OLWS: de nachtmerrie van iedere paardenfokker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: OLWS: de nachtmerrie van iedere paardenfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:51

@cassidy, ok nu begrijp ik het nog iets beter.
ik snap dat het kleurenparroon erg belangerijk is voor die tak van de paardensport en fokkerij, dat maakt het juist ook zo moeilijk.
maar als ik een gevoelsreactie geef dan is dat mijn vorige reactie Knipoog
dan hoop ik gewoon dat er in de nabije toekomst een verbod kont om frame met elkaar te kruisen om dan op die manier het tegen te gaan en in ieder geval de test te verplichten, want wat je weet kun je voor zijn.

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:50

Ik zelf fok hobbymatig miniatuurpaardjes en mijn favorieten zijn de Overo´s.

Bij mij is er een Overo veulen geboren maar ik laat dat dus testen of hij LWO positief is, ook al verkoop ik hem, dan krijgen ze dat bewijs mee.

Voor mij zijn zulke hengsten interresant voor de kleurenfokkerij, maar je moet dus wel weten waar je mee bezig bent.

Ik heb sinds gisteren ook een merrieveulen , geen overo maar vospinto met 1 blauw oog, maar haar opa is LWO positief dus laat haar ook testen.

Vind het artikel in de begin post heel goed geschreven en goed dat het eens in het nieuws op bokt komt, zodat meer mensen zich bewust worden en leren wat nou LWO is.

Vind het wel een rare stelling dat LWO positieve hengsten afgekeurd moeten worden, en dat van zweden lijkt me sterk, gezien de vader mijn overo merrie ( zilverdapple overo hengst) ter dekking staat in Zweden.

Groetjes Claudia

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:53

@clau : we hebben het wel specifiek over Frame-Overo natuurlijk.
En Painthengsten mogen daar idd niet dekken.

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:03

Hengst die ik bedoel in zweden is een Amerikaans mini Frame Overo, dan zal daar die regel nog niet van toepassing zijn.

En mijn hengstveulen komt uit een frame overo vader, dus testen, en heb een frame overo merrie, die dit jaar voor het eerst gedekt is, en die veulens worden ook allemaal getest.

Frame overo komt ook veel voor bij de amerikaanse minipaarden, dus we moeten daar net zo alert op zijn als in de paint wereld.

Gr. Claudia

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:38

Even een vraagje, ik ben wel bekend met het fenomeen OLWS, maar ik vroeg me af of het ook bij andere rassen voorkomt. Hoort overo frame echt alleen bij Paints? Ik zie bij Welshjes bv ook nog wel eens extreem veel wit in een sabino patroon. EN OLWS kan ook uit een sabino komen toch, als ze ook frame zijn? Kan een Welsh (of wat voor ras dan ook) ook frame zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:44

OLWS is een recessief gen (dat zich dus enkel uit wanneer homozygoot aanwezig) en zit gekoppeld aan het Frame gen, dus als een paard t frame gen draagt (ook al is t niet zichtbaar) dan kan t in combi met een andere frame 25% kans geven op een OLWS veulen. Volgens mij komt t idd ook bij andere rassen voor, iig de minipaardjes!
Frame hoef je niet altijd te zien. Mijn merrie is black solid en draagt t frame gen. OLWS kan zich dus ook uiten bij een sabino, tobiano, splash en solid wanneer deze óók het frame gen draagt en gekruisd is met een frame...