Ninx schreef:IK STA HIER VOOR 100% ACHTER!!!!
Iedereen met een beetje verstand van zaken moet makkelijk zo'n papier kunnen halen. En wanneer je geen geld hebt voor een papiertje heb je dus ook geen geld voor een DA of een goed zadel, en heb je sowieso de verkeerde hobby gekozen!
Ik ben alle ellende rond paarden ook meer dan zat, en zie graag zsm dat er strengere regels worden ingevoerd.
MAAR:
- gemeenten zullen moeten meewerken om meer buitenruimte te realiseren en schuilstallen toe te staan.
Ik vind persoonlijk dat daar een groot probleem ligt. Mensen wiens paarden 24/7 buiten staan moeten de mogelijkheid krijgen hun paarden een schuilplaats aan te bieden.
Mensen wiens paarden nu 23/7 opgehokt staan, moeten de kans/ ruimte krijgen meer buitenruimte te benutten (meer paddocks ipv parkeerplaatsen of NOG een binnenbak).. pensionhouders zullen juist meer in paardvriendelijke alternatieven moeten investeren. Eigenaren moeten er het geld voor over hebben dit te helpen realiseren.
Hmmm, ik denk dat die mensen met een binnenbak de gelukkigen zijn die hun paarden onder deze weersomstandigheden nog het beste beweging kunnen geven...
Die van mij heb ik noodgedwongen voor de nacht op stal omdat de zandpaddock bevroren is (kunnen niet zacht liggen, schuilstal is te klein om met zijn allen in te liggen) en door de regen van gisteren ook een glijbaan geworden, net als de ruime buitenbak. De enige reden dat ik mijn paarden nog fatsoenlijk de stal uit kan laten is omdat ik elke ochtend wanneer het glad is de verharde delen gestrooid en ijsvrij of sneeuwvrij heb gemaakt. Iets wat heel veel tijd en moeite kost...
Mijn paarden glijden uit op een ijsbaan, het is onverantwoord ze op een met ijs bedekte ondergrond te zetten en vragen om ongelukken kennen jullie die film "Bambi op het ijs"?
Het fietspad is glad, de wei is hobbelig opgevroren, net als de bermen... Hadden we maar een gemeenschappelijke binnenbak in ons dorp,waar iedereen gebruik van mag maken, zodat we daar de dieren extra beweging konden geven...
Over dit bericht van de dierenbescherming:
Ik heb me verbaasd over deze stemmingmakerij. Om zo een getal te noemen en dat al die dieren verwaarloosd worden. Je zou ze als gezamenlijke paardenhouderij bijna aanklagen voor "smaad" Zoveel mensen die wel goed voor hun dieren zorgen... Hoe komen ze aan die cijfers?
Ze hebben onvoldoende mogelijkheden om echte verwaarlozing en mishandeling aan te pakken, en te weinig capaciteit om overal te gaan kijken, en dan willen ze zich nog meer, moeilijk controleerbare, regeltjes op de hals halen en ook nog iedereen verplichten een diploma te halen...
een vergunning nodig hebben voor de huisvesting kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook dat is moeilijk te controleren.
Want een prachtige ruime zomerwei, kan in de winter veranderen in een gevaarlijk moeras als er niet goed mee omgegaan wordt.
en de beste en mooiste bakbodems en paddockbodems, kunnen veranderen in een gevaarlijke ijsbaan als het vriest aan de grond en het gaat regenen, of sneeuw smelt en weer opvriest. Zo eenvoudig is het allemaal niet.
Laat de regering eerst maar eens het plan van de dierenpolitie uitvoeren en daadwerkelijk controles gaan houden en ingrijpen op plekken waar duidelijk de omstandigheden en verzorging niet in orde is. En daar kunnen een paar simpele richtlijnen, die voor de gemiddelde Nederlander controleerbaar zijn, al goed bij helpen.
En de dierenbescherming moet zich misschien eens wat meer gaan verdiepen in paarden en de paardensport, zodat ze meer serieus genomen worden door de paardenhouders en inhoudelijk beter mee kunnen praten.