Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:08

Dat is heel mooi om te horen. Dan is er iig weer financieel ruimte voor 3 erbij. Dus de wachtrij is nu 27 paarden?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:51

Kasper92 schreef:
Vanmorgen vroeg zijn er 3 paarden opgehaald die naar hun nieuwe baasjes gaan. Maya, Gizmo en Armani.
Deze paarden zijn opgeknapt, gezond en wel en worden dus herplaatst!! :j

Mooi :)

Blackminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:19

Eigenlijk meng ik mij niet in discussies maar hier moet ik toch wel even iets over kwijt.
Wat makkelijk is het om vanuit je luie stoel in Nederland met je vingertje te wijzen naar een team van mensen die zich in Spanje totaal wegcijferen en zich helemaal kapot werken om paarden te redden, weer op te laten bloeien, ze een gelukkig en paardwaardig leven terug te geven...........Ik ken ze, die lieve vechters, zonder priveleven, luxe, etc. Alles draait om het welzijn van de paarden. De ene dag is nog emotioneler dan de andere dag. En ze beseffen heeeeel goed dat niet alle dieren gered kunnen worden. Ieder door Stichting Paard in Nood gered dier is er EEN!!!! Paarden lijden daar niet, sterker nog, ze mogen sterven als er geen hoop is op verbetering!! Ik word gewoon ziek van die negatieve mensen die hun oordeel klaar hebben. Hongerende kinderen, slachtoffers van rampen, slachtoffers van oorlogen die nooit zullen ophouden, zwerfhonden over de hele wereld, ander dieren en mensen leed. Goddank dat er nog mensen zijn die een roeping hebben om hulp te bieden, die hoop hebben de wereld positief te veranderen ook al lijkt het onbegonnen werk.....................RESPECT voor de mensen van Stichting Paard in Nood Spanje!!!! Ik hoop dat jullie nog heel lang de kracht en de middelen hebben om door te gaan met dit vreselijke goede en o zo belangrijke werk!! Besos!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:46

Mooie binnenkomer Blackminx, welkom op Bokt. Niemand ontkent dat het werk wat ze doen waardevol is. Maar je kunt niet alles redden. Dus zal er gekozen moeten worden. De indruk krijgen we niet uit de berichten van de afgelopen jaren, maar misschien komt daar verandering in. Het is mooi om te zien hoe de paarden zijn opgeknapt in onderstaand filmpje, paarden afkomstig van de horrorboerderij. Ik zie echter aan het eind van het filmpje ook een paard op drie benen langskomen. Misschien een knieprobleem, misschien OCD of een chip oid, wie zal het zeggen. De vraag is: wat is er nodig om dit dier op te knappen, als dat al kan. En als er een operatie nodig is, wie gaat dat betalen? Zouden er voor de kosten van een operatie niet meer dieren geholpen kunnen worden? Wat is er uiteindelijk met dat dier gebeurt? Of staat hij er nog steeds?

http://www.youtube.com/watch?v=LPNH3nWM424

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:09

Ik heb al eerder gereageerd in dit topic gezien ik woonachtig ben in Portugal en Spanje toch wel als vergelijking zie qua dierenwelzijn. Geweldig dat er mensen zijn die verwaarloosde dieren opvangen, maar in dit geval denk ik dat het te ver gaat. Als ik de site bekijk staan er erg veel paarden op die daar blijven. Of ze zijn erg oud of ze mankeren van alles om nog iets te betekenen voor de hobby ruiter(of meer). Ik vind dit een moeilijk iets. Ik vind het zeer terecht dat een oud paard wat van alles aan ellende heeft mee gemaakt nog een prachtig oud leventje mag hebben in de buitenlucht met goede verzorging. Ik vind het ook terecht dat een paard wat van alles mankeert maar niet ( te veel) pijn heeft nog kan genieten van een vrij leventje. ;t is moeilijk om daarin keuzes te maken welk paard wel en niet naar de opvang mag komen. Er is duidelijk een grens hoeveel paarden er opgevangen kunnen worden.

Zelf ben ik van mening dat er wel een grens is, maar dit in wie een paard aanbiedt of waar deze vandaan wordt gehaald. Ik ben van mening dat er NIET betaald moet worden om een paard op te nemen. Zoals velen al zeggen is dat je bij betaling van een verwaarloosd of mishandeld paard dit aanmoedigt. Dit hebben wij zelf aan den lijve ondervonden. We hebben zelf ook tot 2 keer toe graat magere merries gekocht bij verschillende mensen… om ze een beter leven te geven. 1 hebben we een half jaar later moeten laten inslapen. De ander is er bovenop en heeft een mooi leventje hier in PT bij Nederlanders. En zo hadden wij er meer zonder lichamelijk letsel maar dan geestelijk mishandeld gehad. Maar men blijft doorgaan met deze mishandelingen. Wij hadden de eerste nog niet op stal en de vorige eigenaar had alweer een ander om uit te hongeren. En dit heeft niks met de crisis te maken. Dit is altijd zo geweest en zal nog tijden zo blijven.

Ik ben van mening dat zowel in Portugal als Spanje de kennis ontbreekt bij het houden en verzorgen van paarden. Hier in de omgeving zijn best veel paarden maar die zie je niet, die staan dag en nacht op stal en komen eruit als er op gereden moet worden door een ruiter die trekt en schopt. De anderen die buiten staan, staan vast aan een touw. (uiteraard zijn er ook mensen die ze wel gewoon in de weide hebben e.d. maar die zijn duidelijk in de minderheid) Hier in Portugal is ook een overschot aan paarden….men wil er uiteraard geld voor hebben als het beestje de deur uit gaat. Een paard is een ding…wat iets moet opbrengen nadat het aan de kant wordt gezet. Toen ik las dat zelfs vanuit Portugal werd aangeklopt bij deze mensen in Spanje ging er niks anders door mijn hoofd dan: “ohw, das mooi…misschien krijg ik er dan nog wel wat centen voor” en zo gaat het!! Alleen de mensen die hun paard zonder geld te willen ontvangen afstaan, willen het beste voor hun paard.

Ik zou persoonlijk geen geld meer willen geven voor verwaarloosde dieren, als men beter wil dan geeft men ze weg zonder winst belang. Als je geld wil geven voor die dieren dan zoek je het naar mijn idee gewoon op om zieltjes te redden en het op die manier in stand te houden om de gene die er dus weer wat mee “verdient” aan te moedigen in hun gedrag. Laat ze maar eens op hun $&% gaan dan wel ten koste van wat paarden, maar daar red je er wel weer veel meer paarden mee omdat men geen nieuwe aanschaft of fokt, want men blijft zitten met de ellende. Men moet zelf naar je toe komen met de hulp kreet…”ik hou van mijn paard, maar ik kan hem echt niet meer geven wat hij verdient…..zou je hem aub willen helpen?” (En dus niet: help mij om mijn paard te kopen zodat ik er vanaf ben en nog wat geld op zak heb voor andere dingen of een nieuw paard)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:15

Blackminx schreef:
Eigenlijk meng ik mij niet in discussies maar hier moet ik toch wel even iets over kwijt.
Wat makkelijk is het om vanuit je luie stoel in Nederland met je vingertje te wijzen naar een team van mensen die zich in Spanje totaal wegcijferen en zich helemaal kapot werken om paarden te redden, weer op te laten bloeien, ze een gelukkig en paardwaardig leven terug te geven...........Ik ken ze, die lieve vechters, zonder priveleven, luxe, etc. Alles draait om het welzijn van de paarden. De ene dag is nog emotioneler dan de andere dag. En ze beseffen heeeeel goed dat niet alle dieren gered kunnen worden. Ieder door Stichting Paard in Nood gered dier is er EEN!!!! Paarden lijden daar niet, sterker nog, ze mogen sterven als er geen hoop is op verbetering!! Ik word gewoon ziek van die negatieve mensen die hun oordeel klaar hebben. Hongerende kinderen, slachtoffers van rampen, slachtoffers van oorlogen die nooit zullen ophouden, zwerfhonden over de hele wereld, ander dieren en mensen leed. Goddank dat er nog mensen zijn die een roeping hebben om hulp te bieden, die hoop hebben de wereld positief te veranderen ook al lijkt het onbegonnen werk.....................RESPECT voor de mensen van Stichting Paard in Nood Spanje!!!! Ik hoop dat jullie nog heel lang de kracht en de middelen hebben om door te gaan met dit vreselijke goede en o zo belangrijke werk!! Besos!!

Zie je niet dat dit een heel ongezonde situatie is? De mensen die vinden dat het fantastisch is dat er mensen zijn die zichzelf opofferen voor een dier op deze manier moeten eens gaan bedenken of ze het nog zo fantastisch vinden als er zo gewerkt wordt in een bedrijf.
Dit geeft in mijn ogen alleen maar aan dat er een betere bedrijfsvoering moet komen en niet in de laatste plaats om deze mensen zelf te beschermen. Alles in deze hele draad heeft te maken met grenzen stellen aan wat je kan en wat je wil.

Die grenzen zijn er niet, dat is mij in iedergeval duidelijk geworden. Niet qua opvangen, niet qua eigen inzet en niet qua financien en wat je daarmee doet.
Wil deze opvang niet over de kop gaan, dan moeten ze grenzen gaan stellen en een goed plan opzetten met duidelijke kaders voor zichzelf. Een goed financieel fundament gaan leggen, zorgen dat het aantal opgevangen paarden bewerkbaar en te financieren blijft. EN een grote grens trekken bij welk paard er opgevangen wordt. Sowieso is betalen voor paarden om op te mogen vangen te idioot voor woorden.

Zo een opvang als dit is keihard nodig, dat blijkt en ik weet ook zeker dat een opvang als dit bestaansrecht heeft, echter moeten er mensen in gaan zitten die de zakelijke kant niet uit het oog verliezen. Als je al half onder water bent heb je niet veel nodig om kopje onder te gaan, en dan kan je niks meer redden, ook jezelf niet.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:58

Ceriadwen schreef:
Als je al half onder water bent heb je niet veel nodig om kopje onder te gaan, en dan kan je niks meer redden, ook jezelf niet.

Hoe vaak moet er hier nog gezegd worden dat ze niet half onder water zijn, er zijn maar mensen die dat blijven volhouden... Dan kan Brooke dus ook stoppen met een begrotingstekort voor dit jaar van 400.000 en een verlies vorig jaar van meer dan 200.000?? Want ja, er is dus niet veel nodig dat die ook kopje onder gaan.

Het is toch niet meer dan logisch dat men om geld blijft vragen?? Dat doet iedere liefdadigheidsinstelling (kijk naar de Postcodeloterij, die bedelen iedere dag).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:11

Ik krijg de indruk dat er een barst in je plaat zit want je blijft jezelf herhalen. Laat ik dat ook dan maar doen. Brooke is wat groter dan deze organisatie, en heeft zo te zien een financiele buffer. Op grond van de cijfers die ze openbaar maken, is dat op te maken. Ze speculeren niet maar hebben spaartegoeden die ze nu moeten aanspreken. Dat is allemaal een gevolg van de crisis, ook Brooke heeft daar last van, net zoals Paard in Nood Spanje. De vraag is, heeft de stichting Paard in Nood Spanje ook spaartegoeden? Brooke zie ik niet zo snel ten onder gaan, jij wel?

Postcodeloterij en de Staatsverlakkerijshow, met een directeur die een half miljoen aan salaris binnenharkt, daar heb ik het niet over. Ik heb eerder geroepen dat je je misschien even in de organisatiestructuur van Brooke Nederland kunt verdiepen, waar ze gehuisvest zijn, wat hun uitgaves zijn en op hoeveel vrijwilligers ze draaien. En ga dan nog eens een vergelijking maken. Als je wilt met de Postcodeloterij of de Staatsverlakkerij, of met Paard in Nood Spanje.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:25

Er zit niet alleen bij mij een barst in hoor; reageer alleen op telkens weer dezelfde opmerkingen.

Je geeft aan dat Brooke niet zo snel ten onder gaat, maar eerlijk gezegd is geef ik liever 100 euro die direct worden besteed aan een kleine organisatie dan aan bijv. Brooke, waar alleen de administratie (jaarrekening, beheer) in Nederland al 73.000 eurootjes kosten (zie aantal pagina's terug, heb helemaal uitgezocht en neergezet hoe het met Brooke Ned. gesteld is nadat je me dat gevraagd had). Tuurlijk dat komt van de grote berg (ca. 1.500.000 donaties per jaar) maar ook met iedere euro die aan Brooke wordt gegeven denkt men goed te doen. En sorry dat ik het zeg: ze kunnen alles wel kleinschalig georganiseerd hebben, maar toch (zeker wereldwijd) hebben ze heel wat mensen in dienst (in Nederland ook 4 fte's dacht ik, moet ik opnieuw in jaarverslag kijken). Dat dit dan niet te vergelijken is met een kleinschalige stichting lijkt me logisch. Maar nogmaals: ik geef liever de nog prima te gebruiken kleding van mijn dochter aan de dochter van kennis dan dat ik hem in de kledingbak donder zullen we maar zeggen. In het eerste geval doe ik er iemand een plezier mee (weet ik dan zeker), in het tweede geval kan het ook zijn dat ze de sloten er mee dempen (echt waar :D ). Dit even als voorbeeld hè, voordat daar weer een discussie over ontstaat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:42

En hoe zeker ben je ervan dat die 100 Euro die je bijv. aan Paard in Nood doneert niet worden gebruikt om gaten te dichten, ipv constructief financieel te worden gebruikt?
Als je niet wilt dat dingen bij Brooke Nederland aan de strijkstok blijven hangen, kun je altijd nog aan Brooke Hospital direct doneren. Neem contact op met de locale ziekenhuizen. Denk dat ze je donatie in US Dollars willen hebben, maar dat moet geen probleem zijn.

Isegrim

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:54

Ik geef óók liever aan kleine, lokale doelen. Maar niet aan zo eentje als deze...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:38

Weet je Netje, de reden dat jij in al die jaarverslagen van Brooks hebt kunnen kijken is omdat ze die 73.000 constructief hebben gebruikt. Kun je over zeveren maar er is daardoor wel openheid van zaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:46

Ik zou idd wel willen weten hoeveel FTE er bij Paard in Nood rondlopen, en wat de accomodatie kost qua huur.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:55

Maar het geld wordt toch altijd gebruikt om gaten te dichten? Bij iedere organisatie is er chronisch tekort. Eerlijk gezegd bij mijzelf ook :+ .
En om nu eindeloos te vergelijken met het brook hospital is natuurlijk gewoon flauw, beide stichtingen hebben een andere doelstelling. De een wil paarden helpen en evt een nieuw huis geven. En de ander wil helemaal niet bemiddelen in een nieuw huis maar zet zich in voor betere verzorging.
Brook is door de jaren heen gepokt en gemazeld en heeft van misstappen kunnen leren. Deze stichting zal ook nog wel e.a. bijstellen de komende jaren daar twijfel ik niet aan.
En als sommigen daar een mooie oude dag hebben dan is dat toch ook mooi? De paardenkamp in Soest is toch ook een stichting waar donateurs voor de opvang van een ander z'n oude knol betalen? Het is een prachtige instelling maar eigenlijk te gek voor woorden.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:01

Sorry, maar ik MOET reageren op Netje.
Netje stelt dat de stichting niet om geld vraagt omdat ze het hoofd niet boven water kunnen houden nu, maar dat ze om geld vragen om nog méér te kunnen doen.
Toen ik met een berg geld die kant op ging hoopte ik het ook, maar het gedoneerde geld verdween in de achterzak van Laura om direct weer uit te geven. Ze had namelijk al paarden onderweg, die ze eigenlijk niet had kunnen betalen, en nu wel. Sorry, maar het is dus pertinent onwaar wat je verkondigde. Ze had het al uitgegeven voordat ze het ontvangen had.
Nogmaals; geen kwaad woord over Laura en haar vrijwilligers en vrienden die hun handen uit de mouwen steken, ze bedoelen het allemaal goed. Er zal wel een bedrijfsvoering zijn, maar op het voeren na verloopt alles chaotisch. Vrijwilligers staan, indien ze niets is opgedragen, meer sigaretjes te roken dan stront te scheppen, terwijl Laura er tussendoor loopt, al bellend met jan en alleman op dingen geregeld te krijgen. De energie, liefde en passie die er door Laura en haar dochter Luna in wordt gestopt, zouden nog heel veel meer kunnen opleveren wanneer de zaken gestructureerder zouden zijn. Hoe mooi en lief die hengst ook is met z'n kromme en eeuwig pijnlijke achterpoten; geen geld in stoppen, voor hem zijn er tien anderen die geestelijk en lichamelijk goed genoeg zijn om te kunnen opknappen en verkopen, zodat je een betere roulatie krijgt van betere dieren.
Even vooropgesteld; ik ben denk ik een soort Laura. Ik zou absoluut de hengst met z'n kromme poten niet kunnen overslaan, dus ik begrijp hoe het er aan toe gaat. Het is verschrikkelijk om de keuze te maken 'die nemen we niet mee'. Maar daarom heb ik dus ook geen paardenopvang. Want als je dat zoals Laura wel hebt, zul je ook die zakelijke en pijnlijke keuzes moeten maken wil je een gezond bedrijf behouden.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:06

Cassidy; over de huur/koop van de stal wordt nogal geheimzinnig gedaan, maar het verhaal is dat er eerst een stoeterij in zat en dat die failliet is. De accommodatie is prachtig en compleet. Ik heb ze namelijk daar aanwezig gevraagd wat het nou kost zoiets, waar ik als donateur vond recht op de kennis te hebben, maar ik kreeg geen antwoord. Daar zullen ze hun redenen wel voor hebben.
Ze hebben geen Fte's in dienst. Laura is de spil, Luna haar dochter en Kimberley is een vrijwilliger die is blijven plakken en nu al ruim driekwart jaar bij Laura in huis woont. Dan is er nog ruimte voor 5 vrijwilligers die full-time mee draaien, die niet betaald worden maar 100 euro per week moeten betalen voor hun kost en inwoning. Verder heeft Laura waardevolle Nederlandse en Spaanse vrienden die vrijwillig allerlei klussen op zich nemen; vrijwilligers ophalen van het vliegveld, hand- en spandiensten op het terrein, etcetera. Haar ex kookt wanneer Laura daar geen tijd voor heeft. Iedereen draait mee, het is een grote baal liefde daar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:17

En Laura telt niet als FTE? Ze moeten toch ergens inkomsten van hebben om van te leven?
En het verbaasd met niets dat de niet kwijt willen wat ze voor de locatie moeten geven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:21

upendo schreef:
Weet je Netje, de reden dat jij in al die jaarverslagen van Brooks hebt kunnen kijken is omdat ze die 73.000 constructief hebben gebruikt. Kun je over zeveren maar er is daardoor wel openheid van zaken.

Ik werk bij een accountantskantoor en weet dat jaarverslagen per definitie veel te duur betaald worden :D In is geen zeveren maar waarheid :$

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:03

Weetje, het gaat er ook eigenlijk om dat ze openbaarheid geven waar het geld naar toe gaat. Dat is toch heel gewoon in een stichting die geen winst wil maken. Net zo goed als de huur, waarom niet willen vertellen? Die zal niet hoog liggen, ze woont in een plaats waar de huren niet hoog liggen en als ik naga wat ze hier in Catalonie betalen voor een plaats met stallen, (Catalonie iserg duur, vergeleken met het zuiden) dan denk ik dat ze op een 500 a 600 euro zitten.

Even eenvraagje, wat is een FTe? Ik woon al heel lang in Spanje, en soms ontgaan me wel eens dingen. :o?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:08

1 FTE = 1 Full Time Employee. Mensen die er werken, en betaald moeten worden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:14

Netje schreef:
upendo schreef:

Ik werk bij een accountantskantoor en weet dat jaarverslagen per definitie veel te duur betaald worden :D In is geen zeveren maar waarheid :$

Doe daar dan wat mee! *\o/*

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:20

Stallen waren al netjes waar ze nu zijn en gelijk bruikbaar , zijn redelijk bekend hier in de omgeving dus waar die 20000 euro naar toe is gegaan ?

Kasper92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:45

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:54

Kasper92 schreef:
http://paardinnoodspanje.nl/ , de site is vernieuwd. Hopelijk is er nu meer duidelijkheid voor ieder die dit nog niet had.

Het geeft al wel wat meer duidelijkheid, maar er ontbreken voor mij nog wat cruciale stukken zoals de jaarrekening (maar ik kan me voorstellen dat die er over 2013 nog niet is, ze willen deze rond hebben op 1 april immers) en een jaarverslag. Uit die twee documenten kun je veel afleiden.
Maar ik lees nog nergens terug bijvoorbeeld of ze nu wel of geen paarden van handelaren kopen...
Jammer dat ze de keuze hebben gemaakt om het CBF keurmerk niet te nemen. Ik denk echt dat dit een keurmerk is dat meer opbrengt dan het kost.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:25

Toch klopt de site weer niet, want de foto die ze plaatsen bij het artikel "Hoog bezoek"is niet van de huidige minister van cultuur. Onduidelijk artikel ook, zonder naamvermelding, en onduidelijk gebabbel van een natuurgebied naar het strand, daar gaat de minister van cultuur helemaal niet over.
Waarom blijft alles daar zo ontzettend vaag en onduidelijk?