Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:40

Detour, wat ben je toch een slapjurk. Je begint zelf met persoonlijk te worden, zit te jennen en te vervelen en als dat allemaal niet lukt zoals jij zou willen, ga je een moddie pb'en +:)+. Je hebt toch zelf foto's van dat arme dier op bokt gezet, hebben wij geen verantwoordelijkheid over hoor :). Over welzijn gesproken, laat een dier lekker een dier zijn in zijn jonge jaartjes, ze zijn al zo vlug groot.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:41

Jammer dat dit weer in een "natural vs traditional" argument veranderd.

Vinden jullie nou echt, traditional danwel natural dat paarden in Nederland zo mishandeld worden dat de dierenbescherming zich er in moeten mengen?

Ik vind dat de dierenbescherming zich druk moet maken om zaken waarbij de primaire basis behoeften van dieren geschonden wordt.

Wat dan de primaire basis behoeften zijn lijkt discutabel te zijn.

Voor mij in ieder geval, vers water, voldoende voer om in acceptabele conditie te blijven, frisse lucht, sociaal contact en hoef en medische verzorging.

Als je dat voorop vind ik dat er toch echt niet zoveel paarden in Nederland echt heel slecht af zijn. Of ze nou natural of traditional gehouden worden maakt daarin erg weinig uit.

Alles valt en staat natuurlijk met wat je basis behoeften noemt. Persoonlijk zie ik weide of paddock gang niet als eerste basis behoefte, aangezien paarden zonder voorgenoemde zaken ook prima functioneren. Ik heb in ieder geval genoeg paarden 6 maanden op verplichte boxrust zien staan zonder dat ze ter plekke dood neervielen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:49

Lovely schreef:
Sorry schat, maar voor dat topic was ik uitgenodigd door twee andere deelnemers :). Maar je weet toch dat je de openbare topics niet voor jezelf mag houden :)).
Zoals jij je paarden houdt, moet je zelf weten, maar ik zou het zo niet willen, echt niet :).

Pipo, ik moest wel keihard lachen om je pb, wist ik helemaal niet _O-

:D :D :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:13

Manic: despressie heeft wel meer syptomen dan doodneervallen :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:20

manic schreef:

Vinden jullie nou echt, traditional danwel natural dat paarden in Nederland zo mishandeld worden dat de dierenbescherming zich er in moeten mengen?

Ik vind dat de dierenbescherming zich druk moet maken om zaken waarbij de primaire basis behoeften van dieren geschonden wordt.

Voor mij in ieder geval, vers water, voldoende voer om in acceptabele conditie te blijven, frisse lucht, sociaal contact en hoef en medische verzorging.

Als je dat voorop vind ik dat er toch echt niet zoveel paarden in Nederland echt heel slecht af zijn. Of ze nou natural of traditional gehouden worden maakt daarin erg weinig uit.

Alles valt en staat natuurlijk met wat je basis behoeften noemt. Persoonlijk zie ik weide of paddock gang niet als eerste basis behoefte, aangezien paarden zonder voorgenoemde zaken ook prima functioneren. Ik heb in ieder geval genoeg paarden 6 maanden op verplichte boxrust zien staan zonder dat ze ter plekke dood neervielen.

Eens, eens, eens, eens, eens, en eens.
In plaats van een verplichte luchttijd van minimaal 4 uur, zie ik een paard liever 2 keer pad zijn box uitkomen. Ik denk niet dat paarden het hier echt slecht hebben, op wat excessen na, maar zoals gewoonlijk wil de DB weer die excessen gebruiken om de gewone zaken aan te passen en dat is imo helemaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:21

manic schreef:

Eens :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:31

Lunchtijd van 4 uur? :D
Denk jij, Lovely, nou echt dat een paard alleen maar eet als hij buiten staat? Ze doen nog zoveel meer. Maar ja, als je daar geen oog en geen weet van hebt.... Wat dat betreft kun je nog heel wat leren van mensen als Machteld van den Dierendonck en andere echte paardenmensen. :D

Van bitloos rijden en boomloos rijden hebben jullie ook geen kaas gegeten. Zelfs de termen natural en NH worden weer door elkaar gebruikt. Want Lovely, wat is dan zoal het probleem van jouw 'natural' probleempaard?
Luistert hij niet meer naar je, omdat hij 24/7 op het land heeft gelopen zonder ijzers? :D

Ik denk dat er altijd paarden zijn die slecht beleerd en gereden zijn, traditioneel of natural, helaas komt dat overal voor. Maar nee, het is natuurlijk altijd erg makkelijk om met je vingertje naar iets te wijzen, in dit geval de naturals. Om vervolgens iedereen die natural is over 1 kam te scheren. Dus als je het niet erg vindt, neem ik de voorbeelden met een hele flinke korrel zout. Jullie klinken eigenlijk voornamelijk enorm gefrustreerd. Zeker in een ander topic je zin niet gekregen ofzo. }:0

Manic, nog even naar jou toe: Ik ken wel paarden waar het 'lichtje in de ogen' is verdwenen door lang in een box staan. Paarden zijn dieren met een enorm aanpassingsvermogen. Wat helaas niet wil zeggen dat ze mentaal ook meegaan in hun aanpassingen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:45

Mensen die hun jaarling opzadelen en vervolgens een peuter erop zetten en daarna gaan discusseren over paardenwelzijn.....

Die neem ik niet met een korrel zout, maar met een enorme zak zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:45

Er staat: 'luchttijd'.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:55

[quote="Twiggy2008"]Lunchtijd van 4 uur? :D
Denk jij, Lovely, nou echt dat een paard alleen maar eet als hij buiten staat? Ze doen nog zoveel meer. Maar ja, als je daar geen oog en geen weet van hebt.... Wat dat betreft kun je nog heel wat leren van mensen als Machteld van den Dierendonck en andere echte paardenmensen. :D

Machteld is idd een fantastische paarden vrouw die helaas stad en land afgaat om ongebegrepen en zgn gestoorde paarden te helpen; helaas is de oorzaak vaak een eigenaar die geen idee heeft waar hij mee bezig is.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:59

het is al eens eerder aan de orde geweest, maar van die Machteld heb ik niet een al te hoge pet op. Dat ze stad en land afreist om de mensheid te onderwijzen, geloof ik ook niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:04

Dani62 schreef:
Manic: despressie heeft wel meer syptomen dan doodneervallen :D.

Twiggy2008 schreef:
Manic, nog even naar jou toe: Ik ken wel paarden waar het 'lichtje in de ogen' is verdwenen door lang in een box staan. Paarden zijn dieren met een enorm aanpassingsvermogen. Wat helaas niet wil zeggen dat ze mentaal ook meegaan in hun aanpassingen. ;(

Dat zijn zeker ook kwalijke zaken en zo een ingezelf gekeerd beest is akelig om te zien, echter vind ik dat er vreseleijker en ergere en meer afgrijselijke dingen met dieren gebeuren dan paarden die lichtelijk depressief zijn. Ik vind niet dat paarden die te weinig buitenkomen een slechter leven hebben dan proefdieren, nertsen, fokzeugen, dierentuindieren, circusbeesten, honden van broodfokkers, etc etc.

Paarden die te weinig buiten komen vallen bij mij in de categorie aquariumvissen, binnenkatten, honden die te lang alleen thuis zitten, alle soorten kooidieren, etc.

Uiteraard doe ik moeite om mijn beesten niet zo te houden, maar ik vind dat dat met verantwoordelijkheid van de eigenaar te maken heeft. Als de overheid en dierenbescherming zich daar mee willen bemoeien vind ik dat prima, maar ik heb liever dat ze zich op de echt noodzakelijke zaken/zielige beesten richten, ipv op dieren die mischien een beetje te depressief zijn. Dan kan half Nederland en zijn goudvis ook nog wel even op de bank gaan liggen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:16

Lovely schreef:
het is al eens eerder aan de orde geweest, maar van die Machteld heb ik niet een al te hoge pet op. Dat ze stad en land afreist om de mensheid te onderwijzen, geloof ik ook niet.

Zij is tenslotte maar dokter in NL mbt equine ethology, waar hebben we het idd over? :+
Zou het dan toeval zijn dat ze invloed heeft op politieke beslissingen?
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:17

Wederom ben ik het eens met Manic en daar wil ik nog even aan toevoegen dat het feit dat ik mijn paard zo nu en dan op stal zet, niet komt doordat ik niet beter weet of doordat ik geen verstand heb van paardenhouden. Het gebeurt omdat het op dat moment het beste is voor het paard en zijn welzijn ten goede komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:20

detour schreef:
Lovely schreef:

Zij is tenslotte maar dokter in NL mbt equine ethology, waar hebben we het idd over? :+
Zou het dan toeval zijn dat ze invloed heeft op politieke beslissingen?
;)

Equine Ethology nog wel, heeft ze haar diploma van Pat Parelli zelf gekregen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:28

Lezen en je verdiepen kan je soms een eind op weg helpen, Lovely.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:31

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over het plan van aanpak. Niet over wie hier wat doet met zijn of haar paard en wie er bijgestaan wordt door wie. Ook bitloos zie ik niet in het plan staan, dus die dicussie is hier niet op z'n plek. Graag ontopic verder, persoonlijke dingen kun je via PB doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:39

detour schreef:
Lezen en je verdiepen kan je soms een eind op weg helpen, Lovely.

Beste detour, kijk maar eens wat je krijgt als je Equine Ethology intikt op google. Wat Van Dierendonck betreft: dat proefschrift heb ik allang gelezen en ik ben van mening dat er iets te veel waarde aan wordt gehecht. Je kunt het ook samenvatten als dat Van Dierendonck erg veel verstand heeft van sub-natuurlijke kuddes van Ijslandse paarden. Hetgeen weer niets zegt over het welzijn van het overgrote deel van de paarden in Nederland. Door dit topic heen heb ik al vaker aangegeven dat er veel ergere dingen met dieren gedaan worden dan dat ze niet exact 4 uur per dag buiten staan; laat de DB zich maar over de ergere dingen druk maken, dat beloven ze ook maar steeds, maar het onbreekt ze aan daadkracht kennelijk om ook echt iets te bewerkstelligen. Ook nu weer in hun reactie op het PvA: veel geblaat en weinig wol.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:55

Lovely, het feit dat jij iemand als Machteld v/d D zo ziet, zegt mij meer dan genoeg. ;)
Blijkbaar zijn er altijd mensen die het 'beter' weten. :+

Juist vanwege dit soort mensen ben ik wel blij met zoiets 'kleins' als het Plan van Aanpak en zullen we zien hoe dat vorm gaat krijgen in de toekomst. Je mag er voor zijn, je mag er tegen zijn, je mag allerlei commentaar hebben. Ik geloof graag dat mensen er niet aan willen als je niet in wilt zien dat veel paarden in ons land het helemaal niet zo geweldig hebben ;( . En dat geldt net zo goed voor een hoop andere dieren die door mensen en/of door de industrie gehouden worden. Gelukkig zien steeds meer mensen dat in, maar je houdt natuurlijk altijd dat sommigen het licht echt niet willen zien, hun kop in het zand steken, laat staan er iets aan willen (laten) doen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:14

Laat ze dan met een zinnig plan komen
de onkunde bij een heleboel "paardemensen" doet meer kwaad danwel of niet exact 4 uurtjes naar buiten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:41

Mijn mening over het plan heb ik nog niet duidelijk gevormd, omdat er zoals in de openingspost al staat, er te weinig concreets in staat. en dat niet alleen, wat voor het ene paard + eigenaar goed is, hoeft niet voor een ander paard te werken.

Ik zag bijv. in de discussie 'sportruiters' vs. 'naturals' voorbij komen met alle discussies ('mijn paard is te heet om naar buiten te gaan met die kou' etc) en mijn mening daarover is ten eerste dat zo'n paard er niet om heeft gevraagd om sportpaard te zijn, het is in de eerste instantie altijd nog een paard. Net als een getalenteerd kind in de eerste plaats altijd nog kind zou moeten kunnen zijn.
En mijn mening geldt ook voor dieren die toevallig voor vlees of vel gehouden worden, ik vind dan ook dat als ze de paardensector aan willen pakken, dat ze de gehele dierensector aan moeten pakken.

Ik heb (toevallig?) wel de ervaring dat ik bij een sportstal heb gestaan waar de paarden 24/7 in de box stonden (op trainen en in de stapmolen na) en ze alleen aan de hand, onder begeleiding en al helemaaaaal niet samen met andere paarden op de wei mochten komen. De paarden zagen er verder fantastisch uit, ook onder het zadel en ik viel nogal uit de toon met mijn harige rasloze 'wildebeast' die nooit een piaffe of passage zal lopen.

Het grappige is, dat als je 'zulke' (gerenommeerde) paardenhouders of voor mijn part de top van de Nederlandse paardensport bij elkaar zou zetten voor een wetsvoorstel mbt. paardenwelzijn, er waarschijnlijk een heel ander plan naar voren wordt geschoven, dan dat je bijv. de partij voor de dieren of de dierenbescherming of voor mij part leden van de monty roberts-vereniging (bestaat die? :D ) bij elkaar zou zetten voor een wetsvoorstel.

Iedereen denkt namelijk vooral aan zijn eigen belangen en houdt vast aan zijn eigen opvatting.
Daarom kijk ik nog een beetje met een soort argwaan naar dit hele plan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:19

Nicolletje schreef:
mijn mening daarover is ten eerste dat zo'n paard er niet om heeft gevraagd om sportpaard te zijn, het is in de eerste instantie altijd nog een paard. Net als een getalenteerd kind in de eerste plaats altijd nog kind zou moeten kunnen zijn.

De noemer 'sportpaard' wordt verschillend gebruikt
1) paard wat op wedstrijden uitgebracht wordt
2) paard wat gefokt wordt om zo goed mogelijk op de wedstrijden te kunnen presteren.
nr 2 geeft nog wel eens 'gedragsproblemen'. Paarden die sensibel/heet (gefokt) zijn, kun je nu eenmaal niet vergelijken met een bomproef (gefokt) paard. Daarmee moet je ook niet dezelfde omgangsvormen gebruiken. imo moet je de risico's beperken maar wel voorzien in de individuele behoefte van het paard (bijv beweging is voor elk gezond paard een behoefte)

Ook getalenteerde kinderen vragen vaak om andere omgangsvormen... Zeker als het gaat om intelligentie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:23

Lovely schreef:
Je hoeft niet voor Sparky10 te antwoorden, dat kan ze vast zelf wel heel goed.

}:0
Laatst bijgewerkt door Ninx op 15-01-09 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:31

Lovely schreef:
Over boomloos is inmiddels wel bekend dat het niet goed is voor je paard

Okay, waar staat dit onderzoek dan gepubliceerd?
Bij mijn weten is OF een boomzadel OF boomloos-zadel niet heilig; van grote relevatie is OF het past, OF het van een goede kwaliliteit is, en HOE de vaardigheden van de ruiter zijn.
Als dit niet waar, en daar bewijs voor is zoals jij beweert, zou ik dat heel graag inzien..... alvast bedankt.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:48

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Je hoeft niet voor Sparky10 te antwoorden, dat kan ze vast zelf wel heel goed.

}:0

ninx dank je voor mijn antwoord :D was het goede antwoord :D