Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:02

Ik heb er wel eens over gedacht om te gaan westernrijden.
Maar als ik dit zie, zo'n training zou ik niet willen met mijn paard..
Dan ging ik naar huis.
Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat iedereen dat zo doet, en ook in de dressuur en springsport zie je dingen die niet door de beugel kunnen.

Ikima

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:11

Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd van zo'n "topsport"westernpaard?
Bij de dressuur en het springen zie je ze regelmatig van 15 jaar of zelfs nog ouder.
Paarden die niet western gereden worden, dus geen ellenlange spins of slidings hoeven te maken, worden redelijk oud.
Nu vraag ik mij af, tot welke leeftijd gaan deze westernpaarden nog mee op wedstrijd?
Het lijkt mij dat die paarden qua benen al heel jong versleten zijn.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:13

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:14

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:16

essiedepessie schreef:
laura1986 schreef:
Vergeet ook het extreem jonge inrijden niet. Is in de westernsport best gewoon om dat tussen de 2 en 3 jaar te doen.

Meer info: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

ja, daar is ie hoor!

In Amerika is het in ieder geval wel heel normaal.
Denk niet dat dit iets met Westernrijden te maken heeft trouwens, dat ze dat doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:18

mbt slijtage: veel westernpaarden in de topsport mogen na een paar jaar wedstrijden gewoon lekker de wei op en genieten van het leven. die hoeven niet 10 of 15 jaar lang wedstrijden te lopen.
niet omdat ze kapot zijn, maar omdat de nieuwe klaar staan en ze dus met 'pensioen' mogen.

maar er zijn ook genoeg voorbeelden van oudere reiningpaarden die jong veel geshowt/gereden zijn en nog steeds goed meelopen (of recreatief gereden worden maar dus niet kapot zijn).
kijk bv een Tabasco Tari, ricky stardust, bo knows hollywood, listo lena....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:19

Misselijkmakend... Is zeker in elke tak zo, maar ik had hier eigenlijk nog weinig beelden van gezien. Zo zonde, zeker als je weet dat hij niet de enige zal zijn. Het meeste hiervan (en de ergere zaken) zullen thuis gebeuren (wederom ook in meerdere disciplines). Vreselijk :n . Topruiters, daar mag je trots op wezen hoor... %)

Gelukkig zijn er ook mensen die het, ook zoals in elke tak, gewoon goed doen +:)+ . Maar dit...
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 27-05-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:20

Voor de voorstanders van deze manier van trainen. Wil iemand mij uitleggen wat het nut is van snel aansporen en op het zelfde moment die rukken geven in de mond? Verder het nut van op 0:37 met een mederuiter kwekken, maar nog even lekker doorraggen. Hij is niet eens bezig daar met hoe het paard reageert.
Het op de muur afrijden om zo te leren stoppen kan ik nog enigszins begrijpen (wat niet zegt dat ik het zo zou trainen). Wat ik dan weer totaal niet kan plaatsen is om als het paard gestopt is weer als een halve gare in zijn mond te gaan trekken.

Verder is het inderdaad heel triest dat hier niks aan gedaan wordt en dat er blijkbaar geen jury's zijn die het onderscheid tussen een correct en niet correct getraind paard kunnen maken op een wedstrijd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:22

ik zou zeggen bestel zijn 3 trainings-dvd's.
je denkt toch niet dat we de gehele training van een reiningpaard hier even in 3 zinnen kunnen uitleggen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:24

quarterH schreef:
ik zou zeggen bestel zijn 3 trainings-dvd's.
je denkt toch niet dat we de gehele training van een reiningpaard hier even in 3 zinnen kunnen uitleggen?

je kan niet het nut van de 'ophoudingen' vertellen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:26

Nee Splin, wat denk je nou :+

maar de elimentaire onderdelen van het trainen van een reiningpaard (op show) op topniveau wordt hier getoont, dat dan weer wel..

Bestel zijn dvds???? Oh ja, sponsor m ook nog even :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:28

volgens mij is die eerder in dit topic al verteld door dofuzz.
maar daar gaan dan toch weer 600 andere vragen op komen omdat men de basis en achtergrond dan niet snapt.
dus vandaar, voor een volledig beeld en goed te kunnen beoordelen wat hij nu doet en waarom en met welk effect raad ik je aan de dvd te kijken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:29

Het gaat ook helemaal niet om welke manier van trainen welk nut heeft. Het gaat er gewoon om dat deze paarden op het filmpje helemaal niet correct behandeld worden. De impact van zulke rukken aan zo'n bit is echt ongelooflijk. Het is -weeral, zoals ook bij bepaalde dressuurruiters het commentaar is- gewoon een paard met hulpmiddelen dwingen in een houding en gedrag die je zou moeten bereiken zonder die dwangmiddelen.

Het gaat gewoon het hele concept van trainen, leerprocessen en ethisch rijden voorbij. Daarom is het niet goed te keuren, in welke sport/opvatting/trainingsmethode dan ook. Het is gewoon niet eerlijk tegenover het paard, want er is geen manier waarop het aan de correcties kan ontsnappen. Je zou toch mogen verwachten van een WK dat de paarden (en ruiters) ondertussen weten hoe het moet (hoewel het ook op lager niveau niet goed te keuren is). Om dan nog zo'n trukendoos uit te halen, neen sorry, dat gaat er bij mij niet in :n

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:30

Tja we stellen blijkbaar lastige vragen :7
Vreemd want ik kan wel uitleggen waarom een ophouding ( een echte ophouding, niet dit geruk) in de dressuursport wordt gemaakt.

Western is blijkbaar zo gecompliceerd dat het onmogelijk is om het nut ervan te vertellen?

Ik kom het ook niet tegen hoor in het topic?

Cer schreef:
Bestel zijn dvds???? Oh ja, sponsor m ook nog even :n

:+

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:33

quarterH schreef:
mbt slijtage: veel westernpaarden in de topsport mogen na een paar jaar wedstrijden gewoon lekker de wei op en genieten van het leven. die hoeven niet 10 of 15 jaar lang wedstrijden te lopen. niet omdat ze kapot zijn, maar omdat de nieuwe klaar staan en ze dus met 'pensioen' mogen.

maar er zijn ook genoeg voorbeelden van oudere reiningpaarden die jong veel geshowt/gereden zijn en nog steeds goed meelopen (of recreatief gereden worden maar dus niet kapot zijn).

Westernpaarden lopen dus een paar jaar mee op dit niveau en mogen dan genieten? Die redden het niet eens om 10 jaar op "hoog" niveau dit werk te moeten doen, dit heeft niks te maken met lekker op de wei en genieten van het leven. Die paarden zijn helemaal geknakt en kunnen maar een paar jaar mee omdat ze anders helemaal kapot gereden zijn.
Dat een spring- of dressuurpaard volgens jou 10-15 jaar MOET presteren is volgens jou schadelijker?
Leg mij dan eens uit waarom een westernpaard na een paar jaar al vervangen wordt en een spring-of dressuurpaard nog heel lang op hoog niveau blijft presteren?
Bovendien zien ze er wel een heel stuk blijer uit dan de meeste westernpaarden.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 27-05-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:35

Binnen elke tak van paardensport op top niveau wordt de training met omgang met paarden zum kotzen.. Helaas is dit bij western niet anders...

Bah bah bah..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:37

pff wat een vreselijke filmpjes....heb zelf ook paar lessen western gereden en daar werd niet gerukt en geplukt maar ja ik ben dressuurmiep dus hou niet van dat geruk en gepluk maar ik vind niet dat een paard zo gedwongen moet worden om zogezegd te ontspannen en omlaag te komen...

en dat eeuwige gespin lijkt mij ook een aanslag op de pezen..

en die blik van dat paard op dat 2de filmpje zegt naar mijn idee echt genoeg dat paard ziet er helemaal gebroken uit.. ;(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:38

Ikima schreef:
quarterH schreef:
mbt slijtage: veel westernpaarden in de topsport mogen na een paar jaar wedstrijden gewoon lekker de wei op en genieten van het leven. die hoeven niet 10 of 15 jaar lang wedstrijden te lopen. niet omdat ze kapot zijn, maar omdat de nieuwe klaar staan en ze dus met 'pensioen' mogen.

Westernpaarden lopen dus een paar jaar mee op dit niveau en mogen dan genieten? Die redden het niet eens om 10 jaar op "hoog" niveau dit werk te moeten doen, dit heeft niks te maken met lekker op de wei en genieten van het leven. Die paarden zijn helemaal geknakt en kunnen maar een paar jaar mee omdat ze anders helemaal kapot gereden zijn.
Dat een spring- of dressuurpaard volgens jou 10-15 jaar MOET presteren is volgens jou schadelijker?
Leg mij dan eens uit waarom een wedstrijdpaard na een paar jaar al vervangen wordt en een spring-of dressuurpaard nog heel lang op hoog niveau blijft presteren?

Quarter H heeft wel gelijk hoor, die dieren moeten even toppen en gaan dan de fok in, om de simpele reden dat dan de opvolgers klaarstaan en er door de fok meer geld te verdienen is. Of de dieren dan verder zouden kunnen, tuurlijk wel maar waarom zou je als je dat minder geld oplevert?

beaversrun

Ikima: Denk dat er vele zijn die het ook niet fijn vinden dat Steeple chases met dressuur vergeleken word en dat is toch ook allebei ''Engels''.
Dit gaat over Reining

nova_zodiax

ik heb geen verstand van western rijden, maar ik vind dit toch misselijk maken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:41

Hm, ben blij dat de westernsport nu ook eens doorgelicht wordt ipv altijd alleen de eventing, dressuur en springers..De sporen worden ook niet misselijk gebruikt, terwijl iedereen uit die tak altijd blijven roepen dat het slechts een hulpmiddel is en niet worden gebruikt als de sporten in de klassieke sporten..My ass..
Aan de bitten wordt dus ook gewoon gehangen en getrokken, en ik kan je wel vertellen (hoewel de kassieke sport ook enorme martelbitten hefet) een dun hefboom bitje zoals deze in het filmpje is een heeeeeeeeeeeeel stuk schreper!
En Anky, eat your heart out, die is pas laag rond en diep! My god! :(

Nou we zullen zien wat er nog meer boven gata komen. Dit zijn nog openbare trainingen op een wedstrijd, wil niet weten hoe die man thuis met zijn paard omgaat!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:42

ponyzotje schreef:
Het gaat ook helemaal niet om welke manier van trainen welk nut heeft. Het gaat er gewoon om dat deze paarden op het filmpje helemaal niet correct behandeld worden. De impact van zulke rukken aan zo'n bit is echt ongelooflijk. Het is -weeral, zoals ook bij bepaalde dressuurruiters het commentaar is- gewoon een paard met hulpmiddelen dwingen in een houding en gedrag die je zou moeten bereiken zonder die dwangmiddelen.

Het gaat gewoon het hele concept van trainen, leerprocessen en ethisch rijden voorbij. Daarom is het niet goed te keuren, in welke sport/opvatting/trainingsmethode dan ook. Het is gewoon niet eerlijk tegenover het paard, want er is geen manier waarop het aan de correcties kan ontsnappen. Je zou toch mogen verwachten van een WK dat de paarden (en ruiters) ondertussen weten hoe het moet (hoewel het ook op lager niveau niet goed te keuren is). Om dan nog zo'n trukendoos uit te halen, neen sorry, dat gaat er bij mij niet in :n

Amen.
Dan train ik wel een jaartje extra, het kan echt ook zonder dit onwijze geruk aan zo'n scherp bit.
Ben momenteel ook western aan het lessen maar daar gaat het er wel héeel anders aan toe dan hier hoor.
En dan zit ik natuurlijk ook absoluut niet op hoog niveau (lees: zeer laag) maar als het zo moet dan zou ik daar ook helemaal niet willen komen.
Ik vind reining een mooie sport, maar dit mag gewoon echt niet goed gepraat worden net zo min als de rollkur en heftig bitgebruik goed mag
worden gepraat in de dressuursport.
Vind het overigens wel goed dat zulke filmpjes eens online worden gezet, dit verbaast me niets namelijk. Valt er geld mee te verdienen
dan wordt het toch ineens minder paardvriendelijk en meer financieel.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:42

beaversrun schreef:
Ikima: Denk dat er vele zijn die het ook niet fijn vinden dat Steeple chases met dressuur vergeleken word en dat is toch ook allebei ''Engels''.
Dit gaat over Reining

Dat begrijp ik dat het Raining en niet "gewoon" westernrijden is maar dat praat het nog niet goed hoe er met deze paarden wordt omgegaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:44

Ikima schreef:

Nou nou nou dat vind ik niet hoor!

Een vriendelijk gereden western paard ziet er een stuk blijer uit omdat ie niet strak in een houding getrokken word. Maar bij dit merrietje gaat dat niet op; die word net zo hard in een houding getrokken.

Maar waarom gaan we nu dressuur versus western doen? Dat heeft hier niets mee te maken!

Deze ruiter is een lul tegenover zijn paard (en het zegt wat over de vriendelijkheid van quarters dat dat merrietje het maar toe laat), maar nou gaan we niet zeggen dat er geen engelse ruiters zijn die geen lul zijn! Moet je die trainingen is zien, dikke slofteugels en hoofd tussen zijn benen vast binden (Wat deze ruiter doet met een scharenbit en geruk, eikel)

Zowel dressuur als reining vergt een hoop van het dier en in welke klassen een dier ook topsport levert, het is zwaar en oud zullen ze er niet mee worden (net als topsporters; niets ongezonder dan topsport) Daarnaast gaat het in zulke dingen alleen nogmaar over geld en dan krijg je dit soort dingen. In ALLE paardensporten op dit nivo dus.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:45

troi schreef:
quarterH schreef:

Quarter H heeft wel gelijk hoor, die dieren moeten even toppen en gaan dan de fok in, om de simpele reden dat dan de opvolgers klaarstaan en er door de fok meer geld te verdienen is. Of de dieren dan verder zouden kunnen, tuurlijk wel maar waarom zou je als je dat minder geld oplevert?

Dan is het toch duidelijk dat het allemaal om het geld draait.
En niet om het plezier van de sport met je paard.
Maar sowieso als het om geld draait gelden er opeens hele andere regels.
Dan doe je blijkbaar van alles wat je normaal niet zou doen.
Als het gaat om geld/eer/roem, raken mensen erdoor verblind volgens mij.