Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:02

Ariebren schreef:
Maar wat wil je, vrouwelijke burgemeester, vrouwelijke manege houder en ook nog een vrouwelijke minister van defensie.
Dat zal een goed gesprek worden. :7

Wat een domme opmerking |(
Laatst bijgewerkt door Boras op 14-02-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:03

Maar wisten jullie dat paarden heel slim en gevoelig zijn ??

Komt er een heli over dan gaan ze met zijn allen lekker rennen, bokken en stuiteren in de bak.

Is er een begrafenis aan de overkant, dan staan ze allemaal heel stil te kijken naar de begrafenisstoet.

(Ik woon met uitzicht, van uit de buitenbak, vlak bij de begraaf plaats)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:03

Boras schreef:
Ariebren schreef:
Maar wat wil je, vrouwelijke burgemeester, vrouwelijke manege houder en ook nog een vrouwelijke minister van defensie.
Dat zal een goed gesprek worden. :7

Wat een domme opmerking |(

Dus het wordt geen goed gesprek ??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:15

Sorry hoor, maar gehandicapteninstellingen kunnen zich niet overal vestigen. Daar zijn ten eerste regeltjes voor, en ten tweede praktische omstandigheden. Veel gehandicapten zijn beperkt wat betreft vervoersmogelijkheden, dus dergelijke bedrijven moeten redelijk bereikbaar zijn. Buiten zo'n regio gaan zitten is niet realistisch, tenzij je gehandicapten het werken met dieren wil ontzeggen, waar dat bewezen heilzaam is. En gehandicapten gaan nou eenmaal anders om met de dieren, en ook gehandicaptenbedrijven moeten wel eens nieuwe dieren aanschaffen die nog niet door en door getraind zijn op het werk met gehandicapten. Bovendien, normale gehandicapteninstellingen worden ook van te voren op de hoogte gebracht, omdat zeer laagvliegend materieel veel stress bij die mensen veroorzaakt en er dus extra personeel oproepbaar moet zijn. Ik werk in de gehandicaptenzorg en ALLES wat afwijkt van het normale roept bij veel mensen extreme stress op, zeker als het ook nog eens een luidruchtige afwijking van het normale is. En die mensen brengen hun stress weer over op de dieren. Je kan de paarden prima wennen aan laagvliegend materieel, ook aan krijsende mensen die om zich heen schoppen en slaan. Maar dat samen wordt toch echt wat lastiger.

Zoals ik al zei, er is een beperkt aantal laagvlieguren per jaar. Die uren zijn vergunningsplichtig, vergunningen moeten dus aangevraagd worden. Dan is het een kleine moeite om relevante bedrijven en bedrijven met een verhoogde kans op ongelukken door de oefeningen, van te voren in te lichten zodat ze maatregelen kunnen nemen. Als ze het op internet kunnen zetten kunnen ze ook een groepsmail uitsturen naar de (relevante) bedrijven, de adressen zouden ze allang moeten hebben.

En Arie, jouw opmerking over dat het allemaal om vrouwen gaat geeft aan dat jij een gefrustreerd kereltje bent die het niet goed kan hebben dat er tegenwoordig vrouwen zijn die beslissingen kunnen en mogen nemen of een paar keer flink is tegengewerkt door vrouwen. Pathetic.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:17

Oh alsjeblieft, Ariebren.
Niet ook nog gevat proberen te gaan doen.

Ariebren

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:30

Eerlijk gezegd moet ik wel lachen om de reacties die ik nu krijg. :7

Over een week ligt dit topic stil, is de burgemeester van Strijen ook weer met wat anders bezig.
Idem Numans dorp, want die hebben een militair monument wat als oefen object gebruikt wordt voor grondtroepen met lucht ondersteuning.

En de TV en kranten hebben weer een ander schandaaltje wat in de picture komt.

Al jaren lang zijn er bewoners in de Hoeksche-Waard aan het klagen over de overlast van de militaire oefeningen.

Maar elke keer wordt de vergunning voor laag vliegen in de Hoeksche-Waard verlengd.
Het is niet een gemeente die dit bepaalt, maar de provincie gaat ermee accoord.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:07

Ik ben ook een vrouw maar zal ik nu een hele gemene opmerking maken: Het zijn wel altijd de vrouwen die elkaar in de haren vliegen en de ogen uit elkaars kop krabben.... :+

Hoop niet dat ze de maandelijks periode hebben op hun High Thea :+ 8-)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:15

Ja hoor Barcelano, altijd....... :(:)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:18

Of in de overgang zitten, gaan ze allemaal buiten staan om af te koelen.

Was wel ff off topic maar kon het niet laten. :7

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:19

Boras schreef:
Ja hoor Barcelano, altijd....... :(:)

:+

Ik kon het ook niet laten Ariebren....
Weet er nog wel een maar die is erg ongepast.....Ag laat ik een gek doen...........Als ze te lang droog hebben gestaan wordt men ook sneller geirriteerd 8-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:23

Iets wat we hier in die refro Hoeksche-Waard ook vaak zeggen.

Hoe langer de rok hoe natter het hok.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:25

Ariebren schreef:
Iets wat we hier in die refro Hoeksche-Waard ook vaak zeggen.

Hoe langer de rok hoe natter het hok.

_O-

Wahaha :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:40

ff ter info, Ned 3 heeft nu een programma over de mariniers.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:51

Denk niet dat veel mensen het interesseren...komen geen paarden in voor :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:07

mick75 schreef:
Dan is het een kleine moeite om relevante bedrijven en bedrijven met een verhoogde kans op ongelukken door de oefeningen, van te voren in te lichten zodat ze maatregelen kunnen nemen. Als ze het op internet kunnen zetten kunnen ze ook een groepsmail uitsturen naar de (relevante) bedrijven, de adressen zouden ze allang moeten hebben.

En wat is relevant met een hoog risico, hoe wil je dat classificeren? Straks schiet een ambtenaar uit met zijn schaar, is dat ook gevaarlijk? Als je weet dat je in een dergelijk gebied woont/werkt en je vind jezelf een gevoelig bedrijf, dan moet je imo zelf je verantwoordelijkheid nemen door die website (of andere betrokken media) met regelmaat te controleren.

Mocht je het daar niet mee eens zijn, geef deze tip dan door aan defensie zelf daar kunnen ze er meer mee dan hier.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:16

Als men zich ergens vestigt waar dan ook, doe je toch research naar dat gebied.
Als je vlakbij schiphol gaat wonen weet je toch ook dat daar vliegtuigen rond vliegen.

Of het nu de provincie of de gemeente is die vergunningen uitdeel, dan horen zij toch de bevolking in te lichten en niet defensie(die het wel netjes doen)
En anders kan men zelf toch ook het Initiatief nemen en uitzoeken....hoe, wat en waar...de verantwoordelijkheid bij jezelf leggen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:34

Ook bij dit soort oefeningen is er een vorm van geheimhouding.

Ik wist het ook niet dat ze op die bewuste vrijdag aan het oefenen waren.

Had het plaatselijke sufferdje een tijdje niet gelezen.

Maar het geluid, hoor je al lang van te voren, ook als je binnen zit achter dubbelglas.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:38

Ariebren schreef:
Ook bij dit soort oefeningen is er een vorm van geheimhouding.

Ik wist het ook niet dat ze op die bewuste vrijdag aan het oefenen waren.

Had het plaatselijke sufferdje een tijdje niet gelezen.

Maar het geluid, hoor je al lang van te voren, ook als je binnen zit achter dubbelglas.

Dat is ook logisch dat er bij bepaalde oefeningen niet rond gestrooid worden waar en wanneer.
Soms is het beter om zo min informatie te weten :7
Ik weet ook niet alles wat vriendlief uitspookt...speelt een stukje veiligheid mee...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:41

En waarom dendert een paard, die schrikt, over je heen ??

De halster touwtjes zijn meer dan een meter lang.

Maar iedereen pakt de muscetonhaak beet onder het hoofd.
De rest van het touwtje kan je er gewoon afknippen, wordt toch niet gebruikt.

Dus het paard wordt bij schrikken gelijk over je heen getrokken.
Je doet het zelf door het paard veels te kort vast te houden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:46

Of men trek de paniek haak los ;)
Die van mij lopen aan een lang touwtje des te relaxer zijn ze..En heb graag ruimte tussen mij en me Hengst/Paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 01:04

Ariebren schreef:
En waarom dendert een paard, die schrikt, over je heen ??

De halster touwtjes zijn meer dan een meter lang.

Maar iedereen pakt de muscetonhaak beet onder het hoofd.
De rest van het touwtje kan je er gewoon afknippen, wordt toch niet gebruikt.

Dus het paard wordt bij schrikken gelijk over je heen getrokken.
Je doet het zelf door het paard veels te kort vast te houden.

Fijn dat je weer precies weet hoe het gegaan is.
Ben ik toch benieuwd, weet je dit zo goed, omdat je zelf nog steeds die fout maakt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 07:50

Annelies, niemand hier weet hoe het gegaan is. Wie weet schrok het paard wel van een konijn in de berm net toevallig toen die helikopters overkwamen. Wie weet was het paard al nerveus en heftig en kon de persoon het paard eigenlijk al niet zo goed meer houden en waren de helikopters gewoon de druppel.
Niemand weet exact hoe het gegaan is, dus stop met dat de hele tijd te zeggen. Iedereen zegt wat die denkt, dat Ariebren dat soms radicaler en alwetender doet dan een ander, dat is zo, maar dank je nu echt dat je oude vos zijn streken afleert. Heel vaak zit in zijn berichten ook de pijnlijke waarheid verstopt.
Neem nu het laatste, hoeveel mensen nemen hun paard nog net onder het hoofd vast? Het zijn er heel veel, verbazingwekkend veel. En als ze dan al lengte laten in het touw, hoeveel van die mensen pakken in spannende situaties toch even wat korter vast?

Dat zijn allemaal elementen die kunnen beïnvloeden wat er zich daar heeft afgespeeld. Wat was de gemoedstoestand van het paard? Wat was de gemoedstoestand van de leider? Kon die leider het paard wel aan? Hoe heeft de leider de spannende situatie aangepakt? Allemaal dingen die wij niet weten, maar die velen hier ook niet willen weten. Nee, met de vinger keihard naar Defensie wijzen is veel gemakkelijker.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:32

Ze vliegen weer rond, alleen erg hoog nu. :7

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:41

Natuurlijk raakt een paard gewend aan een vliegveld of constant opstijgende helikopters, treinen, trams whatever etc. Probleem is hier meer dat die dingen juist niet constant overvliegen, niet vaak genoeg om paarden er volledig aan te laten wennen.
Natuurlijk moet er geoefend kunnen worden maar Nederland is nou eenmaal echt heel dichtbevolkt dus bij oefeningen moeten ze daar rekening mee houden. Ze kunnen voor het echte laagvliegwerk ook een ander gebied keizen wat iets minder dichtbevolkt is misschien.
Ik vindt persoonlijk dat je paard altijd naar je moet luisteren ook in enge situaties maar jullie weten allemaal dat bij heel veel ruiters en paarden gewoon niet het geval is.
Als mijn kind een been zou breken of erger omdat een boven een manege moet vliegen dan zou ik redelijk pissig zijn eigenlijk. Ik vraag met dan echt of het echt nodig was dat ze precies boven een buitenbak moesten vliegen. Nu was er alleen maar sprake van schrammen gelukkig maar had makkelijk erger kunnen zijn. Of als je paard in een draad loopt en je moet het laten inslapen.

Allemaal een kwestie van je in elkaar verplaatsen lijkt me en dat schort er nogal aan, ook hier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:29

bethje31 schreef:
Ze kunnen voor het echte laagvliegwerk ook een ander gebied keizen wat iets minder dichtbevolkt is misschien.
Ik vindt persoonlijk dat je paard altijd naar je moet luisteren ook in enge situaties maar jullie weten allemaal dat bij heel veel ruiters en paarden gewoon niet het geval is.

Dit laagvlieggebied is al zo oud. Waarom zijn zij diegene die zich moeten verplaatsen terwijl de manege pas opgericht is?
Dat zou makkelijk zijn. Dan verplaatsen ze zich vijf kilometer, begint daar weer iemand een pensionstal, kunnen ze het laagvlieggebied weer kilometers opschuiven totdat.... Never ending circle.
Het is gewoon de mentaliteit geworden dat alles maar moet wijken. Bouwen in overstromingsgebied, bouwen rond luchthavens, bouwen rond industrieterreinen en naderhand gaan klagen wanneer er overlast is.