naar de toekomst.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:00

Fourseasons, hoe weet jij zo zeker dat ze dat niet gezegd hebben?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:01

Dat kan. Dat Rath-Totilas niet dezelfde combinatie wordt als Gal-Totilas. Dat kan, maar Gal-Totilas is gewoon verleden. En als chauvinistische Nederlander mag je dat van mij enorm betreurenswaardig vinden. Maar moet dat negativisme in ieder topic van Rath, zelfs zoveel jaar na dato, nog bovengehaald worden. Gal zelf is al lang verder aan het gaan met zijn carrière hoor.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:02

Albert schreef:
Ik vind het een zeer knappe rentree, had eigenlijk verwacht dat het wéer niet ging gebeuren, maar, hij zet gelijk een niveau neer wat heel veel GP rijders nooit zullen bereiken.
Alleen het verschil tussen linker en rechter voorbeen zie je door heel de proef terug, dat is jammer.

Precies....en mening bokker mag op basisnivo ook dolblij zijn met zulke percentage op een nieuw rentree.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:03

Dat is geen negativisme maar mijn mening net zoals die van vele anderen.
Zou het hypocriet vinden om de combinatie te gaan bejubbelen ondanks dat ik het gewoon niets vind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:05

Anoniem schreef:
Wat is Totilas toch een wereldpaard. En wat jammer dat hij deze ruiter heeft getroffen.
Ik stoor mij enorm aan de vaste hand, te veel stang gebruik. De ellebogen van Rath zitten zowat achter zijn rug, zo zit hij het paard aan de voorkant vast te houden. En veel te veel stanggebruik. Ik snap wel dat Totilas de gehele proef met zijn mond open loopt.
De punten die hij heeft gekregen zijn de punten die door het paard zijn verdiend. Rath mag van mij een mager zesje krijgen voor zijn rijderij. Ik mag hopen dat hij Totilas nu eens wat meer lucht aan de voorkant durft te geven want hier word ik nniet vrolijk van. :(

Ik heb dus een deel van de GP live gezien en kan je vertellen dat MAR helemaal niet negatief opviel op deze manier. Ik kan er zo een reeks (bekende!) namen van vandaag uitflappen die wel met een betonnen hand reden ofwel juist niet maar het beest met ophoudingen naar boven steeds in zijn mond zaten te snokken (met een mij onduidelijk doel) ... maar MAR zat daar niet bij. Het tweevoudig applaus (na afgroeten en bij het verlaten van de wedstrijdring) toonde ook wel aan dat het publiek hem wist te waarderen.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:07

Anoniem schreef:

In mijn ogen houdt hij de voorkant juist een beetje te los. Ik vind dat hij vrij veel lengte in de hals heeft en dat hij Totilas juist niet aan de voorkant vasthoudt. Ik vind het er aan de voorkant aardig vriendelijk uitzien en goed dat hij rustig blijft na de fouten. Vergeleken hoe ik soms mensen op wedstrijd zie rijden en hoe die aan hun paard zitten te trekken, daar wordt je pas niet blij van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:07

Sorry, maar een verse combinatie die na een vakantie van x jaren net voor de eerste keer opnieuw de wedstrijdring betreden, met een ongekend ervaren en ongeziene wereldrecord-combinatie vergelijken en daar dan je kritiek op baseren, dat noem ik niet enkel een eigen mening, dat noem ik negativisme.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:08

Overigens heb ik het begin van het losrijden ook gezien: allemaal heel rustig en ontspannen, lichtrijdend, paard richting halsstrekken maar dan iets ronder ingesteld dan voor het halsstrekken, kan er niks verkeerds van zeggen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:09

Nu doe je echt een zeer onjuiste aanname Gini. Ik heb nergens gezegd dat ik het betreur dat Toot nu voor Duitsland loopt, dat kan me geen bal schelen. Al kwam hij uit voor Kazachstan of Noord Korea. Ik betreur het echter wel dat het paard niet meer dezelfde uitstraling lijkt te hebben als voorheen, de expressieve uitstraling wel te verstaan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:09

essie_blue schreef:
Dan kan je niks meer geloven fourseasons. Alles wat wij hier lezen is niet uit eerste hand.

Een ding is in mijn ogen wel zeker, het is niet meer geworden wat het was en dat gaat het ook nooit meer worden. Vind het paard geen echte 'happy athlete'.

In kranten en in het nieuws is alles een heel stuk verdraaid. Heb al een paar keer een ongeluk of iets van dichtbij meegemaakt (en daarmee bedoel ik dat ik die mensen kende) en de volgende dag kwam er iets van in het nieuws of in de krant en klopte er geen ruk van. Dus nee de kranten en tv geloof ik nooit echt. In dat tweede heb je wel gelijk maar dat is ook vrij logisch, gal zit er niet meer op en dat was gewoon een gouden combinatie. :) Wat bedoel je precies met happy? Ik vind totilas er hartstikke ontspannen uit zien en vind Rath ook best wel fijn rijden als ik hem vergelijk met andere wedstrijden die ik wel eens heb gezien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:11

Maar verwachtte je dat dan? Dat Rath zomaar even de draad van Gal ging oppikken? Dat die zomaar even dezelfde expressiviteit eruit zou rijden?
Was dat jouw verwachting?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:13

Ik vind het juist verstandig dat hij de proef op safe reed, eerst maar eens samen die ringervaring opdoen, elkaar goed leren kennen (we weten allemaal dat een proef thuis of bij je trainer rijden heel anders is dan op de echte wedstrijden ;) ) en als dat bevestigd is pas voluit proberen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:14

Gini schreef:
Maar verwachtte je dat dan? Dat Rath zomaar even de draad van Gal ging oppikken? Dat die zomaar even dezelfde expressiviteit eruit zou rijden?
Was dat jouw verwachting?

In ieder geval wel die van Rath zelf.