Fietsersbond Bloemendaal in actie tegen paarden en ruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Re: Fietsersbond Bloemendaal in actie tegen paarden en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:21

Ik kan niet nalaten om hierover ook even een duit in het zakje te doen:

Veel van de fietspaden in de gemeente Bloemendaal waar nu deze commotie om is, waren van oudsher (tot zo'n 15 à 20 jaar geleden) ruiterpaden, fietsers reden gewoon op de rijbaan. Maar omdat er nu eenmaal meer fietsers dan ruiters zijn, het autoverkeer in de afgelopen decennia enorm toegenomen is en de gemiddelde automobilist een stuk asocialer in zijn verkeersgedrag - waardoor er her en der nogal wat bloedvlekken op het asfalt ontstonden - zijn al deze ruiterpaden van lieverlee geasfalteerd geraakt en daarmee getransformeerd tot fietspad.

Eerst werd dat nog gedaan in de vorm van combipaadjes, van twee keer een goeie halve meter brede ruiter- en fietspaden naast elkaar. Maar aangezien achter elkaar fietsen nu eenmaal niet zo gezellig is voor de dames en heren fietsrecreanten, zijn steeds meer ruiterpaden opgeofferd om de fietspaadjes te kunnen verbreden tot fietspaden. Dit geldt in ieder geval voor de fietspaden langs de Boekenrodeweg (aan de kant van het van Vollenhovenlaantje) en het fietspad aan de "boskant" van de Vogelenzangseweg, tussen de Boekenrodeweg en de oversteek nabij Stal 's Gravenweg ("van der Peet"), en er zijn er ongetwijfeld nog een aantal meer.

Maar daar lullen de dames en heren van de fietsersbond natuurlijk liever ff niet over...

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:43

EricPrast schreef:
. Dit geldt in ieder geval voor de fietspaden langs de Boekenrodeweg (aan de kant van het van Vollenhovenlaantje) en het fietspad aan de "boskant" van de Vogelenzangseweg, tussen de Boekenrodeweg en de oversteek nabij Stal 's Gravenweg ("van der Peet"), en er zijn er ongetwijfeld nog een aantal meer.

Joh wist echt niet dat er daar ooit ruiterpad is geweest. Weet wel dat ik een hoop gezeur heb als ik daar op het fietspad rijd of wandel met mijn pony beest.

Duinlust weg is volgens mij al 25 jaar onveranderd (jeetje wat word ik oud!).

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:23

Ik sluit me aan bij wat Anya zegt.

Ik ben ’t er ook mee eens dat de beklagers zich bij de gemeente moeten melden.
Wij ruiters worden helaas ook allemaal over één kam geschoren. De een ruimt wel netjes de mest van z’n viervoeter op, loopt niet tot nauwelijks over ’n fietspad (en dan ook alleen omdat de rijbaan gewoonweg te gevaarlijk is omdat er 60km/u gereden mag worden en er dus meestal zo’n 70 km/u gereden wordt) en de ander laat z’n paard midden op ’t fietspad mesten, ruimt ’t vervolgens niet op en loopt overal op ’t fietspad, ook indien dit niet noodzakelijk is.
Ik heb onlangs (eindelijk, had er nooit zin in en zag er 't nut niet van in Bloos ) m’n ruiterbewijs gehaald en daar leer hoe je met je paard dient om te gaan in ’t verkeer èn hoe je met de andere weggebruikers om dient te gaan. Ook staat er LETTERLIJK dat als de situatie op de rijbaan te gevaarlijk is je je moet verplaatsen naar ’t fietspad!
Jammer dat alleen wij ruiters leren met de rest van ’t verkeer om te gaan, maar omgekeerd niet. Tja, als je je theorieboek voor je rijbewijs leest dan komt er in ieder geval wel één zin in voor waarin staat dat je ruiters stapvoets dient in te halen. Blijkbaar lezen de meesten hier overheen en zijn nog steeds te veel (vrachtwagen)bestuurders niet instaat zich in ’n paard en de ruiter te verdiepen om te bedenken dat paarden vluchtdieren zijn en dus kunnen schrikken van claxons. Fietsers (en zeker de –met alle respect- wat oudere) hebben niet of nooit geleerd dat ’t niet handig is om te bellen als je ’n paard gaat inhalen of hard en veel te dicht langs te gaan fietsen bij 't inhalen.
Uiteraard ben ik van mening dat je je paard ook goed in de hand dient te houden en dat je veilig aan ’t verkeer dient mee te delen, maar ’t is en blijft ’n vluchtdier en ook al is je paard nog zo verkeersmak, dat zegt niet altijd dat je ongeschonden uit ’n verkeerssituatie komt…
We moeten allemaal met de tijd meegaan, de gemeente mag dat ook doen. Als zij ’n enorme toename van paarden(bezitters) waarnemen dan dienen zij er tevens voor te zorgen dat deze ruiters zich veilig kunnen verplaatsen, anders dan ’t paard met ’n trailer te moeten vervoeren.
En dat fietspad langs de Vogelenzangseweg is sowieso ’n aanfluiting! Daar FIETS ik al niet graag omdat ‘t (levens)gevaarlijk is, laat staan dat ik er met m’n paard over zou gaan! Boos!

Misschien moeten alle weggebruikers maar eens verplicht ’n theorie-examen gaan afleggen voor ’n beter (gezamenlijk) gebruik van de openbare wegen. En ik ben eigenlijk ook wel van mening dat ALLE paardeneigenaren verplicht een ruiterbewijs dienen te halen! Ik was hier altijd op tegen, begreep niet waarom ik dat in godsnaam moest gaan halen, maar nu heb ik ‘m laatst toch gehaald en moet zeggen dat ik nu veel beter weet waar en WAAROM m’n plaats in ’t verkeer is. Tuurlijk weet je ’n hoop al, zeker als je je brommer-/rijbewijs al hebt gehaald, maar toch kom je genoeg tegen dat je misschien niet (meer) weet... Knipoog