Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:19

Quote:
"Hier in de regio staat een 7 jarige Z1 dressuur merrie met springcapaciteiten te koop die al gezakt is in prijs van 12.000 naar 8.000 euro als ik het goed onthouden heb. Nu komt ze in de prijsklasse dat ik denk: Dat is interessant om te gaan kijken!"

Als je zelf een drie-jarige koopt en je leidt het in vier jaar op naar Z-niveau, dan ben ja na vier jaar alleen al aan stalgeld (stel 250 euro p.m.) 12000 euro kwijt. Ik vraag mij dan af: hoeveel zou je er zelf dan voor willen hebben als je zo een paard zelf te koop aan moest bieden?
Natuurlijk is het veel geld om in 1x op te hoesten, maar is 12000 euro voor zo eenpaard nou echt te duur (even buiten beschouwing gelaten de manier waarop het paard naar het Z is getraind en of het verstandig is het zo snel te doen)?

Abeltje77

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:30

Maar alleen kijken naar wat een paard je kost... dat kan natuurlijk nooit. Want in de stal naast het Z paard staat een recreatiepaard, die betaalt óók 250,- per maand, maar die zal NOOIT 12000 kunnen vragen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:32

Juist..

anders kan je alles wel gaan meerekenen... voer, stalling enz. enz.
Dan word er geen paard meer verkocht voor 2000 euro...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:09

Bellona_83 schreef:
Quote:
"Hier in de regio staat een 7 jarige Z1 dressuur merrie met springcapaciteiten te koop die al gezakt is in prijs van 12.000 naar 8.000 euro als ik het goed onthouden heb. Nu komt ze in de prijsklasse dat ik denk: Dat is interessant om te gaan kijken!"

Als je zelf een drie-jarige koopt en je leidt het in vier jaar op naar Z-niveau, dan ben ja na vier jaar alleen al aan stalgeld (stel 250 euro p.m.) 12000 euro kwijt. Ik vraag mij dan af: hoeveel zou je er zelf dan voor willen hebben als je zo een paard zelf te koop aan moest bieden?
Natuurlijk is het veel geld om in 1x op te hoesten, maar is 12000 euro voor zo eenpaard nou echt te duur (even buiten beschouwing gelaten de manier waarop het paard naar het Z is getraind en of het verstandig is het zo snel te doen)?

In principe, als ik een paard koop, betaal ik vóór het paard.
Dus ik betaal voor kwaliteit, een goed gezond paard, ik betaal voor het papier, ik betaal voor de predikaten, ik betaal voor de prestaties, ik betaal voor de potentie.

Maar ik betaal toch zeker niet iemands stallingskosten terug. :+
Straks gaan ze nog hun leskosten terugvragen, en dat van een instructeur die mij misschien wel niet ligt.. :P

Nee, zo werkt het niet. Tuurlijk wil je wat winst maken, maar je kunt onmogelijk alles gaan berekenen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:10

ik hoef al niet meer te antwoorden, dat is al voor me gedaan...
Voor een fokker met een jong paard kan ik me die redenatie nog voorstellen, maar anders zou een paard steeds duurder moeten worden naarmate hij ouder wordt, en dat is juist niet het geval. een paard stijgt in waarde naarmate het opleidingsniveau stijgt, tot een jaar op 14, en daarna gaat de handelswaarde weer naar beneden over het algemeen... Maar je kunt echt niet alle stalkosten meetellen als je naar het gemiddelde paard kijkt.

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:50

Geen paard verdient het om zomaar naar een slachthuis te gaan.
Mensen, waar zijn jullie toch allemaal mee bezig??

Het maakt niet uit of het een dressuur, spring, ren of recreatiepaard is, het gaat om het dier zelf.
Het is een LEVEND WEZEN.
Daar gaat het toch om en niet om de centen en de prestaties of wat dan ook.

Ik heb twee IJslanders van 30 en 28 en die beesten zijn vrolijk en joggen met de rest mee.
Ik heb het financieel ook niet zo breed, maar als ik mijn twee ponies kan houden, dan eet ik liever een boterham minder.

Ze hebben het gewoon verdiend om tot hun einde bij me te zijn. In de jaren waar ik op hun heb kunnen rijden gaven ze mij zoveel plezier en vreugde, dus mogen ze nu blijven tot ze zelf niet meer willen en kunnen. Geef ik hun de ruimte en de vreugde en een vrij leven.

Wanneer worden de mensen eindelijk wakker???

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:37

Soms komen mensen in de situatie, dat ze het financieel niet meer kunnen opbrengen, of raken hun wei/stalling kwijt. En op een paard/pony zit nu eenmaal een slooppremie (slachtprijs), dus ja....
Ik hoop dat ik nooit die keus zou hoeven te maken!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:42

viooltje@

super dat jij dat kan doen voor je ijslanders.
maar wat als je die ene boterham ook niet meer hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:47

Viooltje1968 schreef:

Het maakt niet uit of het een dressuur, spring, ren of recreatiepaard is, het gaat om het dier zelf.
Het is een LEVEND WEZEN.

Ik heb twee IJslanders van 30 en 28 en die beesten zijn vrolijk en joggen met de rest mee.
Ik heb het financieel ook niet zo breed, maar als ik mijn twee ponies kan houden, dan eet ik liever een boterham minder.

Ze hebben het gewoon verdiend om tot hun einde bij me te zijn. In de jaren waar ik op hun heb kunnen rijden gaven ze mij zoveel plezier en vreugde, dus mogen ze nu blijven tot ze zelf niet meer willen en kunnen. Geef ik hun de ruimte en de vreugde en een vrij leven.

Helemaal met je eens, had het niet beter kunnen zeggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:33

Vanavond om kwart voor 11 op nederland 3 komt er een reportage die hier in het slachthuis net is opgenomen :)
Ze zijn nu de opnames aan het maken, en het word denk ik erg interessant.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:57

ikkeweer schreef:
Viooltje1968 schreef:

Het is een LEVEND WEZEN.

Helemaal met je eens, had het niet beter kunnen zeggen.

Ben persoonlijk ook van die mening. Ik heb gezegd verantwoordelijk te zijn voor haar. Ik heb haar beloofd voor haar te zorgen tot ze niet meer kan. Dieren zijn geen wegwerpdingen, zelfs niet als je het even moeilijk hebt. 'k Ga hier weer de helft van Bokt over me heen krijgen, maar voor je kinderen doe je ook al het mogelijke. Voor mij is die verantwoordelijkheid hetzelfde. Nuancering voor de kritiek komt: paard is niet gelijk aan kind voor mij. De VERANTWOORDELIJKHEID echter voel ik wel hetzelfde aan. Daarmee zeg ik niet dat iedereen dit zou moeten doen, al zouden sommige paarden wel dankbaar zijn moesten ze niet bij een eigenaar terecht komen die het compleet tegenovergestelde hanteert. Laat ons eerlijk zijn: er zijn idd nogal wat mensen die ondoordacht en met veel te weinig ervaring en kennis aan paarden beginnen. En dat leidt voor een aantal paarden wel degelijk onnodig naar het slachthuis. Een spijtige zaak.

Ben benieuwd wat de reportage gaat brengen. Hoop dat we het hier in België ook kunnen bekijken. Nederland 3... Keek net al even in de gids: op welk programma is dat dan?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:17

LeenC @ ik deel jullie mening,zowel van jou als viooltje.....

maar...heb jij ook wel eens van dichtbij de andere kant meegemaakt?
ik ken ze,mensen die alles maar dan ook echt alles voor hun pony over hadden.
de auto zelfs verkochten om die pony naar de kliniek te kunnen laten gaan toen er een zware koliek bij kwam kijken.
het eten uit eigen mond haalde om het voor elkaar te krijgen?
pony werd nooit meer echt gezond en dat gaf voor hun ook niet.....
maar het uiteindelijk na de ZOVEELSTE dierenarts bezoek en kliniek opname niet meer konden bolwerken?
wat doe je dan?
je kan het niet meer betalen.....
niemand die op zo,n pony zit te wachten.....
wat doe je dan???????

ik heb het vaker gezien,maar deze vrouw [gezin!] heb ik tot de dag van vandaag,diep respect voor.
het is niet altijd zo zwart wit.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:25

vind het allemaal een beetje gek-aanstekerij :o
Afgelopen week was het hier markt. Als ik de berichten moest geloven moet iedereen met spoed zeer goedkoop van hun paard af, dus ik verwachtte veel paarden voor niet teveel geld...

Kom ik daar, net als anders zooi voor veel. Zwart paard die redelijk op de benen staat, die je dus moet kopen zonder keuring zonder het dier te kunnen zien, voor 2500 euro. Papierloos 10 jarige E pony, braaf volgens de eigenaar. Amerikaans gefokt, zonder papier (maar dat zag je toch zo! :+ ) valkkleur 4000 euro!!

Op de markt dus he!

Merk enkel dat mensen het idiote willen voor niks (zag op MP een advertentie gezocht waar ze een paard zoeken met een komplete lijst en ook nog rontgen incl hals en rug ) willen voor 1000-1700 euro! En afgekeurd kosten verkoper! Idioten..

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:58

mariska32 schreef:
LeenC @ ik deel jullie mening,zowel van jou als viooltje.....

maar...heb jij ook wel eens van dichtbij de andere kant meegemaakt?
ik ken ze,mensen die alles maar dan ook echt alles voor hun pony over hadden.
de auto zelfs verkochten om die pony naar de kliniek te kunnen laten gaan toen er een zware koliek bij kwam kijken.
het eten uit eigen mond haalde om het voor elkaar te krijgen?
pony werd nooit meer echt gezond en dat gaf voor hun ook niet.....
maar het uiteindelijk na de ZOVEELSTE dierenarts bezoek en kliniek opname niet meer konden bolwerken?
wat doe je dan?
je kan het niet meer betalen.....
niemand die op zo,n pony zit te wachten.....
wat doe je dan???????

ik heb het vaker gezien,maar deze vrouw [gezin!] heb ik tot de dag van vandaag,diep respect voor.
het is niet altijd zo zwart wit.

Ik spreek uit ervaring, mariska. Loze uitspraken zijn niet iets voor mij. M'n 22-jarige merrie is twee maanden geleden geopereerd van koliek als complicatie na een lymphangitis. Ze had veel pijn, maar ik zag dat zij er nog voor wilde vechten. En wie ben ik dan om te zeggen dat zij geen kans meer krijgt omdat ik de centen niet wil geven. Door heel wat complicaties die je elders op het forum kan lezen, kost haar genezing me tot op vandaag veel geld. De DA loopt hier de deur plat. Maar - hout vasthouden - ze lijkt aan de betere hand. Ja, het gaat over veel geld. Nee, ik verteer dit niet op een dag en heb geen bakken euro's die ik zomaar kan aanspreken. Maar ik had gelukkig wel een deel opzij staan voor net zo'n gevallen. Omdat ik idd haar geloofd heb dat ik voorbereid aan m'n verantwoordelijkheid voor haar wilde starten. Het zal wel flink besparen worden in de volgende maanden om dit alles op te vangen en terug aan een nieuw spaarpotje te kunnen beginnen. We zouden deze zomer op vakantie vertrekken naar vrienden in de VS die ik al tien jaar niet meer zag: die reis hebben we dus holderdebolder moeten annuleren een week voor vertrek: gelukkig een annulatieverzekering waardoor we een deel van de vliegtuigtickets terug betaald kregen. Vakantie zit er voorlopig niet in. Ik neem de trein naar het werk (m'n werkgever betaalt die dan) ipv de auto, koop meer witte producten in de supermarkt, blijf thuis van m'n weekend vrijwilligerswerk om bij haar te zijn en om de verplaatsings- en verblijfkosten uit te sparen, was nu m'n auto ipv carwash om maar een paar voorbeelden te geven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:21

maar dat is nou presies wat ik bedoel......
je bezuinigd op dingen,fijn voor jouw paard.
maar wat als die rek er echt uit is,je zelfs je kind niet meer te [vr]eten kunt geven?

daar praat ik over,en ik heb ze echt gezien.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:48

Bellona_83 schreef:
Quote:

Als je meerdere paarden naar het Z hebt gereden ben je alleen maar afhankelijk van de leeftijd en hoef je niet alles klasses door te rijden ;)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:54

LeenC schreef:
[

Ik spreek uit ervaring, mariska. Loze uitspraken zijn niet iets voor mij. M'n 22-jarige merrie is twee maanden geleden geopereerd van koliek als complicatie na een lymphangitis. Ze had veel pijn, maar ik zag dat zij er nog voor wilde vechten. .

Dit vind ik altijd hele enge uitspraken. Mensengedachten toedichten aan een paard. Tuurlijk vecht een paard! Dat is zijn natuurlijke instinct!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:42

Nee, niet elk paard vecht. Als ze van haar maagbloeding nog slechter zou geworden zijn, had ik haar laten gaan, want toen zag je duidelijk dat het allemaal teveel werd en ze er gewoon geen zin meer in had. Het kon haar allemaal niet meer schelen. Zoiets zie je als eigenaar of verzorger van een paard toch aan hun lichaamstaal? Laatst was er nog een eigenares hier op 't forum die haar paard moest laten inslapen: "hij ging zo vredig, was er helemaal klaar voor, van de verdoving alleen was hij al bijna vertrokken." Daar reageert niemand op met 'je mag ze geen menselijke gevoelens toeschrijven'. Daar komen alleen maar 'goed voor jullie' en 'ja, dan was het zijn tijd' op als antwoorden. Omdat het ook gewoon zo is... Of omdat jullie dan plots niet meer zo durven reageren??? Ik begrijp niet dat er in een tijd waar 'lichaamstaal' als het nieuwe walhalla verkondigd wordt, NH en alle afgeleiden verheven tot ware kunst en zogezegd de enige juiste manier om met je dier om te gaan (waar ik niet blind instap), er nu plots zou gezegd worden dat je aan het volledige plaatje en de veranderingen in gedrag en fysiek niet meer zou kunnen zien hoe het gaat met je eigen dier? Trouwens, het al dan niet 'vechten' van een mens is geen instinct volgens jou? Ben hulpverlener btw: heb op dat vlak al één en ander gezien.

Bij haar koliek was het anders. Zelfs de chirurg daar had nooit gedacht dat het er zo erg zou uitzien binnenin, omdat ze nog zo 'geïnteresseerd' was bij haar aankomst. Even opgevoeld en toen was het meteen een andere conclusie: zo snel mogelijk op de operatietafel, want ze hadden echt geen seconde te verliezen. Ook achteraf zeiden alle dierenartsen daar om zoveel mogelijk op bezoek te komen, omdat je gewoon zag dat ze dan helemaal opleefde (hun woorden, niet de mijne! want ik kon onmogelijk weten hoe ze zich gedroeg wanneer ik er niet was). En dat was geen kliniek met 'geitenwollensokken', zoals ze hier wel eens zeggen: doorgaans komen daar alleen dure sportpaarden en geen gepensioneerde weidepaardjes zoals Ama. Ze zeggen daar gewoon de waarheid, zonder doekjes eromheen te winden. Maar ze erkenden wel heel duidelijk dat de vechtlust van elk individueel dier op het moment van de ingreep voor een deeltje bepaald hoe het verhaal zal aflopen. Ben er een week geweest en vaak konden ze al een paar uur na de operatie zeggen welk dier het zou halen en welk niet, gewoon aan de manier waarop ze in hun box stonden en reageerden op hun omgeving. Jarenlange ervaring blijkbaar.

Ik zeg niet dat het altijd even duidelijk is, maar van sommigen merk je echt dat ze er klaar voor zijn. Anderen vechten er zo hard tegen. Nog willen leven of niet meer: denk niet dat zoiets puur menselijk is. Elk levend wezen heeft een punt waarop het genoeg geweest is. En dat punt ligt voor elk individu anders. Iedere dierenarts waarmee ik al gebabbeld heeft, ging daarmee akkoord. Schrijven die dan allemaal te veel 'menselijke' eigenschappen toe aan dieren? Dacht dat die net met hun voeten op de grond zouden staan?

@ mariska32: Dan lijkt het me aan hen om te beslissen hoe het verder loopt. Ik ga me niet uitspreken over hoever zij mogen gaan in zo'n situatie. Maar net als jij zegt: respect heb ik voor zo'n mensen. Want jammer genoeg zijn de meesten net het tegenovergestelde: zodra ze ook maar iets moeten laten - pleziergewijs (paard kan niet meer ten volle ingezet worden) of financieel (dure behandeling of operatie) wordt het paard keihard gedumpt. Diegene die in het slachthuis terecht komen, hebben dan vaak nog het meeste geluk. Nog vaker wordt het beest verkocht als zijnde nog gezond om te wandelen of als recreatie- of leerpaard - 'Daar heb je nog jaren plezier aan' - en dan begint de ellende pas goed meestal.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:56

Wat ik dan weer niet begrijp (vergeef mij mijn domheid) is dat wanneer mensen gezonde paarden naar de slacht brengen, omdat ze het geld niet meer hebben: ze dan niet besluiten om het dier te "verkopen" aan een liefhebber of manege. Brengt meer op dan de slacht en het dier blijft ook leven en iemand heeft er nog erg veel plezier aan.

Of ben ik nu echt zo gek. Ik heb het uiteraard niet over de dieren die iets mankeren waardoor zijn geen paardwaardig bestaan meer kunnen leven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:00

Zullen er daadwerkelijk zoveel gezonde paarden naar de slacht gaan?
In nederland dan he.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:08

Laat ik het dan anders formuleren: paarden, die met enige zorg, tijd en geduld weer op te lappen zijn tot goede paarden.

Toen mijn ene merrie een fikse peesklap heeft opgelopen in het land, heb ik er een jaar voor uit getrokken om het 100% te laten genezen. En het is weer helemaal top. Ken ook iemand, die de tijd er niet voor heeft genomen (moest na 2 maanden maar over zijn, want anders kostte hij alleen maar geld) en die is uiteindelijk bij de slacht belandt.

Edit: Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat onderstaande tekst uit het starttopic niet alleen over paarden gaat, die iets mankeren. :o
Lang niet alle paarden worden verkocht. Vooral oudere paarden worden naar de slacht geleid.

Rob Knaven, paardenslachter in Purmerend, krijgt de laatste tijd veel meer paarden onder zijn neus. ‘Het barst ervan’, stelt Knaven, ‘overal krijg je ze vandaan aangeboden.’ Knaven verwacht volgende maand nog meer paarden, als het staltijd is en de paarden overdag niet meer zoveel op het land kunnen lopen. De kosten voor het houden van een paard liggen lager in de zomer omdat de dieren dan vooral buiten staan en zichzelf voeden.

Maar het gras is op en de ponykampen zijn voorbij. Hoewel paardenhouders over het algemeen erg aan hun dieren gehecht zijn, nemen ‘mensen nu gemakkelijker afscheid’ volgens Knaven. De enige andere paardenslachter in Nederland, Jan van Veen uit Nijkerk, klinkt hard en meedogenloos: ‘Als de centjes op zijn, moet het paard weg’.
Laatst bijgewerkt door Valencia2002 op 04-10-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:11

Ik kwam er afgelopen vrijdag een tegen waar ze al 3 jaar mee bezig waren, en ze het nu toch maar tijd vonden om het dier naar de eeuwige weilanden te sturen...

Er zijn idd mensen die er geen tijd voor nemen.
Dan vind ik de slacht niet eens zo erg, mooi snel, stukje vlees wat je eraan overhoud, paardenvlees is het schoonste vlees.
Maar vind het van die mensen zo jammer...gewoon puur...hoe moet ik het zeggen...de manier van hun denken : Oh kost geld, doen we niet.

Maar er zijn weldegelijk mensen die echt de tijd nemen voor een paard.
En die met veel emotie op de vrijdag afscheid nemen van hun trouwe dier... Die er dan weken/maanden/jaren voor geknokt hebben wat niet heeft mogen baten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:13

ik denk dat er echt een hele grote ruimte bestaat tussen de mensen die hun paard voor een topprijs verkopen en de mensen die hun paard (vanwege de crisis) naar de slager moeten brengen

Er is op dit moment zoveel keuze op markplaats in het onder/middensegment waardoor de paarden (zoals die hierboven benoemd) die wat 'afstand tot de koopmarkt' hebben niet verkocht worden.

die eigenaren komen vanuit de wanhoop bij de slager terecht
dan hebben ze er idd nog wat geld voor
en beland hun paard niet in de handel

want dat is ook nog zoiets, dat er zoveel oplichters in de paardenmarkt zitten, dat niet iedereen maar z'n paard durft te verkopen. je kan iemand niet op z'n/haar mooie blauwe ogen geloven tegenwoordig. en het idee dat er dan met je paard geleurd gaat worden is voor veel eigenaren geen optie.

ik denk dat dit altijd moeilijk zal blijven.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:16

Jolliegirl schreef:
En die met veel emotie op de vrijdag afscheid nemen van hun trouwe dier... Die er dan weken/maanden/jaren voor geknokt hebben wat niet heeft mogen baten.

En dan snap ik juist die mensen niet dat ze hem dan niet verkopen aan een liefhebber, maar ja dat is slechts mijn mening. Ik krijg het idee dat we steeds meer op de VS beginnen te lijken, maar qua wetgeving en vooral aanpak zijn we nog zoekende (sorry, is even offtopic).

Ontopic: Waar hebben ze het dan over in het begin, zie de vorige quote? Ik begrijp het niet, maar begrijp het ook niet dat het uberhaupt gebeurt, gezonde paarden bij de slacht en kan het mij eigenlijk ook niet voorstellen, maar dat is mijn eigen kortzichtigheid. Ze zeggen het toch ook over veulens?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:19

Jolliegirl schreef:
Ik kwam er afgelopen vrijdag een tegen waar ze al 3 jaar mee bezig waren, en ze het nu toch maar tijd vonden om het dier naar de eeuwige weilanden te sturen...

Er zijn idd mensen die er geen tijd voor nemen.
Dan vind ik de slacht niet eens zo erg, mooi snel, stukje vlees wat je eraan overhoud, paardenvlees is het schoonste vlees.
Maar vind het van die mensen zo jammer...gewoon puur...hoe moet ik het zeggen...de manier van hun denken : Oh kost geld, doen we niet.

Helaas was ik er afgelopen vrijdag ook. Ik ben 4 jaar bezig geweest met een oude peesblessure, de laatste weken werd het steeds slechter en liep ze meer op 3 benen dan op 4. Op een gegeven moment moet je dan ook besluiten dat het genoeg geweest is. Ik had haar het liefst nog jaren bij me willen houden, maar vind het niet eerlijk om haar pijn te laten lijden omdat ik niet los kan laten.
En om haar te verkopen, niet te weten waar ze terecht komt vind ik nog veel oneerlijker. Als ik weer voor de keus kom te staan, beslis ik precies hetzelfde.

Trouwens, wat ik er vrijdag van gezien heb hadden de meeste paarden die bij de slager aangeboden werden pijn of was dit in de toekomst te verwachten. Ik denk zelf dat het slachten meer in de belangstelling staat doordat er meer informatie beschikbaar komt. Tot voor kort zou ik ook voor inslapen hebben gekozen.