Partij voor de Dieren: regelgeving strenger voor sportdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frunnik

Re: Partij voor de Dieren: regelgeving strenger voor sportdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:53

Thats_Me schreef:
Nadya schreef:

Weiland zat hier in de buurt, maar men wil er meestal geen paarden op hebben staan. Dat is een ander excuus, dan dat er niet genoeg land zou zijn. Zelfs nu in de zomer, zie ik in deze omgeving genoeg leeg weiland voor al die paarden die nog op stal staan in de zomer....... Knipoog
Daarnaast zijn er andere alternatieven als bv paddocks e.d.
Maar ja, daar willen de stallingen nooit ruimte voor maken, helaas.... Ken genoeg van die stallingen in deze omgeving, maar wel ruimte maken voor nog meer binnenbakken, parkeerplaatsen, springtuinen, kantines, noem maar op..... Clown

Wat dacht je in strijdt met het bestemmingsplan.. dat komt ook nog wel voor. Dan mogen er gewoon geen paarden staan.

Tja en als je paarden op het land wil hebben, dan de koeien en varkens ook. Of zijn die soms minder belangrijk ofzo Koe

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:53

Frunnik een voorbeeld van jou dat de paarden die OCD hebben naar de slacht gaan is niet helemaal waar want die worden geopereerd. (zal vast nog wel een enkeling zijn)

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:55

silfie35 schreef:
frunnik schreef:
Silfie35 de gemiddelde leeftijd van een sportpaard is ook rond de 8 jaar Knipoog Er zijn dieren die ouder worden, maar ook een hoop dieren die eerder afvallen. Snap alleen niet echt het probleem daarvan. Paard is nog steeds een consumptie dier, dus als er een deel op 3 jarige leeftijd naar de slager verdwijnt ivm OCD of iets dergelijks. Heeft hij in ieder geval een stuk betere jeugd gehad dan menig varken.

Leuk hoor die PvdD maar ze moeten toch eens wat beter nadenken vorodat ze dingen roepen en inderdaad oplossingen voordragen. Vervelende is dat er vooral veel dierenliefhebbers stemmen op de PvdD terwijl ze geen idee hebben dat deze diereigenaren zelf dingen doen of als hobby hebben waar de PvdD tegen is.
Zelfde geldt beetje voor de dierenbescherming, die zijn ook tegen de paarden en hondensport. Trainen van dieren mag best, maar niet voor een wedstrijd of winstbejag. Echter heeft de dierenbescherming totaal geen problemen ermee om collecte gelden van paarden- en hondensporters aan te nemen. Misschien toch wel een beetje hypocriet Verward Verward

Maar dan bedoel je wel de renpaarden.

Nee dan bedoel ik niet de renpaarden. Maar ook gewoon de Nederlandse KWPNer. Er valt echt een hoop af, maar zoals ik al eerder zei als deze dieren dan bij de slager terecht komen dan is het gewoon een veredeld productiedier en dient het nog enig nut.

Judje

@Zoolgangster: ik snap je bezorgdheid, maar een goede visser zorgt ervoor dat hij zijn zooi opruimd en pakt ook een koet of andere vogel vast om hem van zijn haak (eventueel met lood/lijn) te ontdoen.

@Vanessa: ik snap wat je bedoeld, maar zoals je hierboven kan lezen, is het nog maar de vraag óf vissen wel die pijn kunnen voelen, als je een goede onderlijn maakt en daardoor de haak goed haakt, haakt hij in een soort van wild vlees, net zoals honden dat hebben waardoor zij geen last krijgen van splinters e.d. bij het afkouwen van een bot/stuk hout e.d.

De gemiddelde leeftijd van paarden is vaker besproken: dat deze zo laag is, heeft te maken het met feit dat óók de doodgeboren/vlak na geboorte overleden veulens meegeteld worden met het gemiddelde, daardoor deze dus erg laag is.

nowornever

frunnik schreef:
nowornever schreef:
Frunnik wat bedoel je met de gemiddelde leeftijd is 8 jaar? Zo oud worden ze ofwat?

Dat als je de leeftijd waarop paarden sterven bij elkaar opteld en deelt door het totaal aantal paarden dat je dan op 8 jaar komt. Dus gemiddeld wordt een paard 8 jaar oud. Snap je??? Dus er zijn wel dieren die 30 worden, maar ook een aantal die met 3 jaar afvallen.

Dan mag je mij die lijst geven. Want je moet wel statistisch rekenen. En niet alles bij elkaar optellen en delen door.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:57

nowornever schreef:
Frunnik een voorbeeld van jou dat de paarden die OCD hebben naar de slacht gaan is niet helemaal waar want die worden geopereerd. (zal vast nog wel een enkeling zijn)

Ik studeer over 6 maanden af als dierenarts Knipoog En ja een hoop dieren worden gewoon geopereerd, maar een deel is niet operabel, of in meerdere gewrichten aangetast of het is economisch niet rendabel om er nog aan te opereren. En er zijn ook nog een hoop andere aandoeningen waardoor een paard niet geschikt is om op te rijden waardoor ze op 3 jarige leeftijd afvallen. Of ze vallen op 5-6 jarige leeftijd af door artrose. Of ze breken als veulen een been in het weiland, noem maar op Knipoog

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:58

Thats_Me schreef:
Leuk he dieren vermenselijken. Wie zegt dat vissen pijn voelen? dat is namelijk nog twijfelachtig de ene onderzoeker roept van wel de andere van niet. Dit komt omdat de hersenen van vissen heel anders zijn en met pijnreflexen etc. etc. Dus dan kan het voor vissen wel zo zijn dat een haakje door de lip niet meer is dan een simpele prikje oid. Dus in dat geval hebben vissen dus geen/nihil pijn maar worden daarna wel verzorgd en gevoerd waarna ze weer worden vrijgelaten.
Dus voordat er uberhaupt wat over gezegt kan worden moet gewoon voor eens en altijd duidelijk worden of vissen wel/geen pijn voelen. Maar tja ik zie dat eigenlijk niet snel gebeuren omdat we daar gewoon nog te weinig van weten.

Dus die vergelijking kan je niet trekken tussen mens en dier. Dat kan gewoon niet want dieren reageren overal anders op dan mensen, maar tja dat is ook wat de PvdD doet die kijkt vanuit hun zelf en niet vanuit het dier.

Dieren vermenselijken? Voor mij is menig dier me meer lief dan menig mens, maar dat terzijde.
Ik vind het een beetje omgekeerde wereld om eerst uit te vinden of vissen wel pijn voelen voordat er gestopt wordt met haken door hun bovenlip te trekken (als deze al niet door het oog, luchtpijp of ander lichaamsdelen naar buiten komt).
Ik vind dat dit uitgezocht moet worden voordat we VERDER gaan met deze praktijken.....

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:00

Oke daar geef ik je gelijk in maar jij zet het erneer alsof alles naar de slacht gaat. En tuurlijk vallen er 3 jarige uit maar ook kinderen dus zo gek is dat niet. En tuurlijk moet je altijd kijken kan het anders, beter. Maar dan moet je nog steeds met oplossingen komen en een discussie durven aangaan en dat mis ik heel erg bij de pvdd.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:00

nowornever schreef:
frunnik schreef:

Dat als je de leeftijd waarop paarden sterven bij elkaar opteld en deelt door het totaal aantal paarden dat je dan op 8 jaar komt. Dus gemiddeld wordt een paard 8 jaar oud. Snap je??? Dus er zijn wel dieren die 30 worden, maar ook een aantal die met 3 jaar afvallen.

Dan mag je mij die lijst geven. Want je moet wel statistisch rekenen. En niet alles bij elkaar optellen en delen door.

Als je een paard hebt die 25 wordt en je hebt twee veulens die 1 jaar worden en je hebt een paard wat 5 wordt. Kom je bijvoorbeeld op 25 + 1+ 1 +5 = 32 Als je dit deelt door 4 kom je dus op een gemiddelde sterfte leeftijd van 8 snappie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:02

Vanessa schreef:
Dieren vermenselijken? Voor mij is menig dier me meer lief dan menig mens, maar dat terzijde.
Ik vind het een beetje omgekeerde wereld om eerst uit te vinden of vissen wel pijn voelen voordat er gestopt wordt met haken door hun bovenlip te trekken (als deze al niet door het oog, luchtpijp of ander lichaamsdelen naar buiten komt).
Ik vind dat dit uitgezocht moet worden voordat we VERDER gaan met deze praktijken.....

Paardrijden is in heel veel gevallen ook slecht voor de paarden,zeker mensen die moeten leren rijden, dus laten we dat ook maar verbieden Verward

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:02

Ja ik snap wel wat je bedoelt maar dat is een gemiddelde maar aan dat gemiddelde heb je niks. Je moet het wel statisitisch bekijken. Anders krijg je een scheef beeld.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:03

Vanessa schreef:
Thats_Me schreef:
Leuk he dieren vermenselijken. Wie zegt dat vissen pijn voelen? dat is namelijk nog twijfelachtig de ene onderzoeker roept van wel de andere van niet. Dit komt omdat de hersenen van vissen heel anders zijn en met pijnreflexen etc. etc. Dus dan kan het voor vissen wel zo zijn dat een haakje door de lip niet meer is dan een simpele prikje oid. Dus in dat geval hebben vissen dus geen/nihil pijn maar worden daarna wel verzorgd en gevoerd waarna ze weer worden vrijgelaten.
Dus voordat er uberhaupt wat over gezegt kan worden moet gewoon voor eens en altijd duidelijk worden of vissen wel/geen pijn voelen. Maar tja ik zie dat eigenlijk niet snel gebeuren omdat we daar gewoon nog te weinig van weten.

Dus die vergelijking kan je niet trekken tussen mens en dier. Dat kan gewoon niet want dieren reageren overal anders op dan mensen, maar tja dat is ook wat de PvdD doet die kijkt vanuit hun zelf en niet vanuit het dier.

Ja dieren vermenselijken. Is niets mis mee hoor veel mensen doen het want dat is menselijk Knipoog
Maar het is niet de manier om naar dieren te kijken. Want dieren ervaren alles nou eenmaal anders dan mensen. Je kunt dus niet vanuit de mens naar het dier kijken je zal je toch echt moeten inleven in het dier en van daaruit reageren. Dat is moeilijk en snappen veel mensen niet, want tja een dier dat moet toch hetzelfde zijn als een mens? Nou nee dus Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:07

nowornever schreef:
Ja ik snap wel wat je bedoelt maar dat is een gemiddelde maar aan dat gemiddelde heb je niks. Je moet het wel statisitisch bekijken. Anders krijg je een scheef beeld.

Sorrie dat ik het vraag, maar hoe wil jij het statistisch bekijken dan??? Snap dat je nog naar de mediaan wilt kijken, maar wat zou jij er verder mee willen dan????

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:09

Je moet wel de afwijkende eruit halen dus ook de hele oude en dat vermelden bij je publicatie. Want het is geen reeel beeld dat een sportpaard maar acht word want dan beginnen ze pas echt. Maar kan dit topic niet beter naar discussie i.p.v voorpagina nieuws.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:14

nowornever schreef:
Je moet wel de afwijkende eruit halen dus ook de hele oude en dat vermelden bij je publicatie. Want het is geen reeel beeld dat een sportpaard maar acht word want dan beginnen ze pas echt. Maar kan dit topic niet beter naar discussie i.p.v voorpagina nieuws.

Volgens mij is het ook niet zozeer de gemiddelde leeftijd van een sportpaard. Maar persoonlijk vind ik het altijd een beetje bekrompen om bepaalde dieren uit je statistiek te halen. Weet dat het zo gaat met onderzoeken, maar vind dat juist een vertekend beeld geven. Maar goed, zal heus wel iets schelen, maar gemiddelde leeftijd wordt niet ineens 15. Maar ik vraag me af of de consumptiepaarden ook mee tellen, want er zijn natuurlijk ook gewoon een hoop dieren die voro de consumptie bij de slacht belanden. Al staat dat behoorlijk los van de PvdD Bloos
Persoonlijk vind ik het best goed dat er eens kritisch gekeken wordt, maar vind er toch een hoop haatzaaierij bij zitten en dat vind ik jammer. Misschien toch met meer oplossingen komen ipv domweg dingen te roepen. Maarre ik ga er vandoor.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:14

Thats_Me schreef:
Ja dieren vermenselijken. Is niets mis mee hoor veel mensen doen het want dat is menselijk Knipoog
Maar het is niet de manier om naar dieren te kijken. Want dieren ervaren alles nou eenmaal anders dan mensen. Je kunt dus niet vanuit de mens naar het dier kijken je zal je toch echt moeten inleven in het dier en van daaruit reageren. Dat is moeilijk en snappen veel mensen niet, want tja een dier dat moet toch hetzelfde zijn als een mens? Nou nee dus Knipoog

Ik kan me heel goed inleven in een dier. Ik weet dat mijn paard het helemaal niet erg vind om in de regen te staan in tegenstellingn tot mezelf en dat hij ook niet ziek wordt, ik weet dat mijn hond het niet erg vind om iedere dag hetzelfde te eten, in tegenstelling tot mijzelf. Maar ik kan me niet voorstellen dat een vis het prima vind om een haak door zijn lip te krijgen terwijl hij dacht een lekker hapje gevonden te hebben!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:17

Ben geen wiskundige maar je hebt maar 1 paard in je berekening zitten die echt oud is. De andere 3 zijn allemaal jong. Krijg je toch een beetje een krom beeld lijkt mij.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:18

Vanessa schreef:
Thats_Me schreef:

Ik kan me heel goed inleven in een dier. Ik weet dat mijn paard het helemaal niet erg vind om in de regen te staan in tegenstellingn tot mezelf en dat hij ook niet ziek wordt, ik weet dat mijn hond het niet erg vind om iedere dag hetzelfde te eten, in tegenstelling tot mijzelf. Maar ik kan me niet voorstellen dat een vis het prima vind om een haak door zijn lip te krijgen terwijl hij dacht een lekker hapje gevonden te hebben!

Ja maar dat gaat over je huisdieren. Daar heb je altijd al een andere band mee en als je er een beetje gevoel mee hebt weet je inderdaad wat ze fijn vinden of niet. Alleen geld dat dus niet voor alle dieren. Je moet juist die dingen er uit pikken die voor alle dieren gelden en niet voor het individu. Dat is gewoon een stuk moeilijker en heb je toch wel behoorlijk wat kennis voor nodig omdat het niet over 1 specifiek dier gaat maar over heel veel verschillende soorten dieren.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:20

silfie35 schreef:
Ben geen wiskundige maar je hebt maar 1 paard in je berekening zitten die echt oud is. De andere 3 zijn allemaal jong. Krijg je toch een beetje een krom beeld lijkt mij.

Ja daarom zeg ik ook dat je het wel statistisch moet bekijken. En niet zo simpel. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:24

Vanessa schreef:

En paarden accepteren heel veel.
geef ze een snoepje en ze nemen het bit met plezier in.... - ongeacht of ze haken op hun kiezen hebben en daardoor met rijden pijn lijden en een ruiter die met een harde hand rijdt. Wij kunnen dat paard toch ook niet begrijpen of begrijp jij dat wel? Ik (als mens dus) zou het bit niet meer innemen Rolleyes
Hoe erg is het nu eigenlijk voor het dier zelf ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:27

Blijkbaar is het niet gelezen, maar de gemiddelde leeftijd van 8 jaar is al vaker besproken op Bokt.
De topics hierover kan je opzoeken.
Hoe komen ze bij 8? Omdat ook alle doodgeboren en alle veulens meerekenen, die net na de geboorte zijn gestorven. Dus wel álle paarden idd en niet de uitschieters er uit gehaald (maarja, hoeveel uitschieters zijn al die doodgeboren veulens dan wel niet?)

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:27

Het is een beetje moeilijk om te zeggen welke trainingsmethoden verboden zou moeten worden. Op de methode van Anky is genoeg commetaar te vinden, Coby idemdito.
Maar dat zijn wel degene met de meeste (rijtechnische) boeken, daarnaast is paardensport een onderdeel van de olympische spelen, dus ik denk niet dat het uberhaut haalbaar is dat de pvdd strengere eisen wil voor sport(paarden).

Daarnaast vind ik de pvdd wel een partij met absoluut goede standpunten, zoals veevervoer, bioindustrie, etc.
Daarnaast is het vrij normaal dat een partij wat mindere standpunten heeft, en de sterkere. Als we de SGP moeten geloven mogen vrouwen geen abortus, mogen winkels niet op zondag open zijn, en hebben vrouwen geen kiesrecht. Tjah daar trekken we ons toch ook niets van aan.. De meerderheid van de stemmen zullen ze niet krijgen, nou dat geld ook zo voor de pvdd. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet in de kamer horen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:32

Ik vind het op zich wel goed dat de PvdD ook de aandacht richt op hobby-/sport-/huisdieren. Er is te lang vanuit gegaan dat die dieren wel goed af zijn en dat alleen produktiedieren het slecht (kunnen) hebben.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:33

Zou de DB nu ook eindelijk hun plannen omtrent het verbieden van paardrijden uit de doeken gaan doen?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:35

Mystica schreef:
Zou de DB nu ook eindelijk hun plannen omtrent het verbieden van paardrijden uit de doeken gaan doen?

Vertel Vertel. Was ik niet van op de hoogte. Clown Clown Clown