Vlas is hier overigens 6.80 per pak. Of was het nou 6.30.... ??
volgens mij 6.30 grote inkoop bij staring
mn 30 ingekochte baaltjes hooi bevatten best veel van die kleine rotte prikdingen, kan het hooi niet eens in mn hooinet doen want dan hangt mn hand vol met die prikdingen..... de ponys vreten het graag... hebben zij geen last van die prikkels?
ik heb als onderlaag zaagsel, neem veel vocht op en eroverheen stro, dat gaat zich vanzelf mengen. het scheelt me een hoop stro omdat het zaagsel zoveel opneemt, en toch kunnen ze stro ertussen uit eten als ze willen
schrikdraad
Geplaatst: 26-09-11 17:41
Wij gebruiken al jaren vlas. ik hoop niet dat veel mensen daar nu op over gaan en het daarom extra duur wordt.
Vandaag zijn er hier 6 grote ronde balen mooi hooi geperst. Nadeel we hebben ze zelf niet nodig maar verkopen valt ook niet mee zonder kraan of iets om te laden. Hoe doen jullie dat?
vuurneon
Geplaatst: 26-09-11 17:43
Neuh, het eerste jaar hooi van eigen land zat ook vol prikdingen: vonden de paarden echt niet erg haha; die aten de distels in de wei ook al op Ik vond het alleen erg naar om die stekels uit mijn hand te plukken (fijn als ze door de handschoen heen gaan)
Schrikdraad; loonbedrijf vragen?
Ariebren
Geplaatst: 26-09-11 17:45
Zitten de balen in plastik ?? Dan kan een vorkheftruk ze heel makkelijk oppakken. Zonder plastik idem
schrikdraad
Geplaatst: 26-09-11 17:46
Die zet het voor ons op eigen perseel op de plaats. Maar verkoop wordt het wel erg duur als je die dan op moet laten draven.
vuurneon: jah idd ik heb ze al dagen onder mn huid zitten, krijg ze er niej uit! voor mij marteling haha, ponys eten het idd vrolijk op, soms idd ook distels.... zou toch denken dat zoiets in tong of wangen steekt
tamary
Geplaatst: 26-09-11 19:12
schrikdraad schreef:
Die zet het voor ons op eigen perseel op de plaats. Maar verkoop wordt het wel erg duur als je die dan op moet laten draven.
Je kan de loonwerker vragen of die ze meeneemt in ruil voor de kosten (+ extra afhankelijk van wie wat gedaan heeft)
@schrikdraad zet gewoon een advertentie en zet er dan gewoon bij zelf ophalen probleem opgelost zo hebben wij het vorig jaar ook gedaan. Mensen kwamen met een tractor en kar half uurtje en alleswas weg.
vlas is hier 9 eur een baal en hooi 7 eu een kleine baal, bij fouragebedrijf.... vlas is uiteindelijk net zo duur als je een viespeuk hebt ja @knollentuin want je moet idd meer ruwvoer geven en als je idd een viespeuk hebt zoals ik gebruik je ook meer vlas. Maar ja als je een stal hebt die niet meer dan 5 plakken stro in de week geeft ben je snel klaar. Dan maar vlas, dat moet ik namelijk zelf bijbetalen als ik meer pak, a 9 euro per baaltje
vlas 9 euro? Kijk eens verder dat kan echt goedkoper ook je stro. Die dat verkopen lachen zich ziek als iemand dat betaald en je bent dief van je eigen portemonnee .
ja best wel eigenlijk en stalgeld is nog omhoog ook ivm stroprijs en mag minderpakken en moet bijbetalen voor vlas. Kortom zoeken naar alternatieven maar weer....
Zolang het kan laat ik ze buiten in het paddock wat we dit jaar een gedeelte van heben bestraat.
In stal heb ik rubber matten liggen, omdat het hier in de winter zinder problemen -20 kan worden doe ik tegen die tijd aan oppotten. Zo blijft het wat warmer en bevriezen de waterbakken minder snel.
Bassenqua
Geplaatst: 28-09-11 09:01
Bij ons ligt het gras er nu af, Zaterdag wordt het geperst en gewikkeld maar in halve baaltjes zodat het nog hanteerbaar is, zitten ongeveer 6 a 7 kleine baaltjes hooi in 1 geperst baaltje. Ik ben er blij mee want nu weet ik 100% zeker dat ik genoeg hooi heb tot volgend jaar winter, ppffffff.
Schafstall
Geplaatst: 28-09-11 09:26
@Bassenqua, ben wel benieuwd hoe jullie dan 't hooi droog denken te krijgen. De nachten zijn nu toch dermate vochtig inclusief een groot deel van de ochtend dat je 't nooit meer tot mooi droog hooi krijgt? Bedoel je geen kuilgras?
Bassenqua
Geplaatst: 28-09-11 09:56
Nee ik bedoel geen kuilgras, halverwege de dag is het hooi prachtig droog, de perser komt Zaterdag om 15:00 dus dan is het droog genoeg om te wikkelen, gras is er al vanaf sinds Zondag, 2x per dag schudden en dan lukt dat prima! Het wordt ook gewikkeld om deze reden, hebben we nog nooit eerder gedaan maar droog genoeg om gewone baaltjes te persen gaat inderdaad niet meer lukken. Hier in de omgeving is iedereen nog druk bezig met hooien Daarbij wil ik het land met zo'n pruik gras niet de winter in laten gaan, als het gaat sneeuwen en we net zo'n winter krijgen als afgelopen jaar dan gaat het land naar de kl**te.
Biij ons ligt het ook los op het land. Ga ervan uit dat het nog prima in kleine baaltjes kan. Het zit er niet heel dik op en het is een mooi droog stuk. Het is (op de dauw na) al redelijk droog. Wanneer je om 4 uur s'middags gaat schudden en persen kan het prima. Bij ons dan.
Bassenqua
Geplaatst: 28-09-11 11:34
Ik durf het niet in gewone baaltjes te persen, het gaat niet om de dauw maar of het gras zelf droog genoeg is, de loonwerker adviseerde ons om dit niet te doen omdat dan de schimmel erin slaat, dan heb je nog niks. Ik speel liever op safe, het is ook wel een beetje een rare tijd om te hooien, begin oktober
Wij hebben uiteindelijk ons hooi allemaal binnen voor dezelfde prijs als vorig jaar. Het was even zoeken, maar wel gelukt. Mijn staleigenaar wilde eerder dit jaar mijn stalling omhoog doen, omdat hij geen goedkoop hooi meer kon vinden (alle andere paarden eten voordroog/kuilgras). We hebben toen afgesproken dat ik het zelf mocht proberen met een bepaald limiet per pak. Dat is dus gelukt.
Voor volgend jaar hebben we al genoeg afspraken staan, dat we dan ook weer voor max hetzelfde bedrag klaar zijn.
Stro is hier ook schandalig duur geworden. Mijn paard staat op vlas en dat valt gelukkig nog mee. (ook het enige paard op vlas, de rest staat op stro)