Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:07

shadowflower schreef:
Weet jij hoe kippen worden geslacht en dat ze vaak nog leven dan = In grote aantallen wat veel stress met zich meebrengt. er zijn niet voor niks grote machines die de kippen met 100en tegelijk afmaken zeg maar ...

Ja, dat weet ik, geloof me. Als je vader een slachterij heeft dan let je er wel op hoe het dan in zijn werk gaat. Lange tijd vond ik het verschrikkelijk en was ik ontzettend boos. Maar ik zie nu ook in dat het op een humane manier kan. Zover ik de slachterijen in Nederland ken valt de hoeveelheid stress ontzettend mee. De kippen gaan door een bak met stroom waarna ze hersendood dood zijn en niets meer voelen of meekrijgen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:07

Juangi schreef:
Nou, ook niet overal hoor! Waar haal jij het eigenlijk vandaan?

profiel werkstuk op school gemaakt ooit en dan moet je toch weten hoe of wat.

Kippen komen niet goed aan der eind, varkens vertonen bepaald gedrag(steriotype gedrag oid.) zoals het aan de stangen zuigen of likken zodat ze een soort van high worden. Dit gedrag vertonen ze alleen bij stress. Balletjes worden zonder verdoving eruit gewipt. slacht is nooit correct omdat de dieren in een grote ruimte staan en hun voorgangers horen krijsen en wat denk je van de transporten naar de slachthuizen. zijn vaak ook niet correct.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:09

shadowflower schreef:
Weet jij hoe kippen worden geslacht en dat ze vaak nog leven dan = In grote aantallen wat veel stress met zich meebrengt. er zijn niet voor niks grote machines die de kippen met 100en tegelijk afmaken zeg maar ...

Met honderden tegelijk? Het gaat kip voor kip. Je kunt ook overdrijven he?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:10

Dan nog gaan die kippen in bakken. Dat word vaak met een grote stofzuiger gedaan (om het diervriendelijk te houden Ahum)
en ze moeten vaak nog een poos daarin zitten tijdens transport, wachten op de slacht....

gaat op een rijtje .... aan de lopende band

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:11

shadowflower schreef:
Juangi schreef:

profiel werkstuk op school gemaakt ooit en dan moet je toch weten hoe of wat.

Kippen komen niet goed aan der eind, varkens vertonen bepaald gedrag(steriotype gedrag oid.) zoals het aan de stangen zuigen of likken zodat ze een soort van high worden. Dit gedrag vertonen ze alleen bij stress. Balletjes worden zonder verdoving eruit gewipt. slacht is nooit correct omdat de dieren in een grote ruimte staan en hun voorgangers horen krijsen en wat denk je van de transporten naar de slachthuizen. zijn vaak ook niet correct.

haha, moet even meer quoten. Mijn opmerking was namelijk voor Rosje_M2 Ben het namelijk helemaalmet jouw eens ;)

shadowflower

Re: Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:13

ok, maak niet uit ... ben niet boos ^^

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:14

shadowflower schreef:
Dan nog gaan die kippen in bakken. Dat word vaak met een grote stofzuiger gedaan (om het diervriendelijk te houden Ahum)
en ze moeten vaak nog een poos daarin zitten tijdens transport, wachten op de slacht....

Ze gaan in kratten, worden meestal met de hand gepakt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:17

Juangi schreef:

Er zijn altijd slachterijen die buiten de boot vallen maar waar ik op doel is dat er hier in Nederland strenge controles zijn en de meeste kippen gewoon humaan aan hun eind komen. Tuurlijk, fouten worden gemaakt en ik ben het met jullie eens dat dat onacceptabel is, maar als je de situatie hier eens vergelijkt met andere landen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:19

Om even een duidelijk beeld te geven van de invoer heb ik bij het CBS de voorlopige cijfers van 2009 opgezocht.

Totaal voerden we 26.721.720 kg vlees van paarden/muildieren/schapen/geiten in.
Daarvan kwam 15.743.376 kg uit europa.
Uit amerika kwam: 4.766.601
En 62 801 kwam uit Canada.

Voor die 62.801 kg. Ongeveer 1/3 van een paard word maar gebruikt voor menselijke consumptie. Even uitgaan dat een paard 500 kg weegt... Dat zijn 375 paarden die voor de nederlandse markt onnodig een pijnlijke dood zijn gestorven. Dat is ruim 1 paard per dag...

Alleen in Canada... Want zulke praktijken komen in alle slachterijen voort die amerikaans vlees verwerken.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 05-04-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:23

Elk dier wat zo tot zijn eind komt is er 1 teveel. Heel de wereld gaat gewoon naar de knoppe als we op deze manier door blijven leven, niet nadenken over ons voedsel en alleen maar meer,meer en meer willen. Dat is de reden waarom de bio-industrie en al die gore slachtingen plaatsvinden. om aan de consument zijn verwachtingen te voldoen. Veel vlees voor weinig.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:25

Rosje_M2 schreef:
shadowflower schreef:

Ze gaan in kratten, worden meestal met de hand gepakt.

klinkt inderdaad heel humaan en echt niet stressbevorderend zo op elkaar gepakt en uit het niets een grove mensenhand die gewoon productiewerk staat te doen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:37

Ik heb een klein stukje gekeken maar het gevoel verdween uit mijn lichaam.
Het is ongelooflijk hoe ongevoelig mensen kunnen worden wanneer ze teveel lijden zien.
Alsof het geen levende wezens meer zijn.
Overigens wil je dit ook geen andere consumptiedieren zien gebeuren. Snel sluiten en die mensen zwaar beboeten....

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:38

bruceandnoon schreef:
klinkt inderdaad heel humaan en echt niet stressbevorderend zo op elkaar gepakt en uit het niets een grove mensenhand die gewoon productiewerk staat te doen

Ze hebben in die kratten vrij de ruimte om te bewegen. Het is krap ja, maar op transport hebben ze er weinig baat bij in een enorm hok te zitten omdat ze dan alle kanten op geslingerd worden. En dát is pas stressbevorderend.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:03

Veulen84 schreef:
Om even een duidelijk beeld te geven van de invoer heb ik bij het CBS de voorlopige cijfers van 2009 opgezocht.

Totaal voerden we 26.721.720 kg vlees van paarden/muildieren/schapen/geiten in.
Daarvan kwam 15.743.376 kg uit europa.
Uit amerika kwam: 4.766.601
En 62 801 kwam uit Canada.

Voor die 62.801 kg. Ongeveer 1/3 van een paard word maar gebruikt voor menselijke consumptie. Even uitgaan dat een paard 500 kg weegt... Dat zijn 375 paarden die voor de nederlandse markt onnodig een pijnlijke dood zijn gestorven. Dat is ruim 1 paard per dag...

Alleen in Canada... Want zulke praktijken komen in alle slachterijen voort die amerikaans vlees verwerken.

Dankjewel voor deze duidelijkheid!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:13

Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zich nu pas druk maakt? Waarom moet er eerst zo'n bericht komen uit een ander land? In Nederland gaat 't er bij veel (niet alle!) slachterijen net zo aan toe. Dat is nu eenmaal inherent aan de huidige kapitalistische vleessector. Heel gruwelijk. Helaas niet alleen in Canada. In Nederland worden er soms ook koeien nog bij bewustzijn (maar verlamd) omhoog getakeld. Is ontdekt door interviews met (ex)personeel van slachthuizen en filmmateriaal door undercover activisten. Toen ik dit een keer in een Bokt topic vertelde geloofde helaas niemand mij. Toch jammer, dat dergelijke zaken omdat (1) mensen hun goedkope stukje vlees willen, en (2) onderbetaald slachthuispersoneel sadistische neigingen vertoont (wat weer door 1 komt) nog steeds gebeuren.

Voor iedereen die het hier iets aan wil doen, is invloed uitoefenen op de markt van vraag en aanbod het beste actiemiddel. Samen staan we sterk. Diegenen raad ik dan aan om dierlijke producten voortaan van hun menu te schrappen, of als dit onmogelijk is, biologisch te eten.

Mensen die hier hun schouders voor op halen en negatievelingen die zeggen dat het 'toch niets uitmaakt' wens ik veel sterkte om met zichzelf te leven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:28

Fitch schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zich nu pas druk maakt? Waarom moet er eerst zo'n bericht komen uit een ander land? In Nederland gaat 't er bij veel (niet alle!) slachterijen net zo aan toe. Dat is nu eenmaal inherent aan de huidige kapitalistische vleessector. Heel gruwelijk. Helaas niet alleen in Canada. In Nederland worden er soms ook koeien nog bij bewustzijn (maar verlamd) omhoog getakeld. Is ontdekt door interviews met (ex)personeel van slachthuizen en filmmateriaal door undercover activisten. Toen ik dit een keer in een Bokt topic vertelde geloofde helaas niemand mij. Toch jammer, dat dergelijke zaken omdat (1) mensen hun goedkope stukje vlees willen, en (2) onderbetaald slachthuispersoneel sadistische neigingen vertoont (wat weer door 1 komt) nog steeds gebeuren.

Voor iedereen die het hier iets aan wil doen, is invloed uitoefenen op de markt van vraag en aanbod het beste actiemiddel. Samen staan we sterk. Diegenen raad ik dan aan om dierlijke producten voortaan van hun menu te schrappen, of als dit onmogelijk is, biologisch te eten.

Mensen die hier hun schouders voor op halen en negatievelingen die zeggen dat het 'toch niets uitmaakt' wens ik veel sterkte om met zichzelf te leven.

Hi Fitch.... ondanks het feit dat het belastend is altijd tegen een eikenhouten deur te moeten praten, zitten er af en toe kleine haarscheurtjes in waar informatie doorheen komt sijpelen.
Ik hoop dat het besef bij mensen blijft groeien dat de grootste troef die zij hebben hun aandeel is in de markt van vraag en aanbod.
Eet jij het niet? Dan wordt het minder geproduceerd... simple as that.
Jij, ik, en vele anderen blijven dit vertellen.... en al veranderd er maar 1 persoon per topic van gedachten, het is toch weer de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:31

Zou 't helpen, Ninx?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:32

Ik sla vanavond mijn stukje biefstuk over :+
Pak wel een gekookt ei

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:44

Yamcha schreef:
Zou 't helpen, Ninx?

Daar moet je in blijven geloven, anders wordt je gek.
Je moet blijven hopen dat mensen voldoende gevoel in hun donder hebben, en over voldoende geweten te beschikken om dit niet eeuwig te laten voortduren...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:48

Hannah_Menno schreef:
FaberSmid schreef:
Super dat er vegatariër zijn die van zichzelf overtuigd zijn, dat die geen deel nemen aan dit leed door geen vlees te eten. Maar waar denkt u dan dat het leer van afkomstig is?
En dat de (drink)soep is vrij is van vlees, waar wordt soep van getrokken? Dat het met vissen anders gaat, dat de vissen die "netjes" terug geworpen worden of vrij gelaten, niet alsnog sterven door de drukverschil of stress?
Kom op mensen laten we nu zo schijnheilig doen en gericht commentaar leveren en wat ondernemen, of gewoon toe blijven kijken en uithuilen.
Het is in Nederland en zo ook Europa ook gaande, bedenk dat eerst voor u Canada en USA doet veroordelen.

Ik draag geen leer, ik drink geen melk, ik eet alleen eieren van eigen kippen. Soep bijna nooit.. dus voor mij gaat het niet op. Overigens is leer iets heel anders dan melk of eieren he? Leer hou je over..

Hoezo is leer anders, is toch ook afkomstig van een geslacht dier?
Neemt u ook geen gebak en snoep met gelatine?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:50

Het is niet alleen snoep en gebak Fabersmid.
ik heb een hele lijst gegeven, het zit ook in vla en in nougat enzo...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:54

shadowflower schreef:

Alsof het vetmesten, vangen, transport en slachten diervriendelijk is? Hoeveel sterven er bij het vetmesten, vangen, transport? Hoe vriendelijk worden ze gevangen, weet u hoe dat in zijn werk gaat? Hoeveel kippen er in een kist op transport gaan, van de hitte ongemak ervinden? En zoals eerder beschreven hoeveel kippen niet verdoofd zijn? Hoeveel dieren er los breken en in paniek proberen te ontsnappen om vrij te komen? Hoeveel dieren hun soortgenoten en hun lot zien en meekrijgen voor zij aan de beurt zijn?
Zoals shadowflower ook schrijft, de mens is verblind en denk dat het alleen gaande is in Canada door dit nieuwsbericht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:56

Amen Fabersmid.

Al moet ik zeggen, het veevervoer gaat steeds beter!
Waterinstalaties aan boord! :) zie je nu steeds vaker.
En met warm weer dat de beesten afgespoten worden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:57

Fitch schreef:

Ik ben het wel met je eens. Ook goed dat je erbij plaatst dat het niet om alle slachterijen gaat. Ik vind alleen dat je een beetje moet oppassen met zinnen zoals de laatste. Je plaatst nu een heleboel mensen onterecht in een hokje. Ik begrijp dat jij hun standpunt absoluut niet kunt plaatsen, maar dat ze over deze kwestie zo denken maakt het nog geen slechte personen in het geheel, toch? :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:57

Jolliegirl schreef:
Amen Fabersmid.

Al moet ik zeggen, het veevervoer gaat steeds beter!
Waterinstalaties aan boord! :) zie je nu steeds vaker.
En met warm weer dat de beesten afgespoten worden.

Klopt.