Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lovely schreef:Sorry schat, maar voor dat topic was ik uitgenodigd door twee andere deelnemers. Maar je weet toch dat je de openbare topics niet voor jezelf mag houden
.
Zoals jij je paarden houdt, moet je zelf weten, maar ik zou het zo niet willen, echt niet.
Pipo, ik moest wel keihard lachen om je pb, wist ik helemaal niet
manic schreef:Jammer dat dit weer in een "natural vs traditional" argument veranderd.
Vinden jullie nou echt, traditional danwel natural dat paarden in Nederland zo mishandeld worden dat de dierenbescherming zich er in moeten mengen?
Ik vind dat de dierenbescherming zich druk moet maken om zaken waarbij de primaire basis behoeften van dieren geschonden wordt.
Wat dan de primaire basis behoeften zijn lijkt discutabel te zijn.
Voor mij in ieder geval, vers water, voldoende voer om in acceptabele conditie te blijven, frisse lucht, sociaal contact en hoef en medische verzorging.
Als je dat voorop vind ik dat er toch echt niet zoveel paarden in Nederland echt heel slecht af zijn. Of ze nou natural of traditional gehouden worden maakt daarin erg weinig uit.
Alles valt en staat natuurlijk met wat je basis behoeften noemt. Persoonlijk zie ik weide of paddock gang niet als eerste basis behoefte, aangezien paarden zonder voorgenoemde zaken ook prima functioneren. Ik heb in ieder geval genoeg paarden 6 maanden op verplichte boxrust zien staan zonder dat ze ter plekke dood neervielen.
manic schreef:Jammer dat dit weer in een "natural vs traditional" argument veranderd.
Vinden jullie nou echt, traditional danwel natural dat paarden in Nederland zo mishandeld worden dat de dierenbescherming zich er in moeten mengen?
Ik vind dat de dierenbescherming zich druk moet maken om zaken waarbij de primaire basis behoeften van dieren geschonden wordt.
Wat dan de primaire basis behoeften zijn lijkt discutabel te zijn.
Voor mij in ieder geval, vers water, voldoende voer om in acceptabele conditie te blijven, frisse lucht, sociaal contact en hoef en medische verzorging.
Als je dat voorop vind ik dat er toch echt niet zoveel paarden in Nederland echt heel slecht af zijn. Of ze nou natural of traditional gehouden worden maakt daarin erg weinig uit.
Alles valt en staat natuurlijk met wat je basis behoeften noemt. Persoonlijk zie ik weide of paddock gang niet als eerste basis behoefte, aangezien paarden zonder voorgenoemde zaken ook prima functioneren. Ik heb in ieder geval genoeg paarden 6 maanden op verplichte boxrust zien staan zonder dat ze ter plekke dood neervielen.
Dani62 schreef:Manic: despressie heeft wel meer syptomen dan doodneervallen.
Twiggy2008 schreef:Manic, nog even naar jou toe: Ik ken wel paarden waar het 'lichtje in de ogen' is verdwenen door lang in een box staan. Paarden zijn dieren met een enorm aanpassingsvermogen. Wat helaas niet wil zeggen dat ze mentaal ook meegaan in hun aanpassingen.
Lovely schreef:het is al eens eerder aan de orde geweest, maar van die Machteld heb ik niet een al te hoge pet op. Dat ze stad en land afreist om de mensheid te onderwijzen, geloof ik ook niet.
detour schreef:Lovely schreef:het is al eens eerder aan de orde geweest, maar van die Machteld heb ik niet een al te hoge pet op. Dat ze stad en land afreist om de mensheid te onderwijzen, geloof ik ook niet.
Zij is tenslotte maar dokter in NL mbt equine ethology, waar hebben we het idd over?![]()
Zou het dan toeval zijn dat ze invloed heeft op politieke beslissingen?
detour schreef:Lezen en je verdiepen kan je soms een eind op weg helpen, Lovely.
Nicolletje schreef:mijn mening daarover is ten eerste dat zo'n paard er niet om heeft gevraagd om sportpaard te zijn, het is in de eerste instantie altijd nog een paard. Net als een getalenteerd kind in de eerste plaats altijd nog kind zou moeten kunnen zijn.
Lovely schreef:Over boomloos is inmiddels wel bekend dat het niet goed is voor je paard