Paarden schrikken van overvliegende Apache-helicopter

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Re: Paarden schrikken van overvliegende Apache-helicopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:47

Olympus_ schreef:
Voor degene die foto's wilde zien Knipoog

Dit is wel heel erg asociaal hoor. Dit is toch geen oefenterrein / grondgebied van de luchtmacht?. Dit moeten ze bij mij ook niet flikken wat zo`n ding ook mag kosten, hij kon toch echt wel een paar leren ballen naar zich toe geschopt krijgen, of wat anders wat schade oplevert Duivel . Vind dit te gek voor woorden. Misschien leuk om eens een sinaasappel kanon te bouwen en uit te proberen, goh wat wordt ik kwaad als ik dit zie zeg. Boos!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:48

kijk uit met dat sinasappel kanon!!!!
die van mij is in beslag genomen!! wegens vuurwapen bezit ofzo..
zelfs de munitie wouden ze hebben (idd sinasappelen ja)
Laatst bijgewerkt door lique op 26-08-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:48

lekker positief over defensie ga er zelf werken als jullie dan allemaal zo goed kunnen vliegen(alleen voor de mensen bedoelt die minder over defensie denken) ik ga er zelf bij en weet dat de luchtmacht heel sociaal is en dit gebeurt niet vaak anders zouden we het wel vaker horen. en als mensen willen dat ze crashen prima maar hoe zou jij het vinden als je erin zou zitten geloof me je kan er niet zomaar uit als er iets gebeurt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:50

Hoe paarden van andere hier op reageren weet ik niet maar die van mij vinden het heel normaal.
Wij wonen in een laag vlieg gebied van de luchtmacht en er komt hier van alles door de lucht zetten, gelukkig niet te vaak maar het meeste heb ik al van dichtbij zien vliegen.
Met Apache's heb ik alleen maar leuke ervaringen.
In het bos waar ik rij willen ze nog weleens rondhangen en mij met mijn hengst als target te kiezen Haha!
Ze komen ze dicht om ons heen vliegen dat ik de piloot recht in zijn ogen kan kijken, achtervolgen me en snijden mij de "pas af".
Ook leuk is het als ze achter een bomen rij naast me mee vliegen.

Mijn paarden hadden meer moeite met een tank die 2 weken achter onze bak stond waar steeds groene bewegende mannetjes in en uit kropen of de loop die ineens begon te bewegen Clown

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:50

hilden1971 schreef:
Olympus_ schreef:
Voor degene die foto's wilde zien Knipoog

Dit is wel heel erg asociaal hoor. Dit is toch geen oefenterrein / grondgebied van de luchtmacht?. Dit moeten ze bij mij ook niet flikken wat zo`n ding ook mag kosten, hij kon toch echt wel een paar leren ballen naar zich toe geschopt krijgen, of wat anders wat schade oplevert Duivel . Vind dit te gek voor woorden. Misschien leuk om eens een sinaasappel kanon te bouwen en uit te proberen, goh wat wordt ik kwaad als ik dit zie zeg. Boos!

\
haha alsof je zo`n ding zomaar beschadigt krijg ewcht niet. en met leren ballen of iets lachen wij(de militairen ) je echt uit. loop er gewoon naar toe als ze heel laag vliegen en scheld hun uit en kooi sinasappels op hun niet op de helicopters aub haha

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:51

Het is een gevechtshelicopter. Die gaat natuurlijk meteen stuk als je er een bal tegen aan gooit Dromen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:53

ManonR_ schreef:
Het is een gevechtshelicopter. Die gaat natuurlijk meteen stuk als je er een bal tegen aan gooit Dromen

haha ja precies vandaar dat ze op uitzending ook zo snel kapot zijn haha niet dus

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:54

Zahlina schreef:
Hoe paarden van andere hier op reageren weet ik niet maar die van mij vinden het heel normaal.
Wij wonen in een laag vlieg gebied van de luchtmacht en er komt hier van alles door de lucht zetten, gelukkig niet te vaak maar het meeste heb ik al van dichtbij zien vliegen.
In het bos waar ik rij willen ze nog weleens rondhangen en mij met mijn hengst als target te kiezen Haha!
Ze komen ze dicht om ons heen vliegen dat ik de piloot recht in zijn ogen kan kijken, achtervolgen me en snijden mij de "pas af".

Mijn paarden hadden meer moeite met een tank die 2 weken achter onze bak stond waar steeds groene bewegende mannetjes in en uit kropen of de loop die ineens begon te bewegen Clown

dit lijkt me echt vet!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:10

Gratis schriktraining Clown

Man, ik zou zelf van de schrik van m'n paard vallen Boos!

Nu is Cisco hier wel heel veel gewend, wij zitten ook aan het militairdomein en aanvliegroute van de F16's/bommenwerpers. Vorig maand was er nog een vliegshow, de ramen deden rammelen van het gebulder van een bommenwerper. Meneer bleef gewoon staan alsof er niks aan de hand was Haha!
Maar als hij een heuveltje op de weg ziet............ Clown Dat zijn pas enge spoken Clown

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:58

Vraag me trouwens wel af of een goede advocaat hier geen werk kon van maken als er wel iets was gebeurd. Stel dat een van die paarden op hol was geslagen dwars door de omheining van de bak en zo een ongeluk kreeg met als resultaat een zwaar gewonde ruiter en in het beste geval een zwaar gewond paard? Zouden dan jullie ook nog denken dat het een goeie schriktraining is? Sorry maar zo laag vliegen zo zelfs de braafste en meeste coole pony de daver op het lijf doen krijgen. Geen enkele boer zou dit grappig vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:01

Hier komen ze enorm laag over, net boven de boomtoppen, maar dus wel pal boven onze tuin met paddock. De eerste keren dacht ik dat ze hier wilden landen. Ze raken ook net niet de toppen van de grove dennen en sparren, en die zijn niet enorm hoog. Mijn paarden gaan dus wel helemaal over de rooie, niet alleen de herrie, maar ook wordt het een beetje donker, omdat we in het bos zitten, en onze tuin dus een open plek is, die opeens overschaduwd wordt door zo'n gevaarte. Meestal zijn het helicopters met twee stel wieken, weet niet welke dat nou zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:07

Chinooks.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:15

Ah, dank je, dus als ik ooit zou besluiten een klacht in te dienen dan moet ik klagen over Chinooks en over de incidenteel overvliegende............ben echt een leek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:19

Ik wilde zeggen hier vliegen ze ook geregeld laag over, maar dat is wel heel erg laag!

Ik kan me voorstellen dat heel veel paardeneigenaren dan not amused zijn.

Vorig jaar hebben ze hier achter een aardappelland gespoten met een vliegtuig en dat was ook heel laag (zo'n meter) boven de grond erover en dan weer omhoog trekken en draaien.
De paarden keken er niet naar maar ik kreeg bijna een hartverzakking de eerste keer toen ik aan het rijden was.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:37

Totally gave heli's maar zou er ook niet blij mee zijn als ie over mijn hoofd scheert als ik op/naast het paard ben. Luchtballonnen die net hun brander aanzetten vind ik ook niks

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:41

lique schreef:
Zahlina schreef:

dit lijkt me echt vet!!

WOW!!! Gaaf man!!! en die groene mannetjes Nagelbijten / Gniffelen

Maar desalniettemin toch lullig als er wel paarden aan de kletter gaan Bloos

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:41

Gelukkig dat het goed is afgelopen.

Maar ze kunnen wel een aanklacht indienen, maar daar doen ze verder niks mee.
Wij hebben onze wei een jaar of 5 terug weggedaan, omdat bij ons de vliegroute was.
Daardoor hebben wij een russisch volbloed arabier van mijn zus (patasja) af moeten laten
spuiten, omdat de pezen zo ernstig beschadigd waren dat genezing niet meer mogelijk was.
Daarnaast nog een shetlander die in de sloot was geraakt van de schrik en daar een gebroken
been overhield bij de kogel en een grote vleeswond. Deze merrie had er een veulen bij lopen van
3 maanden oud. En een veulen die van schrik in de draad is gekomen en zich heeft opgehangen.

En wat je als enigste krijgt is een schade vergoeding! Meer niet je krijgt je dieren er niet mee terug.

(Mijn moeder is toen ook nog op hart van Nederland geweest.)

Omdat wij geen risico meer wilde lopen hebben wij de wei weggedaan en de paarden op pension gezet.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:45

justahorse schreef:
Gelukkig dat het goed is afgelopen.

Maar ze kunnen wel een aanklacht indienen, maar daar doen ze verder niks mee.
Wij hebben onze wei een jaar of 5 terug weggedaan, omdat bij ons de vliegroute was.
Daardoor hebben wij een russisch volbloed arabier van mijn zus (patasja) af moeten laten
spuiten, omdat de pezen zo ernstig beschadigd waren dat genezing niet meer mogelijk was.
Daarnaast nog een shetlander die in de sloot was geraakt van de schrik en daar een gebroken
been overhield bij de kogel en een grote vleeswond. Deze merrie had er een veulen bij lopen van
3 maanden oud. En een veulen die van schrik in de draad is gekomen en zich heeft opgehangen.

En wat je als enigste krijgt is een schade vergoeding! Meer niet je krijgt je dieren er niet mee terug.

(Mijn moeder is toen ook nog op hart van Nederland geweest.)

Omdat wij geen risico meer wilde lopen hebben wij de wei weggedaan en de paarden op pension gezet.

Dat is echt vreselijk. 3 paardjes in één keer verloren. Vreselijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:49

MandyR schreef:
@mando, en dan de heli's laten crashen onder het mom van opgeruimt staat netjes.
Probleem opgelost!! Haha!

Nee joh.. zij te paard in de bak en jullie rondjes vliegen... en dan zien wat er gebeurt...
Jullie liggen dan in een deuk en defentie kan ook testen of hun groene rode kruis marsmannetjes het nog doen... Haha!

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:52

Ken iemand, een volwassenen met veel rijervaring die dit ook is overkomen en dat is al jaren geleden. De luchtmacht kon zich er toen achter verschuilen dat men met een opdracht bezig was en dus de opdrachtgeven van het transport kon opdraaien voor de schade (cap stuk, kleding stuk door val tegen boom, teugel gebroken door dat het paard er in was gestapt, beugelriemen niet meerbruikbaar). Toen zij aangaf dat de helicopter enkele dagen later boven de bak van de rijvereniging rondcirkelde, reageerde men; dit is laagvlieggebied!!!!! Dus dat men tot op 30 meter hoogte mag vliegen, waar het anders 50 meter is. Je kunt je afvragen hoe slecht dingen in Nederland geregeld zijn!!!!!!!!!!!!!! Boven de rijbaan van een vereniging nota bene. Ook toen de opmerking dat men daar meer oefeningen zou gaan uitvoeren de komende tijd. Prettig gevoel als je daar woont en maar weinig plek hebt waar je mag rijden.

Blij dat ik in Duitsland woon!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:13

Ibbel schreef:
Ook voor een oefening waren ze nogal uit de normale route. Bommelerwaard is geen laagvliegoefengebied voor heli's.

Ik ben wel eens, rijdend over de Ermelose hei, me het schompus geschrokken omdat er vanuit de bosjes naast me een Chinook opdook op 10 meter hoogte (en ook horizontaal was-ie niet verder weg dan 10 meter). Maar dát mag dus wel, en dáár mag het wel. Ermelose Hei is militair terrein (maar vrij toegankelijk). Paard schrok zich ook een hoedje, maar dat calculeer je in, als je daar gaat rijden. Zo laag had ik zo'n ding ook nog nooit gezien trouwens. Net of er een touringcarbus naast je in de lucht hangt. Gaaf hoor.

Hahahhaha,..
ik schrik op een buitenrit meestal van een "gewone" trekker Haha!
of een vrachtwagen ofzo hahahah

Jee ik zou er zelf van schrik naast liggen als dat ding uit het niets opstijgt naast je Haha!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:18

had het idee om lekker op de ermelose hei te gaan rijden in het weekend van de hippiade omdat ik misschien een weekend daar blijf maar zo te lezen lijkt me dat "gevaarlijk" met een paard dat niet helicopterproof is,.. Haha!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:54

Naar mijn mening mogen ze niet zo maar alles als target nemen.

Vorig jaar kreeg mijn moeder bijna een hartverzakking toen ze met de boot op vakantie waren. Pa en Ma zitten lekker ontspannen bovenop achterdek, toen ze opeens iets horen bulderen. Pa denkt: wat doet die boot raar, komt dat geluid uit het ruim? Haha! Haha! . Dus hij kijkt naar beneden het schip in, terwijl Mam zich omdraait en zowat oog in oog staat met een Apache helikopter Wow! .
Ze sloeg zowat stijl achterover van schrik, zo laag zat hij achter hun.
Even later steeg hij op, draaide om en ging voor hun hangen.
Nou, ik kan je vertellen dat dat niet echt prettig aanvoelt!

Blijkbaar zijn er dat jaar ook heel veel klachten geweest van watersporters die zich "bedreigd" voelden door dit gedrag. Stel dat zo'n piloot een inschattingsfout maakt, dan blijf je nergens met je bootje Zij zijn groot en ik is klein! .

Er heeft toen ook in de krant een artikel gestaan dat de Luchtmacht niet meer boten als doelwit mocht gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat als er maar genoeg mensen klagen, ze eerdaags ook niet zo maar dicht bij manege's in de buurt mogen oefenen.
Die foto's spreken echt boekdelen: het mag er dan wel machtig uitzien, maar als het mijn stuk land was, dan zou ik er niet blij mee zijn.

Het is wat anders als je naast de startbaan woont. Mijn paarden staan langs de startbaan van vliegveld Beek. In het verleden, toen de Antonovs nog mochten landen, hadden we pijn aan onze oren als zo'n bakbeest landde en opsteeg. De 1e keer dat ik Isabel op de wei zette, moest uiteraard net zo'n ding opstijgen. Ze sprong 2 keer toe als een Spaanse hengst in de lucht (weet wel, steigeren en dan meteen naar achter schoppen). Ik dacht echt: nu gaat ze ervandoor door de draad. Maar gelukkig bleef ze met wijdgespreide benen stokstijf staan. Ze durfde zich niet meer te bewegen.
Nu kijkt ze nergens meer van op.
Er zit hier in de buurt ook een vliegveldje voor modelvliegtuigjes. We kwamen daar eens langs toen ze net met een joekel van een modelhelicopter aan het vliegen waren. Het paard van mijn schoonzus wilde de kletter opgaan, maar aangezien mijn Isabel geen sjoege gaf en geen stap harder liep, is Cheyenne ook niet verder gegaan. Ze bleef wel kijken en dribbelen alsof ze wilde zeggen: Kom nou! Kom Nou!

Maar ja, ze kunnen er dus wel aan wennen. Ik zou me echter zelf niet prettig voelen als zo'n groot ding zo kort op me zat. Is net zoiets als een vrachtwagen die achter je zit te duwen, omdat ie niet langs kan. Vind ik ook al zo vevelend.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:21

Needje schreef:
IK wete niet hoe dichtbij ze komen.
Bij ons vliegen ze met grote regelmaat over. Echter niet heel erg laag. Maar onze paarden kijken niet op of om.

Ja, ik heb er ook een keer eentje over mijn hoofd gehad terwijl ik op paard en reken maar dat miujn paard ook bijna vleugels had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:49

Zo, goeieavond zeg... je hebt laag en je hebt laag... Ik dacht eerst: ach, als het een enkele keer gebeurt... onze manege zit direct naast 't vliegtuig, er vliegen dus veel opstijgende en landende vliegtuigjes over de buitenbak heen... uiteindelijk wennen de paarden wel. Maar dit is wel heel erg laag zeg, zou er zelf ook behoorlijk van schrikken.