Dressuurjurering onder vuur, FEI stelt onderzoek in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: Dressuurjurering onder vuur, FEI stelt onderzoek in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:58

KiWiKo schreef:
Daarnaast als een paard in een proef zo aan de staak gaat, dan MAG dat nooit op zo een evenement leiden tot een zilveren medaille zeker niet als het twee proeven achter elkaar is.........

Hallelujah.............

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:16

Helemaal terrecht. Nederland en Duitsland mogen niet piepen.

Maar de rst en zeker Amerika heeft reden tot klagen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:24

Cayenne schreef:
,,De proef van Isabell Werth heeft een hogere moeilijkheidsgraad dan de proef van Peters, daardoor kan ze toch een hogere score halen", voert Riexinger ter verdediging aan, over de jurering van de kür op muziek.

Deze opmerking vind ik erg apart.
Tuurlijk is het zo dat als je de andere onderdelen de sterren van de hemel rijdt, je op een goede score uit kunt komen, omdat de moeilijkheidsgraad hoger is of bepaalde onderdelen zwaarder tellen.
Maar zo gesteld klinkt het een beetje als een excuus.

Ik snap wel wat Riexinger hiermee heeft willen zeggen, maar het was niet slim van hem om het zó te zeggen.
Hieruit zou je opmaken dat je een kür kunt rijden die écht boven je macht ligt qua moeilijkheidsgraad en dat je dan hoger zou eindigen dan iemand die een wat minder ingewikkelde kür foutloos rijdt, puur en alleen omdat je moeilijkheidsgraad hoger lag.
MI mag je die moeilijkheidsgraad alleen meewegen als de onderdelen ook "goed/perfect" worden gereden.

Als een paard zó in de staak gaat als Satchmo, mag dat MI geen zilveren medaille opleveren. Satchmo liep sommige onderdelen de sterren van de hemel, die appuyementen waren erg aangenaam om naar te kijken. Maar ik heb ook andere ruiters gezien waarvan de moeilijkheidsgraad wellicht lager lag, maar die de proeven veel harmonieuzer reden!

Wordt het dan uiteindelijk een wedstrijdje om de moeilijkheidsgraag, waarin je delen van je proef compleet mag verpesten omdat je moeilijkheidsgraad je toch wel aan een lekkere score helpt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:52

Een stakend paard is niet echt een happy athlete om te zien,maar appuyementen etc. waren wel extra van Werth.Toch vond ik zelf de kur van Ravel veel beter dan die van Heike Kemmer.Maar goed,de beste stuurlui staan aan wal,en de meeste juryleden zullen wel weten waar ze het over hebben.Alleen die enorme puntenverschillen tussen de juryleden zelf kloppen niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:57

Liezel1 schreef:
Wordt het dan uiteindelijk een wedstrijdje om de moeilijkheidsgraag, waarin je delen van je proef compleet mag verpesten omdat je moeilijkheidsgraad je toch wel aan een lekkere score helpt?

Dat ís al zo.
Door de volstrekt rekenkundige benadering kan een ruiter nullen scoren en toch winnen door waar de combinatie sterk in is met een hoog rekengewicht uit te voeren.

Deze vorm van dressuur is volledig tot ´kunstjes-rijden´ verworden door het jureersysteem.
Een deel van de NL ruiterij is nu blij met de medaille van Mvr.V.Grunsven, doch voor anderen is het een net zo helder bewijs voor hoe los deze dressuur is van waar het om gaat als het staken bij Mevrouw Werth.

Het héle dressuurgebeuren in Peking is voor leken een nare vertoning om te zien. Niet alleen het staken bij Mevrouw Werth.
Je krijgt wat je beloont en dit is wat de FEI krijgt: paard´rijden´.

hc

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:27

Tot mijn eigen verbazing ben ik het helemaal eens met HC (= een grapje hoor HC Bloos)

Daarnaast vind ik het ook erg jammer dat er aan een bepaald aantal punten aan een naam vastzit. Sport betekent in mijn ogen dat je een overwinning moet verdienen! En niet dat je het eigenlijk al in je zak hebt omdat je het al vaker hebt gedaan.

Dan had v/d Hoogeband namelijk ook goud moeten hebben...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:34

bromfiets schreef:
Tot mijn eigen verbazing ben ik het helemaal eens met HC (= een grapje hoor HC Bloos)

Daarnaast vind ik het ook erg jammer dat er aan een bepaald aantal punten aan een naam vastzit. Sport betekent in mijn ogen dat je een overwinning moet verdienen! En niet dat je het eigenlijk al in je zak hebt omdat je het al vaker hebt gedaan.

daar sluit ik me zeker bij aan, de naam doet wonderen lijkt het wel.

ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:56

Citaat:

wat wil je hiermee zeggen dan? dat anky haar goude medaille heeft gekregen puur door haar naam, dat ze niet de beste proef reed van die dag?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:56

Noem ik namen?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:57

nee die noem je niet, maar ik zou graag willen weten waar je op doelt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:06

Dat is iets wat ik al langer voorbij zie komen Knipoog

Vorig jaar op een grote landenwedstrijd liet een dame met een iberisch paard een nette, constante proef zien. Paard liep volledig in balans. Ze was niet bekend/geliefd/hoe je het ook wilt noemen en eindigde ergens op een 10e plaats.

Een andere dame met een redelijk grote naam reed haar paard met veel spanning door de proef, had veel slordigheidsfouten, tactfouten en ook verzet bij bepaalde onderdelen. Toevallig werd ze eerste.

Dat de tweede dan een "hogere moeilijkheidsgraad" in haar proef heeft, zou daarbij (MI) niet eens mee mogen tellen, daar kiest een ruiter/amazone zelf voor. Bovendien vind ik dat die twee woorden vaker als excuus worden gebruikt dan om de echte goede proeven er tussen uit te halen. En als dit steeds bij dezelfde ruiters/amazones gebeurt ga ik daar persoonlijk over na denken. In mijn ogen zit er werkelijk iets fout in de hedendaagse dressuur "sport".

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:48

Wat mij vooral op viel in deze spelen is dat de meeste dressuurpaarden last hadden van spanning. Zeker als ik het vergelijk met Athene. Volgens mij waren er al eerder klachten over de duitse jury Riexinger (of hoe hij ook precies heet) op eerdere concoursen. Anky reed gisteren echt een betere proef dan de anderen. Ik ga niet zeggen dat hij foutloos was maar ze was die dag de beste. Maar met de punten van de special en de kur van Isabelle Werth ben ik ook niet akkoord. Veel te hoog voor een proef waarin een paard duidelijk in staking gaat. Heb ik ook deze zomer eens gehad en ik had maar 53% meer voor mijn proefje. En ik mocht dan nog in mijn handjes knijpen dat ik niet minder had. De week voordien had ik maar 46% doordat mijn paard doodsbang was van een stel motoren die langsreden toen ik net mijn proef moest rijden op amper 5m van de weg. Tja wat kon de jury anders doen dan mij zeer laag punten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:24

persoonlijk vind ik het al bijzonder dat je een Duitse juryvoorzitter hebt terwijl Duitsland een belangrijke kanshebber is.
In het oude systeem (wegstrepen laagste + hoogste score) haal je dat effect juist een beetje weg. Jammer dat dat is afgeschaft.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:29

IMO mag je alleen super hoge punten geven bij onderdelen van een hele hoge moeilijkheidsgraad die goed zijn uitgevoerd.

Bij turnen heb je een maximumscore per moeilijkheidsgraad. Dus als je een makkelijke proef rijdt, kun je maximaal 92 % scoren en bij een hele moeilijke proef bijvoorbeeld wel 100%. Dan krijg je gewoon cijfers hoe het onderdeel is uitgevoerd en dat percentage wordt dan van je maximum score genomen, geloof ik. Dat is eigenlijk wel een eerlijk systeem. Moeilijke dingen worden hoger gewaardeerd, maar een jury kan dan heel objectief per onderdeel kijken hoe dit is uitgevoerd, omdat de moeilijkheidsgraad automatisch wordt meegerekend.

Tja en verder heb ik ook met mijn mond open zitten kijken naar de punten van bepaalde ruiters. Sommige hebben echt beter gereden als dat ze zijn gewaardeerd.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:49

In mijn ogen mag op deze manier staken zoals Satchmo dat heeft gedaan meteen leiden tot diskwalificatie. Kan de rest van de proef nog zo goed zijn dit kan gewoon echt niet en zeker niet op dit niveau en op de spelen. Tis toch te gek voor woorden dat als dit tot 2 keer toe ook nog gebeurd dat zo'n combinatie dan nog zilver krijgt?!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:56

Citaat:
In het oude systeem (wegstrepen laagste + hoogste score) haal je dat effect juist een beetje weg. Jammer dat dat is afgeschaft.

Ik heb veel bokkers dit horen beweren, maar geen van allen heeft even de moeite genomen om dit na te rekenen en zo hun post te onderbouwen. Bleek ook wel, want niets is minder waar.. Ik heb voor zowel de landenproef als de grand prix special de scores berekend van Anky en Isabell met en zonder het weghalen van de hoogste en laagste score. Wat bleek? De scores lagen juist iets verder uit elkaar!

Citaat:
Tja en verder heb ik ook met mijn mond open zitten kijken naar de punten van bepaalde ruiters. Sommige hebben echt beter gereden als dat ze zijn gewaardeerd.

Gebasseerd op een algemene beoordeling (dit vind ik wel **% waard!) of heb je per onderdeel mee gepunt? Je zult versteld staan hoe ver deze mogelijkheden van beoordelen uit elkaar kunnen liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:03

IZEP schreef:
In mijn ogen mag op deze manier staken zoals Satchmo dat heeft gedaan meteen leiden tot diskwalificatie. Kan de rest van de proef nog zo goed zijn dit kan gewoon echt niet en zeker niet op dit niveau en op de spelen. Tis toch te gek voor woorden dat als dit tot 2 keer toe ook nog gebeurd dat zo'n combinatie dan nog zilver krijgt?!

In de regels staat dat je x aantal seconden de tijd hebt om je proef te hervatten, dat is in de basis ook zo. Waarom zou dat afgeschaft moeten worden? Moet je dan ook de baan uit als je paard bokt of te laat aanspringt in galop? Eigenlijk vind ik het wel goed dat er rekening mee gehouden wordt dat je met paarden te maken hebt en niet met machines. Nu pakte Isabel de proef weer goed op en reed dapper verder? Moet dat dan maar afgekapt worden?

De proefjes met een lichte moeilijkheidsgraad zien er vaak soepel, glad en keurig netjes uit, maar juist de moeilijkheidsgraad maakt het onderscheid tussen de kampioen en de nummer 10 op de uitslag.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:38

Diskwalificeren is inderdaad niet aan de orde maar 0 punten geven kan wel want het gevraagde onderdeel is niet vertoond.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:21

KiWiKo schreef:
Daarnaast als een paard in een proef zo aan de staak gaat, dan MAG dat nooit op zo een evenement leiden tot een zilveren medaille zeker niet als het twee proeven achter elkaar is.........

Waarom? Als het paard verder een prima proef loopt? Satchmo staakte in één onderdeel, dat zal een dikke onvoldoende opgeleverd hebben, verder liet hij veel goede dingen zien. Tussen ritsen 8en en 9ens kan je een dikke onvoldoende wel hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:25

Bij de kür liet Satchmo vier à vijf passen piaffe zien en een 0 zou dus onterecht zijn. De enen en tweeën die ze er voor kreeg waren dus ook terecht, afhankelijk van hoe de juryleden die eerste passen piaffe waardeerden.

Voor de overgang verzamelde stap-piaffe-passage kreeg ze uit mijn hoofd twee nullen, een zes en twee enen. Die nullen waren in principe niet terecht omdat de overgang verzamelde stap piaffe wel vertoond is. De zes was ook niet terecht omdat de overgang piaffe passage niet vertoond is. Die zes kreeg ze trouwens van het amerikaanse jurylid.

Ik heb trouwens nog nergens gehoord wat haar cijfers onderaan het protocol waren. Ik heb namelijk het gevoel dat die nooit heel erg laag kunnen zijn geweest gezien haar einduitslag en dat vind ik vooral verbazend.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:41

Tis jammer dat we de protocollen niet kunnen inzien eigenlijk.
Karl: voor mijn idee liet ze helemaal geen piaffe zien, ik ga youtube toch eens terugkijken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:19

IZEP schreef:

Tenslotte is het een non-samenwerking tussen ruiter en paard. In het geval van Mevrouw Werth was het geen staken alleen. Het was actief verzet.
Milde vormen van passief verzet tijdens een proef zijn al normaal geworden.
Zoals ík tegen de basisvoorwaarden aankijk zou iemand met een paard wat niet wil op dat niveau de baan uit gestuurd moeten worden. Het is geen wilskrachtslag maar een expositie van sámenwerking.
De combinatie welke het beste samenwerkt wint. Is er verzet (wat voor ook) dan is er geen samenwerking = ...... geen olympisch expositieniveau Cool

Een cynische situatie is dat goud nu één plek beter is dan een paard wat twee keer in actíef verzet ging. Nét even beter dan stakend met actief verzet.
Dat is ook wel zoals ik het ervaar deze twee toppers Duivel doch dat is mijn persoonlijke kijk op deze interpretatie van klassiek dressuur.
Het relatieve verschil tussen 1 en twee is in het licht van de situatie gewoon raar hoé je het ook bekijkt.

hc

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:03

Ben het er mee eens! Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:23

Super dat ze er ook daadewerkelijk achteraan gaan OK dan!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:09

HC dit keer ben ik het volkomen met je eens!