Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:56

Adil18 schreef:
Yeyo schreef:
pfffff daar kiezen ze toch zelf voor, t is niet dat er een pistool op hun kop gezet word.

ik heb ook veel respect voor mijn vent die elke dag zich uit de naad staat te werken op de bouw.....


Voor sommige mensen zonder opleiding is de rodeo wel de pistool aan hun kop...Op de stier of geen geld.

Edit: Kunnen we trouwens on-topic blijven? Zou jammer zijn dat dit topic dicht gaat omdat sommige mensen gezellig willen kletsen ;)


dat is dan toch dieptriest dat dit aan de orde is in het rijkste land van de wereld, het land met de onbegrenste mogelijkheden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:00

Sorry Adil, je bent dan misschien eens op het genoemde evenement geweest, ik vind dan nog niet dat je beter kunt oordelen, het blijft een toch 1 bezoek en dan ben je imo geen bekende van het rodeorijden in de usa.
Als je menig rodeo daar had bezocht (dan bedoel ik wel meer dan 10/20), dan vind ik het wel anders.

Anoniem

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:01

Yeyo,
Amerika is voor de inwoners lang niet zo onbegrensd als men wil doen overkomen.

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:11

Nee dat blijkt wel, laatst op het nieuws, die duizenden onverzekerde amerikanen die bij die mobiele ziekenhuizen gratis hulp kunnen krijgen.
Hierdoor moeten activiteiten in de 3e wereldlanden ingekrompen worden, het is toch te bizar voor woorden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:20

storrum schreef:
Ik heb heel veel respect voor die mannen die elke keer weer op zo'n paard of stier kruipen om hun geld te verdienen. Petje af!


Ik heb heel veel respect voor mannen/mensen die weten en voelen hoe dieren in elkaar zitten en daardoor nooit op zo'n paard of stier zouden kruipen.

En dieren kwellen om geld te verdienen? Nog steeds geen excuus wat mij betreft.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:37

Inderdaad, RadPassion, dierenkwellerij om geld te verdienen, dat is absoluut geen excuus.

Kunnen de voorstanders van de rodeo dan ook even verklaren waarom deze impotente mannetjes van die rare streken uithalen in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=N36fezTOsCA . Op bijvoorbeeld 2:12 zie ik een paard dat zó angstig is dat ze niet meer kan en de hekken inspringt. Is dit vermaak?

Kunnen jullie me dan vertellen wat het oh zo leuke aspect is van deze dagen, dat de koeien 360 graden (vanaf 2:45) in het rond worden geslingerd ter volksvermaak??

Wie kan mij dit vertellen, want ik snap het echt niet. Dit is pure dierenmishandeling/kwellerij en mensen zouden zich diep moeten schamen dat ze hier ook maar íets mee te maken willen hebben.

Heb ik het overigens natuurlijk niet over de normale westernsport hè, ik kijk ook graag naar pleasure e.d.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:38

Hou er rekening mee dat wij het hier in NL heel luxe hebben! Zeker vwb het verzekeringsstelsel, in amerika zijn alleen de welbedeelderen verzekerd (die kunnen het zich fnancieel veroorloven). In amerika is het verschil tussen rijk en arm GROOT. Dat kennen wij niet. En per staat verschilt ook een en ander, mede afh. van de politieke kleur (California, de rijkste staat van de USA, staat trouwens op punt failiet gaan).
Het midwesten is in vergelijking met andere amerikaanse deelstaten, arm.....cowboys need a way to survicve (dit is een groot verschil met bv de spaanse stierenvechten, daar gaat het echt alleen maar om vermaak..geboren uit cultuur).
En nogmaals, dit zijn geen verzinsel van mijn kant maar cultuurhistorische feiten. USA doet zijn ogen dicht voor deze binnenlandse problemen en vlucht letterlijk in de buitenlandse poltiiek.

edit: ik heb echt NERGENS gezegd dat ik een voorstander van rodeo ben! ben er alleen een keer irl naar toe geweest om een eigen ordeel te kunnen geven. Dus maak ajb ook niet die insinuaties. ga nou eerst eens echt goed lezen. Ik wil alleen een en nader aan julie meegeven. En nogmaals, bij een rodeo komt veel meer kijken dan alleen de facetten die jullie noemen....Mar ik ben bang dat er weer alleen wordt gelezen wat men wil lezen....

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:59

Idd OKHannes. De enige andere optie voor die jongens is het leger in gaan om Afghanen af te schieten, en dat vinden wij ook al niks.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:01

Precies, alhoewel het in de USA wel een heeeeel eervol beroep is, militair

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:23

Dat Nederland luxe is staat buiten kijf. Dat veel mensen (elders, maar ook hier wel) moeite hebben het hoofd boven water te houden ook.

En ja, dan kan ik misschien 'makkelijk' oordelen van achter mijn pc en met genoeg middelen om een paard te kunnen (onder)houden. Maar dan nog; een dier pijn doen of zelfs al slecht verzorgen gaat zo ontzettend tegen mijn natuur en gevoel in dat ik echt geloof dat mensen die het wèl kunnen ergens een stukje empathie/liefde missen. Want ik geloof dat ik het ècht niet zou kunnen, hoe slecht ik het zelf ook zou hebben.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:27

Ok, eerlijk uitgangspunt

Naar mijn ieder kennen grote spring- en dressuurruiters. om die vergelijking dan toch maar weer te maken, ook een andere empathie dan jij of ik voor hun dieren.....voor hun is het ook grotendeels hun brood.

edit: Nogmaals, er is nergens gezegd dat de rodeopaarden buiten de rodeopiste slecht worden verzorgd.....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:31

Daar gaat het toch ook niet om :) ? Het gaat erom wat er binnen de pistes gebeurd. Ik vroeg me af hoe jij dan tegenover dat koeitje pesten staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:32

OKHannes schreef:
Nogmaals, er is nergens gezegd dat de rodeopaarden buiten de rodeopiste slecht worden verzorgd.....


Nee, maar voor mij doet dat er niet toe. Een minuut dierenleed is nog steeds één minuut te veel.

OKHannes schreef:
Naar mijn ieder kennen grote spring- en dressuurruiters. om die vergelijking dan toch maar weer te maken, ook een andere empathie dan jij of ik voor hun dieren.....voor hun is het ook grotendeels hun brood.


Is denk ik ook zo. Maar ik ben dus 'tegen' (dat klinkt zo recalcitrant, maar ik weet even geen andere omschrijving) het gebruik (heb ik het nog niet eens over misbruik) van dieren voor commerciele/competitieve doeleinden. Dus van die spring- en dressuurruiters heb ik ook absoluut geen hoge pet op. ;)

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:37

Zodra er geld bij komt kijken is een dier ineens geen dier meer, maar handelswaar, een investering of een gebruiksvoorwerp.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:38

Een boer die beesten voor de slacht heeft heeft daar ook geen band mee. Voor hem zijn dat inkomsten.
Dat wil echter niet zeggen dat ie ze daarom niet correct hoeft te behandelen. JUIST omdat het zijn geld is.
Uitzonderingen zijn er helaas altijd.

Denk dat je dat ook zo moet zien bij de dieren die bij een rodeo gebruikt worden. De dieren zorgen dat er geld binnenkomt. Niemand zal het dus leuk vinden dat een dier verongelukt. Dat kost ze nl geld.
Zieke mensen heb je helaas overal. En deze zouden aangepakt moeten worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:53

Needje schreef:
Dat wil echter niet zeggen dat ie ze daarom niet correct hoeft te behandelen. JUIST omdat het zijn geld is.


Dat snap ik. :j Ik ken veel boeren en het merendeel behandelt de dieren goed. Niet 'goed' op de manier zoals ik het zelf zou doen (maar dan is goed heel erg subjectief natuurlijk) maar wel acceptabel en niet per definitie dieronvriendelijk. Toch blijft het me tegenstaan dat geld toch wel voor het dierenwelzijn gaat, of in elk geval een erg belangrijke rol speelt. Rationeel gezien kan ik dat echt volgen hoor, maar gevoelsmatig dus niet. :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:56

Overal waar dieren worden gebruikt voor geldelijk gewin en/of vermaak zijn de dieren de dupe. In het ene geval meer dan in het andere.

Je kunt misschien zeggen dat dit rodeopaard meer de dupe is dan een Hollandse manegepony (alhoewel ik dat zelf nog te betwijfelen vind, maargoed...). Het rodeopaard staat wat hoger op de schaal van dierenleed dan de manegepony. Maar het is dus een schaal en niet zwart-wit.

Ik denk dat mensen die hier de vergelijking trekken met andere takken van paardensport dat doen om de mensen die vinden dat rodeo-rijders afgeschoten moeten worden een spiegel voor te houden, en daar ben ik het helemaal mee eens.
Het is niet zwart-wit. Zij zijn niet alleen maar fout en jij bent niet alleen maar goed.

Iedereen die gebruik maakt van dieren is in een bepaalde mate fout. Sommigen misschien meer dan anderen, maar paardenmensen die gaan roepen dat andere paardenmensen dood moeten hebben toch wel een onwijs bord voor hun kop.

Edit: 'Subjectief' is inderdaad een goede samenvatting van mijn hele verhaal in één woord. :D

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:00

Helemaal eens Lindy

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:02

Needje schreef:
Een boer die beesten voor de slacht heeft heeft daar ook geen band mee. Voor hem zijn dat inkomsten.
Dat wil echter niet zeggen dat ie ze daarom niet correct hoeft te behandelen. JUIST omdat het zijn geld is.
Uitzonderingen zijn er helaas altijd.

Denk dat je dat ook zo moet zien bij de dieren die bij een rodeo gebruikt worden. De dieren zorgen dat er geld binnenkomt. Niemand zal het dus leuk vinden dat een dier verongelukt. Dat kost ze nl geld.
Zieke mensen heb je helaas overal. En deze zouden aangepakt moeten worden!


Waarom is een means to survive ziek?

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:12

Met zieke mensen doel ik op mensen die dieren opzettelijk pijn doen, vaak buiten het doel om waar ze voor zijn. Dus puur uit machtsvertoon.
Zie het als iemand die langs je paard z'n stal loopt en je paard een pets geeft, gewoon omdat die persoon daar zin in had.
De paarden die de rodeo bokken horen gewoon correct behandeld te worden. De box in, tuig op, ruiter erop, boksessie, alles er weer af en weer vrij. Daarbuiten dus geen onnodig pesten, irriteren, kwellen, pijn doen.

x_channel_x
Berichten: 94
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:12

Sorry maar ik ben het daar niet mee eens als ze het zo slecht hebben haal je geen 5 paarden uit een trailer en ik geloof dat er ook nog andere dingen zijn in amerika om hun brood te verdienen.
En ondertussen heb ik misschien al zo'n 100 filmpjes gezien 'goede' en slechte dus heb ik mij ook wel al meer verdiept en de cijfers gezien, volgens sommige hier dan toch. (die trouwens bijna niet te vinden zijn en niet overal het zelfde staat maar ja)
En mij maak je niet wijs dat zoals dit filmpje is om boven water te blijven dit is pure mishandeling je ziet verschillende keren hoe bang enz de dieren zijn en dat ze pijn hebben. http://www.youtube.com/watch?v=XZxL7umk ... re=channel

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:19

Ok, we ziten nu op 21 pagina's.... Hoeveel % van alle posters drinkt Coca-Cola? Op www.coca-cola.nl kun je bij FAQ onderaan een opmerking/klacht aan ze versturen. Als elke poster die anti-rodeo is nu eens even daar naar toe gaat en de kritiek ook daar uit?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:20

Needje schreef:
Met zieke mensen doel ik op mensen die dieren opzettelijk pijn doen, vaak buiten het doel om waar ze voor zijn. Dus puur uit machtsvertoon.
Zie het als iemand die langs je paard z'n stal loopt en je paard een pets geeft, gewoon omdat die persoon daar zin in had.
De paarden die de rodeo bokken horen gewoon correct behandeld te worden. De box in, tuig op, ruiter erop, boksessie, alles er weer af en weer vrij. Daarbuiten dus geen onnodig pesten, irriteren, kwellen, pijn doen.



maar ja....die flankriem hoort in mijn mening wel bij de catagorie onnodig pesten,kwellen enzo...

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:24

Channel, de paarden worden niet geleverd door de ruiters. ;)

Geerke, dat is een onderdeel van het werk dat deze dieren doen.
Net als dat mijn paard een bit in heeft en een zadel op z'n rug met een singel onder z'n dikke pens door.





Vergeet niet dat de ruiters veel grotere kans hebben op verwondingen als de paarden. Elke rodeo zijn er meerdere mannen die gewond raken. Dat kan je van de paarden dus niet zeggen.( Op basis van onderzoeken. En de achtertuin rodeo's buiten beschouwing gelaten)

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:25

I love Coca Cola!
Andere cola is vies.