Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:59

Ja dat herken ik wel...toen zag je alleen maar de ponies met hele dikke vachten buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:00

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:14

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:18

Maar je brengt me verdorie wel op een idee _O-
Dan wel plexiglas ervoor, in de zon zetten en dagelijks water geven; krijg je de mooiste slofjes van!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:31

Is het dikgedrukte het punt dat je wilt maken?

Ik ben het niet helemaal eens met de stellingen die hier in jouw quote staan. Het wordt zo zwart-wit gebracht terwijl het hele paarden houden, verzorgen en behandelen van ziekten en aandoeningen vaak niet zo zwart-wit is! Vaak veel gecompliceerder waardoor ook wetenschappers nog achter hun oren krabben wat het niet echt is, of welke combinatie van factoren precies.

Daarbij gaat het er om hoe je omgaat met de problemen en kwalen die je tegenkomt bij het verzorgen van je paard en of je er een oplossing voor kunt vinden of in ieder geval je best doet de boel zo goed mogelijk voor elkaar te hebben of alles zijn beloop laat gaan met je handen omhoog zo van: Ik kan er niets aan doen! Het ligt buiten mijn macht!

En die prachtige wei heb je inderdaad niets aan met een hoefbevangen paard... Ook niet als die weer hersteld is en pijnvrij rond kan lopen, want die wei zul je nooit meer zo veel en zo onbevangen kunnen gebruiken als bij een gezond paard dat niet hoogstwaarschijnlijk blijvend gevoelig zal zijn voor hoefbevangenheid...

Lovely schreef:
Lovely schreef:
Maar Jonus, als deze aandoeningen hier in NL zo makkelijk ontaan bij IJslanders, is er dan niemand die zich eens achter zijn oren krabt en bedenkt of het wel zo verstandig is om hier IJlanders te houden? Want stel dat 80% van de IJslanders dit soort dingen heeft, dan is er misschien sprake van een mismatch met het ras en de omstandigheden hier? Het is maar een gedacht hoor, maar ik vind het echt sneu dat zoveel paarden ziek moeten zijn omdat wij ze zo graag hier willen hebben. Als je paard eczeem heeft of hoefbevangen is, dan maakt het ook niet meer uit of je zo'n dier buiten hebt staan in een prachtig landje omdat het beestje ziek is (geworden) en ziek blijft.

...

Lovely schreef:
Dat is het punt helemaal niet.

Russel, er zijn altijd overal schrijnende verhalen, maar het zou fijn zijn als mensen hun eigen problemen serieus zouden nemen.

Van mij mag de DB en de DP nu wel eens met echte cijfers komen. niet alleen van de meldingen, maar ook van de uitkomst van die melding met toelichting.

Pas als er heldere richtlijnen komen van wat wel en niet kan, zul je onafhankelijk van visie en voorkeur, kunnen oordelen wie wel en wie niet aan de eisen voldoet. En tijdelijk kan er altijd een probleem zijn, maar dan moet niet stelselmatig zijn. Komt een onacceptabele situatie vaker of langer voor, dan moet er wat gebeuren.

Als je weet dat jouw paarden elk jaar in de modder staan omdat je wei het niet trekt, dan zoek je een betere wei, of je maakt een paddock of je zet je paard in pension waar de boel wel goed voor elkaar is.
Als je op een stal staat waar je paard niet voor je wordt buiten gezet, en je hebt zelf te weinig tijd, dan zoek je een oplossing zodat je paard wel voldoende vaak uit de stal komt en beweging krijgt, en als je paard daar er wel uit komt, maar in modderige paddocks of een kniediepe zwarte modder- winterwei, dan ga je in gesprek met de stalhouder voor verbetering, aanpassing van de situatie, evt. met hulp van stalgenoten, of je zoekt een andere plek waar het wel beter is.

En als je geen fatsoenlijke plek meer kunt betalen, dan zoek je een betalende bijrijder/leaser, ga je helpen op stal in ruil voor korting op je stallingsgeld of verkoop je je paard, desnoods geef je hem weg!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:34

hehe joyce verademing om te lezen.

Wat cijfers. :+

Citaat:
Kan de staatssecretaris uiteenzetten hoeveel meldingen van paardenverwaarlozing, mishandelingen, etc. er afgelopen jaar zijn geweest? In hoeveel van deze gevallen was er daadwerkelijk sprake van het niet verlenen van adequate zorg, dan wel overtredingen? Is er inzicht of deze overtredingen in de bedrijfsmatige of hobbymatige paardenhouderij zijn begaan?
Antwoord:
Definitieve cijfers over melding van verwaarlozing in 2010 zijn nog niet beschikbaar.
Eerste inventarisatie laat zien dat de Landelijke Inspectie Dienst (LID) afgelopen jaar in het totaal 7 950 meldingen heeft ontvangen, waarvan 2 222 paardenmeldingen. Gemiddeld genomen is 50% van de meldingen die de LID binnen krijgt gegrond. In 2009 kreeg de LID 7 824 meldingen waarvan2503 meldingen paarden betroffen. Daarvan is meer dan de helft ongegrond is verklaard. Er zijn 319 dieren in beslag genomen.
Inzicht of deze overtredingen in de hobbymatige dan wel bedrijfsmatige sfeer zijn begaan is niet te achterhalen.

Bron:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 6-466.html

Er zijn 140.000 paarden in Nederland, naar schatting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:51

Ik heb een speciale verrassing voor russel en de andere tere zieltjes :D

Kijk hier maar even:

http://i43.tinypic.com/34pjr5i.jpg

Hij heeft net 4 ml gehad, ik wil namelijk ook proberen uit te sluiten dat hij mischien wel een loopje heeft ontwikkeld doordat zijn hoeven jarenlang chronisch te lang waren en hij dus niet normaal kon afwikkelen. Als hij pijn heeft zal hij nu dus beter gaan lopen, zo niet dan heeft hij een loopje ontwikkeld. De komende vriesdagen blijft hij dit middel krijgen als blijkt dat hij pijn heeft.

Nu blij????
:P

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:58

Ben heel benieuwd! Paarden die lang pijn hebben gehad of een mankement kunnen inderdaad een blijvend loopje ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:52

Paarden ontwikkelen geen loopje, als de pijn weg is dan lopen ze weer normaal zolang er geen afwijkingen zijn ontstaan waardoor het bewegingsschema afwijkend is geworden.

Joyce, wat hier vaak gebeurd is dat uitzonderingen als regel als argument worden gebruikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:52

zwart-wit kijken dus ;) Hopelijk leren we steeds meer in grijstinten te denken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:54

Lovely schreef:
Paarden ontwikkelen geen loopje, als de pijn weg is dan lopen ze weer normaal zolang er geen afwijkingen zijn ontstaan waardoor het bewegingsschema afwijkend is geworden.

Hoe kom je hierbij als ik vragen mag?
Ik heb in het verleden een pony gehad met pijn in de voorbenen en na inspuiting van verdoving bleef hij raar lopen, ondanks dat hij de pijn niet meer kon voelen. De DA zei toen ook dat hij zichzelf dat rare loopje had aangeleerd.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:57

Je ziet het ook vaak bij paarden die lange tijd ergens vast hebben gezeten (wervels edg) en daardoor iets hebben aangeleerd zoals bij sommige paarden bijten bij aansingelen of bokken bij opstijgen door een verkeerd zadel. Kan maanden/jaren duren voor ze door hebben dat het akelig gevoel weg is en ze weer normaal kunnen bewegen en dat gedrag niet meer vertonen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:19

Als we nu eens kijken hoeveel paarden
geen goede hoefsmid, voer, schoon drinkwater en zeker geen ontwormings schema krijgen
omdat de kosten te hoog zijn
jullie schrikken je dood als dat bekent wordt dat zijn echt al behoorlijk veel eigenaren
Mensen
Dan hebben we het niet eens over modder, weide gang en stal oppervlaktes of dokters kosten
Wegens de recessie zal dit alleen maar toe nemen
de inkomens worden niet hoger de voer prijzen steigen en de werk gelegenheid daalt
en verkopen lukt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:24

jonur schreef:
Je ziet het ook vaak bij paarden die lange tijd ergens vast hebben gezeten (wervels edg) en daardoor iets hebben aangeleerd zoals bij sommige paarden bijten bij aansingelen of bokken bij opstijgen door een verkeerd zadel. Kan maanden/jaren duren voor ze door hebben dat het akelig gevoel weg is en ze weer normaal kunnen bewegen en dat gedrag niet meer vertonen.

Nu ben ik helemaal niet van plan om een cursus te geven over paardengedrag en leerstrategie"en, maar ik wil wel de opmerking maken dat er een enorm verschil is met aangeleerd gedrag en een reflex. Kreupel lopen op pijn is een reflex, geen gedrag. Reageren op pijnlijk tuig of de vervelende hoefsmid is gedrag en daar zit een leerproces aan gekoppeld dat uit diverse elementen bestaat. Om gedrag te veranderen of uit te wissen moeten alle elementen verdwijnen. Als je hier meer over wilt weten, dan wil ik dat best vertellen maar dan hebben we een nieuw topic nodig :).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:38

zou het een idee zijn om een '144 topic' te openen en dan verdachte gevallen te bespreken of de eigenaar (hier) te vinden vóór je gaat bellen met 144?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:43

Amalarab schreef:
zou het een idee zijn om een '144 topic' te openen en dan verdachte gevallen te bespreken of de eigenaar (hier) te vinden vóór je gaat bellen met 144?

Nee, we kunnen dat van achter een computerscherm niet beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:12

Wel of geen loopje, hij loopt iig nog steeds hetzelfde. Zal wel een paar dagen duren voordat het resultaat van dat spul zichtbaar wordt. Vanaf morgen 2x daags 2ml.

Ik heb het hier ook niet over een loopje door pijn Lovely, even beter lezen:

[naam] schreef:
Hij heeft net 4 ml gehad, ik wil namelijk ook proberen uit te sluiten dat hij mischien wel een loopje heeft ontwikkeld doordat zijn hoeven jarenlang chronisch te lang waren en hij dus niet normaal kon afwikkelen. Als hij pijn heeft zal hij nu dus beter gaan lopen, zo niet dan heeft hij een loopje ontwikkeld. De komende vriesdagen blijft hij dit middel krijgen als blijkt dat hij pijn heeft.

Nu blij????
:P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:46

Dolores08 schreef:
HorseTopShop schreef:
Wat is er in hemelsnaam niet goed aan paarden in de blubber? Je komt er gewoon niet onderuit na zoveel regen. Of dan toch maar 24/7 opsluiten in de stallen?

Hier staan de stallen open naar de wei. De wei is 1 grote blubberboel. De paarden kunnen zelf kiezen of ze naar binnen of buiten gaan. 3X raden waar ze altijd staan...Tja, in de blubber.
Ze kiezen er toch zelf voor.

Ik vraag me af hoe kundig de mensen zijn die bij de dierenpolitie werken.

Wat wil je daar nu mee zeggen? Een paard hoort niet thuis in een stal, maar ook niet in de blubber. Natuurlijk gaan ze in de blubber staan als ze niet anders kunnen.
Ze kiezen dus niet zelf, jij kiest een leven voor jouw paarden, je doemt ze om in de modder te staan. JIJ hoort een oplossing voor dat probleem te vinden ofwel hou je beter geen paarden. Een paard hoort niet thuis in de modder -:(- !!!

Even verder lezen dan je neus lang is. Zoals ik al eerder schreef: Mijn paarden kunnen kiezen of ze naar binnen gaan, buiten staan op een betegeld stuk of in de modder. En gek genoeg staan ze altijd in de modder.
Dus ze kiezen wel zelf. ;)
Ze zijn in de afgelopen 19 jaar (Zo lang heb ik de oudste nu) nog nooit ziek geweest. Ze hebben werkelijk nog nooit iets gehad. Oh, wat hebben ze het slecht.

Mijn paarden hebben ook geen dekens om. Dat is zeker ook zielugggg?
Komop zeg, het zijn paarden. Geen poedeltjes.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:34

Inderdaad, paarden moeten buiten, zonder deken!!, maar modder en paarden gaan niet zo goed samen. Jouw paarden zullen dan sterker zijn dan de mijne. Mijn ene paard heeft mok gekregen, de andere niet. misschien is zij er gevoeliger aan, maar er zullen wel nog paarden zijn die er niet tegen kunnen. Zo moet je elk paard afzonderlijk beoordelen en je paarden zomaar door de modder laten lopen is niet goed.
Ik reageerde omdat door het paardnatuurlijk forum soms een verkeerd beeld geschept wordt en dat mensen dan misschien nonchalanter gaan worden in onderhoud van hun paard, zolang hij buiten kan, al is het overal modder, dan ben ik goed bezig, niet dus!!! Het is integendeel veel duurder om je paard op een gezonde manier 24u per dag buiten te laten lopen dan hem in een stal op te sluiten. Je moet al een zeer goede infrastructuur hebben om dit op een veilige manier te doen en je kan niet zomaar een paard in een blubberig stuk droppen met enkel wat hooi om te vreten, hoe mooi ze dat daar ook voorstellen. Dat is niet natuurlijk, dat is gewoon verwaarloozing, net zo goed als opsluiten in een stal verwaarloozing is om er dan een paar keren per week in een manege een rondje op rond te huppen.
Een droge, wormvrije weide en een goed schuilhok uit de wind en de regen, een plek waar je paard dus veilig 24u per dag kan rondlopen, vragen intensief onderhoud en kost enorm veel geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:46

Iedereen die de cursus van paardnatuurlijk heeft gedaan weet dat paarden 24/7 in de modder zetten daar absoluut niet gepropagandeerd wordt en dat het juist heel belangrijk is een paard op verschillende ondergronden te huisvesten waaronder vooral een aantal harde met het oog op o.a. de stimulatie van een goed werkend hoefmechanisme.
Maar je hebt op ieder forum natuurlijk ook dombo's zitten :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:53

Ach, tegenwoordig behandelen we onze paarden als barbies. Mijn paard heeft geen deken op, gut wat zielig, mijn paard heeft de mogelijkheid om door de blub te lopen en doet dit liever dan op zijn 'pleintje' lopen of in zijn inloopstal staan, wat is'ie zielig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:55

Mensen zijn gewoon teveel gewend aan het beeld van keurig gekamde paardjes die zomer én winter in korte vacht staan. Het beeld van wat 'normaal' is, is tamelijk vertroebeld in NL

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:59

Maar wat is 'normaal'?
Mijn paard is niet geschoren, wel een deken.
Staat overdag in de blubber of op een droog stukje, maar staat ook op stal.
Ze krijgt genoeg ruwvoer, maar ook brokken.

De één vind dit net als mij normaal, maar een ander weer niet.
Dat zal altijd wel zo blijven.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:36

Anoniem schreef:
Iedereen die de cursus van paardnatuurlijk heeft gedaan weet dat paarden 24/7 in de modder zetten daar absoluut niet gepropagandeerd wordt en dat het juist heel belangrijk is een paard op verschillende ondergronden te huisvesten waaronder vooral een aantal harde met het oog op o.a. de stimulatie van een goed werkend hoefmechanisme.
Maar je hebt op ieder forum natuurlijk ook dombo's zitten :')

Dat kan ik begrijpen, de mensen zelf zijn er idd zelf zeer goed mee bezig, maar ik hoor en zie ook mensen die het minder nauw nemen met verzorging, mensen die meelezen. Het is zeer makkelijk om je paard in een stuk modder te droppen en dan hard te schreeuwen: dat is natuurlijk, mijn paard staat buiten en staat niet zielig in een box.
Ik weet wel dat de mensen zelf er zeer goed mee bezig zijn, maar er zijn inderdaad dombo's die dit misbruiken of verkeerd begrijpen, dat zijn dan degene die hun paarden in een stuk modder droppen met wat hooi, waarvan we voorbeelden kennen, zal geen namen noemen....
De natuurlijke biotoop van paarden is namelijk ontstaan op hoogvlaktes, daar komen ze vandaan want daar vonden ze de juiste kruiden op de juiste ondergrond, niet in de modder....waar waar modder en nattigheid is, komen meer schimmels en bacteriën voor. Zo'n gebied zou een paard nooit uit zichzelf gaan opzoeken. Het zijn WIJ die ze daar droppen.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 02-02-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:38

Dolores08 schreef:
De natuurlijke biotoop van paarden is namelijk ontstaan op hoogvlaktes, daar komen ze vandaan want daar vonden ze de juiste kruiden op de juiste ondergrond, niet in de modder....

En waar in NL hebben we dat??