Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
WillemYntJee schreef:In het nieuwsbericht staat dat wel. En in je eentje gaan is inderdaad altijd risicovoller.
Citaat:Had het paard waar ik op zat tijdens de strandrit echter gestruikeld dan had het heel anders kunnen lopen.
shan schreef:Uit welke zin maak je dat op?
Cayenne schreef:www.hvzeeland.nl
Volgens de strandwacht valt immers bijna wekelijks iemand van een paard. Vaak blijft het slachtoffer liggen en moet de reddingsbrigade in actie komen.
Lynske78 schreef:Ben pas geleden naar Texel geweest. Nu heb ik zelf een eigen paard maar ben toch voor de bosrit en niet voor de strandrit gegaan. Ik vind de galop in de bak al zo hard gaan. De wereld vliegt aan je voorbij dan.Zoef
WillemYntJee schreef:shan schreef:Uit welke zin maak je dat op?Cayenne schreef:www.hvzeeland.nl
Volgens de strandwacht valt immers bijna wekelijks iemand van een paard. Vaak blijft het slachtoffer liggen en moet de reddingsbrigade in actie komen.
Uit dezeNiet dat het in dit geval is gebeurd, maar over het algemeen genomen.
Uit eigen ervaring weet ik inderdaad dat mensen er veel te makkelijk over denken, want oh dat doen ze wel even.
En houden geen rekening met de onberekenbaarheid (is dat een wooord?:P) van paarden, het zijn en blijven vluchtdieren.
Citaat:Ja dat lijkt me nogal logisch, maar paarden struikelen nu eenmaal wel eens! Op het strand, in de bak, op het land.
Als je zo denkt dan moet je natuurlijk helemaal niet op een paard stappen.
wsundayl schreef:Citaat:Ja dat lijkt me nogal logisch, maar paarden struikelen nu eenmaal wel eens! Op het strand, in de bak, op het land.
Als je zo denkt dan moet je natuurlijk helemaal niet op een paard stappen.
Dit om aan te geven dat ookal heeft iemand rijervaring er altijd iets kan gebeuren, dus dat het niet perse aan het paard, de verhuurder of de huurder hoeft te liggen dat er een ongeluk gebeurt.
WillemYntJee schreef:shan schreef:Uit welke zin maak je dat op?Cayenne schreef:www.hvzeeland.nl
Uit dezeNiet dat het in dit geval is gebeurd, maar over het algemeen genomen.
Uit eigen ervaring weet ik inderdaad dat mensen er veel te makkelijk over denken, want oh dat doen ze wel even.
En houden geen rekening met de onberekenbaarheid (is dat een wooord?:P) van paarden, het zijn en blijven vluchtdieren.
mammaslamma schreef:Ik kom een paar keer per week op deze manege, en er staat met grote letters dat het voor eigen verantwoording is, en als ik dan zie dat ze met teenslippers, korte broek en bijna achtertse voren wegrijden, zakt mijn broek daar van af.......
Blijkbaar denken mensen dat paardrijden een makkie is, het ziet er zo simpel uit.......
Je kunt het de manegehouder niet kwalijk nemen, boterhammen moeten er verdient worden, menden moeten zelf es wat slimmer zijn , er wordt verplicht dat je met cap rijd, en de paarden(redelijk) aangepast aan de rit.
Mija schreef:Het is met paardrijden altijd opletten, ook al ben je zelfs een professioneel ,het is en blijft een dier dat onverwacht ergens van kan schrikken , en in galop gaat het altijd hard en iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf zo ook om een strandrit te maken/galopperen..
mammaslamma schreef:slimmerik schreef:
En daar maak je dus een enorme denkfout. Zo'n bord is niet rechtsgeldig. Ten alle tijden blijft de eigenaar van het paard aansprakelijk. Maneges zetten dat er vaak neer in de hoop dat niemand ze aansprakelijk zullen stellen maar dat zijn ze dus wèl
Blijkbaar ben jij de slimmerik, dus waar basseer je dat op, kom met feiten, wetregels etc, want zo in het wilde weg roepen is erg makkelijk, vind je niet...........
Citaat:Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk
Het onberekenbare gedrag van dieren komt voor rekening van de eigenaar ervan. Dat stelde de Hoge Raad al vast in 2002. Deze discussie laaide weer op na het euvel met de ontsnapte Gorilla uit Blijdorp. Er was grote onduidelijkheid of de dierentuin aansprakelijk kon worden gesteld.
In artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat het hoofdbeginsel aldus: „De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij [etc.].” Wie door een hond (of een ander dier) wordt gebeten, of van een paard gegooid, kan volgens de wet juist wel met z’n schade terecht bij de bezitter of eigenaar. Ongeacht de vraag of de bezitter nu iets te verwijten valt of niet.
In oktober 2002 stelde de Hoge Raad voor het eerst vast dat „het onberekenbare gedrag van een dier in beginsel voor rekening van de eigenaar van dat dier komt”. Tijdens een buitenrit in het Amsterdamse Bos wierp een geschrokken paard een onervaren ruiter af. Er was door de ruiter noch door de instructeur een fout gemaakt. Conclusie van de Hoge Raad: de manege is aansprakelijk. Een opmerkelijk arrest omdat lagere rechters tot dan toe risicoaanvaarding bij de ruiter hadden aangenomen. Wie immers zelf op een paard gaat zitten, accepteert de kans op een val en dus op schade voor eigen rekening. Het Blijdorp-slachtoffer kan makkelijk pleiten dat als iemand die op een paard gaat zitten al geen eigen risico meer heeft, dat zeker geldt voor iemand die in een beveiligde dierentuin regelmatig een gorilla bezoekt.