"Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: "Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:14

Hier moet je over een bepaalde route door het dorp naar de hei en het bos, dus ruiters zijn hier onderdeel van het dorp. Er staan hier erg veel paarden en pony´s en het barst van de pensionstallingen e.d. We hebben hier ook 3 maneges vlakbij huis zitten en een Shetlanderije. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:20

Nadya: dan zit jij op een bijzonder stukje grond denk ik Clown

Mijn ervaring is dat 'buitenrij'ruiters vaak ruiters zijn die technisch niet al te sterk kunnen rijden en ook weinig bezig zijn met gericht werken aan gehoorzaamheid. Die moeten het eigenlijk hebben van hun brave paarden.

Je hoort ook vaak genoeg ongelukken met kids... In België mogen ze toch echt niet voor hun 11e de baan op, en vanaf 14 zonder begeleiding.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:26

Ruiterbewijs is hier verplicht en de routes door het dorp ook inmiddels. Het barst hier van de paarden en ruiters. Knipoog
Iedereen die deze omgeving kent, zal dat beamen. Alleen die van de Shetlanderije die crossen wel eens hier door de straat, maar die zijn verkeersmak. Ik wandel met mijn paard overal, maar ga ik naar de hei dan volg ik de officiele route. En dan wandel ik ook nog, want hij is nog jong en kan nog schrikken. En ik loop er dan liever naast, dan dat ik er op zit. Haha!

Maar mensen die me niet geloven, kom eens langs en ik zal een leuke tocht met je maken. Dan zie je wel wat er zo nu en dan gebeurt. Haha!

Pebbles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:47

Gelukkig woon ik net in de bossen (mijn straat is een zandpad)
Dus ik kan zo het ruiterpad op.
Ik heb de meeste moeite met wielrenners die vind ik verschrikkelijk.
Zeker als ze met 10 of meer zijn remmen ook geen seconde af. Boos!
En als je paarsd dus schrik , draait om en rent weg...blijven ze gewoon achter je aanfietsen!
En hier in de bossen kom ik genoeg motors, off de roadjes en quads tegen.
En hier zijn ze allemaal hetzelfde stoppen en motor afzetten, toppie!

Maar het werd tijd dat ze meer aan paardrijdend nederland gaan denken.
Hopelijk komt er een goede campagne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:58

Pebbles: heb jij enig idee wat er gebeurt als in een groep van 10 er een paar afremmen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:04

Wielrennen is misschien ook geen sport voor op wegen waar meerdere weggebruikers zijn.
Tot nu toe heb ik nog niet zo'n last van ze, maar ik moet er niet aan denken als ik met mijn dochter ga fietsen en zo'n groep tegen kom. Scheve mond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:37

Yamcha schreef:
Pebbles: heb jij enig idee wat er gebeurt als in een groep van 10 er een paar afremmen?

...en alsof er in NL nooit groepen fietsers rijden. Dat is nog een routine-voorval!
Hoort een paard hooguit attent op te zijn, meer niet.
Mijn paarden schrikken wel eens van een fietser die geluidloos achterop komt en dan ´ineens´ bontgekleurd de ooghoek binnenflitst. Ten eerste is dat MIJN fout, want ik weet dat en behoor op te letten, mijn paard die fietser tijdig op te laten merken.
Ten tweede is die schrik een reflex en is er ´oh het is maar een fietser´ gelijk ontspanning.

Ja, uiteraard kom je ook met een overdacht gedegen opleidingsproces met een jong paard vréémde dingen tegen en dan stap je zoals Nadya schrijft tijdig, eventueel zelfs preventief, af opdat het geen negatieve ervaring wordt.
Ik heb een verder bómzekere merrie die panisch is voor electrisch lassen. Dat kom ik hier bijna dagelijks onderweg tegen en is MIJN probleem. Ik rij om of stap tijdig af. Hoeft NIEMAND rekening mee te houden en als een lasser attent wel even ophoudt is dat gewoon een fijn éxtra.

Wie op een onvoorspelbaar vluchtdier rijdt is een gevaar door de rest van de wereld en dat is niet acceptabel. Dat risico voor een ánder mag jij niet beslissen maar te lopen.
Bij de prioriteit hoeft geen enkele nuance, geen enkele kanttekening. JIJ bent degene die kiest om met een paard het verkeer in te gaan en dat paard is JOUW verantwoordelijkheid. Naar anderen en naar jouw paard toe is het ook JOÚW probleem als een ander een fout maakt.
JIJ bent extra verantwoordelijk door jouw keuze van een rijdier als vervoermiddel.
Het is tenslotte ook heel fijn als een ander de fouten die jij net zo goed maakt opvangt.
Fundamenteel is dat je geen gevaar bent voor een ander, anders hoor je in de rijbak.

hc

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:47

Gelukkig heb jij een merrie die bomproof is, HC, maar niet iedereen heeft zo'n dier. Niet iedereen heeft de middelen om de paarden zo specifiek verkeersmak te maken als jij dat doet, en om een paard aan het verkeer te laten wennen, zul je toch de openbare weg op moeten, bij voorkeur eerst rustige plaatsen natuurlijk. Een paard kan altijd schrikken van een onverwachte knal/beweging, dan is het o.a. ook aan de ruiter om het dier in bedwang te houden.
Als je leert autorijden, leer je eerst ook goed rijden op een deel met weinig tot geen verkeer, maar ooit moet je je toch eens in het verkeer gooien, en dat levert als beginneling ook de nodige problemen op Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:54

HC, ik vind ook dat je niet op een schrikachtig paard het verkeer in moet gaan. Maar zelfs ervaren paarden kunnen nog schrikken. Als medeweggebruiker hoor je je toch aan te passen aan een dier, wat geen machine is. Ik zie het meer als wisselwerking:

Ik ga wandelend naar het bos en stap er daar pas op, zolang ik het gevoel heb dat mijn paard nog niet veilig genoeg is op de weg. Ik wil geen ongelukken, ben er doodsbang voor zelfs. Zowel voor mijn paard en mij als voor andere mensen. Niemand wil dat op zijn geweten hebben, zou je denken, maar geloof me, zelfs wandelend met paard kom ik af en toe gekken tegen. Gelukkig is mijn paard aan de hand inmiddels relaxt of hij zoekt steun bij mij. Rijdend durf ik gewoon nog niet, mede omdat ik de hulpen nog niet bevestigd genoeg vindt bij schrikreacties. Dus zo lang blijf ik lekker wandelen naar het bos, maakt mij niet uit, zolang er maar geen ongelukken gebeuren. Is ook beter voor mijn paard's rug, anders zit ik echt uren op een 4-jarige en dat wil ik nog helemaal niet. Lachen

Maar dan nog zou ik iets willen laten doen aan al die mafketels hier op de weg. Tussen de watersporttoeristen zitten veel idioten, valt mij op. Clown
Straks in de winter is het gelukkig weer een stuk rustiger hier in het dorp. Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:27

Lijkt me toch simpel (naar aanleiding titel topic) , geen remmen = geen verkeersdeelname...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:49

Kuggur schreef:
Lijkt me toch simpel (naar aanleiding titel topic) , geen remmen = geen verkeersdeelname...

Dat bedoel ik dus Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:58

Huertecilla schreef:
anders hoor je in de rijbak.

hc

Maar HC, zoals ik al eerder aangaf... gelukkig stoppen we ouderen op een fiets, spelende kinderen en schoolkinderen ook niet thuis weg, omdat ze wat onberekenbaarder kunnen zijn dan ... tja dan wie eigenlijk?

Nogmaals, "het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat dit gedrag een potentieel gevaar kan zijn voor de mede-weggebruiker".
Bij wet vastgelegd.
Dit verbod geldt met name voor automobilisten, omdat andere weggebruikers een stuk kwestbaarder zijn.

@ HC: waarom hamer je zo op de eigen verantwoordelijkheid van een ruiter?
Dit is niet het enige, er is altijd ook een andere partij.
Ook de lasser uit jouw voorbeeld is bijvoorbeeld via de wet aansprakelijk te stellen, als hij doorlast en daardoor jouw paardje op hol slaat. Dat is artikel 6 van de Verkeerswet: ook mensen die geen verkeersdeelnemer zijn, dienen hun verantwoording te dragen voor wel verkeerdeelnemers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:26

Kuggur schreef:

Afgod

Een prachtige en kernachtige samenvatting van wat ik blijkbaar te moeilijk verwoord schrijf.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:00

Ik weet niet waarom HC zo hamert op de verantwoordelijkheid van de ruiter, ik weet wel waarom ik het doe.
Omdat het niet veel zin heeft om het steeds maar over die anderen te hebben. Het gedrag van een ander kun je niet veranderen, je eigen gedrag wel.
Je kunt een ander onmogelijk dwingen zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen, je kunt wél kiezen om je eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Er vanuit gaan dat een paard "nu eenmaal geen remmen heeft" en "nu eenmaal een vluchtdier is"..... daarmee plaats je jezelf in een rol waarin je blijkbaar geen enkele controle hebt over je vervoersmiddel, en kennelijk ook aanvaard hebt dat je die controle niet zult krijgen.
Maar als ik met die houding in een auto stapte (ik krijg tóch nooit controle over dat ding) zou ik uitgemaakt worden voor een onverantwoordelijke weggebruiker, die haar rijbewijs blijkbaar bij een pakje boter had gehad..... en terecht.
Als je geen controle hebt over je vervoersmiddel, hoor je niet in het verkeer thuis. Je bent wettelijk verplicht om die controle te hebben.

Een paard kan schrikken, ja. Maar vluchten is geen noodzakelijk gevolg daarvan. Een paard kán zelfs aan de loop gaan..... maar de ruiter zal wel de rijtechniek moeten hebben om dat min of meer in de kiem te smoren..... en het paard zó opgevoed hebben dat het weet dat ervandoor gaan gewoon niet mag.

Maar wat is er zo moeilijk aan opvoeden? Want dat is wat het is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:00

Kuggur schreef:

mee eens! Afgod

maar om ongevallen te vermijden is het cruciaal dat ALLE weggebruikers hun verantwoordelijkheid nemen.
hc, mag ik even jouw paarden als voorbeeld nemen?
perfect aangepast aan het verkeer, zoals het hoort.
maar als ze dan toch van iets schrikken (reflex, zoals je aangaf), zetten ze dan ook nooit ook maar één klein stapje opzij?
dat ene kleine stapje kan genoeg zijn om tegen een auto te plakken waarvan de bestuurder zo onverantwoordelijk was vlak langs je te scheuren.
afstand houden heb je niet altijd zelf in de hand.
als je in de berm loopt en een auto dreigt je rakelings te passeren, moet je dan maar in de sloot springen?

verder kan ik beamen wat poes zei: er rijden ook veel asociale ruiters rond.
zo ging ik eens met mijn kinderen (kleuters) wandelen op een pad dat bestemd is voor wandelaars, fietsers en ruiters.
een ruiter die we niet konden zien aankomen (bochtige weg met veel bomen) slalomde in volle galop tussen ons door.
gelukkig zijn mijn kinderen gewoon blijven staan, ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ze naar mij toe gelopen waren Lips are sealed

verder zou ik willen pleiten voor een grote "L" op de kont van je paard als dit in verkeersopleiding is Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:05

fojoe: als ze hard komen aanscheuren ga ik in het midden van de weg stappen. Dan eis je je plekje op en kunnen ze niet om je heen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:13

Whahaha, die L daar zat ik laatst ook al aan te denken!!! ROFL

Overigens, allemaal leuk verteld, hoor, mensen met paarden die al prima afgericht zijn.
Maar IK moet ooit voor een eerste keer met mijn paard over de weg en wie weet er dan van tevoren hoe het gaat? Je kunt overtuigd zijn van de braafheid van je paard, de eerste keer is toch een iets ander verhaal, hoor. Maar ach, jullie zullen allemaal wel van die wonderpaarden hebben ofzo. Clown

Ik blijf voorlopig nog lekker even wandelen naar het bos. En als ik ooit rijdend ga, ga ik in de winter op een vroeg tijdstip, zodat er nog geen hond op de weg is. Haha!
Met een ervaren paard of meerdere ervaren paarden. Dan nog heb je geen garanties, hoe braaf je paard verder ook is.

Ik vind dat IEDEREEN zijn verantwoording moet nemen in het verkeer. Met paard, met auto, met racefiets, whatever. Een paard is niet helemaal te vergelijken met een auto of vinden jullie van wel? Ik reed net naar Hilversum met voor me een kruising tractor/vrachtwagen, een joekel van een ding. Die scheurde echt rond, niet normaal meer. Je zult 'm maar tegen komen met je jonge paard. Ik moet er niet aan denken. Mijn nachtmerrie: een ongeluk met mijn paard met zo'n onverantwoordelijke idioot. Hetzelfde geld voor het fietsen met mijn dochter straks. Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:14

poes schreef:
fojoe: als ze hard komen aanscheuren ga ik in het midden van de weg stappen. Dan eis je je plekje op en kunnen ze niet om je heen.

Poes, doen ze bij ons ook vrijwel allemaal op een hele lastige weg (waar je maar 50 mag rijden, maar waar men rustig 100 rijdt, omdat de flitspalen het al maanden niet meer doen) en reken maar dat ik dat t.z.t. ook ga doen. Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:20

poes schreef:

ja, heb ik ook nog gedaan.
op het moment dat je aanstalten maakt om aan de kant te gaan, gaan ze vol op het gaspedaal staan Koe
ik neem tegenwoordig altijd een dressuurzweep mee, die steek ik dan helemaal uit zodat ze afstand houden.
en die zweep is al dikwijls tegen een auto geklapt Scheve mond

@nadya, ik moest m'n paardje niet verkeersmak maken, hij was het al toen ik hem kocht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:31

Nadya schreef:
Ik vind dat IEDEREEN zijn verantwoording moet nemen in het verkeer. Met paard, met auto, met racefiets, whatever. Een paard is niet helemaal te vergelijken met een auto of vinden jullie van wel?

Nah, paard is gevaarlijker.
Een paard waar de ruiter net vanaf gevallen is, kan het zo in zijn hoofd krijgen om op een mensenmassa in te stormen, of een drukke weg op, of.... of.....

Een paard wat 'blind' van angst is, is écht, écht levensgevaarlijk.
Een auto weegt het dubbele, maar zal niet uit zichzelf een drukke weg oplopen, wel? Een auto wordt geen ongeleid projectiel, tenzij er één achter het stuur zit.....
Maar de ongelukken met paarden zijn echt legio, en veel ervan hadden voorkomen kunnen worden door het paard behoorlijk op te voeden.

Nadya, jij wandelt ermee. Je wandelt ook nog op redelijk rustige tijden, maar persoonlijk had ik nog een persoon met een ervaren, ouder paard meegenomen, bij voorkeur een leidende merrie. Een paard waar het kleintje tegenop kan kijken, waar hij de kunst van af kan kijken.
En dan gewoon echt vanaf veulen bij de moeder meegenomen. Heel jong aan een halstertje gewend, ervaren persoon erbij, en maar wandelen met moeders. Vanaf dat het veulen gespeend wordt, vervang je moeders door een dominante, leidende merrie. Dat is voor het jonge paard heel veilig, voor jou een veilige situatie, voor de tweede persoon ook, en de merrie, die je meeneemt, moet bom-proof zijn Lachen
Bijkomend voordeel is, dat ze dan al heel jong fijn zijn in de hand, netjes leren meelopen, en heel gemakkelijk alle dingen leren die jonge paarden moeten leren Lachen

Op die manier maak je het jonge paard spelenderwijs, en op een manier die past bij het paard, heel gemakkelijk verkeersmak, en zonder te forceren. Juist het forceren "nú moet-ie verkeersmak worden" krijg je extreme reacties van.
Als je zo jong met ze begint (uiteraard dan wel op een rustige weg, met ruim voldoende loopruimte) vinden ze het verkeer volkomen normaal, het is dan iets wat bij het opgroeien hoort.

Begin je pas als ze 3 zijn, en ze zijn daarvoor niet eens het erf af geweest, ja, dat is dan natuurlijk vragen om problemen.... dan moeten ze opeens vreselijk veel nieuwe indrukken opdoen, en worden ze volkomen overdonderd...... en dat ze dan schrikken, aan de kletter gaan, een trauma oplopen, en hun hele leven lang zich belachelijk gedragen in het verkeer, is niet onlogisch.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:43

Yamcha, ik weet dat paarden gevaarlijker zijn dan auto's, maar kom maar eens een keertje hierheen, dan laat ik je zien wat er gebeurt, ok? Je woont nu toch dichterbij. Knipoog

Ik ben destijds meteen met Sam begonnen met wandelen (vanaf zijn 2de dus). Ook met ervaren paarden erbij. Maar de weg die ik over moet is niet fijn, kan ik je vertellen. Maar goed, te lang verhaal om uit te leggen nu, dus.......

Ik wissel het nu af. Ervaren paard erbij, maar ook gewoon alleen met hem wandelen. Overigens neemt hij niet eens zoveel aan van een ander paard. Toen we vorige week naar de hei gingen (ik wandelend) was de bereden Fjord erbij een zenuwelijer, hoor. Haha!
Viel me bar tegen eigenlijk, maar gelukkig nam Sam het niet over. Die was gewoon veel koeler in zijn kop. Maar ja, dan loop ik ernaast. Is toch wat anders dan er op. Ik ben geen held, ik durf het gewoon niet (voorlopig). De auto's razen mij te dicht langs ons en wat als hij zijn kont eens uitsteekt en zo'n mafketel raast er met 80 of harder langs? Nou, mij niet gezien.

Ik weet niet wat ik gevaarlijker vindt; mijn jonge paard of die automobilisten hier, die 2x zo hard rijden dan is toegestaan. Scheve mond

Eigenlijk weet ik het wel: die automobilisten. Die zijn gewoon ronduit gevaarlijk bezig. Gelukkig is het overgrote deel galant, voorzichtig en vriendelijk. Maar er zitten er altijd 2 of 3 tussen die iets flikken........ En net die ene kan er eentje teveel zijn.......

Nogmaals, ik ben me volledig bewust van het gevaar van het op de weg zijn met je paard, maar verkeer is iets wat van alle kanten ingeschat moet worden. Dus OOK degenen zonder paard. Knipoog

Overigens, van mijn kind straks op de fiets kun je niet verwachten dat alles ok gaat. Je leert bij het rijexamen dat je bij kinderen extra alert moet zijn. Zo heb ik het in elk geval geleerd. Helaas scheuren sommigen hier ook door ons straatje, waar je maar 15 mag rijden. Alle ouders hier pakken zo'n gast aan, geloof me maar. Er spelen veel jonge kinderen buiten en je hebt je maar te gedragen. Ook als automobilist. Ja
Kinderen zijn onvoorspelbaar, hoe goed je het ze ook aan leert. Paarden ook, denk ik.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:48

Het verkeersmak zijn van een paard hangt ook van je stalomgeving af. Op mijn eerste stal stond ik midden in de polder met gemiddeld een auto per uur. Ik ben bewust met haar verhuisd naar een manege in een woonwijk zodat ze meer indrukken op kon doen en meer leren.
Hoe verkeersmak en onder controle je je paard ook hebt er kan altijd iets gebeuren wat een hevige schrikreactie teweeg brengt.
Mijn vorige paard had de neiging om om te draaien, mijn huidige paard heeft als reactie een stapje opzij zetten en daar blijft het bij. Een reactie die ze bv. geeft als een auto vlak achter haar gas geeft en toetert. Wel vervelend als dan net die auto rakelings passeert.
Ze blijft dan netjes bij me maar dat pasje opzij kan je niet voor zijn.

Ik ben het ermee eens dat net zoals men inderdaad oplet bij bejaarden en kinderen, automobilisten dit ook zouden moeten leren bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:53

Nadya schreef:
Yamcha, ik weet dat paarden gevaarlijker zijn dan auto's, maar kom maar eens een keertje hierheen, dan laat ik je zien wat er gebeurt, ok? Je woont nu toch dichterbij. Knipoog

Ik ben destijds meteen met Sam begonnen met wandelen (vanaf zijn 2de dus). Ook met ervaren paarden erbij. Maar de weg die ik over moet is niet fijn, kan ik je vertellen. Maar goed, te lang verhaal om uit te leggen nu, dus.......

Ik wissel het nu af. Ervaren paard erbij, maar ook gewoon alleen met hem wandelen. Overigens neemt hij niet eens zoveel aan van een ander paard. Toen we vorige week naar de hei gingen (ik wandelend) was de bereden Fjord erbij een zenuwelijer, hoor. Haha!
Viel me bar tegen eigenlijk, maar gelukkig nam Sam het niet over. Die was gewoon veel koeler in zijn kop. Maar ja, dan loop ik ernaast. Is toch wat anders dan er op. Ik ben geen held, ik durf het gewoon niet (voorlopig). De auto's razen mij te dicht langs ons en wat als hij zijn kont eens uitsteekt en zo'n mafketel raast er met 80 of harder langs? Nou, mij niet gezien.

Ik weet niet wat ik gevaarlijker vindt; mijn jonge paard of die automobilisten hier, die 2x zo hard rijden dan is toegestaan. Scheve mond

Eigenlijk weet ik het wel: die automobilisten. Die zijn gewoon ronduit gevaarlijk bezig. Gelukkig is het overgrote deel galant, voorzichtig en vriendelijk. Maar er zitten er altijd 2 of 3 tussen die iets flikken........ En net die ene kan er eentje teveel zijn.......

Nogmaals, ik ben me volledig bewust van het gevaar van het op de weg zijn met je paard, maar verkeer is iets wat van alle kanten ingeschat moet worden. Dus OOK degenen zonder paard. Knipoog

Overigens, van mijn kind straks op de fiets kun je niet verwachten dat alles ok gaat. Je leert bij het rijexamen dat je bij kinderen extra alert moet zijn. Zo heb ik het in elk geval geleerd. Helaas scheuren sommigen hier ook door ons straatje, waar je maar 15 mag rijden. Alle ouders hier pakken zo'n gast aan, geloof me maar. Er spelen veel jonge kinderen buiten en je hebt je maar te gedragen. Ook als automobilist. Ja
Kinderen zijn onvoorspelbaar, hoe goed je het ze ook aan leert. Paarden ook, denk ik.

Kinderen zijn onvoorspelbaar, ja Lachen
Paarden ook. Een paard kan altijd iets geks doen, wat je nóóit had verwacht Rolleyes

Daarom loop ik er altijd zo over te miepen ze op te voeden, en je kunt er imo niet jong genoeg mee beginnen. Ik heb mijn hond gesocialiseerd, met alles wat ik maar bedenken kon (zelfs met een rat Haha! Haha! ) en dat ben ik met een paard later ook van plan. Het heeft me onwijs veel ellende bespaard.

Tuurlijk zijn er altijd mensen die hun honden niet opvoeden, dat hou je. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het gedrag van hun honden, wel voor die van mij. En ik wou dat ruiters ook eens de verantwoordelijkheid gingen nemen voor het gedrag van hun paard.

Jij bent niet verantwoordelijk voor die automobilist, wel voor de reactie en het gedrag van je paard. Dus is het zaak te zorgen dat je je paard goed opgevoed hebt. Zo simpel is het imo Lachen

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:07

Dat ik mijn paard goed onder controle heb wil niet zeggen dat ik geen ongeluk met haar kan krijgen. Ik heb namelijk de andere partij niet onder controle.
Dus net zo goed als dat ik er alles aan doe om een ongeluk te voorkomen door ruimte te maken zodat een auto mij kan passeren en door mijn paard zo goed onder controle te hebben dient de medeweggebruiker dat ook te doen.

Daarom is een campagne goed en zou het ook in de rijlessen naar voren moeten komen. Zodat de automobilist of wie dan ook ook weet wat die dient te doen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:49

wsundayl schreef:
Dat ik mijn paard goed onder controle heb wil niet zeggen dat ik geen ongeluk met haar kan krijgen. Ik heb namelijk de andere partij niet onder controle.

je had het niet beter kunnen zeggen!