Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:13

Dat je niet veel vlees nodig hebt zal best wel kloppen, maar 100gr is ook niet echt denderend veel en inderdaad een ADH of maximum, hoe je het bekijkt. Er zitten veel goeie dingen in.
Ons darmstelsel is dat van een omnivoor. Lijkt heel erg op dat van een varken. We zijn bedoeld om vlees te eten, in welke mate, dat kiest ieder voor zich :j
En té is inderdaad altijd té.

Phara, ik snap je wel hoor. Het is inderdaad anders. Iemand denkt dat hij het "moeilijk heeft en toch zijn best doet", maar zit wel op kamers terwijl de mensen waarover Phara het had daar niet eens aan dénken, kamers. Daar is geen geld voor, punt uit.

De sticker biologisch is verbonden aan een draaiboek van wetgevingen en richtlijnen. Sommige merken zoals Meritus gaan bijvoorbeeld nog stengere normen opleggen dan de geldende europese, en enkel het vlees dat daaraan voldoet krijgt de sticker van Meritus.
Ik weet niet echt in hoeverre dat vlees ook echt van een happy koe is geweest. Maar het scheelt. Biokip/scharrelkip zou ik toch niet echt kopen denk ik. Bio-rund misschien wel.

Mocht het economisch interessant en haalbaar zijn, was de overstap meteen gemaakt. Op vlak van welzijn is er mogelijks een verbetering, maar dat valt nog af te wachten. Er zijn ontzettend veel welzijnsproblemen bij de alternatieve biologische systemen en dat moet er eerst uit. Inderdaad het kannibalisme bij kippen, de agressiviteit tussen varkens etc.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:24

Carmenn_ schreef:
En als je dan geen paardenvlees eet, waarom eet je dan wel de rest van de dieren?

omdat het niet logish is dat je je lievelingsdier opeet..
of wel dan ?
ik eet vlees.. ik heb ook niks met koeien kippen of varkens.. kijk tuurlijk vind ik het wel zielig.. maar ben er mee opgegroeit.. ik weet en kan niet anders..
maar paardenvlees krijg ik niet door me keel..!
omdat ik van paard hou..
Stel jou paardje zou dood gaan hea.. en zijn vlees zou gebruikt worden voor frikandellen.. (waarscheinlijk laat je dat niet doen maar ik zeg stel)
en je eet is een frikandel.. en je hoort dat jou lieve paardje erin zit ? na al die jaren samen fijn rijden liefde alles.. eet jij je paard op als afscheid.. nou lekker dan.. !
zou jij dan nog prettig voelen ?..

en in dit geval is het mijn paard niet (die leeft),,
maar toch .. paardjes zijn me alles, en niet me maaltijd ;)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:49

Ik kan niet anders is werkelijkwaar de grootste k.utsmoes die ik ooit gehoord heb :(

En nee Rendac is een leuk einde voor je paard, maar dat maakt natuurlijk niet uit want dan is ie toch al dood....

@Ponyzotje, hoezo geen bio/scharrelkip?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:44

Boeren hebben het nu heel erg zwaar. Melk brengt niet genoeg op.
Tot mijn grote schrik gaan mijn oom & tante nu zelfs koeien die veel melk geven, binnen houden. Dat was wel even slikken, want dat deden ze nooit... Maar ja, de schoorsteen moet wel branden, dat begrijp ik dan wel weer.
Het lijkt me heel lastig om te moeten laveren tussen al die regeltjes en er dan ook nog plezier in weten te houden. Want boer-zijn, dat zit toch wel in je hart.

Zal van het weekend eens het net opduiken om meer te leren over biologisch vlees e.d.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:55

Ik geloof graag dat de boeren het zwaar hebben, wat dat betreft willen al die afnemers voor een dubbeltje op de voorste rij zitten.

Toch triest dat dat ten koste moet gaan van het houden van je dieren, ook al is het begrijpelijk.
Lijkt mij dat van boer zijn op deze manier ook de lol af gaat.
En ondertussen loopt de staat te mekkeren dat alle jeugd massaal het platteland verlaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:13

Ik denk trouwens ook dat als je ouder bent je de boel beter kan relativeren en goed kan onderbouwen waarom je iets wel of niet eet, en dat vind ik heel goed gaan hier in het topic, goede onderbouwingen en een prettige discussie :j

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:16

IK ben dan ook wel wat ouder, maar kan het ook gewoon weg niet over me hart verkrijgen om paardenvlees te eten.
Ik weet dat ze een goed leven hebben gehad(over het algemeen) en heb laatst zelf de filmpjes durven kijken van de excursie naar Nijkerk. Heb gezien dat het idd heel snel gaat, maar gevoelsmatig kan ik het niet eten. Ben nu 37, maar heb dat al mijn hele leven. Al toen ik "pennymeisje"was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:18

Je weet het in ieder geval goed en reasonable te onderbouwen :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:21

Yeyo schreef:
Ik geloof graag dat de boeren het zwaar hebben, wat dat betreft willen al die afnemers voor een dubbeltje op de voorste rij zitten.

Toch triest dat dat ten koste moet gaan van het houden van je dieren, ook al is het begrijpelijk.
En ondertussen loopt de staat te mekkeren dat alle jeugd massaal het platteland verlaat.

Dat is echt triest, ook een boer ziet zijn vee het liefste buiten lopen.
Je kunt je voorstellen dat dieren die de ruimte hebben gezonder en gelukkiger zijn....
Het is echter mogelijk iets te doen, helemaal achter aan de keten: de consument.
Wanneer de consument iets meer betaald (en dan dus iets minder consumeert) zijn er zoveel meer mogelijkheden voor boer en dier.
Het is jammer dat mensen zich daar zo gemakzuchtig onderuit babbelen.
Ook ik heb wel eens rond bijstandsniveau geleefd (gelukkig zeer kort), maar dat maakte me niet minder bewust... en dat hoeft ook niet.
Je maakt 'keuzes', en helaas maken mensen vaak de verkeerde: veel slecht voedsel voor weinig geld, en een batterij aan luxe-middelen op afbetaling... op die manier blijft er idd NIETS over.
Dit grijp ik trouwens niet uit de lucht, ik heb een tijd voor een hulpverleningsinstelling gewerkt en had voornamelijk te maken met mensen met lage tot zeer lage inkomens.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:24

Unwritten schreef:
Je weet het in ieder geval goed en reasonable te onderbouwen :j

Dank je wel.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:44

Ninx schreef:
Yeyo schreef:

Dat is echt triest, ook een boer ziet zijn vee het liefste buiten lopen.
Je kunt je voorstellen dat dieren die de ruimte hebben gezonder en gelukkiger zijn....
Het is echter mogelijk iets te doen, helemaal achter aan de keten: de consument.
Wanneer de consument iets meer betaald (en dan dus iets minder consumeert) zijn er zoveel meer mogelijkheden voor boer en dier.
Het is jammer dat mensen zich daar zo gemakzuchtig onderuit babbelen.
Ook ik heb wel eens rond bijstandsniveau geleefd (gelukkig zeer kort), maar dat maakte me niet minder bewust... en dat hoeft ook niet.
Je maakt 'keuzes', en helaas maken mensen vaak de verkeerde: veel slecht voedsel voor weinig geld, en een batterij aan luxe-middelen op afbetaling... op die manier blijft er idd NIETS over.
Dit grijp ik trouwens niet uit de lucht, ik heb een tijd voor een hulpverleningsinstelling gewerkt en had voornamelijk te maken met mensen met lage tot zeer lage inkomens.

Precies, de lol van boer zijn is er gewoon totaal vanaf.
Zeker als je melkkoeien hebt en ook al heten ze allemaal Klara 1 t/m 465, het zijn toch je dieren waar je je brood mee verdient en daar wil je toch goed voor zorgen imo.
Het is zeker triest dat de mens tegenwoordig zo in elkaar steekt.
En ik zie het om me heen ook hoor, sterker nog, de kinderen van mensen die ik ken die eten gewoon ronduit slecht, goedkoop smerig voedsel, en dan niet alleen het vlees, gewoon al het voer is slecht, maar ze hebben wel ALLES, dikke vette plasma tv, nieuwe meubels, quads, noem alle onzin op die je als mens echt niet nodig hebt, zij hebben het (op afbetaling).
Triest, ronduit triest.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit een wasmachine op afbetaling zal kopen als de nood hoog is, maar als je op deze manier leeft en je kinderen er ook nog eens mee verpest dan ben je het doodschoppen niet waard imo.
En idd, het zijn mensen uit de lagere inkomensklasse....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:49

Ninx, de traditionele boer wordt niet geholpen als de consument meer betaalt... Dat duurder vlees is biovlees, waar jij op doelt en daar heeft de traditionele boer niets aan. Of wil je dat we vrijwillig meer gaan betalen voor ons vlees om die boer te steunen? En dan ook maar meer betalen voor de stenen om ons huis te bouwen, want in de bouwsector gaat het zo slecht :? Het is allemaal economie, daar kan je zo snel niets aan doen hoor. Veel mensen hebben 't slecht door de crisis, niet alleen de boeren ;-)

Ninx schreef:
Dit vind ik echt tja, moeilijk dat je dat zegt... Ik snap het wel hoor. Ik zie ook heel vaak mensen die duidelijk onder de armoedegrens leven een winkel binnengaan enkel en alleen om een pak van het goedkoopste bier te kopen... Ik snap het wel, maar om dat nu te linken aan hoe "wij" (we zitten toch allemaal op onze eigen computer :+ ) vlees consumeren, ik weet het niet, dat is toch heel anders. Ik vind dat mensen op veel vlakken die verkeerde keuzes maken, maar dat is zo ingepeperd door de economie en opvoeding.

Yeyo schreef:
@Ponyzotje, hoezo geen bio/scharrelkip?
Had ik al eerder gezegd... dat kannibalisme hebben ze er nog niet uit :n Maar in 2012 zijn batterijkooien verboden en is het allemaal verrijkte kooien of alternatieve huisvesting (volières). Staat nog lang niet op punt: veel kannibalisme, zeer veel stofvorming (want zaagsel en een zandbad zijn verplicht), veel meer ziektes (kippen gaan de hoogte in en "kakken" op elkaar),... Dus of die kippen er op lange termijn blijer van worden valt echt nog af te wachten!

Ik heb persoonlijk het meeste problemen met de varkenshouderij. Hoewel de nieuwe stallen zeer proper en luchtig zijn, bestaan er nog veel oude. Ook de kraamhokken vind ik niet je-van-het. Dat castreren ook nog zo niet, dat moet ook nog veranderen (moet eerlijk toegeven dat die kleine krijsende krengetjes altíjd bleren, maar die castratie is toch niet van de poes). Die roosters zijn nog niet ideaal voor de biggetjes.. kortom daar kan veel beter.
Ik ben echter aangenaam verrast door de melkkoeien, wat een leven hebben die beesten zeg +:)+ Hele dag lekker rondlopen in groep in de winter (kunnen veel paarden niet zeggen!!!), eten wanneer ze willen, gemolken worden als de uier op spanning staat, liggen in een zacht en proper bed, veel sociaal contact, en in de zomer vaak op het land, of anders gewoon binnen maar die stallen zijn ook behoorlijk ruim. Ook de opfok van melkkoeien is echt fijn: lekker in groep staan, op een zacht bedje, genoeg te eten, altijd ruwvoer ter beschikking, heb ik echt weinig op aan te merken (voor de bedrijven die ik heb gezien). Dikbillen/vleeskoeien ben ik niet zo in thuis. Die witvleeskalveren zijn wel wat 'zielig' omdat ze geen sociaal contact hebben, dat is waar. Over de verdere opfok en het houden van vleeskoeien kan ik alleen maar zeggen dat ik toch behoorlijk veel dikbillen in de zomer op het land zie staan, lekker happy. Jammer van de genetische doorfok waardoor het beendergestel soms te wensen overlaat, maar toch: ze kunnen lopen.
De kippen, tja dan ga ik toch voor ruimere kooien, maar dat is wettelijk ook al voorzien. De slachtprocedure vind ik zelf ook wel veel te wensen overlaten, maar ook dat moet gewoon onder de loep genomen en verbeterd worden.

Eigenlijk weet ik nog het minste hoe het er met slachtpaarden aan toe gaat... Volgens mij komt een heel deel van particulieren/handelaars. En ik vind het GOED dat die paarden geslacht worden. We moeten niet gaan zoals in Amerika waar paarden niet meer geslacht mogen worden (weet niet precies hoe dat zit)(ik vermoed dat het wel nog gewoon in het vlees zit eigenlijk :+ ), en dus veel vaker en veel langer staan af te zien omdat een spuitje nu eenmaal geld kost ipv oplevert... Ik ben echt van mening dat als je een dier geen dierwaardig leven kan bieden, het een hele goede optie is om hem te laten slachten. Dan bespaar je het dier veel lijden. Dus volgens mij zijn die slachtpaarden helemaal niet zo zielig en mogen ze van mij best opgegeten worden. Ik weet echt niet waarom ik het zelf niet kan. Maar hond zou ik ook nooit kunnen eten. Misschien omdat ze niet gekweekt zijn om geslacht te worden meestal? Geen idee eigenlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:40

nanoeh schreef:
paardjes zijn me alles, en niet me maaltijd ;)

Als 'paardjes' echt je 'alles' zijn, zijn ze ook je maaltijd! _O-

Dat koeien Klara 1t/m 465 heten, zoals hierboven gezegd werd... Heeft dat niet te maken met het stamboek? Tenminste, zoiets lijkt mij.
En ik zou het nu niet bepaald makkelijk vinden om koeien uit elkaar te houden... :P Ze hebben meestal allemaal dezelfde kleur... :+

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:43

Ik zal het nooit van me leven eten hoe gezond het ook is ik doe het never nooit!!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:46

Janine1990 schreef:
nanoeh schreef:

Dat koeien Klara 1t/m 465 heten, zoals hierboven gezegd werd... Heeft dat niet te maken met het stamboek? Tenminste, zoiets lijkt mij.
En ik zou het nu niet bepaald makkelijk vinden om koeien uit elkaar te houden... :P Ze hebben meestal allemaal dezelfde kleur... :+

Nee joh, vaak breien boeren door op de eerste koe die ze gehad hebben.
Een vriend van mijn vader was ooit begonnen met Dora, uiteindelijk is hij bij Dora678 ermee opgehouden ofzo!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:58

Zo, dat waren heel wat koeien! :oo

Toch heeft het wel wat, de eerste koe..
Afijn, als je er op een andere manier naar kijkt... Is het wat minder romantisch...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:18

De meeste boeren weten precies welke koe wie is, wat en hoeveel ze eet, hoe haar gezondheid is, etcetera.
Ik zal eens in de familie vragen hoe zij denken dat de consument de gemiddelde boer kan helpen. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:26

Ik ook!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:23

@ Pharagirlke, het systeem zal in Belgie wel anders zijn dan hier. Hier is het eigenlijk vrijwel onmogelijk dat je echt geen geld hebt om te studeren en daarvoor op kamers te gaan. Ik ken genoeg mensen die niks krijgen vanuit thuis en toch op kamers zitten en 7 jaar lang studeren met behulp van een maximale lening.

Of biologisch altijd wel te vertrouwen is? Je zou er natuurlijk wel vanuit moeten kunnen gaan. Maar zeker met kip heb ik zo mijn twijfels. Ik heb weleens biokip gehad van de AH en daar zit gewoon water ingespoten. Dat mag wettelijk blijkbaar, maar daar ga ik geen 25 euro per kilo voor betalen. Als ik biologisch vlees koop wil ik wel kwaliteit. Ik heb ook weleens tijdens zo'n dag dat je kunt binnen kijken bij biologische boeren kip gekocht van een biologische boerderij winkel (alle producten daar komen vanuit boeren uit de buurt), en dat was echt zo'n verschil, er zat veel meer smaak aan, geen ingespoten water etc. Maar die winkel is 20 km verderop en 2 ochtenden per week open. Oftewel ik eet eigenlijk nooit kip. Niet biologische kip vind ik echt zo ongeveer het 'zieligste' vlees wat te koop is. Scharrelkippen vind ik ook nog steeds niet alles, bio wordt al een stuk beter, al blijf ik 10 kippen per vierkante meter veel vinden.
Rundvlees is denk het meest betrouwbare wat te koop is qua diervriendelijkheid. Van mijn slager weet ik gewoon dat die limousine koeien lekker op de wei staan met de kalfjes erbij, en ik weet ook best wat boeren te zitten die zo kuddes buiten hebben lopen, dus dat vertrouw ik wel. Bovendien zie je inderdaad ook nog best wel eens groepen jonge stieren buiten staan. En staan de niet bio melkkoeien waar mijn paard staat ook heel veel buiten.
Met varkensvlees heb ik eigenlijk geen idee. Ik koop eigenlijk alleen spekreepjes voor door de pasta. Ga wel binnenkort eens kijken voor dat Berkenshire varkensvlees. Volgens die site hadden de varkens het echt prima en geven ze rondleidingen op hun boerderij. Dus dat vertrouw ik ook eerder. Ik merk wel dat mijn voorkeur echt uitgaat naar vlees waarvan ik een beetje zicht heb op het bedrijf.
Vis vind trouwens vaak lekkerder dan vlees en ik vind het ook makkelijker om bewust te kopen. Zo is de zalm uit de diepvries van de Lidl met MSC keurmerk maar iets van 20-30 cent duurder dan de AH euroshopper, de koolvis scheelt volgens mij ook niet veel en ze hebben nu zelfs blikjes tonijn met MSC keurmerk voor 1,50 (die bij de AH 3 euro is).

Ben ook wel benieuwd hoe vanuit het oogpunt van de boer de consument ze kan helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:39

Hier kan je studiebeurzen krijgen maar daar betaal je echt geen kot (kamers dus) mee. Dat is dan ook echt enkel voor je studie. Die "stuffie's" die jullie hebben zijn hier idd niet.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:57

Janine1990 schreef:
nanoeh schreef:

:+

ehm neey !

als je slim bent snap je dat ik bedoel dat paarden me leven zijn :P..
ik bedoel met alles niet alles..

een paard is toch niet me WC papier ? me school ? me kleren? me lucht ? me drinken ? me huis ??..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:58

ZOuden jullie het fijn vinden als je dood gaat dat iemand mischien je ouders je dan opeten ??????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:05

Eerst en vooral: het is "mijn" niet "me". Want dat leest ontzettend irritant die "me". En sinds wanneer vergelijken we paarden met mensen?

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:06

Ik eet 't niet omdat 't van een paard is.. ik vind 't gewoon niet lekker. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:07

Wij eten dieren, wij zijn over het algemeen geen kannibalen.

En je zegt: Paarden zijn (ahum) me alles
Alles wat je met je paard kunt, doe je er dus ook mee.
Als je de zin heel letterlijk neemt.

Maargoed, ik ben niet zo slim hoor.. :)