Expres een "staartblokkade": het verhaal van Gator

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Re: Expres een "staartblokkade" kan enorme schade toebrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:03

Guinevere schreef:
Cayenne schreef:
"Als ik had geweten dat dit had kunnen gebeuren, dan had ik hem nooit laten injecteren," aldus de eigenaar van Gator. "We kwamen er later pas achter dat het nog illegaal is ook. Dat wisten we niet. We dachten dat dit gewoon heel normaal is wat iedereen doet voor een show."

Tja, wie had dan ook gedacht dat zoiets illegaal zou kunnen zijn?! Clown Durf te wedden dat ze dat wel wisten, maar er zich gewoon niets van aantrokken, omdat het toch maar een "onschuldige" ingreep was. Vast niet voor niets dat het niet haar eigen DA was. Zielig voor het paard, maar eigen schuld, dikke bult.

Ik begrijp je gedachte, maar aan de andere kant, waarom zouden ze dan 12.000 euro betalen? Want dat soort mensen zouden volgens mij liever het paard slachten.
Dus misschien geloof ik ze wel...

poes

Re: Expres een "staartblokkade": het verhaal van Gator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:31

Ik ben dus iemand die onwetendheid NIET toelaatbaar vind... de dag van vandaag kun je meer dan genoeg opzoeken... zeker als je meedoet aan zo'n kaliber wedstrijd weet je gewoon verdomde goed waarmee je bezig bent volgens mij...

Maar dapper hoor....
Als ik in de buurt woonde zou ik het werkelijk echt dapper vinden datz e het openlijk durven toegeven...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:52

Ik durf te wedden dat het gros hier ook niet weet wat een paard wel en niet mag hebben als deze in de sport loopt.
Zelfs spierspul staat op de dopinglijst. En jij maar denken dat je zo goed bent voor je paard om m na de training lekker af te sponsen met een goedje tegen spierpijn. Clown
Uiteraard is het injecteren van een iets ander kaliber, maar onwetendheid is overal aanwezig.
Het probleem met die grote wedstrijden is gewoon dat je makkelijk meegezogen wordt. Kijk bv alleen al naar de tour de france. Vorig jaar dik schandaal. Denk je dat men wel oppast. Er worden tegenwoordig zulke bizarre eisen gesteld aan sporters, dat deze al snel moeten grijpen naar andere middelen. Erg jammer. Maakt de sport er niet beter op.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:57

Waarmee ik overigens niets! goedpraat!
Je kan nu roepen dat iemand er zelf voor kiest. Ja, dat klopt. Maar vergeet niet dat deze mensen leven van de sport. En als zij niet meer mee kunnen draaien hebben ze geen inkomsten...
Ik vind dit altijd enorm moeilijke dingen.
Juist het grote probleem ontstaat "als iedereen het doet".

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:01

Het zou echt nog niet in mij opkomen om zo een rijtechnisch probleem aan te pakken zag! Wat een onbenullen..
Zwiepende staarten zijn vaak een teken van verzet, dus dan is er ierts niet helemaal goed tijdens het rijden, maar dat even ter zijde..

Ik vind het enorm sneu voor de paarden die op zo'n manier letterlijk monddood worden gemaakt. Er zijn dus schijnbaar een hele hoop mensen die dit volkomen normaal vinden, iets wat ik niet volgen kan. Het is jammer dat het ten koste van het paard is gegaan, maar zulke mensen horen uberhaupt geen paarden meer te mogen hebben, dus terecht dat ze dit paard niet meer kan starten..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:17

Niets dan respect voor mensen die zo openlijk hun fouten toegeven en ook nog eens zoveel geld steken in het zover het mogenlijk is herstellen van die fout.
Vraag me af hoeveel mensen op bokt het zelfde zouden hebben gehandeld.
Neemt niet weg dat het schandalig is dat het nog steeds gebeurd.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:21

Er gebeurt zoveel in de hippische wereld dat kennelijk normaal gevonden wordt, onder het mom van Mooier, Beter, Best! omdat iedereen het doet zal het wel zo horen.
Ik denk dat veel mensen wel eens fouten maken maar injecteren omwille van wedstrijden?

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:48

Keeva schreef:
Babje_84 schreef:
Gestoord
Verschrikkelijk verhaal... vooral voor dat paard ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn... maar dat commentaar van die dierenarts vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor! De reden dat Juryleden op die zwiepende staart letten is om wedstrijddeelnemers te stimuleren hun paarden op de juiste manier te rijden... Dat deze deelnemers dan nieuwe methoden ontwikkelen om onder dit oordeel uit te kunnen kruipen heeft niets met het oordeel van de jury te maken maar met stomkoppigheid van de deelnemers. Die moeten hun methoden wijzigen. Niet de juryleden!

Afgod Dat ben ik helemaal met je eens, Babje_84 ! Een paard toont niet voor niks verzet met zijn/haar staart .... Knipoog

Vaak zie je inderdaad dat ze met hun staart zwiepen als verzet, maar mijn pony deed dit altijd, ook als ik gewoon geen been gaf ofzo :s..
Wat doe je dan? Op een cursus heeft een trainer het ooit wel eens gezegd dat dit verzet was en dat mijn paard dit altijd deed, misschien omdat hij voor mij mishandeld was geweest? Hij was heel mager en venijnig toen we hem kregen en is gezond en moooi verkocht! Toch bleef hij slagen met zijn staart, sowieso voor het minst dat hij DACHT dat er een vliegje zat, begon hij al te zwiepen..

Vindt dit zo'n frustrerend onderwerp, gewoon omdat je geen echt onderscheid kan maken tussen verzet of "gewoonte", lijkt mij ..?

Wel héel erg voor het paard, ik betwijfel of de mensen het niet wisten .
Als je een middel gaat gebruiken voor je paard, vraag je het toch altijd na aan je DA of kenners of het indd wel mag enzo?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:04

Het moet ook niet gekker worden zeg. Je paard inspuiten zodat hij niet met zijn staart gaat zwiepen op een wedstrijd. Moet zeggen dat het nooit bij mij in me op zou komen. Echt walchelijk. Het ene paard doet dat meer als het andere paard en is inderdaad een rijtechnisch probleem.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:07

Toen wij in Amerika waren zagen we ook op een grote stal dat er vrij gemakkelijk gespoten wordt. Toen we later met een eigenaar hier over praatte,wist hij ook niet precies wat er gepoten was en eigenlijk ook niet precies waarvoor.Maar de trainer deed dit bij meer paarden en het was slechts een keer geweest.......Ik kan me dus best voorstellen dat als jij je paard bij een trainer hebt staan,dat je dan gewoon meegaat in zijn ( on) kunde.Zeker in Amerika.Ik vind het dus gewoon super dat deze mensen tijd en geld hebben geinvesteerd om hem beter te maken en dat ze nu het verhaal naar buiten brengen zodat andere mensen er van kunnen leren en kritischer kunnen zijn t.o.v. trainers EN dierenartsen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:16

één van de uitwassen van het willen maskeren van rijtechnische problemen. Tong onrustig of over het bit? Dan is waarschijnlijk je teugelvoering te grof. Maar ja, je kunt dan natuurlijk ook je neusriemen flink aansnoeren en klagen dat je paard vastzit. Kun je er nog een scherper bit in doen. Blijven maskeren i.p.v. je rijden te verbeteren. en als dat allemaal niet werkt zijn er dus altijd nog de nodige injecties verkrijgbaar. Alles is te koop. Maar duidelijk niet zonder risico.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:23

Tja het staart zwiepen? Lees de discussies er eens overna op Bokt. Je haren staan recht overeind.
Staart zwiepen is volgens de meerderheid een teken van verzet. Als je beweerd dat dat geheel niet zo hoeft te zijn wordt je bijna afgemaakt. Wedstrijdsport steek de hand eens in eigen boezem en haal totaal onbenullige beoordelingsrituelen als deze uit het wedstrijd systeem......

Zo dat lucht op.... Bloos

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:51

daar heb je mss een punt, pensionnetje!!als een paard verder perfect zn proefje loopt, op t zwiepen na, gaat dat dan voor een mindere proef, zonder staartzwiepen??
bij katten is een zwiepende staart een teken van onrust. maar ik heb toch meerdere katten gehad, die altijd, zelfs in hun slaap, of als ze zeeeeer relaxed waren, nog bleven doorzwiepen. als dit bij paarden nu ook zo is?gewoon een soort van gewoonte??(bij sommigen dan, als ze een heftige reactie geven zie je heus wel het verschil).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:07

In bepaalde onderdelen van de westernsport wordt iedere beweging van de staart als 'minder wenselijk' gezien.
Ter illustratie een western pleasure finale op hoog niveau in Amerika: http://nl.youtube.com/watch?v=zUZdyym8FdY

Bij het aangalopperen op de rechterhand (ongeveer 5.42 in het filmpje) laat het paard staartbewegingen (zwiepen kan je het niet eens noemen) zien, die op een dergelijk wedstrijd en op dergelijk niveau zeker door de juryleden zal worden bestraft... Scheve mond

Er bestaat een redelijk grote kans dat sommige paarden in dit filmpje met een geblockte staart lopen, btw Verdrietig

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:17

en daar heb je dan de oorzaak dat mensen dit doen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:22

De mensen die nu om respect vragen van de eigenaar: Niet zelf naïef worden svp, ik weet bijna 99% zeker dat deze "zielige onbenullen" diverse schade claims tegen trainers, DA's, Stalhouders, de JURY'S!! etc aan het voorbereiden zijn!
redenen daarvoor staan al in het stukje vermeld:

Paard was absurd kostbaar,
waren aan het trainen voor een "wereldwedstrijd" en hadden "dus" ingeschreven voor een wedstrijd op niveau kringwedstrijd in de bixie...
2 grove overdrijvingen om de schade groter te maken dan dat hij al is.

Of te wel, iemand moet gaan betalen en dan moet je eerst "iedereen"ervan overtuigen dat de hele wereld schuld heeft behalve jij.....

Nee, van mij geen respect, respect moet je verdienen en dat verdien je niet door met modder naar anderen te gooien en zelf de vermoorde onschuld te spelen. Respect krijgen ze pas als ze gewoon toegeven aan dit injecteer spel te hebben meegespeeld en te hebben verloren en dan gewoon te vertellen aan anderen hoe slecht dit kan aflopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:09

In één woord SCHANDALIG.

Wat hier al vaker gezegd is, het is goed dat zwiepende staarten door jury's afgekeurd wordt, maar dat mensen zo idioot zijn om dan hun paard maar plat te spuiten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:26

Hoe bedenken ze het? Boos!

Ik vraag mij dan meteen weer af: is dat iets amerikaans of zou het in Nederland ook voorkomen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:44

Dat filmpje is eigenlijk te triest om naar te kijken... de paarden vallen bijna om en ik denk dat ik er al 2 had gezien met geblockte staart.

fransje23 schreef:
Hoe bedenken ze het? Boos!

Ik vraag mij dan meteen weer af: is dat iets amerikaans of zou het in Nederland ook voorkomen?

Het zal me niks verbazen als het in nederland ook gebeurd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:48

Wou net zeggen. Alsof NL heilig is.
Ook hier zal genoeg gebeuren wat niet door de beugel kan.
Ik vind op dat filmpje dat dier heel onnatuurlijk bewegen met de staart. Bovenop ligt t stil, maar onder beweegt t.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:51

Ik durf niet te beweren dat het niet gebeurd, maar over het algemeen hangt men er hier liever nog een zware nepstaart in.

@Needje: Bij een normaal bewegend paard wordt de staart ook in een keine boogje 'gedragen'. Deze staarten worden eerder tegen de kont aangedrukt, maar ook daar heb je trucjes voor.
Dat de onderkant wel beweegt komt door de cadans van het paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:55

IK heb het over dat stukje van het aangaloperen. Dat het dier dus wel "zwaait" met de staart.
Ik mis idd bij alle paarden het boogje.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:26

"absurd kostbaar "is wel overdreven... het is daar een vrij normale prijs. absurd kostbaar word daar geschreven met 6 !! nullen, oftewel een miljoenen -paard.ik weet zelfs hier een paar paarden te koop, die duurder zijn!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:46

"
Citaat:
Als ik had geweten dat dit had kunnen gebeuren, dan had ik hem nooit laten injecteren," aldus de eigenaar van Gator. "We kwamen er later pas achter dat het nog illegaal is ook. Dat wisten we niet. We dachten dat dit gewoon heel normaal is wat iedereen doet voor een show.

dan ben je naar mijn inziens ook wel een pannekoek hoor, come on..!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:30

Dit is echt erg, wat mensen toch niet doen om hun paard beter te laten lopen... Dit staat voor mij gelijk aan het nutteloos blokstaarten van paarden en het "injecteren" van de kniebanden om knieën te versterken. Zijn allemaal lapmiddelen die zouden moeten verboden worden...