Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Ik heb ook horen vertellen dat in Duitsland de klassiekers zich niet aan Totilas durfden te wagen omdat een paard rollkur getraind nooit meer klassiek geschoold zijn werk kan doen en men deze problemen verwacht heeft. Weet jij daar iets van Bertie? Of is dit een broodje aap verhaal?
SanderD schreef:Het verbaast me dat zoveel mensen hun pijlers nog op MAR richten. IMO kan hem hoogstens verweten worden dat hij dit avontuur is aangegaan; wellicht door naïeviteit. Zijn stiefmoeder Linsenhoff had hierin de verstandigere partij moeten zijn, die met haar ervaring had kunnen inzien dat Totilas een ervaren ruiter nodig had. In plaats daarvan had ze grote plannen en zette er een twintiger op. Linsenhoff mag voor dit debacle worden aangerekend, MAR niet zo zeer wat mij betreft.
Linsenhoff is ook degene die dit netjes kan beëindigen, zij bezit immers de sportrechten en bepaalt of MAR blijft starten. MAR kan wel de kont tegen de krib gooien, maar dan zit hij zelf tamelijk diep in de problemen lijkt me. Maar als het zo blijft gaan zal dat vooruitzicht voor hem misschien steeds aantrekkelijker worden.
bertie schreef:Ik kan je daar geen antwoord op geven. Er doen zoveel verhalen de ronde. Iedereen zegt maar wat, dat zie je hier ook. Veronderstelling na veronderstelling komt voorbij. Wat kun je er over zeggen..
Niezel schreef:Wat moet die foto hartverscheurend zijn voor Edward.
Hij heeft zoveel bloed, zweet en tranen, en vooral heel veel liefde in Toot gestoken, en dan gaan ze zo met hem om..... pijnlijk.
MAR en Toot worden 'm niet. Nu niet, dan niet, nooit niet. It's good to know when to cut your losses and move on.
Als ik die trainingsfoto zie vraag ik me sterk af of Toot ooit nog een keer gaat lopen zoals hij voorheen deed. Ik ben er bang voor.
SanderD schreef:Het verbaast me dat zoveel mensen hun pijlers nog op MAR richten. IMO kan hem hoogstens verweten worden dat hij dit avontuur is aangegaan; wellicht door naïeviteit. Zijn stiefmoeder Linsenhoff had hierin de verstandigere partij moeten zijn, die met haar ervaring had kunnen inzien dat Totilas een ervaren ruiter nodig had. In plaats daarvan had ze grote plannen en zette er een twintiger op. Linsenhoff mag voor dit debacle worden aangerekend, MAR niet zo zeer wat mij betreft.
Linsenhoff is ook degene die dit netjes kan beëindigen, zij bezit immers de sportrechten en bepaalt of MAR blijft starten. MAR kan wel de kont tegen de krib gooien, maar dan zit hij zelf tamelijk diep in de problemen lijkt me. Maar als het zo blijft gaan zal dat vooruitzicht voor hem misschien steeds aantrekkelijker worden.
schipper1 schreef:@Bertie, wat een verschrikkelijke foto tover jij tevoorschijn...
Wilawander schreef:Niezel schreef:Wat moet die foto hartverscheurend zijn voor Edward.
Hij heeft zoveel bloed, zweet en tranen, en vooral heel veel liefde in Toot gestoken, en dan gaan ze zo met hem om..... pijnlijk.
MAR en Toot worden 'm niet. Nu niet, dan niet, nooit niet. It's good to know when to cut your losses and move on.
Als ik die trainingsfoto zie vraag ik me sterk af of Toot ooit nog een keer gaat lopen zoals hij voorheen deed. Ik ben er bang voor.
Welke foto?
Of bedoel je die fries op de vorige blz?![]()
Zo komen de praatjes in de wereld.
ben dus niet de enige die in Tootie een voorbeenzwaaier ziet als deze al aangezien wordt voor Tootie
sarabande schreef:bertie schreef:Ik kan je daar geen antwoord op geven. Er doen zoveel verhalen de ronde. Iedereen zegt maar wat, dat zie je hier ook. Veronderstelling na veronderstelling komt voorbij. Wat kun je er over zeggen..
Dat niet Sjef maar Nicole Werner de combinatie trainde is geen veronderstelling
Citaat:Hengstenshow Paul Schockemöhle vergroot polemiek rond Totilas & Matthias Alexander Rath.
Laurens Van den Wijngaert | 7 februari 2012 | Reacties (0) 8
inShare.Email
inShare.8Email
Een magische 'click' tussen paard en ruiter... Opnieuw wordt het bewezen: het is onontbeerlijk en kan wonderen doen en mensen tot tranen bewegen uit vreugde en verrukking...
Is er een Edward Gal in de zaal?
“Zou het dan echt zo moeilijk zijn om die trots even opzij te schuiven en dat goddelijke paard terug te sturen naar waar die hoort en daarbij het grootste wonder in de dressuursport weer te laten schitteren?” schreef Belgisch dressuurruiter Simon Missiaen vanochtend op z’n Facebook prikbord. Een bijna-retorische vraag die velen samen met hem steeds vaker en steeds luider stellen…
Aanleiding is de meest recente episode in het stilaan bedroevende verhaal van dressuurwonder Totilas onder het zadel van de steeds meer beklagenswaardige, jonge Duitser Matthias Alexander Rath, onder de ogen van zakenpartners Linsenhoff-Schockemöhle. Wat de vele twijfels rondom de huidige toestand van Rath en dressuurparel ‘Toti’ de kop moest indrukken, werd volgens vele aanwezigen “een jammerlijke vertoning, nauwelijks om aan te zien”.
Een zoveelste ‘comeback’…
Vorige zondag vond immers de langverwachte, jaarlijkse hengstenshow van hippisch zakenmagnaat Paul Schockemöhle in het Duitse Vechta plaats. Rath had genoeg om handen. De 26 lentes tellende stiefzoon van Ann Kathrin Linsenhoff diende 3 ‘PS’-hengsten te presenteren: Bretton Woods, Furst Romancier en Totilas. De gitzwarte wereldkampioen ‘Toti’ die voor het eerst weer in de ring zou komen sinds z’n blessure in december 2011 waardoor hij verstek moest laten voor CDI Frankfurt en de World Dressage Masters in Florida.
En opnieuw twijfels en smart…
Helaas was iedereen het er over eens: der Toti und Matthias zaten bijlange niet op dezelfde golflengte. Terwijl het fel geplaagde duo werd verontschuldigd met een veel te korte opwarming alvorens ze aan hun demo begonnen, zag het talrijk aanwezige publiek een gespannen combinatie waarbij het merendeel stroef verliep en Totilas zelfs enkele malen in verzet kwam. Tot wanneer het duurste dressuurpaard ooit, rondspringend bij applaus, nochtans iets wat hij vroeger erg vaak kreeg, er zelfs bijna letterlijk de brui aan gaf en – qua symboliek kan het tellen – de tong over het bit gooide, waarna Matthias Alexander de ring verliet.
“Een erg gevoelig paard”
Na enkele minuten maakten ze hun come-back en werd de beloofde Kür vervangen door een instructieronde onder begeleiding van vader-coach Klaus Martin Rath. Totilas zelf liep al beter, maar de spanningen bleven tussen de spreekwoordelijke lijntjes overduidelijk aanwezig. “Totilas is een erg gevoelig paard”, klonk het bij padre Rath. “Behandel hem dan ook overeenkomstig”, hoorde je hier en daar ietwat smalend fluisteren in het publiek. De rest van de ‘PS’-show kende diverse hoogtepunten en kon op veel bijval rekenen. Denken we bijvoorbeeld aan Don Frederic (Don Frederico x Wolkentanz I), Furstenball (Furst Heinrich x Donnerhall) en Foundation (Fidertanz x De Vito).
Wat nu, Paul?
“Dat Paul Schockemöhle alles zakelijk benadert, is logisch. En dat hij dus naar een oplossing zoekt voor een miljoeneninvestering die voorlopig voor geen meter loopt, is ook niet meer dan normaal”, schreef het Duitse PferdPlus onlangs, naar aanleiding van het nieuws dat de familie Rath & Paul al een tijdje aan de mouwen van Nederlands bondscoach Sjef Janssen trekken. Maar wordt de huidige malaise opgelost door een nieuwe toptrainer? Op binnen- en buitenlandse internetfora valt steeds vaker de naam van Toti’s voormalige partner in crime, Edward Gal. En ja, Schockemöhle kan veel (lees: geld voor handen) en is bereid om openlijk naar oplossingen te zoeken, klopt. Maar een hereniging van het topduo zou het ultieme eerverlies betekenen voor de Duitse zakelijke tandem Linsenhoff-Schockemöhle. Dat blijft dus een utopie vanuit een toenemende nostalgie, vrezen hippische commentatoren.
Zal het bij trainen en inrijden blijven of...?
En stel je voor… Nu in de schoenen van Matthias Alexander Rath staan. Een pretje is het geenszins. Stilaan mag men spreken van een vicieuze cirkel, een negatieve spiraal. Hoe doorbreek je die? “Was Edward dan meteen een topper samen met Totilas? Hij kreeg toch ook veel tijd alvorens ze dat wereldbekende en geliefde duo werden?”, voeren anderen dan weer aan ter verdediging van de onder druk staande Duitse ruiter en diens entourage. Gelijk hebben ze. Maar hoge bomen vangen veel wind. Iets wat Linsenhoff-Schockemöhle op voorhand konden weten. De Nederlander Gal kwam vrijwel uit het niets terwijl de Duitse zakenmagnaat voor een onwezenlijke hoge som geld als het ware Olympisch dressuurgoud dacht te kopen maar vanaf dag 1 ook met zoiets als ‘perceptie’ moest rekening houden. Terwijl je jezelf kan bedelven onder de Totilas merchandising, blijft de magie in de arena voorlopig uit. En laat het nou net die magie zijn waar het bij levende dressuurlegendes om draait…
De dressuursport – en paardensport in het algemeen – begint steeds harder één van z’n wereldse helden te missen…Wat nu, Toti?
Toen de eerste barstjes in het verhaal Rath-Totilas verschenen, was menig dressuurliefhebber tevreden. “Gelukkig kan je met geld niet alles kopen in de sport!”, klonk het gerustgesteld. Intussen beseft eenieder de achterliggende tristesse: een edele viervoeter die door z’n talent, intelligentie en plezier in z’n werk tienduizenden mensen ademloos kon doen toekijken, genietend van elke pas die hij dansen en zwevend zette en ja zelfs tot tranen van genot kon bewegen, en nu slechts een schim van zichzelf is…
De dressuursport – en paardensport in het algemeen – begint steeds harder één van z’n wereldse helden te missen… Zal deze levende legende stapje voor stapje verder wegglijden om definitief te verdwijnen van het toneel? Of komt er alsnog een ‘sequel’ die beter of op z’n minst even goed wordt als het origineel waar iedereen weer zo hard naar hunkert?
Een zwanenzang? Of wedergeboorte? Wat wordt het Paul en Ann Kathrin? Aan jullie de keuze…