"Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robsi_Vigaro

Re: "Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:18

Juliette86 schreef:
Grootste probleem van de markten: alleen maar stadsmensen die alles zielig vinden en steeds minder echte paardenmensen/handelaren/boeren die tenminste wel weten waar ze mee bezig zijn.

Natuurlijk gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen qua omgang en gezondheid. Alleen vind ik de markten echt niet veel slechter dan het gemiddelde concoursterein waar er rustig op los geslagen en geprikt wordt en paarden vaak ook met 30graden uren op een trailer staan.

Beter kan niemand het verwoorden. Ik kan me vooral vinden in het dikgedrukte

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:19

frisiangirl schreef:
In zuidlaren proberen ze 1 toegang te maken waar elk dier doorheen moet, maar je hebt altijd mensen die via een andere route toch nog op het terrein weten te komen...
Ik heb nog 1 verhaal wat ik even wil vertellen omdat je soms snel verkeerd kunt oordelen:
Ik zag een friese merrie staan die erg mager was, een doorgezakte rug had. Er waren enkele mensen al naar de LID gestapt om deze te waarschuwen. De LID heeft de eigenaar gezocht en hem ter rede gesteld. Bleek dat dit een oude merrie was (25 jar) en hij hem niet meer kon verzorgen. Hij had haar mee naar de markt genomen omdat hij vlak in de buurt woonde en internet had hij nog nooit van gehoord. Hij had al meerdere kopers afgewezen omdat hij haar niet naar de slacht wilde laten gaan (merrie was door hem gefokt). Natuurlijk waren er toen ineens allemaal omstanders die haar wel wilden kopen ...uit medelijden! Ik ben in de buurt van die man gebleven en een wat ouder echtpaar is op hem afgestapt. Ze wilden de merrie graag van hem kopen voor hun 5 jarige friese merrie die door een ongeval niet meer te rijden was, maar die ze wel wilden houden. De boer was nogal sceptisch, maar de mensen hebben ( woonden in de buurt) hem direkt meegenomen naar hun huis en alles laten zien. Ze hebben zelfs een contract opgesteld! Ik heb van hem vernomen dat hij haar aan de mensen heeft gegeven, hij wilde liever een goed plek dan geld.....

Dus niet alle slecht uitziende paarden zijn slecht verzorgd of hebben slechte eigenaren. Wel is het natuurlijk goed dat mensen de LID erop wijzen...

Dit is een heel goed voorbeeld van mensen die er geen verstand van hebben en hun menselijke emoties erop projecteren. De stichting pony van 33 ziet er ook niet meer vol bespierd uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:06

Anne_GTI schreef:
Van de 600 paarden 2 waar iets mis mee is betekend dat er 598 paarden stonden waar zo op het oog niks mis mee is. Vind ik best netjes.

Dat is idd netjes.

Ik zie een paardenmarkt ook niet als een leuk uitje.
De laatste en eerste keer dat ik er was was 10 jaar geleden en toen kocht ik daar mijn fjord als veulentje.
Ik kan me herinneren dat ik hooguit 2 of 3 mindere gevalletjes heb gezien. het is dan niet naar kijken en doorlopen.

Ik zou dit jaar best weer heen willen om te kijken of ik iets voor de handel kan kopen maar ik ga niet heen voor een gezellig dagje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:18

Cowgirl schreef:
Ik zou dit jaar best weer heen willen om te kijken of ik iets voor de handel kan kopen maar ik ga niet heen voor een gezellig dagje.

Ik ben een paar jaar geleden op die wekelijkse utrechtse markt geweest. Die is er dus niet voor vermaak maar puur voor de handel (99% slacht). Maar daar stond een man met een 5 tal fjorden hengstveulentjes en dat waren echt leuke, gezonde en correcte beestjes, zat zelfs een aparte blonde zonder aalstreep tussen. Die had ik graag meegenomen. Mocht ik in de toekomst nog een tweede paardje kunnen aanschaffen (al is het maar voor gezelschap) dan zal ik zeer zeker rond kijken op een markt voor een leuk jong dier. Kopen voor een prikkie en heeft dat beestje ook een tweede kans.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:48

ik kom elke 2 weken in wanroij... ook daar staan zeggen ze DE afdankertjes, maar dat is lariekoek.. zolang die prijzen boven de slaghtprijzen blijven.. gaan ze niet na de slaght, en zo is dat ook in utreght

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:25

xElienx schreef:
ik heb het idee dat hier iets over het hoofd wordt gezien.
Het is niet zo dat de verwaarlozing van de dieren op de markt zelf begint, maar op het bedrijf waar ze vandaan komen. die maden aan die hoef van dat trekpaard zijn niet spontaan ontstaan bij het aankomen op de paardenmarkt. het probleem ligt in een vroeger stadium.
alleen wordt men hier pas op de markt mee geconfronteerd, met het gevolg dat er weer een enorme media-hype ontstaat.
een paardenmarkt is juist de ideale plek om dit soort welzijns adressen op te sporen.

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, een paard is voordat de markt er is, dus ook al mishandeld. De DB zou dus meer op markten moeten zoeken naar verwaarloosde paarden, dan vind je meer!