heb zojuist een email naar LNV gestuurd wat er gedaan wordt op dit moment om dit vaccin beschikbaar te krijgen, en wat wij als paardensector verder kunnen doen naast I&R.
Bah, moet er niet aan denken zeg.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SusanW schreef:Tja dat zeiden de boeren toen ook, maar hun dieren werden wel geruimd....
Naomi_16 schreef:ik denk egt niet dat het hier terecht komt, ten eerste overleven die muggen di ziekte bij zich dragen het hier niet bij ons in het land ze blijven leven bij 37 graden . zo dat ik gelezen heb
zo warm wordt he tnu in Nederland niet meer , de winter komt er aan voel de avonden maar die zijn erg koud en over dags is het ook onder de 20 graden.
laura1986 schreef:Ik hoop dat het gewoon paniekzaaierij is om weereens alles geregistreerd te krijgen en de privacy in te perken..
Ik hoop dat dat hele kabinet sowieso een keer opsodemietert, ze hebben al zooo veel geld gejat van de burgers en verkwanselt aan flauwekul!
Als mn paardje hieraan dood zou gaan zou ik er serieus over gaan denken om te emigreren.
laura1986 schreef:Als mn paardje hieraan dood zou gaan zou ik er serieus over gaan denken om te emigreren.
Agnes75 schreef:Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van.
SusanW schreef:solina schreef:maar voor dat vliegje die de paardenpest verspreid naar hier komt,dan moet het denk ik eerst wel wat tropischer worden hier.
Laat ik je uit de droom helpen... Het wordt verspreid door dezelfde knut als die de blauwtong hier gebracht heeft, dus de mugjes die het (over)brengen zijn hier al!
Paardenpest is niet overdraagbaar van paard naar paard, maar alleen via die mugjes of bijv. teken. Dus het kan zowieso geen kwaad als de mensen eerst eens goed zorgen dat hun dieren (paarden) niet gestoken worden, door het gebruik van een goed insectenwerend middel. Dat is nu je beste preventie!
Een inenting is leuk, maar voorkomen dat het dier geinfecteerd raakt is nog beter. Je gaat tenslotte ook geen malariapillen slikken en je vervolgens lek laten steken door muggen! Ieder normaal denkend mens zal zich evengoed goed insmeren met een antimuggenmiddel.
Agnes75 schreef:Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. Maar ja, Nederland wil kennelijk weer het beste jongetje van de klas zijn en de EU regels (veel te ) strikt naleven. Zoals idd met de MKZ: eerst alles ruimen, ook gezonde dieren en vervolgens toch maar overwegen om preventief te gaan enten. Vroeger mochten dieren nog uitzieken, tegenwoordig worden ze meteen de nek omgedraaid. Ik vraag me ook wel eens af hoe goed de kennis is van Nederlandse veterinairen over tropische ziekten en hun verspreiding. Als je in Afrika zelf kijkt, dan wordt de ziekte daar vast anders bestreden dan dat dat hier zou moeten.
Ook de paardenhouderij heeft een exportbelang, wat dacht je van al die dure KWPN-ers die over de grens gaan? Maar goed, dat ze die beesten streng controleren, alla, maar dat een simpel recreatiepaard ook niet de kans krijgt om er bovenop te komen, dat begrijp ik niet. En als er een vaccin is, snap ik al helemaal niet waarom dat niet gebruikt wordt. De wereld op zijn kop.......
Nikka schreef:En als 50-95% afhankelijk van de vorm een hele vervelende dood sterft? Want daar praat je over.
Agnes75 schreef:Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. .
Huertecilla schreef:Agnes75 schreef:Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. .
Je moet niet zo kortzichtig praten. Crimineel kortzichtig zelfs. Naar jouw eigen paard en naar die van anderen.
Ik begrijp juist hierdoor heel goed dat in NL een iets ander plan klaar ligt. Lees de voor de paarden levensbedrijgende reacties op dit topic maar! Ik zou van dát idee behoorlijk de rillingen krijgen; van dat de buren zó riskant kortzichtig kunnen zijn...
Hier in andalucia kent men de ziekte uit ervaring, gelden er nú regionale quarantaines ivm blauwtong, is de mug endemisch. Hier wíl men wel heel graag meewerken aan het beperken van de mug-migratie en controle van voorvallen.
Dat is dus een enórm verschil mbt de maatregelen die nodig zijn.
hc
edit: in NL zijn er bovendien geen geografische hindernissen voor de mug, hier wel
Agnes75 schreef:Crimineel kortzichtig? Als mijn paard bij de 50% hoort die er gewoon bovenop komt, dan wordt ze dus niet zomaar afgemaakt, daar doelde ik op..
Huertecilla schreef:Agnes75 schreef:Crimineel kortzichtig? Als mijn paard bij de 50% hoort die er gewoon bovenop komt, dan wordt ze dus niet zomaar afgemaakt, daar doelde ik op..
Ja, crimineel, want uit egoïsme voor de 5-50% kans voor één paard breng jij de rest in gevaar. 50-95% van de rest. En gegarandeer 100% lijden voor álle paarden , inclusief het jouwe.
hc
Agnes75 schreef:En als er nu geen besmette knutten zijn, dan zullen die eerst Nederland in moeten vliegen en die landen dan op het eerste paard wat ze tegenkomen.
Huertecilla schreef:Nikka schreef:En als 50-95% afhankelijk van de vorm een hele vervelende dood sterft? Want daar praat je over.
Het is gevaarlijk kleutergeneuzel.
Paarden op een geïnfecteerde inrichting zijn het beste af zo snel mogelijk gedood.
Ook de paarden in de omgeving hebben alle baat bij snelle effectieve maatregelen. Kortzichtig egoïsme van individuele eigenaars is de meest kritische factor bij het in de hand houden.
Niet volledig meewerken is een risico voor álle paarden.
Dat betreft vooral de maatregelen die de migratie van de mug afremmen.
Onwetendheid is geen excuus
hc