FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:34

bulck schreef:
Dus wat is de relevantie dan??? :+
Misschien of als, zijn allemaal aannames en stoelen dus nergens op, zeker in deze context niet.

Daarom schrijf ik ook constant dat het mijn persoonlijke mening is, maar op generlei hoeft dat de waarheid te zijn. Het is MIJN waarheid. Sinds wanneer hoef je alleen maar punten van relevantie op te schrijven hier? Het topic staat vol met niet relevante opmerkingen! Zoals Paardentango die maar vol blijft houden dat Hyperflexie/Rollkur niet bestempeld is door de FEI als een agressieve manier van rijden die onacceptabel is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:38

Nou had ik een aardige pet op van springruiters, rij vaak samen met een springer. Die kunnen vaak meer hebben dan de 'nettere ruitertjes' . Maar mijn hoedje is een beetje scheef gaan hangen sinds een springer hier nogal verwilderd rond springt en alles om zich heen probeert neer te slaan.

Geef een kind een vinger, en voor je het weet mis je de hele hand.
Niets is veranderlijker dan uh.. mensen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:39

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:
Die hangen er net als Marcel Dufour een heel scherpe hackamore aan, als het dan nog niet lukt nog een bitje erbij en dan voelen we ons beter dan Anky "want bij ons gaan de paarden nooit aan de kletter"..... Ach, het is maar waar je je hoge eigendunk vandaan meent te moeten halen......

Nergens, maar dan ook nergens zeg ik dat springruiters beter zijn dan dressuurruiters. Zal ik ook nooit zeggen want ik weet dat beide diciplines enorm veel training en talent vragen van zowel paard als ruiter om bij de top te horen. Maar het is niet de springsport (hoe graag sommigen dat ook zouden willen!) die in discrediet is gebracht, maar de dressuursport. Daar kan ik niks aan doen, dat hebben die dressuurruiters helemaal zelf gedaan.

Dat is niet helemaal waar. De populariteit van dressuur de laatste decennia heeft dat zo gecreeerd en is ontstaan uit afgunst. Dus veel met perceptie en visie te maken. In de springsport kan er evenveel aangehaald worden, maar daar weegt de impact minder door of allessinds lijken het gros van die 'paardenliefhebbers' daar minder gevoelig aan te zijn. Want eigenlijk wel apart dat bvb een rollkur 'verboden' wordt op concoursen. maar in de springring, voor een internationale proef, een ruiter met marteltuigen van een bit, of vaak zelfs ook een dubbele optoming (stang en trens of scherp bit combi hackamore), en dan nog gewapend met een slof mogen inrijden. Als we dan toch de Fei aanhalen, zegt dat veel over het beleid alginds en de hypocrisie die ze erop nahouden. Want een dressuurpaard mag bvb niet ingereden worden met een slof, los van het trainingsprincipe dat men hanteert. Dus daar heb je al een grote dualiteit in toch de grootste en gekendste takken van de sport

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:42

bulck schreef:
Ja MD met alle respect, maar iedereen die zich echt verdiept heeft in de rollkur en het superflexen, weet dat je dat ook kan bekomen zonder agressie (dat is het stereotype beeld dat ze willen ophangen). Dus waar gaan ze de lijn trekken tussen kort in de kaak en hals of echte rollkur? Sjeff heeft dat weer goed geregeld. Dus eenzelfde houding zonder agressie, wat ik Anky nog niet heb zien doen en al zeker niet op concours, zal wss er gewoon doorgaan. Maar bon dat zullen we wel zien.

En Ja volgens mij gaat er meer verkeerd bij het rijden van ldr. Gezien er amper mensen zijn die goed rollkur kunnen rijden en de meeste na-apers niet verder geraken dan het LDR proberen na te bootsen. ( lees paarden op voorhand, geen achterhand gebruik, paard in stukken lopen etc) En zeker in de springpiste kom je nauwelijks inbreuken tegen rollkur tegen, wel tegen ldr. Dus dat is weer echt zo'n besluit dat geen oplossing zal bieden

In principe hoeft er ook maar een ding te veranderen, dat is dat er geen paarden meer zichtbaar zijn op concours die met de kin tegen, of bijna tegen, de borst lopen. Voor de rest vind ik ook dat alles toegestaan is. En ik twijfel geen seconde dat dat beeld ook verdwenen zal zijn tegen de tijd dat het mei is. Ik heb met iemand gesproken die nu in het comite zit dat deze regelveranderingen op papier moet gaan zetten, en die zei zelf letterlijk dat de FEI het zicht van die kinnen tegen de borst verbannen wil zien. En dan zal dat ook zo gaan gebeuren. Zo niet, dan laait het protest weer helemaal op, want het publiek weet niet hoe het heet. Hyperflexie, Rollkur of LDR. Het enige dat hun verschrikkelijk vinden is die extreem diepe paarden, en dat is dan ook waar ze tegen ageren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:45

Paardentango schreef:
Nou had ik een aardige pet op van springruiters, rij vaak samen met een springer. Die kunnen vaak meer hebben dan de 'nettere ruitertjes' . Maar mijn hoedje is een beetje scheef gaan hangen sinds een springer hier nogal verwilderd rond springt en alles om zich heen probeert neer te slaan.

Geef een kind een vinger, en voor je het weet mis je de hele hand.
Niets is veranderlijker dan uh.. mensen.

Ach, ik begrijp de frustratie wel. Je blies hoog van de toren en hebt nu toch kunnen lezen dat elk woord dat ik schreef, exact zo op de website van de FEI staat. Dat krijg je er van als je dingen roept zonder je overtuigd te hebben of het wel of niet waar is wat je schrijft.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:50

bulck schreef:
Want eigenlijk wel apart dat bvb een rollkur 'verboden' wordt op concoursen. maar in de springring, voor een internationale proef, een ruiter met marteltuigen van een bit, of vaak zelfs ook een dubbele optoming (stang en trens of scherp bit combi hackamore), en dan nog gewapend met een slof mogen inrijden.

Dat is nou precies waar ik me zo over verbaas. Overal verstand van, maar als je iets vraagt over spingen... niet - thuis.

Ik ga wat nuttigs doen, een zadel herstellen wat door een schoenmaker was 'hersteld' en genaaid. Wat een zootje zeg, arm paard die daar zo braaf mee heeft gelopen zonder de ruiter van zich af te gooien. Nee paardje ging er zelf kreupel van lopen, maar die ruiter, die mocht blijven zitten.
Dat was de vriend van het paard. (Dacht het paard, want dat dier wist niet beter)

En de laatste post van je Dufour, ik ben blij dat jij dat zegt en niet iemand die ik hoog heb zitten.
Niet nerveus van me worden, dat is nergens voor nodig. Ik respecteer iedereen, net zo lang tot ze het tegendeel bewijzen.
;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:51

Haha sorry maar daar moet ik echt om lachen. Idd van die 41.000 mensen die tegen zijn, zijn er het merendeel die de termen geneens kennen laat staan ze kunnen interpreteren. Want wat ik begrijp zien ze niet graag paarden die te diep en te rond ingesteld staan zien lopen. Wat is LDR dan? Zelf in het engels, low, deep round :+ Dus dat is al scheef mijn inziens.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:51

bulck schreef:
Dat is niet helemaal waar. De populariteit van dressuur de laatste decennia heeft dat zo gecreeerd en is ontstaan uit afgunst. Dus veel met perceptie en visie te maken. In de springsport kan er evenveel aangehaald worden, maar daar weegt de impact minder door of allessinds lijken het gros van die 'paardenliefhebbers' daar minder gevoelig aan te zijn. Want eigenlijk wel apart dat bvb een rollkur 'verboden' wordt op concoursen. maar in de springring, voor een internationale proef, een ruiter met marteltuigen van een bit, of vaak zelfs ook een dubbele optoming (stang en trens of scherp bit combi hackamore), en dan nog gewapend met een slof mogen inrijden. Als we dan toch de Fei aanhalen, zegt dat veel over het beleid alginds en de hypocrisie die ze erop nahouden. Want een dressuurpaard mag bvb niet ingereden worden met een slof, los van het trainingsprincipe dat men hanteert. Dus daar heb je al een grote dualiteit in toch de grootste en gekendste takken van de sport

Het springen is nog veel populairder, en toch spelen al die tafarelen die nu in de dressuursport aan de gang zijn, zich niet af. Het publiek laat zich niet voorschrijven wat ze acceptabel mogen vinden of niet. Dus is er blijkbaar iets dat nu in de dressuur gebeurt dat ze niet bevalt, en zien ze niets in de springsport waar ze tegen willen protesteren.
Hackamore met een scherp bit heb ik nooit gezien, want ze kunnen niet eens samen. Bij een Hackamore kan alleen een gewoon bit. Ook stang en trens zie ik bij niet een springpaard. Als ik het fout heb, dan noem me maar een voorbeeld, want dat zou ik graag willen zien.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:54

Paardentango schreef:
En de laatste post van je Dufour, ik ben blij dat jij dat zegt en niet iemand die ik hoog heb zitten.
Niet nerveus van me worden, dat is nergens voor nodig. Ik respecteer iedereen, net zo lang tot ze het tegendeel bewijzen.
;)
Je overschat jezelf gromelijk door uberhaupt maar te denken dat ik nerveus van jou zou kunnen worden. Maar op zich zegt die zin meer dan 1000 woorden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:56

Ach man niet uit je nek kletsen, heb zelf lang genoeg in de springsport gezeten om te weten wat kan. Een hackamore, combi stopbit, of bit met rollekes is perfect mogelijk. En die bitten vallen dan onder jouw term: gewoon bit, gezien ze gewoon ringen hebben langs buitenzijde???

vb stang en trens optoming
Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:57

bulck schreef:
Haha sorry maar daar moet ik echt om lachen. Idd van die 41.000 mensen die tegen zijn, zijn er het merendeel die de termen geneens kennen laat staan ze kunnen interpreteren. Want wat ik begrijp zien ze niet graag paarden die te diep en te rond ingesteld staan zien lopen. Wat is LDR dan? Zelf in het engels, low, deep round :+ Dus dat is al scheef mijn inziens.

Dat kan wel zo zijn, maar ondanks alle lobby kregen de pro Hyperflexers maar 1000 stemmen. Dus speelt er toch wel wat meer. 1000 stemmen, terwijl er 100.000 ruiters zijn, maar geen van hen wilde zn vingers daar aan branden. Edward Gal weigerde om die pro petitie te tekenen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:57

Afbeelding
Pelham combi variant hackamore, enkel nog scherper door gebruik touwtje

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:59

bulck schreef:
Ach man niet uit je nek kletsen, heb zelf lang genoeg in de springsport gezeten om te weten wat kan. Een hackamore, combi stopbit, of bit met rollekes is perfect mogelijk. En die bitten vallen dan onder jouw term: gewoon bit, gezien ze gewoon ringen hebben langs buitenzijde???

vb stang en trens optoming

Uitzonderingen bevestigen iedere regel. Lijkt me stug dat je er met nog 3 op de proppen kan komen, terwijl het in de dressuur zelfs verplicht is!!! Ook al zou je een paard hebben dat op een watertrens de Grand Prix kan rijden, je bent gewoon verplicht om die stang en trens er in te hangen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:00

bulck schreef:
Afbeelding
Pelham combi variant hackamore, enkel nog scherper door gebruik touwtje

Daar is helemaal niets hackamore bij. Nog niet in de verste verte! Is gewoon een pelham met mexicaanse neusriem!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:01

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:

Dat kan wel zo zijn, maar ondanks alle lobby kregen de pro Hyperflexers maar 1000 stemmen. Dus speelt er toch wel wat meer. 1000 stemmen, terwijl er 100.000 ruiters zijn, maar geen van hen wilde zn vingers daar aan branden. Edward Gal weigerde om die pro petitie te tekenen!

Tja omdat ze ook later begonnen zijn :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:02

Ja MD tuurlijk gewoon pelham met mexicaanse neusriem :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:06

Afbeelding

Een nog beter visueel voorbeeld dan

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:07

Dit is bijvoorbeeld LDR verkregen door agressieve kracht. Let vooral op de positie van het lichaam en de handen. Hier wordt met 60 kilo in de mond gehangen en getrokken. Dit is dus in de toekomst direct geel als het op concours gebeurt.

Afbeelding

En dit is een Hackamore met gewone trens!

Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:10

bulck schreef:
Afbeelding

Een nog beter visueel voorbeeld dan

Schoolvoorbeeld van Hackamore met gewone trens. Voor degene die dit niet ziet adviseer ik echt een bezoekje aan Hans Anders!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:12

bulck schreef:

Om precies te zijn, Pelham met tonglepel. Waar zijn de scharen van de Hackamore dan, en welke teugel is bevestigd aan de Hackamore?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:15

Euhm ja dat zei ik dus, zware gecombineerde optomingen die eigenlijk op een dergelijke niveau het dressuurmatig correct rijden in vraag stellen.
En een gewoon bit dat is maar een aanname, we zien niet wat er in de mond hangt e( rolletjes, de dikte is ook moeilijk te zien)

Dus dat met dat die maatstaven op teugeldruk, wordt dan teruggebracht in alle disciplines?? want als je van tijd bvb springruiters of eventers de baan door ziet gaan, denk ik dat je knal rode lichten gaat krijgen een hele ronde!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:18

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:

Om precies te zijn, Pelham met tonglepel. Waar zijn de scharen van de Hackamore dan, en welke teugel is bevestigd aan de Hackamore?

Ik zei ook een variant e. Of zie je dat touwtje niet? Dat hangt er voor de fun ofzo.

Je hebt zelf een bit waar dat standaar bij is, een echt marteltuig om alleen al te zien hangen. Kom ff niet op de naam. Maar is zon rechthoekige schijf, met rolletje in het midden, kleine schaar en ook een touwtje dat over de neus gaat. Ook met dubbele teugel

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:27

bulck schreef:
Ik zei ook een variant e. Of zie je dat touwtje niet? Dat hangt er voor de fun ofzo.
Je hebt zelf een bit waar dat standaar bij is, een echt marteltuig om alleen al te zien hangen. Kom ff niet op de naam. Maar is zon rechthoekige schijf, met rolletje in het midden, kleine schaar en ook een touwtje dat over de neus gaat. Ook met dubbele teugel

Variant op een hackamore, maar dan zonder scharen????????? jaja, ga maar door...haha.
Dat touwtje, wat jij ziet, is van de tonglepel. Het paard heet Cumano en die heb ik al tientallen keren van ongeveer 30cm afstand gezien, maar nog nooit had die iets van een hackamore variant om zijn hoofd!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:30

MarcelDufour schreef:
Dit is bijvoorbeeld LDR verkregen door agressieve kracht. Let vooral op de positie van het lichaam en de handen. Hier wordt met 60 kilo in de mond gehangen en getrokken. Dit is dus in de toekomst direct geel als het op concours gebeurt.

Afbeelding

En als ze d'r teugels korter neemt ziet het er al een stuk vriendelijker uit maar kan ze nog net zo veel kracht zetten. Vind dit een slecht voorbeeld

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:31

bulck schreef:
[b]En een gewoon bit dat is maar een aanname, we zien niet wat er in de mond hangt e( rolletjes, de dikte is ook moeilijk te zien)

En dat het geen gewone trens is, is dus jouw aanname!

bulck schreef:
Dus dat met dat die maatstaven op teugeldruk, wordt dan teruggebracht in alle disciplines?? want als je van tijd bvb springruiters of eventers de baan door ziet gaan, denk ik dat je knal rode lichten gaat krijgen een hele ronde!!

Zodra een springpaard zo diep loopt in de ring, zal inderdaad hetzelfde gebeuren. De regel is niet alleen voor dressuur gemaakt, maar voor alle takken. Ik heb dat ook nooit beweerd.