Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:51

buster4ever schreef:
wat een super prestatie...heerlijk dat dr paard nog lekker fit is ..

bij ons op stal staat ook een oudje nu bijna 30....29 jaar en loopt ook nog vaak zo'n 3 uur op een dag met zijn leasertjes..en daar is hij helemaal druk en wild en bokken en doen...

misschien ligt zn zadel niet goed (flauw grapje hoor)

mijne is 19 en blaakt ook nog van leven hoor..alhoewel bokken enzo doet ze niet ,ook nooit gedaan ofzo..hoop echt dat het nog een paar jaar zo doorgaat...maar vind dit wel knap hoor

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:25

Knappe prestatie voor die leeftijd.
Petje af, ook voor de eigenaresse, als ze hem al van veulen af aan heeft, is zij toch ook wel behoorlijk op leeftijd! Tong uitsteken

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:16

Zo wat knap Bloos!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:26

tis een knappe prestatie en idd, in de moderne wereld haalt het overgrote deel van de paardenpopulatie die leeftijd niet eens,
of het nu sport of niet sportpaarden zijn (en met sport bedoel ik in de breedste zin)
maar waarom zou het niet kunnen?
ik ken ontzettend veel manegepony's en paarden die op hoge leeftijd nog aardig wat uren maken met allerhande gehots op de rug
dus een dier wat van 1 eigenaar is en goed behandeld en onderhouden word kwa training, huisvesting en voeding zou het juist mogelijk moeten zijn
heb zelf een pony gereden die op 35 jaar oud er nog uit zag als een jonge blom en de gemiddelde soortgenoot ongeacht leeftijd er gewoon uit liep

ligt ben ik bang toch idd een ook een beetje aan de perceptie van leeftijd
20 is tegenwoordig schijnbaar al antiek,
terwijl met juiste randvoorwaarden( omstandigheden bij opgroeien van geboorte tot volwassen rijpaard en verdere training en huisvestingen voeding ) een dier nog makkelijk 10 jaar door had gekund

daarbij komt ook nog , dit dier is gedeeltelijk arabier, een vrij hard ras van een handzaam formaat,
die maatjes zijn ook nog eens minder bevattelijk voor harde en zachte beengebreken , in tegenstelling tot de grote kastelen , die er iets vatbaarder voor zijn en over het algemeen ook langere genezing nodig hebben

maar ik vind het erg tof om te lezen dit bericht
zou de mensch eens bij stil moeten staan, waarom dat dit dier het wel haalt en het gros van de andere paarden ver voor die leeftijd al kan gaan hemelen

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:26

Geweldig toch!
Ik geloof dit wel..

Vaduz_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:40

Vind het heel ook knap dat ze het nog kunnen Lachen. Ik reed mijn pony van 34 ook nog 6x per week(of ik liep hard). Hij was nog hartstikke gezond. Toen hij wat magerder werd ben ik gestopt met rijden maar liep nog steeds elke dag hard met hem, rust roest zeggen ze Knipoog . En hij genoot er elke dag van. Hij is ook nooit ziek geweest en was op het eind ook nog kern gezond. Hij heeft helaas een erge hersenbloeding gehad op zijn 35e en hierdoor kon hij niet meer recht lopen en viel steeds om. Dus heb ik hem in moeten laten slapen. Ik heb hem 17 jaar gehad en hij heeft heel wat km gelopen in die tijd Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:15

oosterhoff schreef:
Topsnelheid??? 8km per uur is geen topsnelheid. das gewoon een rustige buitenrit.

Voor NL wel, hier in de bergen zal een top-endurance-racer gemiddeld niet snel meer halen over een buitenrit zoals ik die rij. Áls dat paard het al kán.
Wanneer er onderweg zware/complexe manoeuvres gevraagd worden drukt dat een gemiddelde enorm.
Deze rit was ook geen polderboemel.
Verder zijn de afstand noch het gemiddelde de reden van de vermelding Pling

Die reden is dat dit paard ruim 20 jaar ouder is dan de modale levensverwachting van een paard in NL.

Een héél bijzonder combinatie dit setje en hoe je het wendt of keert beíden veel respect waardig.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:34

Cayenne schreef:
De kilometers staan heus wel officieel geregistreerd en bevestigd. Waarom zou dit niet mogelijk zijn als het paard nog gezond is en het aan kan?
Lijkt me anders wel dat het opgevallen is door deelnemers als het paard opeens veelvuldig bovenaan staat Clown

Ook heeft de eigenaresse hem al vanaf veulen zijnde, dus lijkt me wel degelijk waar Lachen

Nog een foto gevonden:

Afbeelding
http://www.thehorse.com

Grappig toch. Als de waarheid niet bevalt is het een leugen Haha!

Dit ligt simpelweg té ver buiten het referntiekader van veel ruiters en kan dus niet waar zijn. Hoe herkenbaar Schijnheilig

Kijk ook eens naar de ruíter.
Zet dát eens af tegen al die twintigers met een kilootje meer die niet zonder opstapje in het zadel kúnnen komen. Die kunnen met 40 wellicht nog snelwándelend de 100 meter afleggen.
Dat is eenzelfde verschil.

Al met al is het enorme verschil van dit bericht met het referentiekader van velen hier een alarm-signaal....

hc

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:59

wij hebben een kruising arabier-haflinger van 37 die nog altijd topfit is. Ze wordt niet meer intesief bereden en mag lekker van haar pensioen genieten in de wei, maar is nog altijd de baas van de kudde en in voor een sprintje. Ze wordt af en toe bereden door een paar meisjes van 9 en die hebben hun handen vol aan haar.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:16

jury schreef:
Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?

Blijkbaar kan die het wel Knipoog

En die eigenaar zal dat vast wel goed kunnen inschatten, als dat paard nog goed in conditie is, knap hoor Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:12

Paard is nog in conditie omdat ze hem simpel weg in conditie houdt.

Wat een vreemde reacties.
Een paard is gemáákt om te gáán en doet dat tot hij doodgaat als je hem die kans geeft.
Dit paard wordt (blijkbaar ruim voldoende) getrained en is DUS in topconditie en leeftijd speelt dan een ondergeschikte rol.
Paarden in andere sporten worden vaak op een bepaalde manier overbelast waardoor het beenwerk te lijden heeft waardoor ze ge-eutaniseerd moeten worden voordat ze hun natuurlijke dood bereiken. Maar ook bv een dressuur paard dat correct gereden wordt gaat mee tot het sterft aan een natuurlijke dood en dat kan zijn rond hun veertigste.

Mijn vriendin doet ruitervakanties hier in Portugal en heeft op de site de leeftijden van haar paarden naar veel jonger veranderd, omdat ze weet dat mensen terugschrikken van bejaarde paarden. Die paarden gaan nog rustig de bergen in en hele stukken rengalop in ritten van 6 uur zonder dat ze daar last van hebben, ze komen gewoon fris thuis.
Maar het probleem zit hem in de acceptatie van de mensen, niet in het kunnen van de paarden!!!!!

Bovendien, en dat is ook genoemd, is dit een half Arabier, toch een ras dat bekend staat om hardheid, uithoudingsvermogen en lange levens.

Nogmaals, een paard is een loopdier en niks maakt een paard gezonder en gelukkiger dan te kunnen gáán!
(Wel moet het natuurlijk getrained, niet dat je morgen je gepensioneerde dertigjarige van stal haalt en even 60 kilometer op een dag gaat afleggen een duidelijke don´t try this at home waarschuwing is wellicht op zijn plaats Haha! )

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:11

Wij hebben ook een half arabier van 26, heeft zn hele leven endurance gedaan en houdt nu nog met gemak een bosrit van twee uur vol

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:19

Recent nieuws over Elmer Bandit:
link

link