Voedingsdeskundige aangeklaagd wegens uithongeren paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mursey

Re: Voedingsdeskundige aangeklaagd wegens uithongeren paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:18

Jeee, ongelofelijk dat zulke mensen bestaan Boos!
Verschrikkelijk... Huilen
En wat betreft de eigenaresse, die zou ik ook dolgraag een jaar op dat veldje vastketenen, kijken hoe lang ze overleeft zonder eten en genoeg drinken Stoom uit je oren

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:31

Barmat schreef:
Van dit soort dingen moet ik echt huilen Huilen

ik ook, kan hier echt niet van slapen...
bah wat iemand zn dieren toch aan kan doen Huilen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:32

Ik heb eens een tamme rat in huis gehaald, die van iemand was die anorexia had. Het diertje had een groeiachterstand en was véél te licht, want vrouwtje was bang dat ie ook "te dik" zou worden, en ik moest van haar het ratje hele piepkleine beetjes voer (veel te weinig) geven (heb ik me natuurlijk niet aan gehouden)... Sommige mensen projecteren hun eigen anorexia op hun huisdieren, zodat die ook uitgehongerd worden, helaas.

Toen ik het bericht las, moest ik daar even aan terugdenken, vooral omdat het hier om een "voedingsdeskundige" gaat.
Maar wat bij deze "voedingsdeskundige" (not) loos is, kan ik van hieruit natuurlijk niet beoordelen, alleen dat ze knetter is, dat ze paarden zo laat creperen. Ik hoop dat ze nooit meer een huisdier mag houden, iemand die zo de fout ingaat heeft een forse steek los.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:40

randalinpony schreef:
Ik ben hier wel benieuwd naar het verhaal achter het verhaal. Waarom al deze dieren geexporteerd?
Wilde deze vrouw een stoeterij opzetten maar kon ze de rekeningen niet betalen?
Was ze bezig met onderzoek voor farmacie- of voedingsindustrie doeleinden en ging dat ergens mis?

Op deze pagina staat een achtergrond, bron: http://www.trakehner-verband.de/trakehn ... /news.html

" Hintergrund: Im vergangenen Jahr war die englische Besitzerin mit ihren Tieren von Großbritannien nach Spanien umgesiedelt und wollte dort eine Zuchtstätte etablieren. Die Pferde hatte sie vorab überwiegend aus den renommierten britischen Gestüten Singing Stud von Marleen Smith und Edward Fewtrell, Holme Park Stud von Susan und Paul Attew und Holme Grove Farm von Barbara und Chris Watkiss erworben. Vor Ort entwickelten sich die Dinge anders als geplant – massive finanzielle Probleme führten dazu, dass die Tiere hungern mussten. Zumal der extrem heiße Sommer das Futter auf den Weiden vertrocknen ließ."

Financiele problemen en extreme hitte mogen toch geen aanleiding zijn deze dieren zo aan hun lot over te laten. Werkelijk verschrikkelijk dat dit zover gekomen is, die arme dieren Huilen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:51

Kippenvel, echt........

Hoe kún je. Niet te begrijpen.
Financiele problemen? Dan zul je er een paar moeten verkopen. Hitte? Schaduw en een sproei-installatie, dan kunnen ze zelfs in de woestijn voor elkaar krijgen.

Pijnlijke mond door doorns? Dat is maar tijdelijk heel erg, dus dan maar een poosje een infuus erin. Hebben ze meer kans dan zonder eten. En daarbij, ik kan me niet voorstellen dat al die paarden doorns eten die zo scherp zijn, mits ze natuurlijk al lange tijd niets anders voorgeschoteld kregen...

Kan er met mijn hoofd echt niet bij

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:30

Ja... ik kon me ook niet anders voorstellen dat geld de daadwerkelijke oorzaak moest zijn ja.
Nou ja, het ontbreken van geld dus.
50 paarden a 5 tot 10 kilo hooi per dag = 500 kilo hooi per dag a 50 euro, 1500 euro per maand. Is op zich vrij goedkoop voor 50 (!) paarden, lijkt mij.

Maar waarom 50 paarden richting Spanje exporteren? Wat is dat dan weer voor grote onzin?
Ik hoop dat ze strafrechtelijk vervolgd wordt, een zware straf krijgt en dat de hele wereld haar haar leven lang herkent als de paarden-beul die ze is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:27

Sjonge, eerst zijn het "doorntjes in het hooi" en droogte (gek he, in Spanje) en nu komt de aap uit de mouw! Financiële problemen...Wie begint er aan 50 paarden, als zelfs 1 jaar lang hooi kopen al te duur is...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:51

Als je ze niet meer kunt verzorgen, kun je ook de helft verkopen naar mensen die er wel voor kunnen zorgen, zodat de andere helft van dat geld bij jouw gevoed kan worden.

Absoluut geen reden om ze te laten verhongeren.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:59

Zoolgangster schreef:
Ik heb eens een tamme rat in huis gehaald, die van iemand was die anorexia had. Het diertje had een groeiachterstand en was véél te licht, want vrouwtje was bang dat ie ook "te dik" zou worden, en ik moest van haar het ratje hele piepkleine beetjes voer (veel te weinig) geven (heb ik me natuurlijk niet aan gehouden)... Sommige mensen projecteren hun eigen anorexia op hun huisdieren, zodat die ook uitgehongerd worden, helaas.

Das raar, ik ken net veel patienten met anorexia die het net leuk vinden dat andere mensen zo genieten van eten en dus dieren ook.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:58

In Spanje wordt niet zoveel hooi verbouwd en ik moet voor mijn paarden kopen wat er beschikbaar is. Daar zit vaak wel kwaliteitsverschil in, de ene of de andere keer. Mijn paarden eten dus vaak ook hooi met pikkers (doorntjes?) er in, maar dat mag de pret niet drukken en ze zien er heel goed uit (alleen eentje is echt te dik). In onze finca staan pikkerplanten en daar eten ze ook van. Ik heb nog nooit een zere mond gezien en met verbazing toegekeken hoe de paarden werkelijk van deze planten smullen. Als andere mensen hun paarden dit hooi kunnen voeren en hun paarden vrij in zulke finca's hebben lopen zonder er ziek van te worden, het er zelfs goed op doen, moet dat bij deze Sue toch ook kunnen lijkt me.

Verder moeten we niet te makkelijk over één kam scheren hoe "de spanjaarden" met hun dieren omgaan. Ik ken hier heel veel mensen die juist op een bijzonder fijne manier met hun beesten omgaan, zowel paarden als honden en katten. Zelfs zo, dat sommige hollanders er wat van zouden kunnen opsteken.

De regelgeving rond dieren is inderdaad soms krom en in plaats van pijlijke situaties uit te bannen worden ze soms zelfs in de hand gewerkt.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:53

Ben verbaasd, snap niet hoe dit nog kan gebeuren in deze tijd.
Ook in Spanje zou het niet moeten kunnen. De foto van de vos is nog het pijnlijkst met eerst iemand heel blij erop en daarna uitgemergeld op de grond als oud vuil achtergelaten. Er zouden echt wereld wijd zwaardre straffen moeten komen voor zulke voorvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:01

Ja, dat had ik ook. Je ziet het paard eerst in volle glorie en ziet daarna welk afschuwelijke dood het dier is gestorven. Ze zijn ook in mijn hoofd gaan zitten, verschrikkelijk.
Voor deze daden is absoluut geen excuus of uitleg te geven.
Wanneer je er geen geld voor hebt, dan verkoop je de paarden. Als je niet genoeg hooi hebt voor allen, dan verkoop je de paarden voor wie je geen eten kan gaan halen.
Was dit een experiment van de voedingsdeskundige, een verslag van hoe snel een paard dood gaat zonder enkele vorm van voeding of water?
Ik beland echt in het rode gebied van mijn humeur als ik dit soort dingen lees.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:03

Macusa schreef:
In Spanje wordt niet zoveel hooi verbouwd ...

Dat is niet helemaal correct: het wordt wel verbouwd doch kan maar één keer per jaar geoogst worden in het grootste deel van Spanje en daarom is het als product schaars.
Hier in onze vallei is normaal gesproken een overschot hoewel er op 5000 inwoners >500 paarden gehouden worden.
De prijs is hoog omdat het een schaars product is. Als je wat meer paarden hebt moét je haast de hele jaarvoorraad tijdens het oogstseizoen inkopen. Dat is een investering in één keer maar over het jaar het meest rendabel én je hebt het tenminste gegerandeerd in huis, want op = op. Ook moet je de opslagruimte hebben. Etcetera.
Het is echter allemaal een gegeven. Als je daar niet voldoende budget voor hebt, kun je zoveel paarden niet houden, moet je er niet aan beginnen.

Op het moment is de situatie echter iets complexer. Als je er al aan begonnen bént kan je met een dergelijk groot aantal paarden héél snel in de problemen komen wanneer de kosten ongekend snel stijgen.
Vorig jaar is het graan 40-100% in prijs gestegen en hooi/stro is ook fors duurder geworden. Dit jaar is het stro dubbel oneconomisch omdat de oogst slecht is. Zowel in hoeveelheid als in kwaliteit. Wij hebben net nog een vrachtwagen extra besteld omdat de paarden meer nodig hebben vanwege de magere kwaliteit van het stro. We hebben een érg goede relatie met de stroman en krijgen nog wel maar op zich is alles al verkocht naar buiten de vallei. Wie hier geen eigen voorraad kan houden gaat het komende winter echt moeilijk krijgen want het ís er dan gewoon niet. Dan moet het via de landbouwcoöp uit Frankrijk of Duitsland komen.
Je moet nu meer kopen en het kost meer per kilo. Het kan zomaar 50% duurder uitpakken nu.
Als je 50 paarden hebt is het niet vreemd als die ruimte niet in de bedrijfsvoering zit.

Verkopen is geen realistische optie omdat de spaanse economie al een klein jaar afremt. De paardenhandel is met meer dan driekwart afgenomen. Paarden naar de slager is echter hier in Spanje niet gebruikelijk. In NL is dat als 'oplossing' heel normaal, hier nog niet eens zo makkelijk.

De betreffende engels (!!!) is niet de enige die nu met de paarden in de problemen is gekomen of komt hier.

Geen excuus, wel redenen.

hc

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:08

grrrr echt een verschrikkelijk bericht!
dom mens.... Verdrietig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:25

'Dom' is incorrect. Waarschijnlijk cultureel belast met een blokkade de kudde te reduceren door paarden te laten slachten.
Ik zie het hier een stukje stroomopwaards bij een stel Engelsen nú gebeuren. Die hebben een groep van 20 paarden. Bijna allemaal 'van de slager gered'. Die zelfuitgeroepen goeddoeners hadden afgelopen winter een groep scharminkels staan. De paarden zijn nu al weer aan het afvallen. Ze hebben voor slechts een paar maanden voorraad.....

Die mensen sluiten onbewust hun ogen. Ontkennen dat ze het beste een tiental paarden kunnen laten slachten. Dat zou echter een frontale botsing zijn met waar ze zich al 5 jaar luidkeels op laten voorstaan....
Het vervelende is dat ze uiteindelijk toch moéten doch dat dan inmiddels álle paarden ingeleverd hebben. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is helemaal van toepassing. Dat werkt echter niet zo bij 'dierenredders.'
Zo ken ik er nog een heel stel waarbij het fout zál gaan deze winter. Vooral engelsen, maar ook een duitse en een belgische. Ja, zonder uitzondering vrouwen. Wellicht een opvallend toeval, wellicht een verband met het emotionele conflict.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:56

Dat klinkt allemaal behoorlijk grimmig HC, maar werpt wel een iets ander licht op de zaak.

Niet te hopen dat dit geval de voorhoede vormt voor een hele hoop leed in Spanje deze winter.

EvaLuna, bedankt voor het plaatsen van het artikel. Lachen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:11

Huertecilla, ik neem aan dat buitenlanders van tevoren niet goed (kunnen?) inschatten, hoe de situatie in Spanje is, wat hooi betreft. En dan neemt iemand inderdaad een enorm risico, door ineens 50 paarden aan te schaffen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:06

Zoolgangster schreef:
Huertecilla, ik neem aan dat buitenlanders van tevoren niet goed (kunnen?) inschatten, hoe de situatie in Spanje is, wat hooi betreft.

'Kunnen' mag je weglaten. Is een kwestie van je verstand gebruiken.

Verder kan je het uitbreiden naar de locale situatie mbt klimaat en water.

Het cumulatieve verschil kan, afhankelijk van de locatie want Spanje is een gróót land (zelfs dát blijken veel immigranten niet te begrijpen, evenmin als waar het eigenlijk lígt....), fundamenteel zijn.

Wij wonen even boven de Costa del Sol, ruim een half uur autorijden van de kust. Toch is -15 in een koude winternacht nog 'normaal'. Ook zitten wij nog wéstelijker dan Engeland. Bijvoorbeeld Knipoog
Kan je in elke atlas zó vinden. Onbegrijpelijk dat mensen die naar Spanje emigreren, met hun hele hebben en houden voor een toekomst naar verkassen zulke básisinfo niet uitzoeken.
Ja, en dan kan het erg makkelijk fout gaan, want de refenties van 'thuis' laat je achter.....

Wij hebben héél goed uitgezocht wáár we heen gingen. Hebben het een jaar aangezien en veel gepraat locaal. Vervolgens locaal geboren en getogen, dus ecotope, buitenpaarden gekocht.
Van de pakweg twee dozijn buitenlandse paardhouders hier in de vallei zijn we de enigen Frusty

Ik begríjp waarom het fout gaat, maar kan er weinig medeleven voor opbrengen; vind het crimineel nalatig.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:42

Beetje a la het programma het roer om, mensen gaan emigreren zonder enig benul van waar men heen gaat, vaak kent men de basisbeginselen van de taal nog niet. Men begint daar "even" een restaurant, een boerderij, een olijfkwekerij of een hazelnootkwekerij. Men gooit alles over boord wat men kent om aan een avontuur in het onbekende te beginnen, zonder enig research of noem maar op.

Toch vind ik niet dat paarden er in deze mate de dupe van hoeven te worden.
Als de paarden van gerenomeerde stallen komen, is er door die stallen dan nooit een check-up, zelfs met onze hond werden we wel eens door onze fokker gebeld.

Hier trouwens ook een vrouw met "opvangpaard" hoor en deze doet het prima, dus we zijn niet allemaal zo belabberd bezig Haha!
Hier in Nederland zie je trouwens vaak mannen die de handel laten verwaarlozen. Maar ja, de vrouwen proberen ze te redden met negatief resultaat, maar de mannen laten ze gelijk verwaarlozen.
Neem een dier als je er verstand van hebt en weet dat je er voor kunt zorgen financieel.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:47

Citaat:
Verkopen is geen realistische optie omdat de spaanse economie al een klein jaar afremt. De paardenhandel is met meer dan driekwart afgenomen. Paarden naar de slager is echter hier in Spanje niet gebruikelijk. In NL is dat als 'oplossing' heel normaal, hier nog niet eens zo makkelijk.

Als ik zo de stukjes lees over de paarden bij hun stamboek, hadden ze zo terug gekund naar vorige eigenaren en liefhebbers buiten Spanje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:18

Cyrina schreef:
Citaat:

Als ik zo de stukjes lees over de paarden bij hun stamboek, hadden ze zo terug gekund naar vorige eigenaren en liefhebbers buiten Spanje.

Jep daar zat ik ook al aan te denken, het schijnen gerenommeerde stallen te zijn, dus vast niet de minste paarden.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:35

Huertecilla schreef:
'Dom' is incorrect. Waarschijnlijk cultureel belast met een blokkade de kudde te reduceren door paarden te laten slachten.
Ik zie het hier een stukje stroomopwaards bij een stel Engelsen nú gebeuren. Die hebben een groep van 20 paarden. Bijna allemaal 'van de slager gered'. Die zelfuitgeroepen goeddoeners hadden afgelopen winter een groep scharminkels staan. De paarden zijn nu al weer aan het afvallen. Ze hebben voor slechts een paar maanden voorraad.....

Die mensen sluiten onbewust hun ogen. Ontkennen dat ze het beste een tiental paarden kunnen laten slachten. Dat zou echter een frontale botsing zijn met waar ze zich al 5 jaar luidkeels op laten voorstaan....
Het vervelende is dat ze uiteindelijk toch moéten doch dat dan inmiddels álle paarden ingeleverd hebben. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is helemaal van toepassing. Dat werkt echter niet zo bij 'dierenredders.'
Zo ken ik er nog een heel stel waarbij het fout zál gaan deze winter. Vooral engelsen, maar ook een duitse en een belgische. Ja, zonder uitzondering vrouwen. Wellicht een opvallend toeval, wellicht een verband met het emotionele conflict.

hc

Bizar! Hier ook zo'n meiske die paarden van de slacht red en ze vervolgens zelf laat verhongeren.
Als ik met haar praat is het net of ze normaal is maar ze is zwaar gestoord....