Paard omgekomen bij botsing met auto op A28 *UPDATE*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Paard omgekomen bij botsing met auto op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:56

Nagini schreef:
Muzefee schreef:
Vreselijk. Scheve mond Ik hoop echt dat het paard op slag dood was en geen pijn heeft hoeven voelen. Ach gut

Wat die man niet aan de wegafzetting heeft gesnapt weet ik niet, maar een fikse boete alleen al voor het negeren van een wegafzetting is op z'n plaats.

Ja maar is dit dan ook niet bepaald vergezocht? Misschien keek de bestuurder net ff in zn handschoenenkastje, of moest ie nogal niezen of weet ik veel. Heeft ie daarom die wegafzetting gemist.

Ik denk dat over het algemeen van de 'losgebroken-paarden' ongelukken het aan het hekwerk ligt. Als dt niet naar behoren is, dan ben je INDIRECT wel een beetje schuldig.

Er vanuit gaande dat een wegafzetting op de juiste manier is opgesteld hoor je dat in de verte al te zien, sterker nog, om de zoveel meter staat er altijd matrixborden, dus nee ik vind het niet ver gezocht.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:56

Maanling schreef:
HC hou toch op. De eigenaar van het paard heeft heel veel mensen in gevaar gebracht. Jahoor, laten we nog even verder gaan met speculeren. Waarom en hoe liepen die paarden daar? Voor hetzelfde geld heeft de een of andere idioot het hek opengebroken. Dat weet je toch helemaal niet? Misschien was het niet de 'schuld' van de eigenaar.

En wegafzetting is wegafzetting. Al hoe die eruit zag. Wegafzetting wilt toch echt zeggen 'hier mag men nu niet rijden'. En als 'men' daar dan toch rijdt, en een paard dood rijdt, dan ben je gewoon stom bezig. Nu is het een paard. Wat als daar mensen liepen?

Natuurlijk horen daar geen paarden op de snelweg, maar dat feit was er nou eenmaal, en als de overheid dan op dat moment alles doet om de situatie veilig te houden/maken, maar de een of andere malloot verkiest om zich daar niets van aan te trekken dan is het niet zo gek dat mensen die malloot niet bepaald de meest sympathieke persoon van de wereld vinden.

Inderdaad misschien is het hek wel gewoon opengezet door vandalen. Daar kun je als paardeneigenaar toch niets aan doen. Helemaal hermetisch op slot kan immers ook niet. Als er een paard in nood is in het weiland (in de sloot of verwond) en er is niemand bij dan kan het dier ook niet door omstanders als brandweer oid gered worden.

Ik kwam pas ook een koe tegen in de ochtendspits op een provinciale weg Bloos Stond bij een bushokje en mooi dat iedereen gewoon in de bus stapte zonder te helpen oid Boos!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:59

Nagini schreef:
Buckje schreef:
Gelijk zijn rijbewijs inleveren en NOOIT meer terug geven, een een flinke boete geven dat hij zijn hele leven moet afbetalen!

Dit doe je toch niet, Leer je het negeren van afzettingen gelijk af.

Is wel erg heftig of niet? Kan hij ook zeggen, zijn auto is totall loss en hij is zelf GEWOND. Dat doe je toch niet expres!?

Hij zal het misschien niet met opzet gedaan hebben, Maar borden negeren is ter strengste verboden..
Het lijkt mij dat hij wel moet weten als bestuurder van de auto dat als het afgezet is en hij doorrijd hij het een en ander kan verwachten,.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:02

Dat ie er niet ongestraft van afkomt snap ik ook wel, en vind ik ook terecht hoor. Maar NOOIT meer een rijbewijs en een flinke boete die hij zn hele leven lang moet afbetalen..

Ach, die krijgen mensen nog niet als je een mens doodrijd.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:06

Hij had het kunnen voorkomen als hij gewoon weg niet door gereden was, dat bord staat daar echt niet voor niets!

Een auto ongeluk en daarbij iemand doodrijden vind ik heel anders, dan een bord negeren en dan een dier/mens of iets anders doodrijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:06

Opvallend hoe ik mijn verantwoordelijkheid voor mijn dieren anders opvat dan de meerderheid hier.
Ik maak me zórgen over het risico wat zij en anderen lopen bij mogelijk uitbreken of als ik er onderweg van af kukel.
Wát er ook gebeurt is een gevolg van míjn beslissing die dieren te houden Pling
Een paard is een erg groot dier en daardoor potentieel een groot risico. Dat is een letterlijk zware verantwoordelijkheid.
De rest van de wereld hoort daar geen risico door te lopen. Of er nu een vluchtende bankrover of een moeder met twee kindern op zou knallen is irrelevant.

Ik ga weer even naar de wei. Alles even bekijken, water bijvullen en wat vers stro neerleggen zodat dit geen reden kan zijn om te gaan wandelen.....

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:08

Oooooo wat erg.... Huilen
Echt verschrikkelijk, voor het paard, de eigenaren.....maar ook voor de man die het paard doodgereden heeft.Ronduit stom om om een afzetting te negeren, maar een paard doodrijden doe je niet met opzet...Raar hoe sommige mensen reageren hier met een opmerking van 'hij zal het wel expres gedaan hebben' Bloos! Lips are sealed

Een heel andere situatie hoor, maar wij hebben een paar weken geleden een reekalfje doodgereden; het beestje heeft nog een paar minuten geleefd en hij stierf daarna gelukkig vrij snel (ik zat naast hem op dat moment), maar ik ben er echt kapot van geweest. Heb er letterlijk nachten wakker van gelegen. Maar we hadden het nooit en te nimmer kunnen voorkomen; hij sprong uit een greppel zo onder de auto, we reden nog geen 40km per uur....Het doodrijden van een beest (en helemaal een beest wat in eigendom is van iemand) is ronduit verschrikkelijk. Huilen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:08

nou je kan wel degelijk de afzettingen goed zien hoor. Hoevvel rijden er niet door als er 1 baan is afgezet terwijl er al meters van te voren word aangegeven dat je op een andere baan moet. Zal wel niet goed opgelet hebben en nu is één van die paarden dood. Het had beter geweest dat de bestuurder dood was heb absoluut geen medelijden met de mensen die niet goed opletten in het verkeer en denken dat ze alles kunnen en mogen zie dit namelijk dagelijks. Verschrikkelijk als dit je paard is . Goed hij had niet los mogen lopen maar hoe dat gebeurt is staat er niet bij.Sterkte voor de eigenaar .

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:11

Hij rijdt door een afzetting, hoe kun je dan iemand nog verdedigen dat ie dat niet expres doet????????
Er had vanalles daar aan de hand kunnen zijn, voor het zelfde geld rijdt hij daar hulpverleners dood, wat hadden we
dan gezegd........
Hij deed het niet expres, in mijn ogen is de bestuurder gewoon harstikke fout.
Denk dat geen enkele paarden eigenaar voor de lol zijn paarden los laat lopen, maar het had niet mogen gebeuren,
maar helaas heb je dit ook niet altijd zelf in de hand.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:13

Tja, normaal gesproken is de eigenaar van het paard toch aansprakelijk. Maar in dit geval heeft iemand een afsluiting gepasseerd. Dat wordt nog een juridische touwtrekkerij, lijkt me. Maar dat was allemaal dus niet gebeurd als het paard nog netjes in de wei stond.

Wat de bokkers betreft die hun weiland niet fatsoenlijk willen afsluiten: in geval van nood heeft de brandweer in no time een hek met een hangslot eraan geopend...Die mensen hebben hele handige gereedschappen daarvoor...knippen ze ook mensen mee uit auto's. Dus er is geen excuus om een weiland niet afsluitbaar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:13

Huertecilla schreef:
Al met al zijn verschillende, triest veel, reacties hier nog het meest verontrustend.

Ik weet niet of die schrijvers een paard houden doch áls dit topic representatief zou zijn voor de paardhouderij is ingrijpen door de overheid ruim over tijd, loopt de samenleving onacceptabel risico.

Ik hoop dat de paardhouders meer verantwoordelijkheidsbesef hebben.

hc

Hoelwel ik het voor het grootste deel volledig met je eens ben , vergeet je wel de omstandigheden waardoor het paard op de weg liep.

idd paarden horen niet op de openbare weg, en je kan niets zeggen over het hoe en waarom van de doorgereden automobilist.

Echter : je kan ook niets zeggen over het hoe en waarom van de paarden op de weg. Iemand die het hek opengedaan heeft met boze opzet. behoort ook nog tot de mogelijkheden.

Mijn conclusie :triest voor automobilist en paard en eigenaar, maar iets anders valt er niet uit het bericht op te maken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:16

Huertecilla schreef:
Opvallend hoe ik mijn verantwoordelijkheid voor mijn dieren anders opvat dan de meerderheid hier.
Ik maak me zórgen over het risico wat zij en anderen lopen bij mogelijk uitbreken of als ik er onderweg van af kukel.
Wát er ook gebeurt is een gevolg van míjn beslissing die dieren te houden Pling
Een paard is een erg groot dier en daardoor potentieel een groot risico. Dat is een letterlijk zware verantwoordelijkheid.
De rest van de wereld hoort daar geen risico door te lopen. Of er nu een vluchtende bankrover of een moeder met twee kindern op zou knallen is irrelevant.

Ik ga weer even naar de wei. Alles even bekijken, water bijvullen en wat vers stro neerleggen zodat dit geen reden kan zijn om te gaan wandelen.....

hc

Ja inderdaad, zoals altijd ben jij hier weer de énige die het snapt *dramatische zucht*.

Een auto is ook een groot ding en een potentieel dodelijk wapen. Dát is pas een zware verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid die de chauffeur duidelijk niet aankon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:17

Wegafzettingen zijn prima te zien, is mijn ervaring. Zeker op zo'n weg als de A28. Helaas zie ik zo vaak zo'n idioot die nog even tot het einde door scheurt aan de linkerkant en er dan ineens tussen wil. Die laat ik er dan ook nooit door. Duivel
Net als die mafketels die even over de vluchtstrook gaan. Zo asociaal.

Zou wel willen weten of er alcohol in het spel is geweest misschien? Dat is gissen, hoor, maar vroeg het me even hardop af.....

We weten ook het verhaal van de paarden (en hun omheining e.d.) niet. Waarom zijn ze los gebroken? Wat is de reden daarvan? Ook niemand van ons bijgeweest, dus........ Ik ken eerlijk gezegd zelf geen enkele paardeneigenaar die graag wil dat de paarden los breken en op de weg komen.
De mijne staat gelukkig in een natuurgebied, ver weg van (snel)wegen. Of je moet een heel rustig fiets-en wandelpad er toe rekenen, waar je na zonsondergang niet meer mag komen (verboden!!!). Clown

En @poes, met 20 km per uur een paard dood rijden en je auto zo beschadigen, nou, nee hoor, daar geloof ik niet in.

Hoe dan ook, het is vreselijk. Een auto is maar 'een ding', een paard is een leven. Verdrietig

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:18

Verschrikkelijk dit, voor beide partijen. Boos!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:18

Huertecilla schreef:
Wéér een topic waarop lekker op een ander ingehakt kan worden?

Geen idee wat de ´afzetting´ inhield of wat dan ook mbt het niet stoppen door de bestuurder. De man is hoe dan ook niet opzettelijk op een paard gereden. De man is gelukkig niet zelf omgekomen.

Veel verontrustender is dat er voor de zoveelste keer paarden losgebroken op de openbare weg rondlopen. Dat zijn geen incidenten meer.
Kijk éven verder!
Of het paard in de wei staat of onder het zadel gereden wordt; de eerste verantwoordelijkheid van de houder/ruiter is naar de rest van de wereld. Dat het paard niet als een ongeleid projectiel van >500 kilo in de openbare ruimte loop.
Vroeg of laat MOET de overheid maatregelen nemen om de openbare ruimte hier tegen te beveiligen, de burger er tegen in bescherming te nemen.
Dat gaat dan alle paardhouders treffen.

hc

ik vind het gezegt na waarheid, maar het wel heel erg voor paard en eigenaar.
wij hebben hier ook een tijd gehad dat onbekende s'nachts in iedere geval in het donker draaden en hekken open deden.
hier door liepen regel matig paarden en koeien door het dorp.
we zijn er nooit achter gekomen wie het gedaan heeft, maar alles was gewoon netjes opgemaakt.
dus schuld kan niet altijd aan eigenaar liggen, wil ik hier mee zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:19

Chevano schreef:
nou je kan wel degelijk de afzettingen goed zien hoor. Hoevvel rijden er niet door als er 1 baan is afgezet terwijl er al meters van te voren word aangegeven dat je op een andere baan moet. Zal wel niet goed opgelet hebben en nu is één van die paarden dood. Het had beter geweest dat de bestuurder dood was heb absoluut geen medelijden met de mensen die niet goed opletten in het verkeer en denken dat ze alles kunnen en mogen zie dit namelijk dagelijks. Verschrikkelijk als dit je paard is . Goed hij had niet los mogen lopen maar hoe dat gebeurt is staat er niet bij.Sterkte voor de eigenaar .

Weet je wel wat je zegt? Dat je liever hebt dat er een mens doodgaat.

eigenaar van het paard is wellicht de schuldige. Je weet het niet . Je weet alleen dat het een heel verdrietig drama is voor iedereen.

Jij weet niet of die afzetting er net stond. Ze kunnen niet binnen tien minuten een afzetting maken die kilometers van te voren al aangegeven is.

Ik rij tussen de 60000 en 80000 kilometer per jaar, en zie hele vreemde dingen op de weg, en veel asociaal gedrag, sterker ik heb iemand dood zien gaan door zulk achterlijk gedrag. Iemand die mij extreem verkeerd en asociaal inhaalde , het ging mis en hij verongelukte.

Alstjeblieft zeg, Die eigenaar komt wel over het paard heen.
Als die man dood was, zijn kinderen en familie nooit.
Denk toch eens na voor je wat zegt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:22

loes-freke schreef:
Huertecilla schreef:
Wéér een topic waarop lekker op een ander ingehakt kan worden?

Geen idee wat de ´afzetting´ inhield of wat dan ook mbt het niet stoppen door de bestuurder. De man is hoe dan ook niet opzettelijk op een paard gereden. De man is gelukkig niet zelf omgekomen.

Veel verontrustender is dat er voor de zoveelste keer paarden losgebroken op de openbare weg rondlopen. Dat zijn geen incidenten meer.
Kijk éven verder!
Of het paard in de wei staat of onder het zadel gereden wordt; de eerste verantwoordelijkheid van de houder/ruiter is naar de rest van de wereld. Dat het paard niet als een ongeleid projectiel van >500 kilo in de openbare ruimte loop.
Vroeg of laat MOET de overheid maatregelen nemen om de openbare ruimte hier tegen te beveiligen, de burger er tegen in bescherming te nemen.
Dat gaat dan alle paardhouders treffen.

hc

ik vind het gezegt na waarheid, maar het wel heel erg voor paard en eigenaar.
wij hebben hier ook een tijd gehad dat onbekende s'nachts in iedere geval in het donker draaden en hekken open deden.
hier door liepen regel matig paarden en koeien door het dorp.
we zijn er nooit achter gekomen wie het gedaan heeft, maar alles was gewoon netjes opgemaakt.
dus schuld kan niet altijd aan eigenaar liggen, wil ik hier mee zeggen.

Inderdaad, dat hebben wij ook gehad, een gek (we weten wie het was) die zelfs de sloten van onze hekken knipte met een betonschaar! Bij wie ligt de verantwoording dan? Als je als eigenaar al het mogelijke doet om de hekken goed af te sluiten?!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:22

MariekeB opmerikning eigenaar schuldig niet altijd mee eens lees je bericht boven jou maar eens goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:24

Loes-Freke dan heb je mijn vorige bericht niet gelezen. Daar schreef ik dat je ook niets over de omstandigheden van het paard kon weten, en dat het het ook door vandalen geopend kon zijn.
En ik schrijf Wellicht schuldig. Misschien dus

Edit : typo's

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:25

Nadya: ik denk toch dat als je zelf 30 per uur rijd en het paard komt vb. van opzij aangerend, deze schade perfect mogelijk is. 400 kilo tegen 1000 kilo maakt altijd een lelijke bots, hoe traag ook!

Verder vind ik het weerzinwekkend dat die bestuurder doodgewenst wordt... We weten niet hoe de versperring eruit zag, wat zijn motieven waren. Missen is menselijk. Dat het een onvergeeflijke fout is, tot daar, maar hem dan maar doodwensen? Ik denk dat het voor die man ook hard aankomt hoor.

Kwaad opzet bij de wei, iemand die een hek openzet? Dan zat het niet op slot denk ik maar...

Ongelukken gebeuren... spijtig genoeg. Als iedereen nou vooral eens keek wat ze ZELF kunnen doen om het te voorkomen. edit: muzefee: ja das wel heel erg...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:27

MariekeB schreef:
Chevano schreef:

Weet je wel wat je zegt? Dat je liever hebt dat er een mens doodgaat.

eigenaar van het paard is wellicht de schuldige. Je weet het niet . Je weet alleen dat het een heel verdrietig drama is voor iedereen.

Jij weet niet of die afzetting er net stond. Ze kunnen niet binnen tien minuten een afzetting maken die kilometers van te voren al aangegeven is.

Ik rij tussen de 60000 en 80000 kilometer per jaar, en zie hele vreemde dingen op de weg, en veel asociaal gedrag, sterker ik heb iemand dood zien gaan door zulk achterlijk gedrag. Iemand die mij extreem verkeerd en asociaal inhaalde , het ging mis en hij verongelukte.

Alstjeblieft zeg, Die eigenaar komt wel over het paard heen.
Als die man dood was, zijn kinderen en familie nooit.
Denk toch eens na voor je wat zegt.

sorry hoor maar dieren hebben voor mij een hogere waarden dan mensen . Die zijn nooit te vertrouwen en ja het is toch zijn eigen schuld ik rijd toch niet door die afzetting heen dat doet ie zelf.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:27

Chevano schreef:Het had beter geweest dat de bestuurder dood was .
dit vind ik wel oei hard .die chauffeur had niet door mogen rijden maar je wenst niemand de dood ook in dit geval niet.
pff erg hoor moet er niet aan denken dat ik bericht krijg dat mijn paard is dood gereden .
hoop ook dat het paard niet te veel heeft geleden . Huilen

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:29

zag het al ja, dit is echt TE erg natuurlijk.... voor iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:30

poes schreef:
Nadya: ik denk toch dat als je zelf 30 per uur rijd en het paard komt vb. van opzij aangerend, deze schade perfect mogelijk is. 400 kilo tegen 1000 kilo maakt altijd een lelijke bots, hoe traag ook!

Verder vind ik het weerzinwekkend dat die bestuurder doodgewenst wordt... We weten niet hoe de versperring eruit zag, wat zijn motieven waren. Missen is menselijk. Dat het een onvergeeflijke fout is, tot daar, maar hem dan maar doodwensen? Ik denk dat het voor die man ook hard aankomt hoor.

Kwaad opzet bij de wei, iemand die een hek openzet? Dan zat het niet op slot denk ik maar...

Ongelukken gebeuren... spijtig genoeg. Als iedereen nou vooral eens keek wat ze ZELF kunnen doen om het te voorkomen. edit: muzefee: ja das wel heel erg...

Helemaal mee eens! Ik schrik van het feit dat zo iemand dood gewenst wordt....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:30

Pfff chevano asjeblieft zeg.
Dus .. even een voorbeeld. Als jou moeder ofzo op slag dood is in een ongeluk tussen mens en paard (gewoon zonder wegafzetting Knipoog ) ben je blij dat het paard nog leeft?