Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:40

amondi schreef:
Je kan de winnares van het Z eens vragen, zij rijdt haar Mattie eigelijk alleen op halsriem (correct dan, en niet met hangen en wurgen)

Nou nou nou, omdat ik er niet mee kan dressuren? Ik ben de enige ruiter ter wereld die hoofdstelloos TRECwedstrijden rijdt hoor. In september de NK en volgend jaar de EK. Mag Mattie ook eens gaan proberen en dan hoop ik dat dit haar mét hoofdstel al lukt. Dit is geen verwijt, maar je moet niet alles over één kam scheren...
Is Mattie op de Equitana uitgenodigd om daar demo's te geven??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:06

Ok. je vraagt erom.... Het gaat erom dat wat je doet in het belang is van het paard... jij hebt het over jij jij en jij.....

Mattie en Liesbethehebben meer ruitergevoel in hun pinken dan jij je hele leven zal krijgen!

edit, weggehaald, ik ga geen ban oplopen voor jou, dat gun ik je niet, maar het was niet bepaald vleiend wat er stond, helaas wel de waarheid.

SuperSmurf

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:09

cattebitch, ik lees nu al een tijdje nogal wat gekibbel tussen jou en wat bokkers. Ik ga me daar niet in mengen, want ik heb je niet zien rijden, máár ik word nu wel nieuwsgierig naar het gebruik van jouw halsring. Heb je toevallig filmpjes waarbij je ermee rijdt?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:10

amondi schreef:
Ok. je vraagt erom.... Het gaat erom dat wat je doet in het belang is van het paard... jij hebt het over jij jij en jij.....

Mattie en Liesbethehebben meer ruitergevoel in hun pinken dan jij je hele leven zal krijgen!

edit, weggehaald, ik ga geen ban oplopen voor jou, dat gun ik je niet, maar het was niet bepaald vleiend wat er stond, helaas wel de waarheid.

:D :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:12

SuperSmurf schreef:
cattebitch, ik lees nu al een tijdje nogal wat gekibbel tussen jou en wat bokkers. Ik ga me daar niet in mengen, want ik heb je niet zien rijden, máár ik word nu wel nieuwsgierig naar het gebruik van jouw halsring. Heb je toevallig filmpjes waarbij je ermee rijdt?

Zie pagina 30 van dit topic:
[VN] KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Ps het onderschrift van hopla.... whow!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:20

thx amondi, ik ga even kijken :)

oh wachtr, ditr is het waars het 'niet zo'n succes' fimpje. Ik bedoelde dus een filmpje waarbij de halsring naar haar zeggen vriendelijk gebruikt worden. Bijv dus in een trec wedstrijd. Ik hoor haar nu nl heel veel zeggen dat ze de enige is die er in de trec mee rijdt, dus ben nu wel heel benieuwd hoe dát er dan uit ziet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:23

Ik ben maar wat blij dat er bij de knhs teugels vereist zijn. Een halsring is erg leuk om mee te rijden, maar met veel paarden bij elkaar vind ik het niet echt veilig. Juist omdat je niet veel hebt om bij te zetten. Dus een halsring voor thuis vind ik erg goed, dat doe ik zelf ook, maar ik moet er niet aan denken om mijn hittepetitje tussen veel paarden met een halsring te moeten rijden. Dan moet je wel een uberbraaf paard hebben.\

Btw de trec in Nederland is toch nog niet zo groot?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 13-07-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:24

Ben ik nou zo blond dat ik daar geen filmpje zie?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:48

Nee hier wordt je blij van :+

Afbeelding

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:49

Veel te veel aandacht... ben het met je eens hoor Snoekeij, maar laat haar lekker haar eigen webside volspammen met commentaar op Bokkers.. zwijgen we haar hier gewoon stil.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:53

CattleBitch schreef:
amondi schreef:
Je kan de winnares van het Z eens vragen, zij rijdt haar Mattie eigelijk alleen op halsriem (correct dan, en niet met hangen en wurgen)

Nou nou nou, omdat ik er niet mee kan dressuren? Ik ben de enige ruiter ter wereld die hoofdstelloos TRECwedstrijden rijdt hoor. In september de NK en volgend jaar de EK. Mag Mattie ook eens gaan proberen en dan hoop ik dat dit haar mét hoofdstel al lukt. Dit is geen verwijt, maar je moet niet alles over één kam scheren...
Is Mattie op de Equitana uitgenodigd om daar demo's te geven??

Ik heb Liesbeth geïnterviewd voor het nieuwsbericht en zij vertelde mij dat ze ook springt met Matador...zonder hoofdstel. Alleen met twee korte springzweepjes om eventueel bij te sturen, maar eigenlijk doet ze alles op focus en zit. Dus ik zou als ik jou was ook niet zo snel over Liesbeth oordelen. Rijkunstig gezien was ze echt één van de besten.

Jou heb ik zien losrijden met de halsring en ik vond dat de halsring meerdere malen véél te hoog kwam, namelijk bij de keel (zoals ook op de foto hierboven). En dat is hoe dan ook niet de bedoeling. Ik geloof dat je intenties oprecht zijn, maar ik zag een aantal dingen waar ik niet erg blij van werd en een aantal mensen om mij heen ook niet.

Mijn advies:
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:07

Ik heb vanaf het begin van dit topic meegelezen en met veel interesse de filmpjes zitten kijken. Ik vind het alleen heel jammer dat je, op een paar wijkende paarden na, alleen maar kleine stukjes rechtuit zien. Het had mij juist zo interessant geleken om in die slowmotionfilmpjes voltes, halthouden en afwenden enzo te zien. Dan was misschien nog beter te zien wat de optoming precies doet.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:25

moonprayer schreef:
previr schreef:
toevallig zag ik gister iemand in t b springen binnen komen bitloos ( ik wist niet dat dat officeel al mocht eigenlijk)
maar het zag er goed uit, liep een fijn parcourtje foutloos rond, tussen de hindernis zag het er allemaal goed uit. Ik zat zelf al een beetje te denken om het eens te gaan proberen.
het zou een uitkomst zijn voor vele ruiters die op bijna iedere hindernis hun paard in de mond zo erg storen! maar ja of deze mensen er dan de tijd in willen steken om op deze manier te gaan trainen........

ik heb ook wel ergens gehoord dat je in he tB springen bitloos mag, maar ikw eet noet met wat voor een optoming. gewoon teugels aan de neusriem?

Albert Zoer heeft eerder jaren gesprongen op een hack en zo zijn er wel meer. Nu kan een hack uiteraard best scherp inwerken, maar wat ik stoer vind aan Albert: hij schrijft een paard niet af, maar zorgt dat hij iets vindt waarmee het dier en hij wel samen door een parcours komen.

Kymalin: dat vind ik dus ook jammer :) Maar goed, dan had ik moeten gaan kijken denk ik ;)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:30

amondi schreef:

Ik doe niet zo kinderachtig. Ik denk ook dat ze meer ruitergevoel hebben als ik. Ik vond ze heel mooi rijden, beter als ik ooit gedaan heb en ooit zal kunnen. Maar is het nu echt nodig dat wij allemaal even goed moeten kunnen rijden?? Ik heb helaas erg weinig ruitergevoel, maar ik heb gelukkig weer een heleboel andere goede dingen, zoals het ontwerpen van nieuwe sporten in Nederland, het maken van veel goede sites ter promotie van de sport of optomingen, het ontwerpen van bitloze optomingen, heel toevallig óók de optoming waar Matti mee werd gereden... Heb ik op mijn manier toch weer bijgedragen aan haar prestatie....

En nu niet meer lelijk doen hè....

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:33

Mag ik dan iets vragen?
Waarom zit de neckrope zo hoog? Ik dacht namelijk (misschien wel als leek zijnde) dat deze laag hoort te zitten. Wat is de reden dat jij hem zo hoog hebt zitten?
Misschien heb je er een hele logische verklaring voor. Mij lijkt het dat het niet fijn zit voor het paard zo boven op de luchtpijp, met het hoofd omhoog gehouden (want zo zie ik het), kan hij toch nooit netjes zijn rug ontspannen zegmaar?
Misschien zou je me dat uit kunnen leggen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:36

Kan er alsjeblieft een keer gestopt worden met dat gekat over en weer. Anders gooien ze weer een topic dicht.

En dat zou nou net weer zonde zijn, vinden waarschijnlijk de meesten hier.

Arabesk schijnt meer filmpjes te hebben en die gaat ze plaatsen als ze tijd had, meen ik. Duurt blijkbaar eeuwigheid het laden.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de overgangen en wendingen etc.
(geloof wel dat ik niet zo nodig hoef te zien dat ik veels te streng in kwam bij de eenvoudige wissels, aan de andere kant, weet het zelf al, dus laat het een leermoment zijn voor anderen! Mijpart plaatst ze die ook. Diep in mijn hart nieuwsgierig naar mijn appyementen, echter denk dat ze te flauw gereden zijn, pony met korte pasjes hoeft dan niet over te stappen, had wat meer moeten smokkelen bij begin en eind en niet voldoende lb.)

Zoals de meesten hier rijd ook ik niet perfect. Zou het wel willen, maar mis het talent zeg maar |( .
Ben wel zo snugger om mogelijkheden te zien, buiten het afgebakende KNHS wedstrijd stukje om, en de KNHS blijkbaar nu ook,
heeft althans in mijn ogen de deur op een kier gezet. Zeg echt niet dat iedereen bitloos moet gaan, echter er is keus
uit weet ik hoeveel bitten, daar kan best een bitloze optoming bij. Welke ben ik voor mezelf nog niet uit :o . Zie voor en
nadelen aan alle optomingen, netzoals aan bitten.

(negeert intussen sommige uitdagende posts, die over en weer gaan)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:38

Mijn post was iig niet aanvallend bedoeld, laat ik dat even voorop stellen. Misschien heeft ze wel een heel logische verklaring voor het feit dat de neckrope zo hoog zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:43

In eerste instantie zijn we gewoon gaan filmen, verschillende manieren, dichtbij, veraf. En inderdaad met het doel de verschillende optomingen en hun werking vast te leggen. (onbedoeld bij-effect is kennelijk de houding, zit en beenwerk van de ruiters) Er zijn er ook wel met voltes etc, maar die zijn vaak heel lang en dus niet-uploadbaar. Ik zal die in stukjes knippen, maar daar moet ik even voor gaan zitten.

De filmpjes waarbij mensen voorbijdraven door het beeld, waren het kortst en hoefden niet te worden 'bijgeknipt' voor uploaden.

Lastige bijkomstigheid is dat je niet meer kunt zoomen als je eenmaal aan het filmen bent in HS mode. Er zijn ook een hoop filmpjes waarbij de voetjes precies achter de witte hekjes vallen, of waarbij het paard een rondje rijdt en vervolgens alleen nog het omgevallen boomje op de achtergrond scherp is.

(ik heb me enorm gestoord aan dat boompje, kon niemand dat ding nou ff rechtop zetten :P )

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:47

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:49

SuperSmurf schreef:

Jomgens, ik heb een website vol met mooie fotos en enkele filmpjes. Deze staat onder elke reactie van mij en wie de moeite neemt om te kijken, houd in ieder geval een half uurtje zijn mond dicht! Ik vind dat jullie ontzettend zaniken. Mijn zelf ontworpen halsriem is ontzettend paardvriendelijk, ik trek liever aan de hals als aan de neus of mond en zolang ik niet tegen jullie rijd in deze optoming, mag je van mij zeggen wat je wilt, ik heb er géén boodschap aan. Mijn paard kan gaan en staan waar ie wil en daar heb ik geen neusriem met strakke aansnoerriemen voor nodig. Ik kan mijn paard om geen enkele manier dwingen en hij gaat niet eerder dood van een te strakke halsriem als een te strakke hackemore, waarvan ik er vrijdag toch meerdere ontzettend ongepast heb voorbij zien komen!
Dat ik geen dressuurwonder ben, dat neem ik meteen aan. Dat ik vrijdag niet ben opgevallen door mooie dingen snap ik ook wel. En dat Liesbeth met 2 zweepjes kan rijden vind ik heel knap. Ik zie haar dan ook graag binnenkort daarmee rijden. Hou me op de hoogte in welke discipline ze daarmee gaat starten, tis toegestaan in TREC en ik geloof dat Liesbeth dat inderdaad graag ging doen.
(Liesbeth, dit is niet persoonlijk, ik vond je echt super rijden vrijdag en je bent nog steeds erg welkom met elke optoming die je zelf wenst, want zo heb ik de reglementen van TREC bepaald: Come as you want! Ik ga je hier noooooit op aanspreken maar je bent als voorbeeld aangehaald en ik kan niet anders als daarop anticiperen...)

Verder kondig ik vast het Nederlands Kampioenschap Hoofdstelloos Rijden aan, welk in mei 2009 wordt gereden in Eersel-NB. Daar zal ik dan met liefde en plezier met alle deelnemers in discussie gaan, maar hier niet. Gaat allemaal maar vast oefenen zou ik zeggen, want met zoveel know how zal het een grote opkomst worden... 8-)

Ik vind het steeds weer een raadsel hoe jullie ongelooflijk ver van het onderwerp afwijken en mij steeds weer in het middelpunt van de belangstelling zetten! Geweldig. Ik heb met mijn slechte rijden veel meer aandacht gekregen als de veel betere ruiters. Zonde voor hen, vind je ook niet? Roddel en zeik lekker door over mij zou ik zeggen. Ik wordt beroemder en beroemder, mooi toch? Ik denk dat ik voortaan altijd belabberd ga rijden, dat levert echt veel meer op als goed rijden :7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:52

Ik ga weer wat video's uploaden, hopelijk kunnen we dan weer verder praten over bitloos rijden meer in het algemeen, ipv telkens één persoon de grond intrappen en neerhalen. :7

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:57

CattleBitch schreef:
Verder kondig ik vast het Nederlands Kampioenschap Hoofdstelloos Rijden aan, welk in mei 2009 wordt gereden in Eersel-NB. Daar zal ik dan met liefde en plezier met alle deelnemers in discussie gaan, maar hier niet. Gaat allemaal maar vast oefenen zou ik zeggen, want met zoveel know how zal het een grote opkomst worden... 8-)

Eh... :P

Dat was een losse constatering hoor, ik vind het ook niet zo gezellig met dat gekat hier. Lijkt me ook niet de bedoeling, dus ik ga weer lekker meelezen :)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:59

muppetmayo schreef:
Mag ik dan iets vragen?
Waarom zit de neckrope zo hoog? Ik dacht namelijk (misschien wel als leek zijnde) dat deze laag hoort te zitten. Wat is de reden dat jij hem zo hoog hebt zitten?
Misschien heb je er een hele logische verklaring voor. Mij lijkt het dat het niet fijn zit voor het paard zo boven op de luchtpijp, met het hoofd omhoog gehouden (want zo zie ik het), kan hij toch nooit netjes zijn rug ontspannen zegmaar?
Misschien zou je me dat uit kunnen leggen?

Dit vind ik een logische opmerking en ik wil er graag antwoord opgeven. Waarom zou een halsriem laag moeten zijn? Wáár zit een bit? Waar zit de doorsnee bitloze optoming? Op het hoofd. Wat is er dan logischer als een optoming net achter het hoofd? En wat is er anders als de adem afsnijden door ijzer in de mond, snijdende riemen op de neus, of een platte brede band op de hals...
Waar is geschreven dat een halsriem op de borst ligt? Noemen we het dan niet beter een borstriem??

Ik rijd nu al anderhalf jaar zo en mijn paard heeft geen wondjes op zijn hals (wel op de neus bv, als meneer bitloos meent harder te moeten als ik wens) heeft geen enkele vorm van ademhalingsproblemen, geen rugprobelemen, heeft uberhaupt geen problemen ergens mee, is 100% onder controle, etc...

Unbridled Riding, de methode die ik hanteer en zelf heb uitgevonden en zeer uitvoerig beschreven, is bedoeld voor op de hals, hoger of lager, zoals je op dat moment nodig denkt te hebben. Je kunt er snel mee wenden, zoals bv in diverse TREChindernissen nodig, goed het hoofd de juiste richting mee insturen en je kunt het paard er ongeacht de hoogte NIETS mee afdwingen.
Door de achterhand eronder te rijden, kun je toch de rug gebruiken, een hoog hoofd is niet per definitie geen ruggebruik. Vrijdag was geen goed voorbeeld en als jullie die dag vergeten, kun je misschien objectief blijven...
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 14-07-09 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:01

Arabesk schreef:
Ik ga weer wat video's uploaden, hopelijk kunnen we dan weer verder praten over bitloos rijden meer in het algemeen, ipv telkens één persoon de grond intrappen en neerhalen. :7

Mijn idee... Graag nieuw topic openen als we verder gaan over mij, de halsriem of dierenmishandeling in het algemeen...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:01

CattleBitch schreef:

Hey dit lijkt me leuk om te zien, alleen.... ik kon 2 maanden geleden niet, wanneer is het? ;)