Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:42

murphy102 schreef:
Toen Marianne Vos Sportvrouw van het Jaar werd ipv Anky, heeft Sjef zo'n stennis gemaakt dat het zelfs de andere dag op de Radiozender 538 werd besproken. En zo zijn er nog vele situaties geweest waarin je je als Nederlander schaamt voor deze Nederlandse coach.
Hoogste tijd voor verandering.

Op dat moment had Anky haar 3e gouden medaille behaald en had Marianne beneden verwachting gepresteerd, dus was die verontwaardiging niet zo heel raar.
De sportvrouw/man van het jaar wordt door mede sporters gekozen en die hebben over het algemeen weinig met de hippische sport, maar ze was op dat moment wel de meest presterende sportvrouw.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:47

Dat kan zo zijn Sarabande, maar Vos zal niet voor niets de titel hebben gekregen.
En daar gaat het ook niet om.
Het gaat om de onsportieve houding van een coach die niet tegen zijn verlies kan!
En door díe houding verpest hij het juist bij andere sporters.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 14-08-12 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:48

Gekozen zegt al genoeg.
Het blijft onsportief, de hele hippische sport weet toch dat de rest van NL daar niet zoveel mee heeft ondanks dat we toch altijd leuk meedoen. Accepteer gewoon dat je dat terugziet bij een dergelijke verkiezing.
Overigens denk ik ook dat het feit dat de hippische afdeling altijd afwezig is bij huldigingen, intochten enz daar een grote rol bij speelt. Wie je niet kent kun je ook geen vriendjes mee worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:49

anneliesdj schreef:
Gekozen zegt al genoeg.
Het blijft onsportief, de hele hippische sport weet toch dat de rest van NL daar niet zoveel mee heeft ondanks dat we toch altijd leuk meedoen. Accepteer gewoon dat je dat terugziet bij een dergelijke verkiezing.
Overigens denk ik ook dat het feit dat de hippische afdeling altijd afwezig is bij huldigingen, intochten enz daar een grote rol bij speelt. Wie je niet kent kun je ook geen vriendjes mee worden.

Nou ik zou even uitzending gemist bekijken want ze staan overal vrolijk bij

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:49

anneliesdj schreef:
Gekozen zegt al genoeg.

hmmm, dat klinkt meer als politiek dan sport...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:02

murphy102 schreef:
Electra, de definitie van een Happy Athleet vinden we terug in het Scala. Heel simpel.
Maar daarover ga ik niet discussiëren. Als jij dat fijne combinaties vindt, dan is dat jouw mening en dat is prima.

Dus dat Parzival zilver heeft, Salinero voorheen goud, Totlias wereldrecords, is dat allemaal een foutje? Zijn dat allemaal unhappy athleets, heeft de jury het constant mis? Of zijn het fantastische paarden die onder fantastische ruiters, topprestaties neerzetten?
Ik denk toch het tweede.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:05

sarabande schreef:
anneliesdj schreef:
Gekozen zegt al genoeg.

Nou ik zou even uitzending gemist bekijken want ze staan overal vrolijk bij

Dan zal ik wel scheel zijn ofzo maar het valt me al jaren op dat de meesten er niet bij zijn, er zijn er een of twee die de hippische sport mogen vertegenwoordigen blijkbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 05:59

murphy102 schreef:
Electra, de definitie van een Happy Athleet vinden we terug in het Scala. Heel simpel.
Maar daarover ga ik niet discussiëren. Als jij dat fijne combinaties vindt, dan is dat jouw mening en dat is prima.
Daar gaat het niet over.
Sjef, Wim Ernes en Jan Peeters zijn onsportief én achterbaks door het goud van Charlotte "Dubieus" te noemen. Dit is de gehele wereld over gegaan.
Dat heeft niets te maken met het ontbreken van tact, maar alles met het niet tegen je verlies kunnen.
En dát is een hele slechte eigenschap van een coach en maakt iemand zelfs totaal ongeschikt om coach te zijn, los van medailles binnenhalen. Een coach zou een voorbeeld moeten zijn.
We hebben dit natuurlijk al veel vaker meegemaakt met Sjef.
Toen Marianne Vos Sportvrouw van het Jaar werd ipv Anky, heeft Sjef zo'n stennis gemaakt dat het zelfs de andere dag op de Radiozender 538 werd besproken. En zo zijn er nog vele situaties geweest waarin je je als Nederlander schaamt voor deze Nederlandse coach.
Hoogste tijd voor verandering.

Ik vonf het ook teleurstellend dat Anky nooit tot sportvrouw is gekozen IMO onterecht n.a.v haar prestaties. Eerder werd hier gesuggereerd dat haar successen te danken waren aan marketing en de macht van Sjef, zou dat zo zijn, dan had die prijs winnen toch een eitje moeten zijn voor Sjef?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:02

Sorry, ik zit op mn telefoon, dus aanvullen is wat moeilijk, maar nog een tip: ik luister altijd 538, maar die zijn altijd bot en hard en moet je zeker niet serieus nemen, dat is :D alleen maar lachen.
Wat denk je trouwens van de botheid en driftbuien van onze nieuwe bondscoach KNVB?
Judo? Cor vd Geest? Coaches worden gekozen en afgerekend op hun prestaties, niet op hun charmes. :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:47

anneliesdj schreef:

De huldiging van de ruiters in het Holland Heineken Huis was anders fantastisch. Woensdag heb ik Rob Ehrens en Gerco Schroder gezien, die waren erg leuk! Een dag later waren Anky, Adelinde en Edward aan de beurt. Wederom een feestje. Anky was weer op haar best en Edward ging zelfs crowdsurfend over het publiek! :D Het publiek ging ook volledig uit zijn dak!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:57

Nou nou.... lees al een tijd mee hier, maar het hele gemiep over het feit dat de nederlandse ruiters, en al zeker adelinde, te laag geplaatst zouden zijn, vind ik nu een typisch voorbeeld van de nederlandse bekrompenheid; een van de redenen waarom ik ben geemigreerd.
Ipv blij zijn met de behaalde plek, loopt iedereen (sjef niet op de laatste plaats :+) te mekkeren en te zeuren. Zelfs Adelinde haalt het zogenaamd onterecht mislopen van goud even aan in de blog. Beetje sneu, eerlijk gezegd.

Ik kan alleen maar zeggen dat wat mij betreft Charlotte volledig terecht heeft gewonnen. Het werd tijd dat de jury eindelijk eens het lef kreeg om de belangrijkste punten van dressuur: samenwerking, lichte hulpen en gedragenheid op de eerste plaats zette, ipv spectakel.
Spectakel is leuk voor het circus, maar niet in de dressuur met de oorspronkelijke doelen.

De tendens die tot dusver was om vooral spectakel en krachtsexplosies te belonen, heeft geleid tot trainingsmethoden die op zijn zachts gezegd omstreden zijn.
Je kunt er voor of tegenstander van zijn, maar het valt simpelweg niet te ontkennen, dat er een publieke weerstand groeit tegen die methoden. En zo vreemd is dat niet. Het is niet aangenaam om naar te kijken, voor een ieder die niet tot de fanclub van de sjefleerlingen hoort.
Dat zorgt ervoor dat dressuur in een slecht daglicht komt te staan. Je hoeft maar te surfen op internet, media of gewoon met veel mensen te praten, om te merken dat menigeen een bittere smaak in de mond krijgt, als je over wedstrijddressuur praat. En nu kunnen de liefhebbers van spectakel en trainingsmethoden roepen dat die mensen er gewoon niets van af weten, maar dan negeer je het belang van de 'algemene mening'
Zou wel eens kunnen dat de dressuur daardoor steeds meer onder vuur komt

Als we daarentegen teruggaan naar lichtheid en gedragenheid; paardvriendelijke training en manier van paarden houden en dat beloond zien, zou het zomaar eens kunnen dat dressuur weer meer waardering gaat oproepen en is dat niet iets wat je toch zult moeten willen?
Nog afgezien van het ethische aspect?

Het zou Adelinde (en consorten) sieren als ze zou erkennen dat ze misschien toch moet gaan streven naar die lichtheid en gedragenheid, ipv te miepen over het feit dat oh zoveel mensen vinden dat ze onterecht 'maar' op de tweede plek is gekomen.
Wie weet welke prachtige resultaten haar dat te wachten staan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:21

Electra63 schreef:
Ik vonf het ook teleurstellend dat Anky nooit tot sportvrouw is gekozen IMO onterecht n.a.v haar prestaties. Eerder werd hier gesuggereerd dat haar successen te danken waren aan marketing en de macht van Sjef, zou dat zo zijn, dan had die prijs winnen toch een eitje moeten zijn voor Sjef?

Jammer dat het jou helemaal ontgaan is dat Anky wel degelijk sportvrouw van het jaar is geweest, dat krijg je nou als je met al dat negatieve gezeur de nadruk legt op verliezen en daar waarschuw ik Sjef ook al jaren voor. :+
Ik betwijfel of dat gemopper van Sjef echt in het belang is van zijn ruiters. Als er iets onregelementairs is gebeurd moet hij zorgen dat er protest wordt ingediend, dat is zijn taak. Maar ik denk dat hij heel goed weet dat Nederland dan vierkant zal worden uitgelachen. De enige andere keer dat Charlotte deze kür reed kreeg ze technisch 91% en artistiek 97% van het Nederlandse jurylid en niets dan lof, terwijl ze dezelfde fout maakte. Edward won meermaals goud met fouten in zijn proef en Anky ook. Dus wat hij wil, namelijk andere regels voor Nederlanders en de rest van de wereld gaat nooit gebeuren, al schrijft hij tien handboeken over jureren in plaats van dat ene handboek wat er al is en gewoon in Lausanne besteld kan worden.
Dressuur is moeilijk te volgen voor outsiders, er is gewoon wat flink wat kennis nodig om het op waarde te schatten. Helaas besteed Studio Sport er meestal niet zoveel aandacht aan, maar deze keer zijn ze echt wel in beeld geweest.

En de driftbuien van al die andere mannen? Ach die vind ik nog veel zieliger dan dat gemopper van Sjef. Allemaal rare kerels wat mij betreft net als die voetbalcoach Mourinho. Ik denk altijd ze doen zeker zo omdat ze een kleintje hebben.

@Murphy
Fijn dat je dat even rechtzette, dat waardeer ik.
De reden dat ik vind dat die andere discussie niet hier gevoerd moet worden is dat het volgens mij volledig off-topic is. Het is je vast niet ontgaan dat de meest Duits klassiek geschoolde medaillewinnares (Laura) ook flinke kritiek krijgt hier over haar te grove hulpgeving. Ook hebben bijvoorbeeld Carl Hester en Laura precies dezelfde leermeester gehad, dus kennelijk heeft het ook iets met verschillen tussen de individuele ruiters en zeker in mijn ogen met verschillen tussen de paarden te maken en niet alleen maar met de trainingsmethode. Een nieuw topic bijvoorbeeld "uitslag Olympisch spelen en trainingsmethoden" lijkt mij dan veel handiger.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:55

liljebo schreef:
Ik kan alleen maar zeggen dat wat mij betreft Charlotte volledig terecht heeft gewonnen. Het werd tijd dat de jury eindelijk eens het lef kreeg om de belangrijkste punten van dressuur: samenwerking, lichte hulpen en gedragenheid op de eerste plaats zette, ipv spectakel.
Spectakel is leuk voor het circus, maar niet in de dressuur met de oorspronkelijke doelen.

Het zou Adelinde (en consorten) sieren als ze zou erkennen dat ze misschien toch moet gaan streven naar die lichtheid en gedragenheid, ipv te miepen over het feit dat oh zoveel mensen vinden dat ze onterecht 'maar' op de tweede plek is gekomen.
Wie weet welke prachtige resultaten haar dat te wachten staan.

Dat zou inderdaad mooi zijn, als ze een paard kan vinden wat op die manier te rijden is. Want ik vraag me af, zonder er zelf natuurlijk ooit op gereden te hebben, of Parzival zo te rijden is.. Dat weet je helemaal niet. Ik heb dat al eerder aangehaald: als je de redenering doortrekt, zouden veel paarden afvallen omdat ze gewoon niet licht te rijden zijn. In de redenering van Murphy zouden zulke paarden dan nooit verder komen dan het Z, als ik het goed begrijp. Maar jij denkt dus dat elk paard zo te rijden is?

Verder kan ik me de verontwaardiging van sommigen wel voorstellen, als er jarenlang een bepaalde rijstijl (en trainingsstijl, maar idd Hermelientje dat is weer een andere discussie, die er imo wel verband mee houdt overigens) wordt geprezen, en nu ineens niet (meer). Zoals het vetgedrukte stuk in jouw quote ook zegt. Blijkbaar is Adelinde en wie dan ook op die wijze rijdt, wel zo ver gekomen doordat zij geprezen is om die rijstijl. Nu ineens wordt het minder goed beloond als voorheen. Okee het scheelt niet veel, maar toch. En er zit bovendien een soort discrepantie in die wijze van jureren, omdat, als de lichtheid en gedragenheid van zoveel meer belang worden geacht, Adelinde en nog wat mensen überhaupt zo hoog niet hadden moeten scoren. Ik snap de verwarring en verontwaardiging bij sommigen hierover dus wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:22

Dat is dus juist het punt het zijn paarden en die verschillen. Kijk voor de grap eens in mijn onderschrift, 2 veulens en ze zouden niet meer kunnen verschillen.
Toch zie ik in beide fijne sportpaarden omdat ze de basisvoorwaarden, correcte bouw en bewegingen en fijne karakters al hebben en uit een gezonde stam komen.
Maar of het ooit GP paarden worden, dat hangt van zoveel zaken meer af dan alleen van de gene die ze zal kopen. Een ruiter moet het doen met het materiaal dat hij/zij heeft. En eigenlijk geloof ik er niets van dat er plotseling alleen maar op lichtheid gejureerd zal gaan worden. Men zal gewoon de beste prestatie blijven belonen en er zal altijd discussie blijven ontstaan omdat de een iets anders mooi vindt dan de ander.

Hermelientje Anky was ooit in het grijze verleden sportvrouw ik meen bij haar eerste gouden plak, samen met een boxer die sindsdien een minder fraai leven gehad heeft.
Maar het gaat hier om 4 jaar geleden toen ze inmiddels 3 gouden medailles behaald had, vrij uniek in haar sport want je kan niet zoals zwemmers, fietsers hardlopers etc op verschillende onderdelen of lengtes uitkomen. Ze had toen ook het nadeel dat de hippische onderdelen totaal afgezonderd van de rest van de OS afgewerkt werden en er toen idd weinig of geen communicatie met de andere Nederlandse sporters was. Vos werd toen 6e op haar onderdeel dus het was qua prestatie een vrij onbegrijpelijke uitslag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:27

Electra63 schreef:
En misschien vergeet men het hier: maar het is de taak van een bondscoach om de belangen van Nederland te verdedigen en te vergroten, indien mogelijk. Dat Sjef dat misschien niet altijd even taktisch doet en dat dit misschien niet de juiste manier is, is een andere discussie.

Ehm nee hoor, dat is exact wat er hier bediscussieerd wordt. Het olifantengedrag van Sjef in een porseleinwinkel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:32

De reactie van Charlotte toen ze haar gouden kur afgroette zei mij al voldoende hoe ze er zelf over dacht, stikonzeker, er was in eerste instantie geen blijdschap te zien! ik vind dat Adelinde zich zeer netjes heeft uitgelaten over haar zilveren medaille. maar als iedereen om je heen blijft zeuren dat het goud had moeten zijn ga je daar misschien zelf een beetje teveel in geloven.
De opmerking over onze nieuwe bondscoach voetbal vind ik een mooie, als er eentje een hork is....maar niet voor niets is hij opnieuw aangenomen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:28

LHS_80 schreef:
[

Dat zou inderdaad mooi zijn, als ze een paard kan vinden wat op die manier te rijden is. Want ik vraag me af, zonder er zelf natuurlijk ooit op gereden te hebben, of Parzival zo te rijden is.. Dat weet je helemaal niet. Ik heb dat al eerder aangehaald: als je de redenering doortrekt, zouden veel paarden afvallen omdat ze gewoon niet licht te rijden zijn. In de redenering van Murphy zouden zulke paarden dan nooit verder komen dan het Z, als ik het goed begrijp. Maar jij denkt dus dat elk paard zo te rijden is?

Nee, dat denk ik niet, maar dan vraag ik mij af of je de keuze moet maken een paard uit te brengen waarbij je grove hulpen nodig hebt om er een spektakel uit te persen.
Bovendien denk ik persoonlijk dat de trainingsmethode zeker ook een rol speelt in hoe licht een paard wordt. Het ene paard zal met een training afgestemd op lichtheid en gedragenheid de top bereiken, het ander zal wellicht nooit erg ver komen als je dat als voorwaarde stelt. Het zij zo.

Dat de top talent heeft in de dressuur, hoeven we niet eens te betwisten. Ik vind het alleen jammer dat een aantal kiezen voor een omstreden methode om punten te scoren. Begrijpelijk, want het leverde tot dusver gouden plakken op (en de verwarring kan ik dan wel begrijpen), maar ik vind het gewoon erg jammer.
Ik vond Charlotte erg aangenaam om naar de kijken. Carl hester trouwens ook. En nog wat andere ruiters die ik in de ring heb gezien.

Ik vind dressuur machtig mooi om te zien, als het oogt als een dans; een perfect samenspel tussen ruiter en paard, waarbij het lijkt alsof alles vanzelf gaat. Geen technische hoogstandjes, geen spectakel, maar gewoon kijken en het gevoel hebben dat alles klopt.
Dressuur met veel bombarie maar gereden op kracht, vind ik ronduit lelijk om te zien.

Maar hé... ik ben geen grandprix ruiter (kom nog niet eens in de buurt... sukkel tegenwoordig alleen in de bossen wat rond), dus heb ik wellicht volgens velen geen recht van spreken.
Maar als ik zie dat menigeen de wedstrijddressuur de rug toekeert en de groeiende afkeer die via media duidelijk wordt van de sjef-trainingsmethode, denk ik dat het voor de sport veel beter is, als er een ommekeer komt in prioriteiten bij jurering.
Dat zoiets niet in een keer en gladjes gebeurd, is logisch. Maar zo is dat nu eenmaal

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:45

liljebo schreef:
Nee, dat denk ik niet, maar dan vraag ik mij af of je de keuze moet maken een paard uit te brengen waarbij je grove hulpen nodig hebt om er een spektakel uit te persen.

Buiten dat dit een nogal denigrerende omschrijving is, is er vaak geen keuze en zal iedere ruiter/amazone moeten kiezen uit mindere en sublieme onderdelen van zijn/haar paard en die zijn zeer moeilijk te vinden.

Wel of niet bepaalde training het gebeurt in de ring en als er binnenkort weer een paard de ring in komt met de uitstraling en het vermogen van Toot en een ruiter/amazone die dat er uit haalt, komt die gewoon weer op een.

De reden van deze discussie is dat 1 en 2 niet unaniem als beste ervaren werden.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:49

Ik vind dat je zeker wel recht van spreken hebt, ongeacht je niveau van rijden. Al was het alleen maar om te delen hoe zaken op jou overkomen. Ik kan me daarnaast goed vinden in je berichten. Want hoewel ik wel hou van 'spektakel', kan ik ook erg genieten van de rijstijl van bijv. Carl Hester. Ik denk ook, na me verdiept te hebben in diverse boeken en discussies over het onderwerp, dat dit de meest eerlijke manier van dressuurrijden is, t.o.v. het paard. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat die andere wijze 'mishandeling' is... maar ik kijk er ook met wat minder plezier naar als ik iemand zo zie rijden. Ik zou het alleen wat genuanceerder willen zien in de discussie.. want zo zwart wit als hier soms de scheiding tussen de ene en de andere aanpak wordt gepresenteerd, is het in de praktijk gewoon niet.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:49

Ik vind ook dat adelinde goud had verdiend en zilver had gekregen.
De britse reed goed al maakte ze 2 grote fouten, al was dat in een grijs gebiet maar toch vind ik
dat het er niet hoord. Voor de rest hebben ze allen goed gereden

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:53

Ach dat Anky niet sportvrouw vh jaar werd...Le Jeune kwam 2 jaar geleden niet eens in de krant.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:55

sarabande schreef:
[
Buiten dat dit een nogal denigrerende omschrijving is, i

Nee hoor, het is alleen een overweging. Het is maar net hoe je het (wil) leest(lezen)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:25

ownwise schreef:
Kimmej schreef:
Toch vind ik het paard van Dujardin helemaal niet zo geweldig om naar te kijken, doet alle oefeningen wel netjes en ja, samen gaan ze harmonieus door de baan, maar ik vind het ontzettend tegenvallen qua expressiviteit. Het is gewoon saai om naar te kijken. Valegro toont zo weinig gedragenheid en zoals eerder al gezegd, de galopsdelen waren gewoon dramatisch. Dan kijk ik weer honderd keer liever naar Uthopia, foutjes maakten ze allebei.

Haha nou die emmer stront heb ik gewoon netjes op de mesthoop gegooid, dus die bespaar ik je ;)
Mijn emmer commentaar kom ik wel even bij je legen :P

Of een paard of combinatie sprekend of sprankelend is, daar worden geen medailles voor gegeven. En gelukkig niet, want dan zou bijvoorbeeld een Totilas met zijn impossante voorkomen al voorspong hebben, ongeacht zijn prestatie. Dat je adelinde niet saai vind en denkt "daar komt wat aan" betekend natuurlijk nog niet dat ze goud of meer punten had moeten krijgen.
En dit is ook zo'n lastig onderdeel van jureren of dressuur ansich, want even buiten deze situatie om; ga je nu voor uitstraling, expressie en een spetterende proef of ga je voor correct, netjes, wellicht safe en harmonieus? Je zou een combinatie hiervan moeten hebben, maar als je 2 uiterste in de ring hebt, voor welke ga je dan? Ik persoonlijk ben blij dat ze voor Dujardin gegaan zijn, want ik vond Adelinde (laten we het netjes zeggen) zeker niet vriendelijk rijden en dit niet de manier om je kur te rijden imo.

Krijg ik nu een emmer stront terug? ;)

Oeps, ik ben zwaar veel te laat met terugkijken op dit topic, maar wilde hier toch nog wel even op reageren hihi (en nee niet met een emmer stront :') ).
Ik heb niet gezegd dat de sprankelfactor doorslaggevend moet zijn. Daarom zei ik al, ja Valegro doet zijn oefeningen netjes en ja ze gaan harmonieus door de baan, dat is de punten zeker waard. En toch vind ik het jammer dat ik geen paard zie wat zich toont, en daarbij in de galop weinig draagt. Op dat niveau hoort dat niet. Ik ga voor een combinatie van alles, niet voor het spetterende voorbeengebruik van Totilas, dat heeft hij onder MAR nog steeds namelijk, maar vind het minder mooi om naar te kijken dan onder Edward, terwijl ook daar mindere kanten aan zaten (gegeven, toen MAR hem nog meer op lengte reed prees ik dat wel, en ze moesten nog met elkaar leren omgaan).
Waar ik alleen niet tegen kan, is dat Engeland zo prat gaat op zijn harmonieuze rijstijl, en de happy athlete enzovoort, maar ze laten wel Laura derde worden, of beter gezegd, geven haar zo'n score? Daar kan toch niemand wat van snappen? Ik tenminste niet als Adelinde dan verliest vanwege het contact, wat ook ik niet netjes vond. Zo wel, leg het me aub uit.

ps. hier zat nog een comment tussen, maar mag niet zoveel quoten :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:28

Lees de column van DW Rosie op horses.nl :)*

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:41

Ik heb het gelezen en zeg: AMEN