Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:18

In het nieuwsbericht staat dat wel. En in je eentje gaan is inderdaad altijd risicovoller.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:23

WillemYntJee schreef:
In het nieuwsbericht staat dat wel. En in je eentje gaan is inderdaad altijd risicovoller.

Uit welke zin maak je dat op?

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:23

Dat EHBO vind ik ook wel een goed idee,
ik ben met een vriendin naar kreta geweest en toen zijn we 3 uur gaan rijden in de bergen.. vriendin (onervaren) presteert het om er na 2 uur en 50 minuten in slowmotion vanaf te glijden,ze was wel mooi bewusteloos en had enorme pijn in haar rug. de begeleiders hebben haar zo in 1 keer opgetild (dat mag je NOOIT doen) en in de kar gelegt.. tis uiteindelijk na ziekenhuisbezoekje enzo wel goedgekomen maar dat bewijst maar weer dat het echt niet zo goed geregeld is allemaal.

Talleke150

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:25

Zelf heb ik een paar weken geleden in Renesse een strandrit gemaakt. Ik overschat mijn rijkunsten zeer zeker niet maar ik was verbaasd over de onprofessionaliteit van de manege. Toen we daar aan kwamen kreeg ik een paard in mijn handen gedrukt die op dat moment nog over was. Het meisje die hem in eerste instantie toegewezen had gekregen vond hem te groot. Er werd niks gevraagd over rijervaring. Zelf heb ik maar eens gevraagd hoe het paardje was en of er dingetjes waren waar ik op moest letten (paard was overigens superbraaf).
Mijn vriendin haar paard werd door de manege gezadeld en tijdens de rit kwam ik erachter dat de rubberen bit ringen aan 1 kant hingen Gestoord
We waren met een groep van 21 man waaronder 2 begeleiders. De groep was in mijn ogen veel te groot voor 2 man.
Bij het strand aangekomen moeste we even wachten en daar kregen sommige mensen verteld waar ze bij hun paarden op het strand op moesten letten.
Bij het begin van het strand moesten we nog even wachten, detail was dat daar een luchtkussen stond. "Mijn" paard vond dat geluid eng en danste er zowat van op zijn plaats. Persoonlijk vond ik het niet erg maar niet iedereen had zijn paard onder controle. Na de eerste galoppade lagen de eersten er al naast.
Kortom: er werden twee groepen gemaakt, eentje die terug ging door de duinen voor de mensen die niet meer over het strand wilden en er bleef een strandgroepje over.
Ondanks dat ik persoonlijk een leuke rit heb gehad vond ik het ongeorganiseerde en onprofessionele boel waarbij zowel ruiter als manege zijn verantwoordelijkheid niet nam.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:26

Erg wat er gebeurd is, dara het krantebericht geen uitsluitsel geeft of het haar eigen paard of een gehuurd paard was doe ik daar dan ook geen uitspraken over.
Wel ovr het volgende. Tuurlijk het je eigen verantwoordelijkheid om een inschatting te hebben van je rijkunsten, maar het is wel zo dat heel veel mensen die nog nooit gereden hebben denken dat het allemaal zo moeilijk niet is. Er zijn er zat die denken dat het inderdaad het zelfde gevoel is als het paardje op de kermis wat braaf rondjes draait.

Wat dat betreft vind ik het meer de verantwoordelijkheid van de verhuurders om dat soort mensen te weigeren. En het is inderdaad heel makkelijk te zien of iemand wel of geen ervaring heeft.
Verplicht stellen van ruiterbewijs is ook een idee. Ik weet maneges waar je alleen maar een paard kan huren als je een ruiterbewijs hebt en waar ze dan ook nog is naar je rijervaring kijken voordat je er mee de weg op mag.

Ook is het inderdaad zo dat een omgeluk in een klein hoekje zit en dat het galopperen over een strand heel wat anders is dan als je thuis alleen maar tussen de hekjes blijft rijden.
Ik heb een keer een strandrit gemaakt en vond het geweldig, vooral de galop omdat waar ik toen stond er gewoon de mogelijkheid niet is om zo voluit te kunnen gaan. Had het paard waar ik op zat tijdens de strandrit echter gestruikeld dan had het heel anders kunnen lopen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:34

Ben pas geleden naar Texel geweest. Nu heb ik zelf een eigen paard maar ben toch voor de bosrit en niet voor de strandrit gegaan. Ik vind de galop in de bak al zo hard gaan. De wereld vliegt aan je voorbij dan.Zoef Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:34

Citaat:
Had het paard waar ik op zat tijdens de strandrit echter gestruikeld dan had het heel anders kunnen lopen.

Ja dat lijkt me nogal logisch, maar paarden struikelen nu eenmaal wel eens! Op het strand, in de bak, op het land.
Als je zo denkt dan moet je natuurlijk helemaal niet op een paard stappen.

Je denkt toch ook niet iedere ochtend: Als ik nu eens gestruikeld was op de trap? Ik had mijn nek wel kunnen breken!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:36

Ik heb in Renesse nooit problemen gehad hoor met paardrijden.
Ze vragen altijd hoeveel mensen en meer als 3 jaar rij-ervaring hebben.
En degene die dat niet hebben moeten gelijk ervanaf.
Dat heb ik altijd meegemaakt hoor.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:39

shan schreef:

Cayenne schreef:
www.hvzeeland.nl
Volgens de strandwacht valt immers bijna wekelijks iemand van een paard. Vaak blijft het slachtoffer liggen en moet de reddingsbrigade in actie komen.

Uit deze Knipoog Niet dat het in dit geval is gebeurd, maar over het algemeen genomen.
Uit eigen ervaring weet ik inderdaad dat mensen er veel te makkelijk over denken, want oh dat doen ze wel even.
En houden geen rekening met de onberekenbaarheid (is dat een wooord?:P) van paarden, het zijn en blijven vluchtdieren.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:44

Lynske78 schreef:
Ben pas geleden naar Texel geweest. Nu heb ik zelf een eigen paard maar ben toch voor de bosrit en niet voor de strandrit gegaan. Ik vind de galop in de bak al zo hard gaan. De wereld vliegt aan je voorbij dan.Zoef Haha!

Ik heb ook een bosritje gemaakt en we waren maar met zijn 3en. We bleken allemaal goed te kunnen rijden, dus op de terugweg hebben we toch wel heueueul hard gegaloppeerd over zo'n fijn slingerpad in het bos haha!
Dan heb je op het strand nog meer overzicht.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:50

WillemYntJee schreef:
shan schreef:

Cayenne schreef:
www.hvzeeland.nl
Volgens de strandwacht valt immers bijna wekelijks iemand van een paard. Vaak blijft het slachtoffer liggen en moet de reddingsbrigade in actie komen.

Uit deze Knipoog Niet dat het in dit geval is gebeurd, maar over het algemeen genomen.
Uit eigen ervaring weet ik inderdaad dat mensen er veel te makkelijk over denken, want oh dat doen ze wel even.
En houden geen rekening met de onberekenbaarheid (is dat een wooord?:P) van paarden, het zijn en blijven vluchtdieren.

Ik denk dat er alleen maar iemand blijft liggen als hij er alleen op uit gaat. Knipoog

Ik denk dat de strandwacht bedoeld met iemand die blijft liggen, iemand die niet direct opstaat, maar ik denk niet dat ze bedoelen dat de groep waarmee je bent lekker doorrijdt terwijl jij daar ligt. Haha!

Dat de reddingsbrigade even komt kijken wat er aan de hand is lijkt me trouwens vrij normaal, daar zijn ze voor.
Net zo goed als ze weggelopen kinderen weer bij hun ouders moeten zien te krijgen, verdwaalde honden moeten oppikken en badgasten die te ver afdrijven op hun luchtbedje moeten ophalen.
Dat er wekelijks iemand van een paard valt op het strand dat geloof ik graag! Haha!

Er rijden nl wekelijks honderden paarden op het strand in de zomer.
Alleen, met een groepje, onder begeleiding, noem het maar op!

Vaak blijven mensen idd even liggen, meestal gewoon van de schrik, soms omdat de lucht even uit de longen is geslagen (weet ik uit ervaring omdat ik veel lesgeef) Maar dan is er nog meestal gelukkig niets aan de hand.

Dat dit meisje nu toevallig een hersenschudding had, tja dat kan gebeuren.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:52

Citaat:
Ja dat lijkt me nogal logisch, maar paarden struikelen nu eenmaal wel eens! Op het strand, in de bak, op het land.

Dit om aan te geven dat ookal heeft iemand rijervaring er altijd iets kan gebeuren, dus dat het niet perse aan het paard, de verhuurder of de huurder hoeft te liggen dat er een ongeluk gebeurt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:02

wsundayl schreef:
Citaat:

Dit om aan te geven dat ookal heeft iemand rijervaring er altijd iets kan gebeuren, dus dat het niet perse aan het paard, de verhuurder of de huurder hoeft te liggen dat er een ongeluk gebeurt.

O, ok, bedoel je het zo, ja dan zijn we het helemaal eens. Haha!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:08

Dacht ik al dat we het eens waren.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:34

In dit geval was het overigens een manegegroep die op het strand was, en stopte iedereen bovenaan het strand, ook zij, alleen viel ze er van af toen het paard schijnbaar al stil stond, kan gebeuren, paard schudt of doet een stapje opzij en je ligt al. Ook liggen daar van die betonplaten, als je dan valt, val je hard ja.

Poosje81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:35

WillemYntJee schreef:
shan schreef:

Cayenne schreef:
www.hvzeeland.nl

Met die zin bedoelen ze volgens mij gewoon dat iemand bewusteloos is geraakt en niet meer opstaat, oftewel blijft liggen.

Lijkt me nogal stug dat een groep ruiters, ongeacht of dit een georganiseerde rit of een aantal mensen met eigen paarden is, een mede-ruiter laten liggen wanneer deze van zijn/haar paard is gevallen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:43

mammaslamma schreef:
Ik kom een paar keer per week op deze manege, en er staat met grote letters dat het voor eigen verantwoording is, en als ik dan zie dat ze met teenslippers, korte broek en bijna achtertse voren wegrijden, zakt mijn broek daar van af.......
Blijkbaar denken mensen dat paardrijden een makkie is, het ziet er zo simpel uit.......
Je kunt het de manegehouder niet kwalijk nemen, boterhammen moeten er verdient worden, menden moeten zelf es wat slimmer zijn , er wordt verplicht dat je met cap rijd, en de paarden(redelijk) aangepast aan de rit.

En daar maak je dus een enorme denkfout. Zo'n bord is niet rechtsgeldig. Ten alle tijden blijft de eigenaar van het paard aansprakelijk. Maneges zetten dat er vaak neer in de hoop dat niemand ze aansprakelijk zullen stellen maar dat zijn ze dus wèl Ja

Verder vind ik idd een EHBO diploma van tenminste één van de begeleiders een must Ja

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:53

.
[/quote]

En daar maak je dus een enorme denkfout. Zo'n bord is niet rechtsgeldig. Ten alle tijden blijft de eigenaar van het paard aansprakelijk. Maneges zetten dat er vaak neer in de hoop dat niemand ze aansprakelijk zullen stellen maar dat zijn ze dus wèl Ja

Blijkbaar ben jij de slimmerik, dus waar basseer je dat op, kom met feiten, wetregels etc, want zo in het wilde weg roepen is erg makkelijk, vind je niet...........

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:53

Het blijft toch een levend beest, maar toch is het vervelend om hard te vallen. De ideen zijn goed vind ik.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:57

Mija schreef:
Het is met paardrijden altijd opletten, ook al ben je zelfs een professioneel ,het is en blijft een dier dat onverwacht ergens van kan schrikken , en in galop gaat het altijd hard en iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf zo ook om een strandrit te maken/galopperen..

Daar ben ik het mee eens. Een paard is een kudde dier, gaat een paard voor hem rennen, dan rent ie gezellig mee. Een ervaren ruiter weet dan meestal wel wat die moet doen, maar als je voor de 2e keer op een paard zit, gaat dat niet zO makkelijk.

Proefrit is een goed idee!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:09

mammaslamma schreef:
slimmerik schreef:

Blijkbaar ben jij de slimmerik, dus waar basseer je dat op, kom met feiten, wetregels etc, want zo in het wilde weg roepen is erg makkelijk, vind je niet...........

IK roep niet zomaar in de wilde weg (jij dus wel Knipoog )

Citaat:
Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Het onberekenbare gedrag van dieren komt voor rekening van de eigenaar ervan. Dat stelde de Hoge Raad al vast in 2002. Deze discussie laaide weer op na het euvel met de ontsnapte Gorilla uit Blijdorp. Er was grote onduidelijkheid of de dierentuin aansprakelijk kon worden gesteld.

In artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat het hoofdbeginsel aldus: „De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij [etc.].” Wie door een hond (of een ander dier) wordt gebeten, of van een paard gegooid, kan volgens de wet juist wel met z’n schade terecht bij de bezitter of eigenaar. Ongeacht de vraag of de bezitter nu iets te verwijten valt of niet.

In oktober 2002 stelde de Hoge Raad voor het eerst vast dat „het onberekenbare gedrag van een dier in beginsel voor rekening van de eigenaar van dat dier komt”. Tijdens een buitenrit in het Amsterdamse Bos wierp een geschrokken paard een onervaren ruiter af. Er was door de ruiter noch door de instructeur een fout gemaakt. Conclusie van de Hoge Raad: de manege is aansprakelijk. Een opmerkelijk arrest omdat lagere rechters tot dan toe risicoaanvaarding bij de ruiter hadden aangenomen. Wie immers zelf op een paard gaat zitten, accepteert de kans op een val en dus op schade voor eigen rekening. Het Blijdorp-slachtoffer kan makkelijk pleiten dat als iemand die op een paard gaat zitten al geen eigen risico meer heeft, dat zeker geldt voor iemand die in een beveiligde dierentuin regelmatig een gorilla bezoekt.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:20

Helaas Marion, ik moet Slimmerik ook gelijk geven, de eigenaar is ten alle tijde aansprakelijk, kromme regel in de wet. Er is op een manege, ik weet wel welke, maar zeg het niet, een tijd terug een vrouw van een paard gevallen, zij reed iedere week op dat paard, kende het paard door en door.
Ze viel behoorlijk hard op haar hoofd. Het personeel van de manege heeft toen gezegd, ga naar de dokter en laat je even nakijken, dit is zelfs op schrift gezet, als bewijs voor officiele instanties. Ze hebben haar meerdere malen opgebeld van hoe is het, en ga even naar de dokter om jezelf te laten checken. Vrouw wou dit niet. Een week later ongeveer krijgt de vrouw door de val een hersenzwelling, en komt hierdoor in het zh terecht, en kan niet meer werken. Heeft de manege aangeklaagt, en ondanks alle zorgen achteraf, EHBO en BHV mensen op de manege die ernaar gekeken hebben, kon de manege een fikse schadevergoeding betalen... dus helaas, dit bordje heeft weinig zin.
Zelfs als jij mij bv op Gerrit laat rijden, en ik kletter eraf, wist van tevoren de risico's, en ik zou blijvend letsel hebben, en niet meer kunnen werken, kan ik jou aansprakelijk stellen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:10

Klopt idd, ik heb het bij mijn avp nagevraagd toen ik een bijrijdster zocht voor mijn paard. Het ging mij er om hoe dit geregeld was als zij eventueel buiten met hem ging rijden en schade toe zou brengen aan een auto oid.
Ik ben als eigenaar altijd verantwoordelijk voor schade die mijn paard toebrengt, aan goederen of personen.
Als iemand willens en wetens zonder cap of rijervaring op een paard kruipt kan het natuurlijk wel zijn dat de verzekering in verweer gaat, maar in beginsel ben je als eigenaar aansprakelijk. Heb gelukkig een goede avp Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:05

het gaat zich niet alleen om diegene die een paard huren of de ervaring wel of niet genoeg is, de begeleiding daar is ook vaak heel veel mis mee, hier in de buurt gaan ze ook met groepjes de bos op, nou hoe vaak ik de begeleiding al voorbij heb zien komen die hun paard niet meer onder controle hadden Verdrietig
en pas nog komt een groepje in galop aan, komen bij een stukje kruising gingen remmen, klaats paard struikeld maakt een koprol , ruiter eraf, en het meisje dat als begeleiding mee ging stapte niet eens van der paard de mevrouw ophelpen, bekeek het paard niet zat er gewoon, dus ik snel afgestapt erheen, mevrouw was een beetje duizelig dus dacht laat haar maar ff zitten, paard onder de schrammen. en dat meisje als begeleiding heeft er maar de heletijd bij gehangen en kwam gewoon niet van die pony af...
en zo zijn er door de jaren heen nog meer dingen gebeurd.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:12

Oke, weer wat geleerd, nu kwam er al niemand op mijn paard,nu ik dit ZEKER weet, al helemaal niemand meer......
Maar wel een rare redenering, ben je mooi de L+L als eigenaar.