Loslopende pony veroorzaakt zwaar verkeersongeval

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

Re: Loslopende pony veroorzaakt zwaar verkeersongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:59

HC Kan zo de regering in, is ook al zo krom!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:59

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om weer ontopic te gaan en niet op de man te spelen. Met een respectvolle discussie blijft bokt meteen een stuk gezelliger Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:03

Nikki_L schreef:
HC Kan zo de regering in, is ook al zo krom!!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik haar of hem op de pb gesproken heb en er nu toch wel anders over denk.

Het is meschien beetje jammer dat het zo hard overkomt maar de bedoeling is wel zuiver.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:06

Okee, dat zou idd best kunnen,
ik wil ook niet verkeerd overkomen, maar haar reactie lijkt af en toe alsof ze iemand anders zijn mening niet respecteerd, en dat vind ik erg jammer.
Ik snap haar standpunt wel, maar ze moet het onze ook snappen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:46

Ik geloof dat HC een man is weet niet zeker, maar zijn punt is eigenlijk dat Nederland een druk land is en een ongelukje met een paard in een klein hoekje zit met alle gevolgen vandien.

Ja is echt wel een punt, het verkeer neemt alleen maar toe en als je dan als onervaren ruiter de weg op gaat, of een paard in een weitje zet waar de afrastering niet goed is.
Tja meschien vragen om problemen en waar ligt dan de verantwoordelijkheid.
Je mag niet dronken in een auto stappen, logisch maar als je willens en wetens het verdomd om je paard in een veilige weide te zetten is dat eigenlijk net zo erg.

Hier is daar trouwens geen sprake van op dit topic ik geef aan met wat ik denk dat HC hiermee bedoelt.
Vind het wel iets voor een topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:36

Nikki_L schreef:
maar ze moet het onze ook snappen.

Ik moet dat helemaal niet; ik heb er in de openbare ruimte recht op dat eigenaars van dieren er alles aan doen om te voorkomen dat die daar gevaar opleveren. Of dat dier een grote hond of paard is, is irrelevant.
Een paard is een groot beest en in combinatie met het natuurlijke gedrag potentieel écht gevaarlijk.
De eigenaar is daarvoor verantwoordelijk. De wet is daar helder in. Punt.

In NL is een uitzonderlijke situatie ontstaan:
NL is een zeer dichtbevolkt land met daarbij een hoge verkeerintensiteit.
Er zijn relatief héél veel paarden in NL en door de snelle groei is het modale (kennis)niveau van de ruiterij laag.
Dat is een explosief mengsel.
Wanneer er wat fout gaat zijn het paard en de toevallige passant het slachtoffer. Dat is fundamenteel verkeerd en de verantwoordelijkheid ligt bij de ruiterij.

Barbara heeft het prima op haar netvlies. Een compliment dat ze haar emoties van haar ratio kan scheiden OK dan!

hc

p.s. mijn mannelijk of vrouwelijk is irrelevant doch als het een intelligentietest zou zijn... Lips are sealed

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:01

dit is toch echt wel een punt wat HC hier heeft mensen.

Voorheen woonde ik in Garderen direct aan het ruiterpad, de keren dat ik een paard voorbij zag stormen zijn niet meer op een hand te tellen.

Vorige week waren de paarden van mijn buren losgebroken, toevallig kwam ik aanrijden en ben natuurlijk gestopt.
Mijn straat grenst direct aan een drukke snelweg, pfoe had er toch niet aan moeten denken wat er had kunnen gebeuren.
Gelukkig is het goed afgelopen, ik kon eigenlijk niet veel meer dan dan met me armen zwaaien omdat ze richting snelweg gingen en zijn omgedraaid en terug het weiland in geschoten, pffff.

Maar ja wat is hier de oplossing, zou het niet weten.
Het verbieden van paarden is voor mij geen optie, wel zou je meschien als eigenaar verplicht kunnen worden je zaken goed in orde te hebben als het op afrastering aankomt.
Mijn buurman is nu een heras hekwerk aan het plaatsen want hij is net zo geschrokken als ik.

Meschien toch een verplicht ruiterpaspoort of zoiets, ik weet het eigenlijk niet maar tja het wordt er zo niet veiliger op natuurlijk.

Stel dat Floris en Kees zelf losgebroken waren en zij hadden daar een fataal ongeluk bij veroorzaakt, ja daar zit je dan met je goede gedrag.
Ik heb hier geen antwoorden op alleen zet me wel aan het denken.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:49

Ik ben het ermee eens dat een paard sowieso achter een deugdelijke omheining zou moeten staan.
En volgens mij ben je als paardeneigenaar verantwoordelijk voor het veroorzaken van een ongeval.
Tenminste wij hebben hier in Duitsland daar een aparte verzekering voor.

Denk niet zozeer dat gebrek aan kennis de oorzaak is van een deugdelijke omheining, maar meer gebrek aan geld of laksigheid om hieraan geld uit te geven. Huilen

En in hoeverre is een omheining deugdelijk? Wij hebben een gloednieuwe omheining geplaatst.
Nieuwe palen (dus geen rotte die makkelijk omver kunnen), goede zichtbare stroomdraden met krachtige stroom erop.
Ik vind dit een goede nette omheining en aan de straat kant hebben we zelfs nog een sluis, maar als een paard in blinde paniek is zou het er toch overheen kunnen springen of desnoods met verwondingen er dwars doorheen.
Als een van mijn paarden een ongeluk zou veroorzaken ben ik verantwoordelijk, dat weet ik, maar volgens mij had ik er dan toch bitter weinig aan kunnen doen, en zou dat een samenloop van omstandigheden zijn.

Daarom vind ik het een beetje cru gesteld dat het de Schuld van de paardeneigenaar is als er een ongeluk gebeurd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:35

kaotictjinta schreef:
Daarom vind ik het een beetje cru gesteld dat het de Schuld van de paardeneigenaar is als er een ongeluk gebeurd.

Daarom staat dat er ook zo niet Pling

Als die eigenaar in gebreken blijft dan is deze schúldig.
Als deze er in redelijkheid alles aan gedaan heeft het te voorkomen dan is deze alleen aansprakelijk.

Je hoeft maar om je heen te kijken hoeveel eigenaren en ruiters en niet bij benadering alles aan doen om hun omgeving tegen een ongeval met hun paard te beschermen.
Niemand bij zijn gezonde verstand laat een 13 jarig meisje op een motorfiets het verkeer in gaan. Op een dier van 500 kilo met een eigen overlevingsagenda is het ineens een récht?
"Het is nu eenmaal een onvoorspelbaar vluchtdier" is zó fout. Dat is juist een argument dat de eisen aan een ruiter nog zwaarder zouden moeten zijn dan aan een motorrijder!

Voor de slechte lezers: ík vind dat een paard niet onvoorspelbaar is en 'vluchtdier' ís een onzinterm.

Ik ben tegen overheidsingrijpen en dáárom schrijf ik dit hier; laat de ruiterij zichzélf reguleren voordat de overheid gedwongen is de openbare ruimte tegen de ruiterij te beschermen.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:16

Huertecilla schreef:
Daarom staat dat er ook zo niet Pling

Als die eigenaar in gebreken blijft dan is deze schúldig.
Als deze er in redelijkheid alles aan gedaan heeft het te voorkomen dan is deze alleen aansprakelijk.
Je hoeft maar om je heen te kijken hoeveel eigenaren en ruiters en niet bij benadering alles aan doen om hun omgeving tegen een ongeval met hun paard te beschermen.
Niemand bij zijn gezonde verstand laat een 13 jarig meisje op een motorfiets het verkeer in gaan. Op een dier van 500 kilo met een eigen overlevingsagenda is het ineens een récht?
"Het is nu eenmaal een onvoorspelbaar vluchtdier" is zó fout. Dat is juist een argument dat de eisen aan een ruiter nog zwaarder zouden moeten zijn dan aan een motorrijder!

Voor de slechte lezers: ík vind dat een paard niet onvoorspelbaar is en 'vluchtdier' ís een onzinterm.

Ik ben tegen overheidsingrijpen en dáárom schrijf ik dit hier; laat de ruiterij zichzélf reguleren voordat de overheid gedwongen is de openbare ruimte tegen de ruiterij te beschermen.

hc

Hehe, eindelijk de nuancering die ik wilde horen Haha! Nu kan ik weinig anders dan het volledig met je eens zijn! Maar nog vind ik dat je moet uitkijken met hoe hard je dit verkondigd in topics waarin de eigenaren dus wel hun uiterste best hebben gedaan en het door derden verpest is. Als je dit nog helemaal niet weet moet je uitkijken met wat je zegt, het kan erg kwetsend overkomen en is in zo'n situatie ook totaal niet gepast.

Ik vind ook een paard niet altijd onvoorspelbaar (mn eigen bijv ken ik volledig en al zou hij een keer schrikken door een opvliegende vogel o.i.d. dan gebeurd er nog niks behalve even stil staan en raar kijken maar das mijn geluk)
Maar vluchtdier is GEEN onzinterm. Een paard is van nature een prooidier en daardoor geneigd om gevaar te "ontvluchten" Dit zit gewoon in het paard en krijg je er nooit helemaal uit. Wel kan je zorgen dat je leider genoeg bent dat hij niet bij jou weg gaat, maar dat is een hele andere discussie. Waarom vind jij vluchtdier een onzinterm?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:19

Claudia__ schreef:
Wat is dat toch steeds met die loslopende paarden?
Mensen moeten eens zorgen dat ze goede omheiningen enzo hebben, hoewel een ontsnapping zo kan gebeuren en ik ook niet weet waardoor de pony ontsnapt is. Arme pony...

Inderdaad, dat zou een hoop schelen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:50

Zwerte schreef:
Waarom vind jij vluchtdier een onzinterm?

Neenee; ís een onzinterm. ´Vluchtdieren´ bestaan niet.

Schrikken is een reflex.
Vluchten is gedrag.
In de vrije wildbaan zijn paarden slechts voor weinig carnivoren een prooi. De met afstand belangrijkste natuurlijke vijand die nog over is, is de wolf. Bij wolven maken ze een strategische keuze voor verdedigen. Dat maakt paarden echter geen ´vechtdier´.

Het domesticatieproces is ook nog eens een selectie op de paarden met de minste fight-or-flight geweest.

Dit maakt dat paarden heel betrouwbare rijdieren kunnen zijn. De zwakke schakel is hun ruiter.....

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:55

dat laatste ben ik helemaal met je eens hc maar ik deel toch echt je mening over vluchtdieren niet. Hier kunnen we eeuwig over discussieren vrees ik. Wel erg jammer dat je weer vervalt in weinig genuanceerde antwoorden... het is toch echt VIND jij een onzinterm en niet IS. Is het wetenschappelijk bewezen dat dit niet waar is? Dan mag je mij de artikelen aandragen, mocht het echt bewezen zijn dan mag je idd spreken over is ipv vind.
Vluchtdieren is imo een term die aangeeft dat een dier van nature geneigd is om te vluchten in gevaarlijke situaties. Veel prooidieren zijn dus vluchtdieren, het is maar net hoe je de term opvat.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:07

Nou snap ik het helemaal niet meer, stel dat iemand mijn paarden loslaat moedwillig, ben ik als eigenaar dan verantwoordelijk mocht er iets gebeuren of is dat dan degene
die mijn paarden moedwillig los heeft gelaten????

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:12

Huertecilla schreef:
Wel, je kúnt uiteraard je eigen definities er op nahouden.
Ikzelf buig voor de wetenschap en neem met respect voor hun expertise die van biologen over.

Er zit verder een enórme adder onder het gras van het ´onvoorspelbaar vluchtdier´. Wanneer een paard dat zou zijn, dan zou het per definitie onveilig zijn in de openbare ruimte....
Het is géén excuus voor het risico wat anderen lopen, wel een argument om die anderen er tegen te beschermen.
Naast onzin is het ook onslim.

hc

Hmm knap hoe je respectloos kunt reageren en dit toch in een net jasje weet te gieten!
Ik zeg duidelijk IMO dus dat is hoe ik idd een vluchtdier zie. Hierbij zeg ik niks over wat een vluchtdier IS, enkel hoe ik het opvat. Is dit zo verkeerd? Ik heb het iig over wat ik VIND en niet over wat zo IS. Als ik iets neerzet als waarheid zou ik dit iig onderbouwen met wetenschappelijk bewijs. Dan pas kan je zeggen dat het zo IS. Hier kom je niet mee aanzetten en overtuig je mij dus ook niet. Je zegt nu eigenlijk dat de wetenschap heeft bewezen dat een paard geen vluchtdier is, waar is dat bewijs? Ik zou het graag zien, dan heb je me zo overtuigd (of eigenlijk de wetenschappers hebben me dan overtuigd) Ook ik buig voor de wetenschap, lekker dat je dit zegt alsof ik dit niet zou doen, je kent me niet eens.
Blijkbaar ben je daar in het buitenland ook menselijke omgangsvormen vergeten... communiceren is iig niet je sterkste kant!
(en ja dit is ook niet netjes gereageerd maar ik ben nu echt ff pissig)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:24

noudy schreef:
Nou snap ik het helemaal niet meer, stel dat iemand mijn paarden loslaat moedwillig, ben ik als eigenaar dan verantwoordelijk mocht er iets gebeuren of is dat dan degene
die mijn paarden moedwillig los heeft gelaten????

Zou jij het redelijker vinden dat een paardeigenaar kan roepen ´iemand heeft het gedaan´ en de toevallige passant de pisang is tot die ´iemand´ gevonden is?
De dader ligt dan spreekwoordelijk op het kerkhof Pling

hc

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:14

Als de paarden moedwillig zijn losgelaten vind ik degene die dat doet de dader, anders vind ik het als paarden losbreken door laksheid van de eigenaar.
2 verschillende omstandigheden en niet met elkaar te vergelijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:51

berpie schreef:
Als de paarden moedwillig zijn losgelaten vind ik degene die dat doet de dader, anders vind ik het als paarden losbreken door laksheid van de eigenaar.
2 verschillende omstandigheden en niet met elkaar te vergelijken.

Uiteraard, doch wat maakt het voor een slachtoffer uit?

De wetgever stelt simpel dat de eigenaar aansprakelijk is en dan kan díe het op een andere dader verhalen als die er is.

hc

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:39

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties uit het topic verwijderd. Bovendien kan de discussie hier ook gezelliger door elkaar niet aan te vallen. Verder: graag weer ontopic. Lachen

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:54

ow wat vreselijk waarom doen eigenaars so iets beest los laten lopen
en hopelijk vinde ze de eigenaar

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 02:24

Bij de beste afrasteringen die er bestaan blijf je altijd het feit behouden dat het om levende wezens gaat, die soms eigen streken bedenken. Het lukt sommige paarden (en koeien, schapen, geiten, bedenk het maar) om uit volledig afgesloten stallen te ontsnappen zonder hulp, als ze maar graag genoeg willen. En dat valt niet altijd te voorzien. De beste afrastering die ik ken (2 meter hoog stevig hekwerk met kettingen en grote hangsloten afgerasterd en voorzien van schrikdraad) bleek wel eens niet voldoende voor een notoir uitbreker, noch een volledig afgesloten binnenbox in een volledig van buiten afgesloten stal (gefilmd met beveiligingscamera). Je hebt er creatieve exemplaren tussen zitten. Daarnaast is ELKE afrastering door vandalen te slopen, dus 100% garantie dat een dier niet uitbreekt bestaat domweg niet. Dat is inherent aan het houden van dieren. Wel kan, en moet, je als eigenaar je uiterste best doen de risico's tot een minimum te beperken maar dat lijkt me logisch.

Maar we leven in een klein land dat erg druk is en ongelukken kunnen dus gebeuren, en gebeuren dan ook betrekkelijk vaak. Maar elk ongeluk is anders, dus een generaliserend antwoord van "je moet je paard beter opsluiten in de wei/ stal" is vrij zinloos. Het hoeft geen opzet van het dier te zijn noch van de eigenaar. Het kan ook vandalisme zijn, grove dierenmishandeling, volledig gebrek aan kennis of soms zelfs met hele "goede" bedoelingen (penny's).

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 03:04

Ik denk dat de reacties die hier gegeven worden eigenlijk vrij logisch zijn en voort komen uit de onkunde die tegenwoordig wel erg vaak de basis is van dergelijke ongelukken. We weten niet of het in dit geval de plaatselijke houdini was of dat het paard alleen een paar schriklintjes of prikkeldraad als obstakel had.

Laat het voor veel mensen een eye-opener zijn dat dit soort dingen gebeuren en dat het goed is om kritisch naar je eigen hekwerk te kijken en jezelf af te vragen of het wel voldoet. Als je je paard 24 uur per dag buiten wilt laten lopen (wat natuurlijk prima is) dan moet je zeker zorgen dat je afrastering dik in orde is, je bent immers niet in staat 24 uur per dag toezicht te houden.

Ik persoonlijk word er behoorlijk moe van als ik zie wat er tegenwoordig allemaal fout loopt door onkunde. Tuurlijk moeten we allemaal dingen leren en maken we allemaal fouten (maak ze dagelijks) maar er is een bepaalde categorie in paardenland die alles zelf wel denkt op te lossen, het allemaal beter weet en totaal geen zelfreflectie heeft....die categorie verpest het uiteindelijk voor de rest van paardenhoudend Nederland... En als het zoveelste paard op de weg loopt in korte tijd...of dood gereden wordt...tsjaa... Lips are sealed

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:34

linky schreef:
Onze paarden hebben in onze vorige woonplaats ook een keer op de weg gelopen............... dronken jongelui hadden de stroomdraden (lint 4 cm., 3 x) op vele plaatsen doorgebrand om er toch maar zeker van te zijn dat ze de weg op zouden gaan.
Gebeurd op een zaterdagnacht plm. 04.30, wat moet je daar als eigenaar tegen doen? In de wei gaan slapen?
Uiteraard ben je als eigenaar van je paarden verantwoordlijk voor een goede afrastering, maar hoe houd je alle gekken bij je dieren weg?
Deze week nog, die twee schimmels van de woonwagen van een ouder echtpaar? Net zo lang opgejaagd tot ze de hoofdweg opgingen, 1 op slag dood, eentje afgemaakt. Eigenaren gebroken, en jongens, wat hebben jullie een lol gehad.....................

Dat laatste stukje, over die 2 schimmels dat gaat over de paarden van mijn oom en tane
(Ome Doris & Tante Alie)
Ik ben me ook kapot geschrokken toen ik het hoorde man, hoe kan je het in je hoofd halen
om zoiets vreselijks te doen !! Als je iets tegen mn oom en tante hebt, doe dan wat anders,
steek van mijn part de banden van de wagen lek of gooi de ramen in, maar maak de paarden daar niet de dupe van.
Hoe durf je het uberhaubt om zulke oude mensen zoiets aan te doen ! Die paarden zijn hun alles,
en waaschijnlijk een dronken jongerengroepje jaagt ze de snelweg op.
Ik ben er ook nog helemaal kapot van, want ik was echt vaak bij mn oom en tante voor de paarden..

Sorry dat ik zo overkom voor een meisje van net 13.. maar ik kan er echt met mn verstand nog steeds niet bij, ik ben er kapot van ! En mn oom en tante ook..!