Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:04

hoeveel landen deden er mee aan de OS, en hoeveel daarvan hebben een dressuurteam mee kunnen laten doen?
Ik denk dat het voor heel veel landen niet haalbaar is, en dat het dus toch een elite-sport blijft waar alleen de 'rijke' landen aan mee kunnen doen. Ik begrijp wel dat er in armere landen dan geen of weinig interesse is in dressuursport....

het zou heeel jammer zijn als het zou verdwijnen.
maar aan de andere kant zouden nieuwe sporten ook wel een kans mogen krijgen.. voltige, reining, mennen etc...

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:07

Ach als dat gebeurd kunnen we net zogoed op de chinezen gaan rijden , kijken of ze t dan nog zo nodig vinden om de paardensport te verwijderen uit de olimpics...
Nieuw onderdeel : Chineeshobbelen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:03

Vind ik raar....... naar snelwandelen kijkt ook geen hond. Zeilen is al helemaal niet te volgen. Na de paardensport (als dat doorgaat) kan ik zo een aantal sporten die ook wel kunnen verdwijnen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:24

yarrah schreef:
Vind ik raar....... naar snelwandelen kijkt ook geen hond. Zeilen is al helemaal niet te volgen. Na de paardensport (als dat doorgaat) kan ik zo een aantal sporten die ook wel kunnen verdwijnen.

Ja, maar zeilen kost alleen een steiger en een paar boeien en snelwandelen kost alleen een paar hekken en rollen afzetlint heel kort door de bocht gesteld. Paardensport is een van de allerduurste onderdelen en wordt niet wereldwijd gedragen. Zeilen en snelwandelen wordt over vrijwel de hele wereld beoefend.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:29

Je hoeft alleen maar te kijken naar de sponsors in de paardensport. Daar zitten niet de frisdrankenfabrikanten bij die een breed publiek hebben, maar de ondernemingen die een belang hebben bij het segment wat zich met paardensport bezighoudt en wat dit segment bezit: het grote private vermogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:27

henkb schreef:
Maar goed, wat is de agenda van het midden Oosten?

Wat heeft het mídden Oosten er mee te maken???

In het vérre oosten zijn boogschieten te paard en lange-afstand-terreinrace populair. Uiteraard baanracen, maar dat heeft niets met de spórt te maken, alleen met het wedden erop, dus dat tel ik niet mee.

In het mídden oosten is bij de rijke arabieren endurance populair en bij het volk cirit.

On topic; de belangen:

1. Ruiterij:
Paardensport op de OS is een geweldige kans om de ruiterij binnen het referentiekader van de niet-ruiterij te plaatsen/houden.
Wat er vanuit HongKong op de buis kwam is anti-reclame voor de ruiterij bij de niet-ruiters. Beter dat dit ontbreekt.

2. IOC:
Was het IOC betreft is paardensport toch al een lastig punt omdat het páárd ´sport´ en de mens ´alleen maar´ stuurt.
Meer dan incidentele doping/mishandeling, universele onsportiviteit, slecht rijden en dieronvriendelijkheid alom geven een ´uitstraling´ welke het IOC kan missen als kiespijn.

3. Het publiek:
De beelden uit HongKong waren eerder walchelijk en ergerlijk gesol met dieren dan leuk = wegzappen.

4. De programmamakers:
Geen paardensport, want dan schakelt de kijker weg.

Conclusie:
De FEI paardensport heeft in huidige vorm geen toekomst op de OS.

Ik stel voor dat er drie vervangende takken van paardensport komen:
- meerkamp wapensport: tentpegging, boogschieten, zwaard, cirit
- praktijkrijden: variant op TREC
- grondwerkdressuuur: soort behendigheidsparcours door paard én ruiter

hc