Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:11

In zekere zin ben ik het niet eens zo met je oneens hoor. Maar ik vind dan precies hetzelfde ook voor mensen. Want draagmoederschap met ingeplante eitjes vind ik dus ook niet helemaal pluis.

Maar ik blijf er voor mezelf dus bij: paard niet, dan mens ook niet. En nogmaals met nadruk: hoeft niemand van mij OOK te vinden, maar zelf vind ik dat wel.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:18

HannahFrouk schreef:
In zekere zin ben ik het niet eens zo met je oneens hoor. Maar ik vind dan precies hetzelfde ook voor mensen. Want draagmoederschap met ingeplante eitjes vind ik dus ook niet helemaal pluis.

Maar ik blijf er voor mezelf dus bij: paard niet, dan mens ook niet. En nogmaals met nadruk: hoeft niemand van mij OOK te vinden, maar zelf vind ik dat wel.

Op zich heb ik daar geen moeite mee, met menselijkdraagmoederschap alleen als er door de draagmoeder maar instemming is en het niet om geld te doen is geweest, en vooral als het kindje later maar weet hoe en wat!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:26

Hm, voor mij gaat het eigenlijk meer om de hele hokuspokus rondom eitjes inplanten e.d., dat vind ik geknutsel met de natuur, dat gaat me eigenlijk net 1 stap te ver. Zo dus eigenlijk ook met dit paard in dit topic. En aan klonen moet ik al helemaaaaal niet denken. Ik bedoel, ik gun het ze van harte hoor, maar heb er wel mijn twijfels bij.

Ik zou dus zelf best draagmoeder willen zijn (in principe, want wie gaat al die augurken betalen he Knipoog ), maar NIET met een ingeplant eitje.

En tsja, eigenlijk vind ik - maar dat zei ik al eerder - dat ik daarover pas een mening mag hebben als ik zelf moeder zou zijn, .... wat ik niet ben, ... dus ik weet ook niet wat het is om wel kinderen te willen en ze niet te kunnen krijgen. Maar gevoelsmatig zeg ik: nee.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:31

oke ik ben wel moeder, 3 van mezelf en 3 van mijn man, samen een gezellige klutsboel, druk maar fijn.
Maar omdat ik moeder ben heb ik niet meer recht op mijn mening dan gij natuurlijk.
Klonen vind ik ook niets, alleen ik vind wel dat je een mens niet met een paard kunt vergelijken.

Ik zou nooit draagmoeder kunnen zijn, ik wil me puppies al niet eens meer kwijt terwijl ik er al 11 heb vanmezelf, was kweken per ongeluk.
Gelukkig hebben we allemaal onze eigen mennig toch anders saaie boel hoor.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:03

berpie schreef:
Gelukkig hebben we allemaal onze eigen mennig toch anders saaie boel hoor.

En daar ben ik het dus helemaal mee eens Clown Clown Clown

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:46

Mindim schreef:
Citaat:
En dan vind ik dat voor de mensen hun eigen keus, maar die paarden hebben niks te kiezen.. en wat is het nut er dan van?
Dat de eigenaresse dat graag wil, straks lijken die veulen qua karakter en / of uiterlijk helemaal niet op de merrie...

Ze zal vast een goede papa hebben uitgezocht. De veulens krijgen niets van de surrogaatmoeder mee, want het is niet haar eitje, dus het zal altijd ergens kenmerken van de overleden merrie hebben, want het stamt er 50% vanaf, dus die opmerking slaat kant nog wal.

Zeker geen ervaring in de fokkerij? Knipoog
Daarom zeggen ze vaak fokken is gokken, zo simpel is dat allemaal niet!
Jij hebt het over de 50% genetisch materiaal die ze mee krijgen, ik heb het over het karakter en uiterlijk.. (en als ze zit te wachten op een veulen die ergens wat kenmerken van de merrie heeft kan ze imo beter iets uit gaan zoeken met eventueel aardig dezelfde bloedlijnen)
En wat die veulens volgens mij toch van hun surrogaatmoeder mee krijgen is een stukje voorbeeld en opvoeding, daar kan jij het niet mee eens zijn, maar dat is wel mijn mening!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:55

ik vind het ook te ver...
dit komt op mij over als een waardevolle merrie die verloren is waar ze dan toch nog veulens van willen, puur om de prijzen die het dier won...

want zeg nou eens eerlijk, met een huis tuin en keukenpaard doe je dit niet.
ik zeg niet dat ze niet van dit dier hielden hoor, maar zo komt het wel over alsof het gedaan is voor de waarde van het dier.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:07

O nee, met een huis-tuin-en keuken paard doe je dit niet? Een kennis van mij heeft dit met haar huis tuin en keuken paard wel geprobeerd en dat is helaas niet gelukt.

Wat oordelen jullie lekker, en de indianenverhalen over dat er onverdoofd eitjes gepuncteerd zouden zijn daar walg ik van want dat is gewoon niet waar. Bij overleden mensen nemen ze ook sperma en eicellen af en dan zijn ze echt al wel dood. Het moet wel binnen een bepaalde tijd na overlijden
En als we het gaan hebben over het geen eigen keuze hebben van een paard: hoe is jullie paard ontstaan en ter wereld gekomen. Das ook egoistisch dan he, vind je niet? Door julie/onze vraag naar paarden worden er zielige merries tegen hun wil in door de arm van de inseminator verkracht! Dat is toch wel een rotgedachte he!
En om het dan nog maar niet over het gebruik en rijden van paarden te hebben. Ja hoor, lekker veel keus hebben ze. Nee als je zo oordeelt kunnen we beter onze paarden los gaan laten ergens op de hei, dan kunnen ze lekker zelf kiezen.

En als iets uit Amerika komt is het belachelijk? Dankzij een land als Amerika waar veel geexperimenteerd wordt kunnne er veel mensen en dieren tegenwoordig genezen worden van ziektes etc en zijn er behandelingen uitgevonden die hier nog niet aan de orde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:40

@ Berpie, ik zeg nergens dat jij geen mening mag hebben hoor Knipoog Alleen heb ik de mijne ook en spu die graag.

En dat amerikaanse mag mijn part ook daar blijven, want men knuffelt daar iedereen lijkt het en ik vind het allemaal altijd zo nep. Maar goed das een andere duscussie.

Ik snap ook niet warom het wel bij mensen wordt geaccepteer en bij dieren dan weer niet. Andersom natuurlijk ook, een dier mag je 'humaan' laten inslapen, maar een mens op eigen aanvraag niet, krom allemaal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:31

Conclusie: heel de wereld is zo krom als een banaan! Haha! Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:10

Wat bijzonder zeg!
Ik hoop dat we van de lente wanneer de veulens geboren zijn meer lezen over hen.
Ben daar erg benieuwd naar!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:21

Mindim schreef:
@ Berpie, ik zeg nergens dat jij geen mening mag hebben hoor Knipoog Alleen heb ik de mijne ook en spu die graag.

En dat amerikaanse mag mijn part ook daar blijven, want men knuffelt daar iedereen lijkt het en ik vind het allemaal altijd zo nep. Maar goed das een andere duscussie.

Ik snap ook niet warom het wel bij mensen wordt geaccepteer en bij dieren dan weer niet. Andersom natuurlijk ook, een dier mag je 'humaan' laten inslapen, maar een mens op eigen aanvraag niet, krom allemaal.

Tja Amerika, zucht, ik persoonlijk vind dat er best grenzen getrokken mogen worden als het op welzijn van dieren aankomt, ook in Nederland is al heel lang aan de gang dat er draagmoeders gebruikt worden om duurdere paarden te ontzien, dit kan gewoon niet in mijn ogen, het is puur misbruik, er moet een keertje een stop gezet worden, we kunnen toch niet dieren maar voor iedere gedachten gebruiken en misbruiken.

Over euthanasie dat is weer een ander vraagstuk en ik ben heel erg blij dadt het in Nederland wel kan.
bij mensen is het puur om de liefste wens te vervullen, een eigen kind, paarden hebben gewoon geen keus.

Hierboven las ik iets over ki, iedereen die wel eens een dekking heeft gezien zal weten dat je merrie daar ook niet vrolijk van wordt, persoonlijk vind ik ki een betere oplossing, je hoeft niet bang te zijn dat er iets met je merrie gebeurd en die kans is gewoon heel reeel.
Nee heb ik niets op tegen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:47

Natuurlijk dekken heeft mijn voorkeur, en dan bedoel ik hengst en merrie in de wei en lekker zelf uit laten zoeken Ja

Ontopic: ik ken een man die dit al een aantal jaar doet en 30% kans dat het lukt?? Volgens mij is dat allang meer... Hij had vorig jaar 8 draagmoeders lopen en ook 8 veulens eruit gekregen Ja

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:46

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele offtopic reacties verwijderd. Ook vraag ik jullie respectvol te discussiëren en elkaar niet persoonlijk aan te vallen. Bedankt Lachen

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:55

Wat mooi zeg, leuk beestje,
Hopelijk komt alles er gezond uit, en worden ze net zo mooi als hun mama!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:47

Bijzonder verhaal !!
Ik zou ook wel willen dat als ik een merrie had, en ze zou dood haan, dat ik dan alsnog 2 veulens van haar zou kunnen krijgen. Bloos

Ik hoop dat we er nog wat over horen als de veulens geboren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:37

SparklingApp schreef:
Zeker geen ervaring in de fokkerij? Knipoog
Daarom zeggen ze vaak fokken is gokken, zo simpel is dat allemaal niet!
Jij hebt het over de 50% genetisch materiaal die ze mee krijgen, ik heb het over het karakter en uiterlijk.. (en als ze zit te wachten op een veulen die ergens wat kenmerken van de merrie heeft kan ze imo beter iets uit gaan zoeken met eventueel aardig dezelfde bloedlijnen)
En wat die veulens volgens mij toch van hun surrogaatmoeder mee krijgen is een stukje voorbeeld en opvoeding, daar kan jij het niet mee eens zijn, maar dat is wel mijn mening!

Moet ik daarvoor in de fokkerij zitten dan? Het blijft een feit dat een veulen 50% van de merrie en 50% van de hengst afstamt.
En daarvoor best trekken of uiterlijk van de merrie kan krijgen. Het zal nooit niets van de moeder krijgen. Mijn zoontje lijkt precies op zijn vader, maar hij heeft trekken in zijn gedrag van mij. Tuurlijk heb ik het over genetisch materiaal, dat is het enige van moeders wat er nog is. Ik snap ook wel dat het qua gedrag en opvoeding het veel van de surrogaatmoeder mee zal krijgen.

Waarom kan je met een andere merrie met aardig dezelfde bloedlijnen beter de kenmerken van de overleden merrie fokken dan met het eitje van de merrie zelf??
Even vrij vertaald, stel dat ik dood ga en ik heb nog eicellen, dan kan mijn man beter een kind krijgen met mijn zus (aardig dezelfde bloedlijnen) want dat kind heeft dan meer kenmerken van mij, dan dat mijn eitje bevrucht wordt door mijn man en door een draagmoeder wordt gedragen? Ook al zou mijn zus het kind opvoeden, genetisch stamt het kind 50% van mij af en ik zal altijd iets doorverven naar mijn kind, ongeacht opvoeding.
Als dat je redenering is, dan snap ik hem niet.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:56

Mindim schreef:
Even vrij vertaald, stel dat ik dood ga en ik heb nog eicellen, dan kan mijn man beter een kind krijgen met mijn zus (aardig dezelfde bloedlijnen) want dat kind heeft dan meer kenmerken van mij, dan dat mijn eitje bevrucht wordt door mijn man en door een draagmoeder wordt gedragen? Ook al zou mijn zus het kind opvoeden, genetisch stamt het kind 50% van mij af en ik zal altijd iets doorverven naar mijn kind, ongeacht opvoeding.
Als dat je redenering is, dan snap ik hem niet.

Tsja.. het zou een hoop poespas voorkomen..
En ik ben geen voorstander van al die poespas, verder mag iedereen het zelf weten als die daar wel graag gebruik van wil maken, maar ik wil er geen gebruik van maken en voor mij zou dat ook allemaal niet hoeven kunnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:01

Beaux schreef:
O nee, met een huis-tuin-en keuken paard doe je dit niet? Een kennis van mij heeft dit met haar huis tuin en keuken paard wel geprobeerd en dat is helaas niet gelukt.

Wat oordelen jullie lekker, en de indianenverhalen over dat er onverdoofd eitjes gepuncteerd zouden zijn daar walg ik van want dat is gewoon niet waar. Bij overleden mensen nemen ze ook sperma en eicellen af en dan zijn ze echt al wel dood. Het moet wel binnen een bepaalde tijd na overlijden
En als we het gaan hebben over het geen eigen keuze hebben van een paard: hoe is jullie paard ontstaan en ter wereld gekomen. Das ook egoistisch dan he, vind je niet? Door julie/onze vraag naar paarden worden er zielige merries tegen hun wil in door de arm van de inseminator verkracht! Dat is toch wel een rotgedachte he!
En om het dan nog maar niet over het gebruik en rijden van paarden te hebben. Ja hoor, lekker veel keus hebben ze. Nee als je zo oordeelt kunnen we beter onze paarden los gaan laten ergens op de hei, dan kunnen ze lekker zelf kiezen.

En als iets uit Amerika komt is het belachelijk? Dankzij een land als Amerika waar veel geexperimenteerd wordt kunnne er veel mensen en dieren tegenwoordig genezen worden van ziektes etc en zijn er behandelingen uitgevonden die hier nog niet aan de orde zijn.

ik vind dat je wel wat minder fel kan reageren...
het is gewoon zo, natuurlijk zal het heus wel gebeuren met een huis tuin en keukenpaard maar hoeveel % zal dat zijn?
overal heb je uitzonderingen in.