"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:38

Paljassofie schreef:
Lieke_M schreef:
In het bewuste artikel wordt een Vlaams Paard (of Belg) uit Ronse geviseerd.

ontopic :

Suelza : ik denk niet het enkel afhankelijk is van type en ras elk paard kan mits eraan gewend en met de juiste verzorging nu buiten hoor.. ook snachts. jammer dat de DB niet lijkt te weten wat die juiste verzoring inhoudt

Hier ben ik het dan echt niet mee eens.Niet elk paard vind temperaturen van -5 tot +15 het fijnste.Mijn oude verzorgpaard zag je juist opbloeien boven de +15.En 30 graden werd hij geen pas slomer om,zweette ook niet.Maar met dit weer zie je die echt kijken van, moet dat nu die sneeuw en kou.(hier was het vannacht alweer -18)
Die maak je echt niet gelukkig door in de nacht buiten te laten staan.En hij is gewoon gezond en heeft onbeberkt hooi tot zijn beschikking.
Mensen moeten gewoon individueel goed kijken naar wat voor hun paard beter is.En niet alleen maar doen wat hun vinden dat hoort.Dus niet zeggen mijn paard kan er wel tegen,basta.Maar ook niet,hij kan niks hebben de hele dag binnen.

En dan zo maar zeggen de DB weet van niks,kijk per paard apart,dat lijkt me het enigste juiste

Kwanyin

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:52

Mijn paard drinkt ook geen 30 liter op een dag...althans nu toch niet. En ik zou ook niet weten hoe ik er zeker van moet zijn dat ze het wel doet, ik hou de emmer met vers drinkwater genoeg voor haar neus, maar als ze niet wilt drinken kan je haar toch moeilijk dwingen om aan die 30 liter te geraken?

En dat je individueel moet kijken is helemaal juist. Er zullen paarden zijn die hier echt niet tegen kunnen. De mijne is net omgekeerde. Boven de 20 graden met geen stokken uit de schaduw te krijgen, heel snel zweten...onder het vriespunt heeft ze nergens last van. Maar als de db in dit topic al langs is geweest bij iemand die haar paarden 's nachts binnen zet plus een schuilstal heeft, en dan nog aangeraden wordt om het paard het liefst 22 uur in een warme stal te zetten, plus dat ik ik meen in het andere topic iets gelezen heb over een bokker die erbij gewerkt heeft en de schrijnende kennis over paardenhouden aan de lijvende leven heeft ondervonden, dan stel ik mij toch serieus vragen erover.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:00

die van mij drinkt meer dan 30 liter per dag... we hebben tobbes van 90 liter
en die zijn driekwart leeg

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:58

mijn andatje is weer lekker mak an met dit weer
helemaal in zijn element
die word pas leip als het boven de 25 graden word ..zucht

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:15

Mijn paarden drinken enorm veel met de vorst!

Ze staan met z'n 4en, waarvan 2 shetlanders en er gaat ongeveer 120 liter per dag doorheen op het moment. Bijna 1,5 x z'n waterbak van ongeveer 90 liter.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:05

viel ons ook al op dat ze meer dan normaal dronken
maar je za eten ook ruim 3 x de zomer hoeveelheid
dus tja ..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:26

joyce B schreef:
ik heb weer een mooi lesje aardrijkskunde en geschiedenis gehad Tong uitsteken hihihi.

Maar goed, blijft dat er in "Rusland" (en alle buurlanden) en Polen meer soorten paarden dan alleen arabieren rondlopen, (net als in scandinavische landen) en die moeten onder enorm koude omstandigheden nog gewoon hun werk doen. De boodschap van mijn verhaal is dat paarden heel wat kou kunnen hebben mits gezond, goed verzorgd, weldoorvoed, met water en geschikt gekleed (door natuur met goede wintervacht, of met dekens) in de gaten gehouden door hun baas hoe ze er bij staan en dat ze dan van -20 niets hoeft te overkomen.
Als mensen geschikt gekleed zijn , kunnen ze met die temperaturen in koude landen ook nog gewoon aan het werk buiten en wij zijn niet gebouwd op het overleven in de kou zonder hulpmiddelen.

Het was wel wat veel les geloof ik Bloos Ik had ook nog een gekke fout gemaakt door de paarden in plaats van bij de cavalerie bij de infanterie (=voetvolk) in te delen. De infanterie van Napoleon had natuurlijk niks met paarden behalve opeten toen de nood aan de man kwam.
Ik ben het 100% met je eens wat betreft de verzorging, etc. Ik ben alleen maar bezorgd over mensen die denken dat elk willekeurig paard met wat hooi en een paar emmers water toe kan, zonder deken/schuilstal/beschutting als het zo koud is. Het lijkt soms wel op een godsdienst als ik lees hoe sommige mensen tegen dekens/krachtvoer of een stalletje zijn. In landen waar het regelmatig heel erg koud wordt onderschatten ze de natuur natuurlijk nooit want dan ga je dood.
In Canada zeggen ze tegen paardenhouders dat -15 de kritieke temperatuur is voor paarden die altijd buiten staan en voldoende hooi erbij krijgen, d.w.z. de temperatuur waarbij paarden het mogelijk niet meer goed redden zonder schuilen/dekens/extra zorg. Je moet het zoals sommige mensen hier al aangeven per paard bekijken.

Fijn om te horen dat mensen hun paarden echt veel water geven, want dat hebben ze inderdaad nodig als ze zoveel hooi moeten eten. Dat is volgens mij ook de reden dat de DB bezorgd was over paarden/vee in de Ardennen. Bij deze temperaturen bevriest het water heel snel en als de eigenaar dan niet in de buurt is en 1 of 2 keer per dag komt is dat te weinig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:45

tja, snap ik.
Qua water, hier maken we de bak 3x per dag ijsvrij als dat nodig is, maar de paarden hebben de laatste week hier van 9:30 tot 17:00 ook toegang tot het gras en heb ze nog niet terug zien komen om te drinken tussendoor. Dus als we ze einde van de dag opsluiten in bak en paddock wordt het water nog een gecontroleerd en ergens tussen 22:00 en 24:00 (of later als dat zo uitkomt omdat we laat thuis zijn Tong uitsteken) nog eens losgemaakt.
In de stal, met 1 emmertje, vriest het veel eerder dicht (wij hebben open stallen) dan in de grote tonnen buiten.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:54

Ik heb 3 D-pony's en die drinken samen minstens 120 liter per dag momenteel...

Er stond hier overigens een bericht in de krant gisteren:

Trekpaard van weiland gehaald

René Haustraete van de dierenbescherming Vlaamse Ardennen heeft gisteren klacht ingediend tegen de eigenaar van een trekpaard.
Het dier stond op een weiland langs de Denderhoutembaan in Ninove.
"Het weiland is ondergesneeuwd en bevroren en er is geen beschutting, alhoewel dat verplicht is. Daarom heb ik de politie erbij gehaald."
De eigenaar die het dier dagelijks warm water en eten bracht, beloofde gisteren nog het dier in een box te plaatsen.
"Al kan dit dier tegen deze weersomstandigheden."

Blijkbaar is beschutting in België dus wel verplicht? Verder vind ik "eten" maar een vaag begrip, had er onbeperkt hooi gestaan dan had ik het minder erg gevonden.
Er staan hier in de buurt ook drie magere paarden die ook "eten" krijgen, 1 keertje per dag krachtvoer en voor de rest niks.
Maar goed, ik vind beschutting, al is het maar door bomen of struiken, wel het minimum bij deze temperaturen en in de zomer overigens vereist!
Mijn paarden kruipen bij erg koude nachten ook dikwijls eens in hun stalletje, want elke morgen liggen er wel een aantal stronten in... Haha!

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:56

Mijn pony's staan gewoon 24/7 buiten met inloopstal; Winddicht,waterdicht en lekker warm Lachen
Overichens staat de NRPS wel met een dun dekentje op, niet geschoren.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:00

Idd, zo hebben ze nog altijd zelf de keuze of ze binnen willen gaan staan of niet... En zijn wij niet diegene die in de plaats van het paard zeggen "hij/zij kan er wel tegen"...
Die van mij staan 80-90% van de tijd ook buiten hoor, maar ze kruipen af en toe wel in hun stal ook, vooral om hun neer te leggen, want op de beenharde ijskoude ondergrond lijkt me dit ook geen pretje.
Ik slaap alleszins met een gerust hart Knipoog

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:03

Ik ken ook een paard die al 6 of 7 jaar het hele jaar door buiten staat en die heeft het elke x nog overleefd en het gaat nu ook nog steeds goed met hem.. Hij staat overigens wel tussen de bossen, dus beschutting kan die wel wat vinden..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:02

Hier in duitsland is het verplicht een beschutting te bieden aan vee dus ook koeien en schapen etc en dus zeker paarden in de vorm van een wind en waterdichte stal of onderstand. Bomen voldoen hier niet aan en bv een carport met drie wanden wel.

Nu heb ik een fjord die absoluut niet binnen wil staan en juist niet met dit weer. Hij heeft een enorme teddyvacht en ik heb hem nog nooit zo pittig gekend als hij nu is met dit weer. Van een dufferd is het nu de pittigste van het hele stel.

Dan heb ik een Belg staan met een nog langere vacht die wel eens binnen gaat staan maar meer met regen of sneeuw niet vanwege de kou, hij gaat dan ook rustig buiten in de sneeuw liggen terwijl hij naar binnen kan. Daar staat een pony bij met ook zo'n teddyvel die de schaduw van de belg is, ligt dus naast hem of staat naast hem....lekker warm buik aan buik.

Dan heb ik nog twee friesen staan die niet zo'n heel dikke wintervacht hebben maar die uit Hongarije komen en daar ook inloopstallen hadden en dus veel meer kou gewend zijn dan dat wij hier nu krijgen. Zij staan dus ook bij voorkeur buiten en nu heel af en toe als het echt meer dan -8 is met een fris windje erbij wel eens in de stal snachts maar niet lang.

Deze vijf krijgen dus twee maal per dag bergen hooi wat ze vaak niet eens op kunnen en dan 1 keer per dag een mix van biks, muesli en lucerne en de belg natuurlijk extra veel. Daar kunnen ze zich prima warm mee houden en geen van hen heeft dan ook maar 1 teken van verkoudheid of iets getoond. Zoals ik hier al eerder las is idd de Belg die soms zweet met lichte vorst in het zonnetje vanwege zijn enorme vacht.
Deze hebben het dus echt niet koud en zijn super gezond met een enorme weerstand die ik inmiddels ook heb omdat ik door hun zo vaak in weer en wind buiten loop te ploeteren haha.... Haha!

Ik breng deze vijf twee keer per dag 120 liter warm water wat ik in de beide badkuipen gooi die daardoor dag en nacht ontdooit blijven. Dit drinken ze net niet op dus soms neem ik een dag maar de helft mee sochtends en savonds. Dus ze hebben alles, schone droge inloopstallen, water en voer en zien er tevreden en gezond uit. Dus dat onverantwoorde vind ik echt overdreven eerlijk gezegd.

ALs er nu tegelijk ook nog enorme sneeuw en regenbuien door elkaar vielen met snijdende wind en ze door en door nat werden en dan opeens dikke vorst er achter aan dan ga ik me als mens wel zorgen maken dat weet ik zeker. Maar dan kan ik altijd nog een noodoplossing bedenken en hier direct voor een enorm dikke stromatras zorgen en de inloopstal opdelen en de paarden in de stal opsluiten als het echt moet en desnoods overal nog een deken op gooien ook want ik heb ze wel. Dus zo hoop ik op alles voorbereid te zijn en hoop dat de paarden gelukkig met me zijn en zo lang ze dat uitstralen ga ik daarvan uit. En nood breekt wetten hoor denk ik dan, iedereen hier heeft enorme stallen en desnoods zet ik ze dan in de manege, dat is 50 meter lopen.

Belgen horen buiten en niet in een box vind ik persoonlijk tenzij het echt heel bar en extreem is maar voor belgen en nog wat paarden ligt die grens heel hoog en wij mensen leggen zelf die grens lager omdat we het beste willen voor onze paarden en graag met een goed gevoel ons bedje inkruipen toch ?
Het ligt gewoon aan je soort paard en wat hij gewend is en hoe extreem het is.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:41

Perrokai schreef:
Nu heb ik een fjord die absoluut niet binnen wil staan en juist niet met dit weer. Hij heeft een enorme teddyvacht en ik heb hem nog nooit zo pittig gekend als hij nu is met dit weer. Van een dufferd is het nu de pittigste van het hele stel.

Phew, dan toch niet de enigste! Mijn ene jaarling is een echte draak geworden met dit weer!
Als het zonnetje schijnt is ze wat makker, maar 's morgens geef ik ze rap rap in hun stal eten want mevrouw haar kont vliegt echt alle kanten uit... Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:38

hihihi eigenlijk verwondert het me niet dat jou fjord nu zo kwiek staat... Hij zit nu eigenlijk in zijn natuurlijke biotoop... In noorwegen is het 's winters ook zo koud als het hier geweest is de afgelopen periode... Dus ik denk dat het wel normaal is dat hij zich nu goed in zijn vel voelt. De winters zijn voor fjorden hier eigenlijk normaal veel te warm.

Vanaf vandaag staan onze warmbloedjes ook weer 24/7 buiten. We hebben ze de afgelopen week 's nachts binnen gezet voor onze eigen gemoedsrust en ze leken het toch op de extreem koude nachten wel te appreciëren. Maar nu het niet meer zo koud is hoeven ze niet meer 's nachts op stal. Ze hebben stuk voor stuk een dikke wintervacht, en nu nog op stal houden zou ervoor zorgen dat ze gaan zweten en door het enorme verschil van binnen en buiten wel eens ziek zouden kunnen worden... Ze kunnen wel altijd zelf de stal opzoeken.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:26

willeke_nijs schreef:
die van mij drinkt meer dan 30 liter per dag... we hebben tobbes van 90 liter
en die zijn driekwart leeg

Die van mij drinkt 's zomers bitter weinig, heb hier trouwens ooit een topic over gemaakt, of dit wel normaal was...
Maar nu 's winters drinkt ze echt bakken!!! Door het vele hooi denk ik..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:45

Haha ja de fjord verandert in een wilde mustang en de friesen zullen wel wwer opleven als het warmer word en dan stort de fjord weer in.....

Bij mij drinken ze minder dan in de zomer als het heet is maar evengoed nog veel vanwege het droge hooi denk ik. Als het heel koud is lijken ze minder te eten maar als ik even logisch nadenk, vanwege de harde ondergrond doen ze enorm voorzichtig en bewegen veel minder dan anders dus zullen ze wel minder verbranden denk ik dan. Dat zal wel weer veranderen als ze weer kunnen stuiteren naar believen. In de zomer als het niet erg heet is dan drinken ze hier ook minder vanwege het vocht in en op het gras. Met droogvoer zullen ze meer vocht nodig hebben.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:57

Dat minder eten is niet van toepassing op mijn paarden Clown

Zijn jullie paarden ook aangekomen de afgelopen 2 weken? Die kou mag misschien onoverkomelijk zijn, maar mijn paarden hebben allebei een buikje gekregen Bloos! Maarja nu kunnen ze weer lekker aan het werk Whoosh!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:04

De mijne is juist ietsje afgevallen. Die had behoorlijk wat reserves opgebouwd in de zomer en de herfst. Vork
Ben blij dat er wat af is en zo gaat het in de echte natuur uiteindelijk ook. Haha!
(in de zomer reserves aanmaken voor de winterperiode Knipoog )

Hij heeft trouwens heel goed te eten gehad, dat zeker. Lachen
(en krijgt hij nu nog, voor alle duidelijkheid Knipoog )

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:46

Ach, het wordt al weer warmer. Zelfs hier in Zuid-Limburg dooit het al weer heftig. Nog even en de sneeuw is weg.
Afbeelding

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:41

JAA eindelijk gaat de sneeuw weer foetsie hihi..

onze paardjes hebben het niet koud gehad en afgevallen zijn ze ook niet..
Wel zijn ze nu 1 grote bom energie stuk voor stuk pff..
Ik had vandaag een turbo onder me kont Bloos

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:02

Is het eigenlijk al ter sprake gekomen dat paarden die ijzers dragen zichzelf moeilijker warm kunnen houden? De pompfunctie van de hoeven werkt dan namelijk niet meer.

Sorry als het al genoemd is. Ik had geen zin om 22 pagina's door te worstelen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:42

O wist ik niet!
Maar had voor mezelf al uitgemaakt dat volgende winter de ijzers er vanonder gaan, heb geen zin meer in schaatsende paarden. Levensgevaarlijk!! Daar had ik nooit bij stilgestaan.

Vasthi

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:25

Go jij! Go jij! mijn onverantwoord 's nachts buitengelaten paardjes hebben het overleefd Tong uitsteken

Dat springerige vandaag komt ook door de flinke wind. Vanochtend hadden die van mij ook "de wind in de kop".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:53

Zo zie je maar dat elk paard toch heel anders kan zijn. Knipoog
De mijne was juist tijdens de 'schaatsdagen' enorm springerig, omdat 'ie niet kon rennen in het land. Vandaag met die harde wind, was hij juist weer een stuk rustiger, omdat hij eindelijk wat meer kon bewegen in het ontdooide land (en blijkbaar heeft hij dat ook gedaan). Clown

Die wind vind ik trouwens veel erger dan de vrieskou van afgelopen week. Verdrietig
Maar hij heeft een superdikke vacht gekregen, dus hij kan wel tegen een stootje. Tenzij daar weer mensen over gaan miepen. Haha!