Twee paarden dood en twee jockeys in ziekenhuis na botsing

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

Re: Twee paarden dood en twee jockeys in ziekenhuis na botsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:05

het ligt niet alleen aan de sport ook aan de jockeys en zoiets kan ook bij springen of wat dan ook gebeuren maar het is wel sneu

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:53

Het aloude verhaal als een paardensport weer eens wat dode paarden eist, de sporters springen in de verdediging en wijzen naar al die andere sporten die ook levens eisen.

Wat een bizarre manier van denken is dat toch, die redenering komt neer op: "In de springsport vermoorden ze paarden door veel te veel van ze te vragen, dus wij mogen dat ook!"

Iedere vorm van serieuze sport is sowieso het opzoeken van grenzen. Een mens kan echter zelf bepalen om te stoppen als hij zijn grens heeft bereikt, een dier wordt vaak door de eigenaar over die grens gejaagd.

Ik wil best geloven dat die jockeys veel van hun paarden hielden, maar dat betekent niet dat ze dus geen kritiek mogen krijgen.

En om dit nou te gaan vergelijken met paarden die tijdens een buitenritje omkomen... die vergelijking durf ik best aan. Dan kijken we naar het aantal dode paarden per gereden kilometer, wedden dat een buitenritje dan stukken minder dodelijk blijkt dan een raceparcours in de topsport?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:22

Die dieren worden gefokt voor het rennen... Is een springpaard dat alleen maar springbloed heeft dan ook zielig? Omdat ie er niks aan kan doen? Tuurlijk kunnen ze er niks aan doen dat ze dat bloed hebben.... Maar kan een negroide persoon er wat aan doen dat zijn of haar huidskleur anders is?

Je moest eens weten hoeveel rennen er per jaar worden gehouden... En hoe vaak hoor je er wat over? Relativeren heet dat.... Er is niet alleen zwart of wit, er is ook grijs....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:34

Wat sneu voor de paardjes en jockey's zeg.
Ik ben ook niet z'n fan van het rennen , maar er zijn veel ergeren sporten , die voor het paard levens gevaarlijk zijn , en waarbij standaart paarden hun nek breken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:00

Wat erg zeg!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:31

Ach mensen....renpaarden vinden rennen over het algemeen leuk, zo niet, dan redden ze het niet en gaat het gros naar een andere bestemming (in Engeland en Amerika tenminste, je wil niet weten wat er aan renpaarden wordt verkocht en weggegeven, ongelofelijk! Hier zijn gewoon niet zoveel renpaarden). Ik vind de vergelijking met een bosrit ook wel een beetje apart...dit zijn dieren waar geld mee verdient wordt. Dat doe je niet met een bosrit (en ja ik roep vast van alles over me af ik weet het). Een deel van de renpaarden heeft een leuk leven met weidegang en veel aandacht...anderen niet. Maar dat geldt ook voor onze recreatiepaarden, het leven is gewoon nooit zo zwart wit. Ik heb op een renstal rondgelopen toen ik in Amerika woonde. Zij waren zowiezo erg goed voor hun paardne, heel voorzichtig...daar liep ook een paard rond dat voor de rennen vastgebonden en geslagen werd (bij hun niet hoor, was voor hun tijd, maar hij bleef altijd gevaarlijk daardoor), maar ze hadden ook een ruin die ongeveer in de huiskamer was opgevoed. Vergelijk het dan maar met onze paarden. Hoeveel paardne worden niet "mishandeld" met slof en sporen, terwijl er net zoveel paarden zijn die een heel fijn leven hebben, en dan nog alles ertussenin. Allebei de negatieve kanten zijn niet goed, maar als je ooit met een renpaard mee gaat op wedstrijd en dat blije hoofd ziet als hij de geluiden alleen al hoort, dan weet je wel beter dan dat het alleen een rotsport is. En ja, ALS het mis gaat gaat het vaak net wat harder mis, da's wel jammer...maar helemaal niks, dat is de rensport niet hoor...

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:32

toch is het meestal zo dat je een andermans sport gevaarlijk, zielig enz. vind.
terwijl dat eigenlijk bijna nooit zo is, waarom zou je dan gelijk gaan roepen bij een ongeluk in de drafsport dat het gevaarlijk is, heb je er zelf echt ervaring mee? waarschijnlijk niet.
in alle sporten gebeuren ongelukken in de een misschien wat meer dan in de ander, maar een ongeluk zoals dit is een ongeluk!
dit is niet iemands fout, het is niet een vrede sport tegenover het paard en hoevaak gaat zo`n race dan wel niet goed!
het is heel sneu maar het is gebeurt en het is een ongeluk en de ruiters zijn gelukkig niet verlamd geraakt verder kun je er niks meer aan doen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:46

Citaat:
Anouklove schreef:
Heel sneu, eerst volop opjagen en rennen en rennen, en waar worden ze mee bedankt, de dood!

Bij dressuur word het paard ook getraint getraint getraint getraint en nog een getraint!
En die kunnen ook zomaar hun nek breken als ze perongeluk struikelen, Nietwaar?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:58

Jeetje, wat een discussies weer Vork . Het maakt toch niet uit wiens zn schuld het is en of de rensport wel of niet zielig is. Het is een vervelend ongeluk dat gebeurd is.
Heel veel sterkte toegewenst voor alle betrokkenen en vooral de jockeys! Ach gut

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:35

Wat een discussie hier toch...

In mijn ogen is de rensport een van de leukste takken van de sport voor een paard... Gewoon gaan met die banaan en geen getrek, gepluk heel, de tijd toerekes lopen enz...

Ongelukken gebeuren in alle takken van de sport... alleen in deze tak publiekelijk. Net zoals bij militairi. Maar ook dressuur, gewoon recreatief rijden zorgt soms voor blessures die de dood tot gevolg hebben.

Ik vind het heel erg dat er 2 paarden zijn omgekomen. Sterkte aan de jockeys, eigenaren en uiteraard ook de paarden.
En ik hoop ook dat de 2 gewonde jockeys snel genezen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:41

Midasje schreef:
Wat een verschrikkelijk ongeluk. Huilen

En het is natturlijk wel weer een mooie gelegenheid om de rensport af te zeiken.
Ongelukken komen in elke tak van de sport voor, ook bij de "vriendelijke" sporten.

En voor de duidelijkheid wij laten onze paarden niet rennen en rennen en bedanken ze dan met de dood. Beetje opletten wat je zegt want het is vervelend om te horen.

idd alle rensport haters staan nartuurlijk weer vooraan!
ongelukken gebeuren overal, ik zie liever rensport dan een paard met zn kin op zn borst aan de longe of met een stang en trens met een zogenaamde blije anky.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:55

Inderdaad.
Ik kijk daar zobiso liever naar. Maar alsof dresuur/springen niet gevaarlijk kan zij.

Clown We bloeden allemaal rood, en we gaan allemaal dood. Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:41

zal ik nog eens wat grappigers vertellen, jullie schreeuwen vast dat ik een jockey ben, maar hé ik ben een dressuur en springmuts.
iedereen gaat met paarden om omdat het leuk is en ze er van houden, of het nou springen, race of dressuuren is, met opzet de dood in jagen doen alleen gekken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:10

geerke schreef:
straks krijgen we de discussie weer dat het ook in de wei kan gebeuren en niet alleen maar in de sport.
daar word ik moe van....als je sport met paarden is het risico veel groter op ongelukken en blessures.
ik heb op een bosrit nog nooit twee paarden voor mijn ogen zien verongelukken,maar dat zal aan mij liggen...

Grappig, weet je waar ik moe van wordt: dat door zo'n bericht vele weer beginnen te zeuren over dat de rensport zo gevaarlijk is en dat het een verschrikkelijke sport is. Dáár wordt ik moe van!

Zeg eerlijk, het gebeurdt toch ook overal? Dit is natuurlijk een mooie gelegenheid om de rensport de grond in te stampen.. Ik wil niet heel vervelend doen, maar de laatste hoor ik veel en veel meer dramatische verhalen over de mensport: waarom is dat niet gevaarlijk?

En wat dacht je van al die sloten waar de paarden invallen en de trailers met ongelukken.

Ik vind dit gewoon een manier van puur rechtlijnig denken en lekker vooroordelen en in hokjes plaatsen. Leuk joh Knipoog. Ik weet bijna zeker dat vele renpaarden een beter leven heeft dan menig dressuurpaard/springpaard/recreatiepaard.

En ach, dat je met de dressuur ook je paard naar je knoppen kan rijden (vooral met die mooie dresuurhoudingen) maakt natuurlijk niks uit!

Heel vervelend voor de jockey's. Gelukkig voorlopig niks blijvends!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:14

ik heb het niet alleen over de rensport,maar over alle sporten waar dieren bij betrokken zijn omdat wij mensen dat zonodig leuk vinden..ik vind dat gewoon niets,dat mag toch hoop ik?
Ik vind een dierenbeul op de hoek die z'n paarden "vergeet"te voeren ook niets,daarmee bedoel ik alle extremen..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:19

geerke schreef:
ik heb het niet alleen over de rensport,maar over alle sporten waar dieren bij betrokken zijn omdat wij mensen dat zonodig leuk vinden..ik vind dat gewoon niets,dat mag toch hoop ik?
Ik vind een dierenbeul op de hoek die z'n paarden "vergeet"te voeren ook niets,daarmee bedoel ik alle extremen..

Prima dat jij het niets vind, maar ik vind het niet eerlijk dat je het zo rechtlijnig neerzet. Het kán namelijk inderdaad net zo goed gebeuren in de wei Knipoog en dat jij dat niet wilt horen.. tja, dat kan ik niet helpen. Je veroordeeld nu een sport, omdat het misgaat.... het kan in alle sporten en recreatief misgaan. Is het dan wel eerlijk hier de rensport af te schilderen als gevaarlijk/mishandeling ed? Nee toch?

Ja het is misschien een tikkeltje gevaarlijker, maar vergeet niet dat er ook andere mensen deelnemen aan deze sporten dan de gemiddelde ruiter. Mensen met kennis en bergen ervaring Knipoog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:35

ik wil wel horen dat het in de wei ook kan gebeuren,alleen denk ik dat de kans minder groot is.
heb je de grand national weleens bekeken?waarbij paarden regelmatig hun nek breken,over hindernissen van 2 meter hoog en 4 meter breed?
Dat is ook sport,daar gebeuren ook zeker ongelukken die ook in de wei kunnen gebeuren...alleen ik heb ze nog niet meegemaakt gelukkig..

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:36

en western dan, dat is slecht voor de gewrichten Scheve mond
zo kun je ook beginnen...
sorry niet persoonlijk bedoeld van dat western is gewoon een voorbeeld
maar paarden die iets niet willen zullen het ook echt niet doen en renpaarden zijn zo gefokt, springpaarden zijn zo gefokt, dressuur paarden ook enz enz enz,,
er zijn nog veel wredere dingen(of hoe je t ook typt)

ohja van dat mennen las ik net pas,
waar ik heb gestaan hebben ze op de wei 1x per jaar en menparcours nou en ik heb t gelukkig nie gezien maar ze waren dus met karretje en al over de kop geslagen en wat denk je, paard stond achteraf onrustig en bloedend op stal
weer t zelfde als wat hierboven staat niks persoonlijks maar een ongeluk zit in een klein hoekje wat je ook doet welke sport je ook beoefend Knipoog

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:21

Het blijft nu eenmaal een feit:
Wij vinden dat we op een paard moeten gaan zitten om ons te plezieren of ons brood te verdienen.

Ik heb vroeger 4 paardjes getraind voor de renbaan en heb nooit wat gezien waaruit blijkt dat de trainers/jockey's geen respect voor het paard heeft.

Een goed renpaard loopt altijd.
Als ik 1 van de 4 reedt ongeacht welke dan was voor het paard elke zandpad een racebaan en als je dacht dat je het paard daar vanaf kunt houden dan ben je echt goed!
Zodra de trailer achter de auto stond dan stonden ze alle 4 klaar om mee te gaan.

Ik zeg altijd maar diegene die met 1 vinger naar een ander wijst heeft 3 vingers naar zichzelf wijzen.

Elke tak van paardensport heeft zo zijn voor en nadelen.
Als die tak jou en je paard ligt dan doe je dat met plezier.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:59

Citaat:
En om dit nou te gaan vergelijken met paarden die tijdens een buitenritje omkomen... die vergelijking durf ik best aan. Dan kijken we naar het aantal dode paarden per gereden kilometer, wedden dat een buitenritje dan stukken minder dodelijk blijkt dan een raceparcours in de topsport?

denk dat het gemiddelde racepaard meer trainings kilometers maakt
dan de gemiddele recreatiepaard buiten kilometers maakt

zijn inverhouding maar weinig gekken zoals jij en ik die echt kilometers vreten Knipoog
en ik maak ze momenteel ook even niet Bloos (door omstandigheden .. komt wel weer)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:59

En als race paarden, Echt race bloed hebben , Zouden ze het Btw Wel leuk vinden hoor. Ik denk als een race paard het niet leuk vind om te racen.. Dat hij dan niet zo hard zijn best had gedaan.. Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:09

Moderatoropmerking:
enkele offtopic-reacties verwijderd.
Graag ontopic verder en laat elkaar een beetje in de waarde graag

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:01

Ik kan hier zeer verbaasd lezen wat de verschillende meningen zijn. Het erge vind ik nog de mensen die een mening geven en zich niet eens verdiepen in deze sport en de paarden die ervoor gebruikt worden.

Ja, iedereen heeft recht op zijn of haar mening en mag die ook kenbaar maken, maar kijk objectief. De rensport is bijzonder, want 600 kg dat richting 50 tot 60 km per uur gaat, dat noem ik bijzonder. Is dit dieronvriendelijk? Indien er een jockey opzit die niet weet wat hij doet, ja dan wordt het gevaarlijk. Gelukkig is het gros van de jockeys zeer vakkundig, vakkundiger dan de meeste bokkers hier denken (deze paarden hoeven namelijk niet naar voren gejaagd te worden, dat doen ze zelf wel, daar zijn ze voor geboren). Komt daarnaast dat ik denk dat er maar heel weinig bokkers zijn die een volbloed aankunnen.

Voor degenen die denken dat ongelukken niet op de wei gebeuren? Mijn jaarling heeft veel geluk gehad maar heeft in de koppel in volle vaart een botsing gekregen met een andere jaarling. En dan? Binnen zetten en mooi laten wezen? Het is een paard. Gebeuren er in de bossen ongelukken ja, meer dan je denkt, gelukkig niet altijd met dodelijke afloop.

Ik begrijp dat mensen schrikken van zo een bericht en het zielig vinden en dan hun emoties de overhand laten nemen. Maar probeer ook te relativeren. Dit kan overal met ieder paard gebeuren. Ik kan alleen maar zeggen that's life. Je weet dat je nu leeft, je weet dat je paard nu leeft, wat morgen brengt, dat zien we dan wel weer.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:04

Tooske schreef:
Nou ik kan je wel zeggen dat ik erger vind voor die paarden als voor de jockeys.
Die paarden hebben er niet voor gekozen om renpaard te zien die mensen hebben er wel voor gekozen om dit te doen.

Eigenlijk kiest een paard er ook niet voor dat iemand op zen rug gaat zitten in het extreme geval kan ik dat dus op alle takken van de sport en recreatie doorbrengen.

Eigenlijk mogen we heel dankbaar zijn dat we zo een kunnen worden met een dier.

Een echt goed paard in de ren of in de draf sport vindt het zelf ook ontzettend leuk het is een soort van passie anders winnen ze ook niet. je kan een heel best paard hebben maar als eht paard niet wil lopen en niet zo zeer hoeft te winnen.. dan zal het misschien een keer goed lopen maar de echte vinden het geweldig om te rennen.

Sommige van jullie zijn er misschien nooit geweest, maar als je een ere ronde ziet zie je soms paarden trots lopen.
Wel loop je natuurlijk een Risico, en dat blijkt in dit geval ook zo te zijn maar het is niets meer dan een tragisch ongeluk..
Wat in elke sport had kunnen gebeuren.

ik hoop dat de pikeurs er goed vanaf komen! en dat ze straks hun baan weer kunnen oppakken.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:19

Ik vind het maar zielig hoor, die paarden hebben er ook niet om gekozen, dat ze wilden rennen rennen rennen! had eerlijk gezegd liever gehad 2 ruiters waren omgekomen ipv 2 paarden..
ruiters kiezen ervoor om die sport te doen, paarden niet!
maar kan ook aan mij liggen toch?
geen zin in reacties van: nou, die paarden doen het toch zelf? en weet ik veel! Knipoog