Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:04

_sjors_ schreef:
Dat heb ik weer, 2 paarden met een genetisch defect Rolleyes .
Interessant verhaal, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje vaag. Ik geloof niet dat kleur invloed heeft op het verouderingsproces bij paarden, in ieder geval niet qua leeftijd.

Ik heb ook t idee dat er nogal wat haken en ogen aan zitten, dat ze gevoeliger zijn voor huidziekten kan ik me welvoorstellen, dat zijn mensen met een bleke huid ook.. net ook weer een VN topic over, dan specifiek voor spaanse paarden, maar met dezelfde inhoudt.. Ik vind t vaag..

alleen ik dacht altijd dat er nog een verschil zat tussen witte (ook witgeboren) en schimmels (donker geboren)..

najah weet ik iig wel dat mn paardje snel aan t verouderen is Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:06

Mindim schreef:
Gelukkig geldt dat niet voor allen, hier in het dorp loopt een witte welch van 26 jaar.

hier een arabier van 24. hoe oud zal zij ze zich dan wel niet voelen Tong uitsteken

maarre... 1 op de 10 paarden schimmel? das best veel!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:09

Jongens het gaat niet om OUD VOELEN, het gaat om het verouderen van de cellen van een paard, waardoor ze bijvoorbeeld gevoeliger zijn voor gezwellen, net als bij mensen als je (cellen) maar oud/zwak genoeg worden heb je meer kans op kankercellen. Oude cellen (van de binnenkant) zie je niet perse aan de buitenkant Haha!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:51

Ik vond in de wetenschappelijke samenvatting van dat artikel niets over verouderen. Maar een feit is, dat het grijs worden wel degelijk een verouderingsprocess is. Kijk maar bij ons mensen. Maar wel van de haarcellen, niet per se van het hele paard. Uit die samenvatting haal ik al de informatie, dat nog andere genen een rol spelen bij het ontstaan van melanomen, en ik denk dat ALS er iets van verouderen (van het hele paard dan) in zou zitten, dat daar nog meer genen bij zijn betrokken. Dus echt simpel is het niet. Als schimmels echt systematisch altijd minder oud zouden worden, dan zou dat bij de paardenmensen allang bekend zijn. Dus ik heb daar zo mijn twijfels over. Maar zoals gezegd, ik heb dat artikel niet, alleen de samenvatting, en een artikeltje uit de Sunday Times, die ook maar een krant is met journalisten die van wetenschap meestal niet veel snappen en alleeen uit zijn op een lekker verhaal.

Marieke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:02

kimmie261 schreef:
nou dat zou dan betekenen dat alle paarden welke kleur ook,dan op latere leeftijd allemaal helemaal grijs/wit dus "schimmel" moeten worden??

tenminste als wit worden als ouderdoms teken gezien moet worden,en dus een schimmel sneller verouderd zou zijn...

paarden krijgen soms wel wat grijzere haren,maar ze worden nooit allemaal helemaal grijs cq schimmel

Ik heb wel eens een hele oude fries gezien die al aardig wit aan het worden was. Gek gezicht trouwens. Zijn hoofd was meer wit dan zwart. Misschien als alle paarden 100 zouden worden dat ze dan allemaal wit zijn.....

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:07

runningkawa schreef:
dat is ook zo...mij hebben ze verteld dat ze daarom meer rollen Lachen

Vaag!
De mijne is 30 en staat wit in de wei!
Geen modder of viezigheid te bekennen op dat beesie Clown

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:52

dat vele rollen doet die van mij wel,
word onderhand alweer 22 maar nog energie genoeg!
mijn schimmel, is een blauwschimmel,

ik vind het overigens een apart verhaal..

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:06

Hier nog wat andere (betere) artikeltjes, gekregen van iemand op het SE-forum. Ook daar wordt het vermoeden uitgesproken dat die opmerking over ouder worden niet uit het oorspronkleijke artikel is te halen, maar te wijten is aan journalistieke onkunde. Het vroeg verouderen van de haarcellen leidt niet zomaar tot het vroeg verouderen van het hele paard.

http://thescotsman.scotsman.com/scitech ... 4306797.jp

en hier een uit 2002, toen het schimmel-gen voo rhet eerst werd geidentificeerd:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2296131.stm