Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Negen van de tien keer, op welk tijdstip dan ook dat ik aankom op de wei, staan die van mij in de stal. En komen ze eruit om in de bak te gaan kijken als ik het hek open doe. Ook ik kan mijn paarden "lezen", maar heb geen verschillen gemerkt tussen hun gedragingen en humeur toen ze wel jaren op een stal hebben gestaan waar ze soms maar net een half uurtje naar buiten gingen. Het enige waarneer ze beledigd zijn is als ik een dag geen aandacht heb gegeven en ze zo op stal heb gezet met alleen te eten, te drinken en een schoon bed. Ze verwachten van mij wel even die aai, het gesprek en die aandacht.
Het zal mijn paarden worst wezen of ik een dagje niet kom. Spelen doen ze met elkaar. Ik heb net weer een half uur staan genieten hoe mijn 30 jarige ruintje stond te steigeren tegenover mijn 2 jarige welshje. Ze zijn zo harmonieus met elkaar, hebben hun eigen kudde verband en zijn relaxed en hebben een open blik in hun ogen. Geregeld liggen er 4 van de 5 terwijl er 1 staat te waken.
Pipo schreef:dejavu schreef:Ik moet de eerste nog zien die ziek wordt van weidegang.
.
Dat jij dat nog nooit gezien hebt, zegt natuurlijk niets. Er zijn zat paarden die hoefbevangen raken, niet tegen fructaan kunnen enz enz.
joyce B schreef:Ik vind het eigenlijk heel bijzonder als paarden niet druk worden als ze hele dagen, en soms meerdere dagen op stal staan zonder eruit te komen. Dan worden die paarden toch helemaal on-hanteerbaar? Of berusten ze zich er op een gegeven moment gewoon in? Maar zodra ze dan naar buiten kunnen ontploffen ze toch? Hoe doen die mensen dat, die hun paard 23/7 of 24/7 (of langer) op stal hebben staan en dan gaan rijden?
Lusitana schreef:joyce B schreef:Ik vind het eigenlijk heel bijzonder als paarden niet druk worden als ze hele dagen, en soms meerdere dagen op stal staan zonder eruit te komen. Dan worden die paarden toch helemaal on-hanteerbaar? Of berusten ze zich er op een gegeven moment gewoon in? Maar zodra ze dan naar buiten kunnen ontploffen ze toch? Hoe doen die mensen dat, die hun paard 23/7 of 24/7 (of langer) op stal hebben staan en dan gaan rijden?
Men nemen een koudbloed of koudbloed achtig paard/pony of een Lusitano.
Citaat:Nobbygard wat een oprecht eerlijk antwoord van je over je oude paard.
sta jij nu toevallig aan dat stalletje vlak bij Langerak?
Lusitana schreef:Okee zonder dolle, ook dat is individueel![]()
In het algemeen is het wel zo dat een paard jonger dan 8 jaar moet meer beweging krijgen dan een uurtje onder het zadel, omdat het nog in de groei is...
Pipo schreef:detour schreef:Is dit niet nieuws wat al tig keer is uitgekauwd? Paarden brengen veel geld in het laatje en er schijnen zowat 800.000 paarden te zijn in NL!
Hoe de DB dit wil realiseren, geen idee.
De DB is met cijfers van 400.000 gekomen, dat geloof ik eerder dan 800.00!
Pipo schreef:dejavu schreef:Ik moet de eerste nog zien die ziek wordt van weidegang.
.
Dat jij dat nog nooit gezien hebt, zegt natuurlijk niets. Er zijn zat paarden die hoefbevangen raken, niet tegen fructaan kunnen enz enz.
Lusitana schreef:Niemand wil paarden weidegang ontnemen, het gaat er om, als men zulke argumenten aanbrengt, dat 24/7 weidegang op zich niet heilig is. Dat moet echt wel aan bepaalde eisen voldoen wil het zo ideaal zijn.
Dat mag de DB er ook wel instampen.
Lusitana schreef:Ja, dat sluit wat ik zeg ook niet uit. Ik zeg alleen dat "voldoende beweging" niet gelijk is (hoeft te zijn) aan 24/7 in een wei zijn.
Een van de oplossingen voor voldoende beweging is bv een dagdeel in een wei of paddock.