Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:37

pff wat erg zeg, kan zo boos worden dat het vaccin niet beschikbaar is, koste wat kost zou ik mijn paard graag inenten.. onbegrijpelijk dat er dus een vaccin is maar het niet beschikbaar is.. Boos!

heb zojuist een email naar LNV gestuurd wat er gedaan wordt op dit moment om dit vaccin beschikbaar te krijgen, en wat wij als paardensector verder kunnen doen naast I&R.

Bah, moet er niet aan denken zeg..... Huilen

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:50

Ik heb het ook even opgezocht:

7.6 EUTHANASEREN
Indien een uitbraak van APP bevestigd wordt, moeten besmette paarden of paarden die klinische
symptomen van APP (gaan) vertonen geëuthanaseerd worden. Er worden geen dieren preventief
geëuthanaseerd. Dieren worden alleen geëuthanaseerd als uit onderzoek blijkt dat ze besmet zijn. Of
als ze klinische symptomen van APP (gaan) vertonen, nadat er een besmetting in Nederland is
bevestigd. De dieren moeten geëuthanaseerd worden om te voorkomen dat de knutten zich met het
virus kunnen besmetten. Omdat een groot deel van besmette paarden zeer ernstig ziek worden (zie
2.2) is het ook vanuit dierenwelzijnsoogpunt wenselijk om besmette paarden in te laten slapen.
Daarnaast is er slechts een kleine kans dat besmette paarden de ziekte overleven, omdat er geen
behandeling mogelijk is. Ezels kunnen beter tegen het virus en zullen minder ziek worden. Maar ook
besmette ezels zullen geëuthanaseerd moeten worden, omdat ze een besmettingsgevaar vormen.
(einde citaat)

Wel gaat er pas gevaccineerd worden op het moment van een uitbraak en niet eerder. Het middel is niet in europa geregistreerd en niet geregistreerde entstoffen zijn verboden. In het geval van een uitbraak wordt een uitzondering gemaakt. De fabrikant zegt dat het paard 3 weken ná de enting immuun is. In een gebied van 20 km rondom de uitbraak zal gevaccineerd worden. Ook in dit draaiboek staat dat de belangrijkste remedie het bestrijden van de knutten is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:08

SusanW schreef:
Tja dat zeiden de boeren toen ook, maar hun dieren werden wel geruimd....

Ik ben geen boer. En als ze besmet zijn dan is dat nog wat anders. 2 van mijn paarden heb ik al meer dan 20 jaar, en de mensen die mij persoonlijk kennen, die zullen weten dat "over mijn lijk" ook letterlijk betekent "over mijn lijk" en nee, ben geen pennymeisje meer op de leeftijd van 37 jaar Haha! maar ik maak echt geen loze dreigementen.

Los daarvan, bij de eerste uitbraak in Ned/Belgie zal ik hemel en aarde bewegen om die entingen te pakken te krijgen, al moet ik ze persoonlijk in Amerika gaan halen. Ik heb contact met een Amerikaanse DA dus mocht hij niets kunnen regelen, dan doe ik dat zelf.

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:23

ik denk egt niet dat het hier terecht komt, ten eerste overleven die muggen di ziekte bij zich dragen het hier niet bij ons in het land ze blijven leven bij 37 graden . zo dat ik gelezen heb
zo warm wordt he tnu in Nederland niet meer , de winter komt er aan voel de avonden maar die zijn erg koud en over dags is het ook onder de 20 graden.

dus ik denkegt niet dat ze hiet in NL terecht komen zowiezo ivm de temparatuur die te laag is in ons land.

ik denk echter dat de kans groot is dat het niet in NL komt.

en gebeurt het ja ... veel kunnen we er niet aan doe ja vaak genoeg je paard temperaturen en goed in de gaten te houden.

hopelijk zo er tegen kunne beschreiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:28

Naomi_16 schreef:
ik denk egt niet dat het hier terecht komt, ten eerste overleven die muggen di ziekte bij zich dragen het hier niet bij ons in het land ze blijven leven bij 37 graden . zo dat ik gelezen heb
zo warm wordt he tnu in Nederland niet meer , de winter komt er aan voel de avonden maar die zijn erg koud en over dags is het ook onder de 20 graden.

De knutten die blauw tong overbrengen op schapen (uitbraak van paar jaar terug in nederland/belgië) kunnen ook paardenpest overbrengen.

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:32

ja dat is ook wel zo . ik ben der erg bang voor maar blijf positief denken. ik wil het egt niet hier hebben in nederland . Niemand wil dat . het is alleen maar te hopen dat het niet komt!

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:40

Wat kunnen we tot nu toe doen?? ik spray al elke dag daas spray op! vliegendeken op .

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:56

Ik hoop dat het gewoon paniekzaaierij is om weereens alles geregistreerd te krijgen en de privacy in te perken..
Ik hoop dat dat hele kabinet sowieso een keer opsodemietert, ze hebben al zooo veel geld gejat van de burgers en verkwanselt aan flauwekul!
Als mn paardje hieraan dood zou gaan zou ik er serieus over gaan denken om te emigreren.

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:57

laura1986 schreef:
Ik hoop dat het gewoon paniekzaaierij is om weereens alles geregistreerd te krijgen en de privacy in te perken..
Ik hoop dat dat hele kabinet sowieso een keer opsodemietert, ze hebben al zooo veel geld gejat van de burgers en verkwanselt aan flauwekul!
Als mn paardje hieraan dood zou gaan zou ik er serieus over gaan denken om te emigreren.

daar heb je ook egt gelijk in !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:28

laura1986 schreef:

Naar andalucia bijvoorbeeld zeker Haha!

Hier is begin jaren '90 de paardenpopulatie gevaccineerd ten einde de epidemische uitbraak te bestrijden. Andalucia is jaren onder quarantaine geweest.
Ik heb een destijds gevaccineerde merrie lopen.

Vaccineren is niet opportuun als er geen uitbraak is.
Hier in andalucia zijn jaarlijks gevallen en die worden allemaal keurig geisoleerd. Sinds 20 jaar is er geen uitbraak geweest terwijl de ziekte en de verspreider hier feitelijk endemisch zijn.

LNV heeft voor zover ik weet het andalusische draaiboek overgenomen (of herschreven Cool ).
Hier is het beleid gericht op het voorkomen van verspreiding en dat begint met het afremmen van de migratie van de verspreidende mug.
Daarvoor zijn er strenge regels mbt het vervoer van paarden buiten de gemeente en daarvoor is het essentieel dat de paarden onderweg geïdentificeerd kunnen worden.
Geen enkele reden tot zelfs maar ongerustheid, wel reden om mee te werken aan het voorkomen van verspreiding van verwekker/ziekte.

hc

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:23

Wel fijn dat we ons niet druk hoeven te maken (net of dat zou helpen), maar de regering vertrouw ik voor geen vijf centen. Niet dat niet meewerken een serieuze optie is, maar goed. Ik moet toch even ergens mijn ongenoegens uiten Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:24

Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. Maar ja, Nederland wil kennelijk weer het beste jongetje van de klas zijn en de EU regels (veel te ) strikt naleven. Zoals idd met de MKZ: eerst alles ruimen, ook gezonde dieren en vervolgens toch maar overwegen om preventief te gaan enten. Vroeger mochten dieren nog uitzieken, tegenwoordig worden ze meteen de nek omgedraaid. Ik vraag me ook wel eens af hoe goed de kennis is van Nederlandse veterinairen over tropische ziekten en hun verspreiding. Als je in Afrika zelf kijkt, dan wordt de ziekte daar vast anders bestreden dan dat dat hier zou moeten.
Ook de paardenhouderij heeft een exportbelang, wat dacht je van al die dure KWPN-ers die over de grens gaan? Maar goed, dat ze die beesten streng controleren, alla, maar dat een simpel recreatiepaard ook niet de kans krijgt om er bovenop te komen, dat begrijp ik niet. En als er een vaccin is, snap ik al helemaal niet waarom dat niet gebruikt wordt. De wereld op zijn kop.......

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:40

Agnes75 schreef:
Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van.

En als 50-95% afhankelijk van de vorm een hele vervelende dood sterft? Want daar praat je over.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:38

Jeetje, wordt hier niet blij van.....moet er niet aan denken

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:07

SusanW schreef:
solina schreef:
maar voor dat vliegje die de paardenpest verspreid naar hier komt,dan moet het denk ik eerst wel wat tropischer worden hier.

Laat ik je uit de droom helpen... Het wordt verspreid door dezelfde knut als die de blauwtong hier gebracht heeft, dus de mugjes die het (over)brengen zijn hier al!
Paardenpest is niet overdraagbaar van paard naar paard, maar alleen via die mugjes of bijv. teken. Dus het kan zowieso geen kwaad als de mensen eerst eens goed zorgen dat hun dieren (paarden) niet gestoken worden, door het gebruik van een goed insectenwerend middel. Dat is nu je beste preventie!
Een inenting is leuk, maar voorkomen dat het dier geinfecteerd raakt is nog beter. Je gaat tenslotte ook geen malariapillen slikken en je vervolgens lek laten steken door muggen! Ieder normaal denkend mens zal zich evengoed goed insmeren met een antimuggenmiddel.

Alsof dat de muggen tegenhoud... smeer en spuit me gek maar kan het toch niet helemaal voorkomen hoor!!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:08

Nee, maar als je niks doet helpt het zeker niet Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:09

Agnes75 schreef:
Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. Maar ja, Nederland wil kennelijk weer het beste jongetje van de klas zijn en de EU regels (veel te ) strikt naleven. Zoals idd met de MKZ: eerst alles ruimen, ook gezonde dieren en vervolgens toch maar overwegen om preventief te gaan enten. Vroeger mochten dieren nog uitzieken, tegenwoordig worden ze meteen de nek omgedraaid. Ik vraag me ook wel eens af hoe goed de kennis is van Nederlandse veterinairen over tropische ziekten en hun verspreiding. Als je in Afrika zelf kijkt, dan wordt de ziekte daar vast anders bestreden dan dat dat hier zou moeten.
Ook de paardenhouderij heeft een exportbelang, wat dacht je van al die dure KWPN-ers die over de grens gaan? Maar goed, dat ze die beesten streng controleren, alla, maar dat een simpel recreatiepaard ook niet de kans krijgt om er bovenop te komen, dat begrijp ik niet. En als er een vaccin is, snap ik al helemaal niet waarom dat niet gebruikt wordt. De wereld op zijn kop.......

Groot gelijk... dieren kunnen gewoon genezen van mond en klauwzeer... is helemaal geen dodelijke ziekte.... Wat dat aangaat baal ik dat ik in Nederland woon!! Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:10

Nikka schreef:
En als 50-95% afhankelijk van de vorm een hele vervelende dood sterft? Want daar praat je over.

Het is gevaarlijk kleutergeneuzel.

Paarden op een geïnfecteerde inrichting zijn het beste af zo snel mogelijk gedood.
Ook de paarden in de omgeving hebben alle baat bij snelle effectieve maatregelen. Kortzichtig egoïsme van individuele eigenaars is de meest kritische factor bij het in de hand houden.

Niet volledig meewerken is een risico voor álle paarden.
Dat betreft vooral de maatregelen die de migratie van de mug afremmen.
Onwetendheid is geen excuus.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:18

Agnes75 schreef:
Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. .

Je moet niet zo kortzichtig praten. Crimineel kortzichtig zelfs. Naar jouw eigen paard en naar die van anderen.

Ik begrijp juist hierdoor heel goed dat in NL een iets ander plan klaar ligt. Lees de voor de paarden levensbedrijgende reacties op dit topic maar! Ik zou van dát idee behoorlijk de rillingen krijgen; van dat de buren zó riskant kortzichtig kunnen zijn...

Hier in andalucia kent men de ziekte uit ervaring, gelden er nú regionale quarantaines ivm blauwtong, is de mug endemisch. Hier wíl men wel heel graag meewerken aan het beperken van de mug-migratie en controle van voorvallen.
Dat is dus een enórm verschil mbt de maatregelen die nodig zijn.

hc

edit: in NL zijn er bovendien geen geografische hindernissen voor de mug, hier wel Pling

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:51

Huertecilla schreef:
Agnes75 schreef:
Als mijn paard het zou krijgen, dan wordt ze niet zomaar geeuthaniseerd, geen sprake van. Vind het wel vreemd dat in Spanje blijkbaar een ander regime geldt dan in Nederland, waar gelijk alles maar weer uitgeroeid moet worden. .

Je moet niet zo kortzichtig praten. Crimineel kortzichtig zelfs. Naar jouw eigen paard en naar die van anderen.

Ik begrijp juist hierdoor heel goed dat in NL een iets ander plan klaar ligt. Lees de voor de paarden levensbedrijgende reacties op dit topic maar! Ik zou van dát idee behoorlijk de rillingen krijgen; van dat de buren zó riskant kortzichtig kunnen zijn...

Hier in andalucia kent men de ziekte uit ervaring, gelden er nú regionale quarantaines ivm blauwtong, is de mug endemisch. Hier wíl men wel heel graag meewerken aan het beperken van de mug-migratie en controle van voorvallen.
Dat is dus een enórm verschil mbt de maatregelen die nodig zijn.

hc

edit: in NL zijn er bovendien geen geografische hindernissen voor de mug, hier wel Pling

Crimineel kortzichtig? Als mijn paard bij de 50% hoort die er gewoon bovenop komt, dan wordt ze dus niet zomaar afgemaakt, daar doelde ik op. Ik zal de laatste zijn die een ziek dier laat lijden, maar dan verwacht ik wel een goed oordeel van een dierenarts over het verdere verloop van de ziekte, zodat ik een weloverwogen keus kan maken. En niet dat het oordeel is: ziek en dus afmaken. Als de prognose is dat ze er bovenop kan komen, dan krijgt ze die kans. En wordt er in Nederland ook gepraat over beperken van mug-migratie en controle van voorvallen? Daar lees ik hier verder niks over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:58

Agnes75 schreef:
Crimineel kortzichtig? Als mijn paard bij de 50% hoort die er gewoon bovenop komt, dan wordt ze dus niet zomaar afgemaakt, daar doelde ik op..

Ja, crimineel, want uit egoïsme voor de 5-50% kans voor één paard breng jij de rest in gevaar. 50-95% van de rest. En gegarandeer 100% lijden voor álle paarden , inclusief het jouwe.

hc

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:35

Ik ben het wel met HC eens dat je aardig egoistisch bent als je je eigen paard in leven zou laten en tig andere paarden daardoor het risico lopen op besmetting door JOUW paard!!!!!
Als uit testen blijkt dat jouw paard besmet is, vrees ik dat je niet veel keuze hebt...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:27

Huertecilla schreef:
Agnes75 schreef:
Crimineel kortzichtig? Als mijn paard bij de 50% hoort die er gewoon bovenop komt, dan wordt ze dus niet zomaar afgemaakt, daar doelde ik op..

Ja, crimineel, want uit egoïsme voor de 5-50% kans voor één paard breng jij de rest in gevaar. 50-95% van de rest. En gegarandeer 100% lijden voor álle paarden , inclusief het jouwe.

hc

Vind je woordkeuze een beetje onnodig grof. Alsof dat afhangt van 1 paard....neem aan dat als die knut hier voorkomt, dat er meteen meerdere paarden besmet zijn, de meeste paarden worden nl. in groepsverband gehouden, dus de kans dat alleen 1 paard besmet zou zijn en door dat af te maken een hele populatie gered kan worden, lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Die knut zal ook wel niet in zijn eentje vliegen. En als er nu geen besmette knutten zijn, dan zullen die eerst Nederland in moeten vliegen en die landen dan op het eerste paard wat ze tegenkomen. En die is dan de sigaar. En ik wil het geen egoisme noemen, maar een recht om zelf te mogen beschikken over het lot van mijn paard, of dat nu leven is of afmaken. En als in dat geval afmaken de beste keuze is (zoals ik al aangaf, na overleg met een deskundige dierenarts), dan gebeurt dat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:54

Agnes75 schreef:
En als er nu geen besmette knutten zijn, dan zullen die eerst Nederland in moeten vliegen en die landen dan op het eerste paard wat ze tegenkomen.

Die knutten liften mee in een vrachtwagen. Die knutten landen op verschillende paarden en infecteren verschillende paarden.
Die paarden besmetten dan weer alle andere knutten die hen steken en die knutten infecteren dan weer alle andere paarden die zij steken.
De kans dat niet alle paarden op dezelfde locatie besmet zijn is gering en het is van groot belang om alle paarden zo snel mogelijk als besmettingsbron van knutten te elimineren.
Idem alle knutten daar te elimineren en de locatie te isoleren om te voorkomen dat de besmette knutten naar andere installies gaan.

Logisch dus dat de NL overheid in het licht van het ook nog eens ontbreken van natuurlijke hindernissen voor de mug geen vertrouwen heeft in maatregelen welke de menselijke factor niet uitsluiten. Zachte heelmeester maken dan stinkende wonden.

hc

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:40

Huertecilla schreef:
Nikka schreef:

Het is gevaarlijk kleutergeneuzel.

Paarden op een geïnfecteerde inrichting zijn het beste af zo snel mogelijk gedood.
Ook de paarden in de omgeving hebben alle baat bij snelle effectieve maatregelen. Kortzichtig egoïsme van individuele eigenaars is de meest kritische factor bij het in de hand houden.

Niet volledig meewerken is een risico voor álle paarden.
Dat betreft vooral de maatregelen die de migratie van de mug afremmen.
Onwetendheid is geen excuus

hc

Goh wat ben je weer aardig tegen me Boos! Jij zou eens moeten leren hoe je de taal spreekt van de mensen waar je mee communiceert. Als iemand moeite heeft om afstand van haar paardje te doen, moet je praten over de consequenties ten opzichte van dat paard. Beleid, hoe reeel ook, gaat vaak het ene oor in en het andere oor uit.