Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:13

whahha sorry Jonge_Monte maar de clichés die jij uit de kast trekt zijn gewoon TE lachwekkend.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:24

Citaat:
Negen van de tien keer, op welk tijdstip dan ook dat ik aankom op de wei, staan die van mij in de stal. En komen ze eruit om in de bak te gaan kijken als ik het hek open doe. Ook ik kan mijn paarden "lezen", maar heb geen verschillen gemerkt tussen hun gedragingen en humeur toen ze wel jaren op een stal hebben gestaan waar ze soms maar net een half uurtje naar buiten gingen. Het enige waarneer ze beledigd zijn is als ik een dag geen aandacht heb gegeven en ze zo op stal heb gezet met alleen te eten, te drinken en een schoon bed. Ze verwachten van mij wel even die aai, het gesprek en die aandacht.

Het zal mijn paarden worst wezen of ik een dagje niet kom. Spelen doen ze met elkaar. Ik heb net weer een half uur staan genieten hoe mijn 30 jarige ruintje stond te steigeren tegenover mijn 2 jarige welshje. Ze zijn zo harmonieus met elkaar, hebben hun eigen kudde verband en zijn relaxed en hebben een open blik in hun ogen. Geregeld liggen er 4 van de 5 terwijl er 1 staat te waken.

De jongste van mij nu 2,5 vind spelen leuk, maar haar moeder heeft spelen met andere paarden nooit wat gevonden en doet dit dus ook niet. De jongste speelt daarom met ballen en takken en moet zich in zijn eentje vermaken. Wanneer de oudste van mij in een groep met paarden staat (ook dit is jaren geweest, dus weet ik heel goed hoe haar dat beviel) gaat zij alleen ergens in de wei staan en wil ze geen andere om haar heen. Wanneer er andere paarden te veel naar haar toe gaat dan probeert ze zelfs op welke manier dan ook de wei uit te vluchten. Dit gedrag heeft zij al vanaf jonge leeftijd, terwijl ze in een kudde is opgegroeid.
Ze vind het wel heerlijk om de hele dag mensen om zich heen te hebben en daar aandacht van te krijgen. Merk nu ik dus op een wei staan waar dit niet gebeurt, maar waar ze wel de hele dag buiten kunnen lopen dat ze dit juist weer heel erg mist.
Ik heb deze keuze dan ook bewust voor het jonge dier gemaakt, maar wanneer ik alleen de oude nog had gehad was ik gewoon op een pensionstal/manege gaan staan, waar ze misschien er maar een half uurtje per dag uit kwam. Maar waar zij opfleurde van de aandacht van de mensen die daar de hele dag rondliep.
Laatst bijgewerkt door nobbygaard op 04-03-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:25

Jonge_monte - Erg jammer voor je dat je weides je in de steek laten. Kleigrond is erg lastig ja, om dat mooi en droog te houden.
Ik vind helaas wel dat jouw argumenten een beetje wankel zijn.

Dat ze elkaar kapot schoppen in de paddock omdat ze zich vervelen, tsja, maar je kunt ze ook een berg hooi geven. Na het spelen hebben ze weer wat te doen.
Samen in een grote weide met voldoende ruimte, ja dat is super mits je paard er niet ziek van wordt
Hoe bedoel je dit? Ik moet de eerste nog zien die ziek wordt van weidegang.

Ik wil je methode niet onderuit halen, hoor! Maar ik begrijp het gewoon niet helemaal. Je schrijft dat je na 40 jaar ervaring wel onderhand weet hoe je met paarden om moet gaan, dan moet ik zeggen dat ik jouw manier van argumenteren een beetje ongefundeerd vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:36

dejavu schreef:
Ik moet de eerste nog zien die ziek wordt van weidegang.

.

Dat jij dat nog nooit gezien hebt, zegt natuurlijk niets. Er zijn zat paarden die hoefbevangen raken, niet tegen fructaan kunnen enz enz.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:38

Nobbygard wat een oprecht eerlijk antwoord van je over je oude paard.

sta jij nu toevallig aan dat stalletje vlak bij Langerak?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:38

Pipo schreef:
dejavu schreef:

.

Dat jij dat nog nooit gezien hebt, zegt natuurlijk niets. Er zijn zat paarden die hoefbevangen raken, niet tegen fructaan kunnen enz enz.

Ik ken paarden die niet in de weide mogen ivm zeer ernstige mok maar zo ernstig dat het gewoon open wonden zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:42

Er worden wel degelijk paarden ziek op de wei. Een paard dat van zijn weide geen voeding meer kan opnemen (en dat gebeurt helaas dus ook nog heel veel) kan gewoon doodgaan van de honger (gebeurt ook nog regelmatig) of ziek worden van vitaminen en mineralen gebreken.
Omgekeerd kan het op een vette weide hoefbevangen raken, eiwitbultjes krijgen en grasziekte oplopen.
Mok en regenschurft zijn weer zeertjes opgelopen door het weer en bagger.
Parasieten zijn natuurlijk ook slecht onder controle te houden als er niet regelmatig ontwormd wordt en de mest niet geruimd.
Paarden die gevoelig zijn voor zomereczeem zijn ook niet echt blij op de wei op bepaalde uren.
insecten in het algemeen kunnen een paard het leven zuur maken en ziek (denk aan teken hoewel dat strikt gezien geen insect is)

Een juiste verzorging op stal (met voldoende beweging daarbij) is nog altijd beter dan geen of verkeerde verzorging in de wei.

Een wei moet wel aan bepaalde eisen voldoen wil het zo ideaal zijn.
Je kunt niet een paard op een prutje of veel te rijke weide zetten en dan opscheppen dat je zo goed voor hem bent omdat hij lekker 24/7 buiten kan.

Alles moet altijd individueel bekeken worden.
Het is goed dat er campagnes zijn die mensen bewust maken van hoe paarden in elkaar zitten en wat ze nodig hebben, maar je kunt niet zeggen van "gooi ze allemaal maar naar buiten, dan komt het wel goed". De DB heeft meer te maken met paarden die (bijna) omkomen in de wei dan op stal...

Nogmaals, voldoende beweging geven hoeft helmaal niet 24/7 weidegang te betekenen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-03-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:44

Ik woon in het Noorden van Nederland (ZO Friesland, Friese Wouden, hier is deels zandgrond, deels veengrond. Wij zitten met ons perceel helaas met Veen op zand/Leem, dus nu is het erg nat, en je zakt zelf met je eigen voeten al door de zode heen, dus de paarden trappen het helemaal kapot met hun hoeven.
Ik probeer ze zo lang mogelijk in de winter nog een aantal uur per dag weidegang te bieden. Maar de uren varieren, en de grote van het stukje en of ze samen lopen of apart. Maar net wat nodig is om de schade zoveel mogelijk te beperken.

De paarden hier reageren met hun gedrag wel op ons, maar dat komt ook omdat wij ze voeren, zowel ruwvoer als wortels, ze van de paddock naar de wei brengen (altijd feest), of de draad naar de bak openzetten zodat ze eens flink kunnen rennen, vliegen en spelen, ze aandacht (een aai, een knuffel, een kriebel geven) en ze af en toe meenemen een blokje om zodat ze er eens lekker uit zijn.
De paarden houden van eten, in de wei lopen, en afwisseling, en die bieden we ze zoveel mogelijk.

Als mijn paarden het grootste deel van de dag op stal zouden moeten staan dan worden ze vervelend in de omgang, vreten ze mijn stallen op en worden ze baldadig en vernielzuchtig uit verveling. Voor de nacht (bij erg natte paddock staan er 2 op stal zodat de andere 2 voldoende ruimte in de schuilstal hebben zonder weggejaagd te worden) vinden ze het vaak nog wel prima, al vreten ze dan ook al aan de balken, maar 's ochtends gaan ze toch erg graag naar buiten.

Ik vind het eigenlijk heel bijzonder als paarden niet druk worden als ze hele dagen, en soms meerdere dagen op stal staan zonder eruit te komen. Dan worden die paarden toch helemaal on-hanteerbaar? Of berusten ze zich er op een gegeven moment gewoon in? Maar zodra ze dan naar buiten kunnen ontploffen ze toch? Hoe doen die mensen dat, die hun paard 23/7 of 24/7 (of langer) op stal hebben staan en dan gaan rijden?

In de tijd dat ik in pension stond en mijn pony zelf eruit moest gooien en beweging geven omdat dat in de winter niet werd gedaan, kwam ik op stal, gooide eerst mijn paard in bak, longeercirkel of winterweid, om vervolgens zo langzaam mogelijk uit te mesten en nog wat te kletsen met mensen, om daarna pas pony te vangen (die ondertussen wat had gerold, gerend en staan te suffen of grassprieten had gezocht, en dan nog te longeren of te rijden, hopende dat ik daarna nog even los kon laten lopen terwijl ik de spullen opruimde en misschien nog wat nakletste met iemand...
En je probeerde met anderen af te spreken dat die je paard losgooide als hij er eerder, of later was en omgekeerd.

Maar er waren ook mensen die gewoon rustig dagen oversloegen en dan weer gingen rijden, of gewoon helemaal niet reden.
Ik had daar geen goed woord voor over en medelijden met die paarden.

En onbeperkt ruwvoer en weidegang is voor mijn merrie ook niet goed, die is nu al te dik. Die zorgt veel te goed voor zichzelf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:47

joyce B schreef:
Ik vind het eigenlijk heel bijzonder als paarden niet druk worden als ze hele dagen, en soms meerdere dagen op stal staan zonder eruit te komen. Dan worden die paarden toch helemaal on-hanteerbaar? Of berusten ze zich er op een gegeven moment gewoon in? Maar zodra ze dan naar buiten kunnen ontploffen ze toch? Hoe doen die mensen dat, die hun paard 23/7 of 24/7 (of langer) op stal hebben staan en dan gaan rijden?

Men nemen een koudbloed of koudbloed achtig paard/pony of een Lusitano. :D

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:06

Lusitana schreef:
joyce B schreef:

Men nemen een koudbloed of koudbloed achtig paard/pony of een Lusitano. :D

Mijn fjord is regelmatig nog even druk met rijden nu ze de hele dag buiten kan lopen, als toen ze op stal stond. Ook dat is niet veranderd. Je wil haar soms nog steeds niet mee maken tijdens de lessen. Dan is het nog steeds turbo, ze heeft niet voor niets de bijnaam turbofjord. Ik had namelijk ook die hoop dat het minder zou zijn toen ik hier kwam te staan en ze de hele dag zichzelf konden beweging. Maar die hoop is nu naar 4 jaar op dit stukje toch wel weg gevaagd en is mijn conclusie dat het aan het karakter van je paard ligt en niet aan de beweging die ze gedurende dag hebben.

Citaat:
Nobbygard wat een oprecht eerlijk antwoord van je over je oude paard.

sta jij nu toevallig aan dat stalletje vlak bij Langerak?

Niet vlakbij Langerak, wel vlakbij de dorpskern van wijngaarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:11

Okee zonder dolle, ook dat is individueel :D
In het algemeen is het wel zo dat een paard jonger dan 8 jaar moet meer beweging krijgen dan een uurtje onder het zadel, omdat het nog in de groei is...
Daarna is het al minder schadelijk, hoewel de hoeven echt minder doorstroming hebben bij "stalpaarden". En dan worden ze kwetsbaar voor de bekende hoefkatrolontsteking bv, en verharding van kraakbeen.
Verder wordt een paard niet ziek van op stal staan op zich.
Ziek worden ze bij verkeerde verzorging of verwenning.
Gefrustreerd even zo.

Bepaalde dingen kunnen verbeteren of verergeren bij op stal houden maar ook bij op de wei houden.

Het is niet zo dat je kunt zeggen dit is goed en dat is slecht. Het verschilt per situatie.

Voldoende beweging is belangrijk en voldoende voedsel is belangrijk (en vers drinkwater).
Dit kan zowel op stal (nou ja voor de beweging moet het er dan wel even uit, of je moet een enorme loopstal hebben) als in de wei gerealiseerd, of mis gaan.

De mens moet een verantwoordelijke ruiter zijn.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:16

Lusitana schreef:
Okee zonder dolle, ook dat is individueel :D
In het algemeen is het wel zo dat een paard jonger dan 8 jaar moet meer beweging krijgen dan een uurtje onder het zadel, omdat het nog in de groei is...

Dat is dus de reden, waarom ik toch voor deze (tijdelijke) oplossing heb gekozen. Hoewel ik het prima naar mijn zin heb zo op mijn eigen stukkie en de vrijheid voor mijn jonge dier, kan het best zijn dat ik over een aantal jaar wanneer mijn jonge fjord ouder is ik toch weer voor een plekje op een manege op pensionstal kies. Ook al zou de consenquenties zijn dat ze daardoor minder bewegingsvrijheid hebben.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:45

Pipo schreef:
detour schreef:
Is dit niet nieuws wat al tig keer is uitgekauwd? Paarden brengen veel geld in het laatje en er schijnen zowat 800.000 paarden te zijn in NL!
Hoe de DB dit wil realiseren, geen idee.

De DB is met cijfers van 400.000 gekomen, dat geloof ik eerder dan 800.00!

400.000 is ongeveer het aantal geregistreerde paarden. naar schatting loopt er nog zo'n zelfde aantal ongeregistreerde paarden rond. 800.000 zou dus best correct kunnen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:49

Ik geloof dat persoonlijk onmiddelijk. Je breekt je nek over de aangelegde rijbanen en bijna elke stad heeft meerdere maneges er om heen. Veel boeren gaan ineens pensionstallen opzetten.
Als je het land doorkruisd zie je overal paarden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:58

Pipo schreef:
dejavu schreef:

.

Het feit dat het paard hoefbevangen raakt, vind ik geen reden om 'm dan maar binnen te houden. Er zijn voldoende alternatieven te vinden zodat het paard lekker naar buiten kan. (Bijvoorbeeld een muilkorf, of een stuk wei afzetten.) Pipo, ken genoeg paarden die hoefbevangen zijn, als het herhaaldelijk voorkomt, vind ik het een falen van de eigenaars.
Tita - Over de mok - Ja, zeker! Erg vervelend! En vooral bij extreme gevallen is het beter om het beest periodiek binnen te laten. Daarbij ben ik wel van mening dat je bijvoorbeeld met bestrating rond de voerbakken/waterbakken al een hoop ellende bespaart.
Hey, en jongens, ik ben niet iemand die vindt dat je je paard per se 24/7 naar buiten moet gooien. Ik vind alleen dat er maar weinig redenen zijn om een paard zijn weidegang te ontnemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:00

Niemand wil paarden weidegang ontnemen, het gaat er om, als men zulke argumenten aanbrengt, dat 24/7 weidegang op zich niet heilig is. Dat moet echt wel aan bepaalde eisen voldoen wil het zo ideaal zijn.
Dat mag de DB er ook wel instampen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:07

Lusitana schreef:
Niemand wil paarden weidegang ontnemen, het gaat er om, als men zulke argumenten aanbrengt, dat 24/7 weidegang op zich niet heilig is. Dat moet echt wel aan bepaalde eisen voldoen wil het zo ideaal zijn.
Dat mag de DB er ook wel instampen.

Helemaal mee eens, Lusitana. 24/7 op de wei past ook niet bij ieder paard en is, mits de grond inderdaad niet meewerkt, zeker niet ideaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:15

Er zijn heus oplossingen te bedenken om een paard voldoende beweging te geven zonder 24/7 weidegang.
Beweging is de behoefte, niet het "in de wei zijn".

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:25

Lusitana schreef:
Er zijn heus oplossingen te bedenken om een paard voldoende beweging te geven zonder 24/7 weidegang.
Beweging is de behoefte, niet het "in de wei zijn".

Ja, maar ik vind toch een aantal uur per dag vrije beweging (wei/paddock/bak) een pre.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:27

Ja, dat sluit wat ik zeg ook niet uit. Ik zeg alleen dat "voldoende beweging" niet gelijk is (hoeft te zijn) aan 24/7 in een wei zijn.

Een van de oplossingen voor voldoende beweging is bv een dagdeel in een wei of paddock.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:33

Lusitana schreef:
Ja, dat sluit wat ik zeg ook niet uit. Ik zeg alleen dat "voldoende beweging" niet gelijk is (hoeft te zijn) aan 24/7 in een wei zijn.

Een van de oplossingen voor voldoende beweging is bv een dagdeel in een wei of paddock.

Lusitana - Ik denk dat wij dezelfde mening delen, hoor! :) Via 't net is het alleen een kwestie van posts anders opvatten. Ben het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:37

Mijn paarden staan nu in de paddock tot de wei weer goed is. Beweging is het niet hoor, ze zijn buiten, daglicht, frisse neus, maar beweging :n

Ik moet ingrijpen om ze te laten bewegen, rijden is dan ook de optie, longeren of zweepje er bij en op de volte te laten lopen, anders klopt het zeer zeker dat ze te weinig beweging krijgen. Ze staan te standbeelden, op 3 benen te slapen en eten staand hun hooi op.

Blij dat ik ze buiten kan hebben, maar het is niet zo dat ze beweging krijgen, dat is echt op de wei, als ze dan ook nog even kunnen rennen en gek doen. Offer mijn rijbak daar steeds even voor op, die ziet er niet meer uit, de gaten en kuilen die ze maken, is gewoon jammer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:48

Mag ik vragen wat in dit geval het concrete verschil is tussen wei en paddock. Want een paddock kan nl van alles zijn. Van een "zandbak" tot "kleine weide". Je kunt een stukje land van een hectare nog een paddock noemen, een ander zegt daar wei tegen.
Waarom staan ze bij jou in de paddock stil en in de wei niet?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:49

S'ochtens gaan mijn paarden zo rond negen uur a half tien naar buiten.. dan om half vijf a vijf uur haal ik ze naar binnen. Nu op dit moment ligt er te weinig gras om ze te voeden ermee. Dus ik leg voldoende (lees baal hooi) hooi neer om ze tevreden en gezond te houden. Niet alles eten ze op, daarnaast zorg ik voor voldoende vers water.

Ik ontworm ze zo'n drie keer per jaar. Hou de weide schoon, en als het te hard gaat groeien zet ik de weides af.

elke dag mest ik hun stallen af, zorg ervoor dat ze meer dan voldoende schoon stro hebben, en is hun ruif tot de nok toe gevuld met eigen van het land hooi...(zelfs in deze tijd van het jaar, is het nog kruidig en lekker voor ze)

Dit kost me zo ongeveer elke dag een anderhalf uur aan verzorging alleen.. heb ik het nog niet over het rijden..

Maar daar heb ik wel tevreden, gezonde, goed uit hun ogen kijkende paarden. Alleen als het erg hard regent hou ik ze op stal, want dan voelen ze zich echt niet lekker. Beetje motregen gaan ze naar buiten, dat scheelt ze weinig. Ik bezuinig niet op hooi en stro, goed voer is belangrijk, goede verzorging ook. Dus niet alleen maar borstelen.. Ze reageren altijd op me, komen me altijd even gedag zeggen, en zien er gewoon goed uit.

Ik weet ook wel dat niet iedereen dit zo voor elkaar kan krijgen. Wel vind ik dat je de verantwoording heb om ervoor te zorgen dat je paard, lichamelijk en geestelijk gezond is en blijft. Dat dit wat meer tijd kost, dan snel ff rijden, is geen overbodige luxe, hiervoor krijg je ook heel veel terug.

(heb twee van mijzelf, andalusier, kruising fallabella, en pre van vrienden waar ik voor zorg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:52

Mijn beestje gaat tot de zomer begint overdag naar buiten en 's nachts naar binnen. Over een paar maanden blijft hij ook 's nachts lekker buiten.

Ik merk dat hij qua gedrag veel verbeterd is nu hij dagelijks urenlang op de wei staat. Op mijn vorige stal ging hij een uurtje de paddock in, het verschil is echt groot..

Goed dat er spotjes en tips komen, hopelijk haalt het iets uit!