Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bellona_83 schreef:Quote:
"Hier in de regio staat een 7 jarige Z1 dressuur merrie met springcapaciteiten te koop die al gezakt is in prijs van 12.000 naar 8.000 euro als ik het goed onthouden heb. Nu komt ze in de prijsklasse dat ik denk: Dat is interessant om te gaan kijken!"
Als je zelf een drie-jarige koopt en je leidt het in vier jaar op naar Z-niveau, dan ben ja na vier jaar alleen al aan stalgeld (stel 250 euro p.m.) 12000 euro kwijt. Ik vraag mij dan af: hoeveel zou je er zelf dan voor willen hebben als je zo een paard zelf te koop aan moest bieden?
Natuurlijk is het veel geld om in 1x op te hoesten, maar is 12000 euro voor zo eenpaard nou echt te duur (even buiten beschouwing gelaten de manier waarop het paard naar het Z is getraind en of het verstandig is het zo snel te doen)?
Viooltje1968 schreef:Geen paard verdient het om zomaar naar een slachthuis te gaan.
Mensen, waar zijn jullie toch allemaal mee bezig??
Het maakt niet uit of het een dressuur, spring, ren of recreatiepaard is, het gaat om het dier zelf.
Het is een LEVEND WEZEN.
Daar gaat het toch om en niet om de centen en de prestaties of wat dan ook.
Ik heb twee IJslanders van 30 en 28 en die beesten zijn vrolijk en joggen met de rest mee.
Ik heb het financieel ook niet zo breed, maar als ik mijn twee ponies kan houden, dan eet ik liever een boterham minder.
Ze hebben het gewoon verdiend om tot hun einde bij me te zijn. In de jaren waar ik op hun heb kunnen rijden gaven ze mij zoveel plezier en vreugde, dus mogen ze nu blijven tot ze zelf niet meer willen en kunnen. Geef ik hun de ruimte en de vreugde en een vrij leven.
Wanneer worden de mensen eindelijk wakker???
ikkeweer schreef:Viooltje1968 schreef:Geen paard verdient het om zomaar naar een slachthuis te gaan.
Mensen, waar zijn jullie toch allemaal mee bezig??
Het maakt niet uit of het een dressuur, spring, ren of recreatiepaard is, het gaat om het dier zelf.
Het is een LEVEND WEZEN.
Daar gaat het toch om en niet om de centen en de prestaties of wat dan ook.
Ik heb twee IJslanders van 30 en 28 en die beesten zijn vrolijk en joggen met de rest mee.
Ik heb het financieel ook niet zo breed, maar als ik mijn twee ponies kan houden, dan eet ik liever een boterham minder.
Ze hebben het gewoon verdiend om tot hun einde bij me te zijn. In de jaren waar ik op hun heb kunnen rijden gaven ze mij zoveel plezier en vreugde, dus mogen ze nu blijven tot ze zelf niet meer willen en kunnen. Geef ik hun de ruimte en de vreugde en een vrij leven.
Wanneer worden de mensen eindelijk wakker???
Helemaal met je eens, had het niet beter kunnen zeggen.
mariska32 schreef:LeenC @ ik deel jullie mening,zowel van jou als viooltje.....
maar...heb jij ook wel eens van dichtbij de andere kant meegemaakt?
ik ken ze,mensen die alles maar dan ook echt alles voor hun pony over hadden.
de auto zelfs verkochten om die pony naar de kliniek te kunnen laten gaan toen er een zware koliek bij kwam kijken.
het eten uit eigen mond haalde om het voor elkaar te krijgen?
pony werd nooit meer echt gezond en dat gaf voor hun ook niet.....
maar het uiteindelijk na de ZOVEELSTE dierenarts bezoek en kliniek opname niet meer konden bolwerken?
wat doe je dan?
je kan het niet meer betalen.....
niemand die op zo,n pony zit te wachten.....
wat doe je dan???????
ik heb het vaker gezien,maar deze vrouw [gezin!] heb ik tot de dag van vandaag,diep respect voor.
het is niet altijd zo zwart wit.
Bellona_83 schreef:Quote:
"Hier in de regio staat een 7 jarige Z1 dressuur merrie met springcapaciteiten te koop die al gezakt is in prijs van 12.000 naar 8.000 euro als ik het goed onthouden heb. Nu komt ze in de prijsklasse dat ik denk: Dat is interessant om te gaan kijken!"
Als je zelf een drie-jarige koopt en je leidt het in vier jaar op naar Z-niveau, dan ben ja na vier jaar alleen al aan stalgeld (stel 250 euro p.m.) 12000 euro kwijt. Ik vraag mij dan af: hoeveel zou je er zelf dan voor willen hebben als je zo een paard zelf te koop aan moest bieden?
Natuurlijk is het veel geld om in 1x op te hoesten, maar is 12000 euro voor zo eenpaard nou echt te duur (even buiten beschouwing gelaten de manier waarop het paard naar het Z is getraind en of het verstandig is het zo snel te doen)?
LeenC schreef:[
Ik spreek uit ervaring, mariska. Loze uitspraken zijn niet iets voor mij. M'n 22-jarige merrie is twee maanden geleden geopereerd van koliek als complicatie na een lymphangitis. Ze had veel pijn, maar ik zag dat zij er nog voor wilde vechten. .
Jolliegirl schreef:Maar er zijn weldegelijk mensen die echt de tijd nemen voor een paard.
En die met veel emotie op de vrijdag afscheid nemen van hun trouwe dier... Die er dan weken/maanden/jaren voor geknokt hebben wat niet heeft mogen baten.
Jolliegirl schreef:Ik kwam er afgelopen vrijdag een tegen waar ze al 3 jaar mee bezig waren, en ze het nu toch maar tijd vonden om het dier naar de eeuwige weilanden te sturen...
Er zijn idd mensen die er geen tijd voor nemen.
Dan vind ik de slacht niet eens zo erg, mooi snel, stukje vlees wat je eraan overhoud, paardenvlees is het schoonste vlees.
Maar vind het van die mensen zo jammer...gewoon puur...hoe moet ik het zeggen...de manier van hun denken : Oh kost geld, doen we niet.
Maar er zijn weldegelijk mensen die echt de tijd nemen voor een paard.
En die met veel emotie op de vrijdag afscheid nemen van hun trouwe dier... Die er dan weken/maanden/jaren voor geknokt hebben wat niet heeft mogen baten.