Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:42

VanHuisUit schreef:
Tja...
Ik zie paarden verpieteren bij zeer luxe stallen en paarden verpieteren in baggerweides >;)
Daarentegen zie ik dus ook paarden heel gelukkig zijn (dankzij actieve, sportieve baasjes / goede verzorging, buiten staan etc) bij luxe stallen en gelukkige paarden in baggerweides (die wel droog stuk hebben waar ze lekker kunnen staan, genoeg eten/drinken etc).
Ik hoorde iemand opperen elk paard een kg krachtvoer per dag...wow... dan vliegen mijn welshjes dagelijks compleet gestresst door de bak :=

dat was ik, en ik zou dan ook erg zakken als dat een eis zou zijn. Die van ons krijgt niks anders dan beperkt gras en veel arm hooi. Zouden we onze tinker 1 kilo per dag geven (los van het feit dat hij er niet tegen kan) hebben we in een week een bevangen jeukerig paard vol mok. En mijn oude wedstrijd pony die heel veel liep kreeg alleen een handje brok na een lange wedstrijd dag. Verder ook alleen gras en hooi. Die ontplofte van een handje per dag al.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:51

Ninx schreef:
Veulen84 schreef:
Maar niet altijd, mijn schat eet ijs en daardoor ook zand en bv strooizout... Ja dan moet ik er zelf bij blijven of iemand anders. Dus dan is het soms minder makkelijk. Maar ik denk dat de DB dan denkt dat ik mijn paard niet genoeg voer ofzo als ze dat doet...

Eet ze ook zand/ ijs wanneer ze buiten staat maar wel gewoon toegang heeft tot ruwvoer?

Ze heeft altijd toegang tot ruwvoer... Maar daar maakt ze bijna geen gebruik van zodra er ijs ligt. Ze hebben een soort onweerstaanbare aantrekkingskracht op d'r. Vanmorgen stond ze in de wei (ha ja het kan best nu) en ik zat voor met een boek. Kijk ik op ben ik d'r kwijt. Stond ze helemaal achter in het land in de verdieping het ijs uit de sloot te vissen... En de rest stond heel zoet vooraan aan het hooi.
Ik vind het niet erg, ben alleen voorzichtig. Maar paard komt er heus wel uit (ik heb geweten in me donder en ik zou zelf geen dagen binnen willen zitten dus zei ook niet). Vandaag is ze er ook al 5 uur uit geweest en met vriendjes en dat vind ik belangrijk. En verder doet ze nog 1 of 2 uur los in de stal lopen, beetje de paarden die niet op de wei of de paddock mogen nu vermaken. (ja want er zijn mensen die de keus wel hebben, maar die het gewoon niet doen...)

Weetje ik snap niet dat iedereen zich zo druk maakt over die grote stallen. Ik vind dat juist die zich eens achter de oren moeten krabben en eens wat aan hun huisvesting moeten gaan doen. Die mensen hebben allemaal diploma's enzo, maar als ik dan zie hoe ze paarden houden. Stallen waar paarden nog steeds maar 2 armpies hooi krijgen of nooit de box uit komen behalve om te rijden. Dat soort dingen zie ik juist op die grote stallen en daar moet eerst wat aangedaan worden. Goed voorbeeld doet goed volgen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:53

idd iemand verplichten een bepaalde hoeveelheid voer te geven per dag, of iemand verplichten in een luxe stal te staan ofzo is onzin... zoals gezegt word, indien ze genoeg zorg en beweging krijgen en niet alleen staan (of iig een paard in de wei naast hun) zijn paarden vaak gelukkig op luxe stallen en achterdoor op een weitje!

Dat er echter iets gedaan word vind ik prima zolang ze het niet overdrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:58

Odessa1 schreef:
Bedoelen ze niet het vastzetten van het hoofd? Aan bijzetteugels of weet ik hoe ze het doen.

Heb wel eens gehoord dat als paarden niet willen nageven of in een mooi krulletje willen, ze ze gewoon een paar uur vastzetten dan houden ze vanzelf wel op met vechten -:(-

Jep, dit gebeurt. Paard loopt dan vanzelf al in de krul. ;(
Ook wanneer een paard een bit moet leren accepteren: gewoon een paar uur vastzetten met touwtjes van het bit naar het zadel of de singel.
Dat is ook "paardenminnend Nederland". 8)7

Het zou heel goed kunnen dat de DB dit inderdaad bedoelt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:04

ik heb nog nooit zo gelachen om zón onzinnige bericht.. vast zetten aan het hoofd.. :\ :?

gaan ze elke dag controleren of het paard minimaal 4 uurtjes per dag buiten komt.. owh straks is het maar 3 uur..
of heb je die ene dag in de week even geen tijd ivm iets en staat hij een dagje stil..

paard met een blessure moet je dan zeker maar aantonen?

zolang ze voer en water hebben. een eigennaar die de veearts er bij haalt als het nodig is.
een hoefsmid belt. en ze wel beweging geeft.

een paard met een extra grote box. wil niet zeggen dat die een fijner leven heeft. een met een kleinere box kan overdag wel gewoon buiten staan.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:07

Heel fijn dat ze een beetje moeite doen maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het gaat helpen. Ik heb 2 jaar geleden voor de fun een cursus gevolgd bij de DA en ik heb nu ook wel een diploma maar ik zie het nut er eigenlijk niet van in.Gaan ze dan ook iedereen controleren of die er een hebben?En of het paard 4 uur buiten staat?Mijn paarden hebben het goed dus ik maak me nergens druk om maar vind het wel een raar idee.

Christiene

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:10

heb je die diploma.. kan je hem dan ook weer kwijt raken.

net zoals een rijbewijs>? alcohol op tijdens het paard rijden? te kort buiten.

er zijn zoveel verschillende meningen over verzorging rijden ect van een paard.

en de kosten..

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:11

Volgens mij stellen paarden wel verschillende eisen. KWPNer van de buren is volgens mij niet gelukkig met de behandeling die mijn shet krijgt. Mn shet heeft deze winter pas 3 nachtjes binnen gestaan maar volgens mij was dat meer voor onze eigen gemoedsrust. Mijn shet heeft een beter deken dan je in de winkel kan kopen hoor en met 1 kg krachtvoer per dag kan ik vast een afspraak maken bij de slacht. Paarden stellen nou eenmaal verschillende eisen, maar misschien kan in een cursus wel duidelijk gemaakt worden wat de basisbehoeften zijn van een paard en wat er bij de verzorging komt kijken, Hoefsmid, wormenspuit ed..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:12

Iris82 schreef:
wendietjuhhh schreef:
En wat als je paard zand eet? Moet ik mijn paard dus minimaal vier uur in de wei laten met kans op zandkoliek?
Eerder kwamen mijn paarden hele dagen buiten. Door zand eten van 1 paard komen ze nu 3 uurtjes per dag buiten.

Ben het er wel mee eens dat niet alle paarden een fijn leven hebben.

Dan kun je ongetwijfeld een dierenartsverklaring krijgen voor dat ene paard.
Maar dat wil niet zeggen dat het andere paard / paarden dan 'ongestraft' binnengehouden kunnen worden waarschijnlijk.

tja... dan breekt het andere paard de benen doordat ze ook graag naar binnen wil als het andere paard binnen is....
En dan verbreek je de regel dat paarden samen gehouden moeten worden :)

Erg krom allemaal zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:13

Huertecilla schreef:
karuna schreef:
Onze oude merrie kon heel lang niet met anderen staan, die werden meteen gesloopt.

Omdat ze in een sociale groep opgegroeid was??

De huidige situatie is een paar bruggen te ver.

Het aantal paarden is óf veel te groot óf er moet meer grond voor paarden, dus minder voor mensen ingericht worden.
De conclusie is dat de paardhouderij in NL een aantal stappen terug moét.

Er staan teveel paarden op een te klein stuk maar heel beperkt geschikt stukje wereldoppervla.

Paarden zijn dieren van de steppes. Geen toiletbewonders.
Het zijn dieren die in sociaal verband in familiegroepen leven. Geen solitaire dieren.

Waarom zou je als paardliefhebber in vrédesnaam zo´n prachtig sociale dier wat de wijdse vlakte in de neus en de wind onder de staart hoort te hebben hersendodend solitair in een poepdoos wíllen zetten???

Nee, dan beter naar de Oostvaardersplassen ermee, lekker buiten, lekker helemaal zelf laten reguleren, familiebanden te over en vast ook genoeg wind onder de staart. Veel beter inderdaad :)* .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:17

Ze kunnen beter beginnen met diploma's om kinderen te mogen krijgen, want daar bakken de meeste helemaal niets van. Maar dan is het land te klein natuurlijk......

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:20

Wordt tijd dat de DB eens wat zinnigs gaat doen met die 80 miljoen euro die op hun rekening staat, stelletje malloten.

sary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:26

Altijd ideeen zonder daadwerkelijke praktische plannen; natuurlijk zijn er veel mensen in
NL die ik absoluut geen paard waardig vindt, maar een diploma :? wie gaat dat regelen/betalen dan?
Begin eens met fatsoenlijk controleren van de paardenstallen en reageren op oproepen van mensen
die menen dat paarden in de buurt niet goed gehouden worden.
We hebben nu trouwens al een identificatie systeem :Z Of zouden ze een soort Paardenbelasting bedoelen, zodat het helemaal onbetaalbaar wordt.
DB: ga eerst eens je huiswerk doen en kom dan eens met iets nuttigs.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:29

Janine1990 schreef:
Vastbinden aan het hoofd :=

Geeft het niveau van de DB wel weer aan.. :')

Paarden in stands wordt hier waarschijnlijk bedoeld. Een stand is een soort stal waarvan de achterkant open is. Paarden worden vastgezet met halster aan een touw van zo'n 80 cm. Je begrijpt dat gemakkelijk liggen er dan niet bij is.

Stands worden ook in Beieren verboden

– 21 april 2010

Stands worden ook in Beieren taboe.

MÜNCHEN – In de Duitse deelstaat Beieren is het vanaf 2014 verboden om paarden nog langer in stands te huisvesten. Het vastzetten van paarden in stands wordt door de dierenbescherming als dierenmishandeling beschouwd.

Volgens de Duitse dierenbescherming leidt het onderbrengen in stands tot gedragsproblemen. Ook zouden de paarden niet goed kunnen slapen. Om de zaak aan te kaarten deed de organisatie aangifte tegen een paardenhouder.

Het openbaar ministerie kwam daarop tot de conclusie dat deze manier van paarden stallen in Beieren, in tegenstelling tot de rest van Duitsland, wel geoorloofd is. De regering van de deelstaat heeft nu beloofd ook in Beieren het stallen in stands te verbieden. Naar schatting houden zo’n 140 eigenaren hun dieren nog op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-12-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:36

En wat met al die te dikke honden en katten in ons land (de grootste helft is te dik, geloof ik). Vroeger had je al die kettinghonden bij boerderijen, dan misschien maar liever iets te dik maar wel een liefdevol leven. Al onze huisdieren en ook paarden zijn gedomesticeerd. Het is de verantwoordelijkheid van de mens om er voor te zorgen. Volgens mij heeft (dat hoop ik maar, dat het ook zo is) mijn paard het goed. Voldoende te eten en drinken, zomers weidegang de hele dag, ' s winters in de paddock, dit allebei in een groepje van 6 paarden. Open stallen met uitzicht, contact met paard naast zich mogelijk. Afwisselend leven door bijvoorbeeld bosritten.
De paarden zien er niet verveeld of doods uit maar gezond en levendig. En ik denk dat dit voor veel paardeneigenaren geldt dat zij zo goed mogelijk voor hun paard zorgen. Wat kun je nog meer wensen met de mogelijkheden in ons land. Er is niet zoveel weiland in ons volgebouwde land dat alle paarden 24/7 in een groen weiland kunnen staan, compleet met schuilstal.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:01

Bloodymary schreef:
Ze kunnen beter beginnen met diploma's om kinderen te mogen krijgen, want daar bakken de meeste helemaal niets van. Maar dan is het land te klein natuurlijk......

Helemaal mee eens !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:02

mika11 schreef:
Wat kun je nog meer wensen met de mogelijkheden in ons land. Er is niet zoveel weiland in ons volgebouwde land dat alle paarden 24/7 in een groen weiland kunnen staan, compleet met schuilstal.

Minder paarden zodat ze wel een normaal paardenleven kunnen leiden ipv een leven lijden zoals het maar moet.

Een paard houden is geen récht maar een verantwoordelijkheid :)*
Een paard als luxe mensenhobby weegt niet zwaarder dan het welzijnsrecht van dat paard.

Als er 200.000 paarden teveel zijn dan moeten er 200.000 paarden weg :)*
Dat ze er nu wel zijn is geen argument voor het accepteren van een slechte situatie, maar een brevet van onvermogen aan de sector die bewijst zichzelf niet te kunnen reguleren.

Hoog tijd voor objective welzijnsnormen van BUITEN de sector paard. Ook niet door de db maar door écht onafhankelijke biologen. De studies hoeven niet herhaald te worden. Dat is er allemaal al.
De rest is een kwestie van implemeteren via een overgangsregeling.

Alleen een egoïstische paardríj-liefhebber met een lage prioriteit bij paardwelzijn is daar tegen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:11

in nederland zijn we/ze in ieder geval veel te mild, de dierenbescherming dan hè. als men hier de dieren verwaarlozen koopt de dierenbescherming ze over en op korte termijn koopt de schuldige gewoon weer nieuwe dieren, beetje visuele cirkel in mijn ogen. ik zou zeggen: dieren in beslag nemen, fikse boete er overheen en een verbod om nieuwe dieren aan te schaffen. komt dit echter toch weer voor (wat 9 van de 10 gebeurd) -> celstraf.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:17

Ik ben het met een aantal dingen wel eens...
Maar vastbinden aan het hoofd? Zweepjes ( :+ ) bij de draf en rensport? Vastzetten aan bit kan ik nog wel begrijpen maar zie dat gelukkig niet vaak... Diploma? Dat vind ik wel de grootste onzin zeg!
En 4 uur per dag kunnen lopen?
Mijn paarden konden vorige week een aantal dagen hun stal niet uit vanwege de gladheid. Ga ik ze er dan toch uithalen met een enorm risico dat ze vallen en een been breken voor die paar uurtjes buiten?
:n

Ik vind het heel goed dat paarden uit de stal moeten, en dat er een minimum grootte voor een stal komt, maar 4 uur per dag buiten???
Daar heb ik toch wel mn vraagtekens bij...

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:24

een diploma?!?! en hoe zit dat met mensen die honden hebben en katten de vogeltjes in een kooitje en etc. etc.
draven we niet een klein beetje door?
als er werkelijk dieren verwaarloosd worden pak die mensen dan harder aan. hierin is nederland veel te soft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:33

*zomaar een gedachtengang*
menig paard heeft meer uren per dag beweging en meer ruimte in hun stal dan de gemiddelde bejaarde in NL.... laten ze daar eens naar gaan kijken. Al die ouwetjes die met zn 6-en op een kamer moeten liggen en soms vastgebonden aan bed liggen en er niet uitkomen omdat het personeel geen tijd heeft. 1 keer per week mogen douchen en voor de rest aan hun lot worden overgelaten. En dan heb ik het nog niet over de gehandicapten...
Ik denk dat als mijn oma zou mogen kiezen haar laatste jaren dat ze liever mijn paard had willen zijn....
*denk modus uit*

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:38

Aantal dagen de stal niet uit? Zo snel glijden ze toch niet uit? Die van mij gaat gewoon de bak/wei in. Anders breekt ie de boel af en krijgt hij stalbenen :(:)
Als ik hem zo gek zie doen in de sneeuw of in de harde bak, dan houd ik mijn adem in, maar heb hem nog nooit zien glijden, ondanks zijn voorijzers.
Of ik ga een stukje de polder in over het gestrooide fietspad of over het erf.

Straks allemaal op cursus en examen doen, dat gaat hem niet worden denk ik. Hoe gaan ze dat controleren....

Wel goed dat er naar gekeken wordt naar het welzijn, als je soms de foto's ziet in het krantje van de Dierenbescherming, vreselijk ;( .

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:39

cissy schreef:
*zomaar een gedachtengang*
menig paard heeft meer uren per dag beweging en meer ruimte in hun stal dan de gemiddelde bejaarde in NL.... laten ze daar eens naar gaan kijken. Al die ouwetjes die met zn 6-en op een kamer moeten liggen en soms vastgebonden aan bed liggen en er niet uitkomen omdat het personeel geen tijd heeft. 1 keer per week mogen douchen en voor de rest aan hun lot worden overgelaten. En dan heb ik het nog niet over de gehandicapten...
Ik denk dat als mijn oma zou mogen kiezen haar laatste jaren dat ze liever mijn paard had willen zijn....
*denk modus uit*

Helemaal mee eens, in de meeste gevallen is dat wel zo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:44

Ninx schreef:
IK STA HIER VOOR 100% ACHTER!!!!

Iedereen met een beetje verstand van zaken moet makkelijk zo'n papier kunnen halen. En wanneer je geen geld hebt voor een papiertje heb je dus ook geen geld voor een DA of een goed zadel, en heb je sowieso de verkeerde hobby gekozen!
Ik ben alle ellende rond paarden ook meer dan zat, en zie graag zsm dat er strengere regels worden ingevoerd.

MAAR:
- gemeenten zullen moeten meewerken om meer buitenruimte te realiseren en schuilstallen toe te staan.
Ik vind persoonlijk dat daar een groot probleem ligt. Mensen wiens paarden 24/7 buiten staan moeten de mogelijkheid krijgen hun paarden een schuilplaats aan te bieden.
Mensen wiens paarden nu 23/7 opgehokt staan, moeten de kans/ ruimte krijgen meer buitenruimte te benutten (meer paddocks ipv parkeerplaatsen of NOG een binnenbak).. pensionhouders zullen juist meer in paardvriendelijke alternatieven moeten investeren. Eigenaren moeten er het geld voor over hebben dit te helpen realiseren.

Hmmm, ik denk dat die mensen met een binnenbak de gelukkigen zijn die hun paarden onder deze weersomstandigheden nog het beste beweging kunnen geven...
Die van mij heb ik noodgedwongen voor de nacht op stal omdat de zandpaddock bevroren is (kunnen niet zacht liggen, schuilstal is te klein om met zijn allen in te liggen) en door de regen van gisteren ook een glijbaan geworden, net als de ruime buitenbak. De enige reden dat ik mijn paarden nog fatsoenlijk de stal uit kan laten is omdat ik elke ochtend wanneer het glad is de verharde delen gestrooid en ijsvrij of sneeuwvrij heb gemaakt. Iets wat heel veel tijd en moeite kost...
Mijn paarden glijden uit op een ijsbaan, het is onverantwoord ze op een met ijs bedekte ondergrond te zetten en vragen om ongelukken kennen jullie die film "Bambi op het ijs"?

Het fietspad is glad, de wei is hobbelig opgevroren, net als de bermen... Hadden we maar een gemeenschappelijke binnenbak in ons dorp,waar iedereen gebruik van mag maken, zodat we daar de dieren extra beweging konden geven...

Over dit bericht van de dierenbescherming:
Ik heb me verbaasd over deze stemmingmakerij. Om zo een getal te noemen en dat al die dieren verwaarloosd worden. Je zou ze als gezamenlijke paardenhouderij bijna aanklagen voor "smaad" Zoveel mensen die wel goed voor hun dieren zorgen... Hoe komen ze aan die cijfers?

Ze hebben onvoldoende mogelijkheden om echte verwaarlozing en mishandeling aan te pakken, en te weinig capaciteit om overal te gaan kijken, en dan willen ze zich nog meer, moeilijk controleerbare, regeltjes op de hals halen en ook nog iedereen verplichten een diploma te halen...

een vergunning nodig hebben voor de huisvesting kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook dat is moeilijk te controleren.
Want een prachtige ruime zomerwei, kan in de winter veranderen in een gevaarlijk moeras als er niet goed mee omgegaan wordt.
en de beste en mooiste bakbodems en paddockbodems, kunnen veranderen in een gevaarlijke ijsbaan als het vriest aan de grond en het gaat regenen, of sneeuw smelt en weer opvriest. Zo eenvoudig is het allemaal niet.

Laat de regering eerst maar eens het plan van de dierenpolitie uitvoeren en daadwerkelijk controles gaan houden en ingrijpen op plekken waar duidelijk de omstandigheden en verzorging niet in orde is. En daar kunnen een paar simpele richtlijnen, die voor de gemiddelde Nederlander controleerbaar zijn, al goed bij helpen.

En de dierenbescherming moet zich misschien eens wat meer gaan verdiepen in paarden en de paardensport, zodat ze meer serieus genomen worden door de paardenhouders en inhoudelijk beter mee kunnen praten.