Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:14

velvet schreef:
waarom zouden paarden daar niet aan kunnen wennen, wij wonen op een steenworp afstand van vliegbasis volkel. Hier komen elke dag f-16's overheen net als de traumaheli lifeliner 3 en de heli van de politie.
Wij hebben 0,0 problemen ermee zelf niet als er 1x in de 5 jaar de opendagen van de lunchtmacht in volkel zijn.

ja, maar dat gebeurt dan constant, en als t klopt dat het alleen voor de baas is die het bedrijf af en toe wil bezoeken is dat maar af en toe gok ik.

maar goed... een paard kan altijd schrikken en op hol slaan toch? :s

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:40

mijn pony heeft 4 jaar lang onder de landingsbaan van vliegbasis Leeuwarden gestaan.
vooral het maken van een doorstart van de vliegtuigen geeft nogal wat herrie en zelfs na 4 jaar schrokken toch heel wat paarden er nog wel van.
op hol slaan deden ze niet,maar ze schrokken wel en sprongen dan vaak opzij.
let je dan niet op of zit je niet stevig dan lig je er wel snel naast denk ik.

met de open dag op de vliegbasis hadden we de paarden wel egwoon buiten in de weide staan en dan viel het juist erg mee omdat het lawaai dan continue doorgaat.

waar ik nu sta vliegt er regelmatig een helicopter over,dat zal er dan een zijn van de luchtverkeersdienst denk ik?
deze vliegt vrij laag en dat vind mijn pony dan dus wel weer eng, het is ook een vrij zwaar geluid.

ik denk dat het natuurlijk aan het paard ligt, maar zeer zeker dat de paarden op die locatie er best van kunnen gaan schrikken, zeker als zo'n helikopter er niet vaak land

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:04

ikenindi schreef:
ja, maar dat gebeurt dan constant, en als t klopt dat het alleen voor de baas is die het bedrijf af en toe wil bezoeken is dat maar af en toe gok ik.

maar goed... een paard kan altijd schrikken en op hol slaan toch? :s

Tja maar het risico is dat als er een toestemming krijgt de rest zal volgen.....met alle ellende ten gevolge. Er zitten een paar bedrijven die misschien ook wel willen en dan is het einde zoek. Je hebt ook te maken met een woonwijk en vele sportvelden deze zijn allemaal tegen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:10

Toestemming voor 2 vluchten per dag ja, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk gaat doen. Maar goed, dan zal de directe info die ik via het bedrijf heb gekregen wel onjuist zijn Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:33

Verwacht je dan meer of minder dan 2 vluchten?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 07:37

Weet wel bijna zeker dat het er minder zijn. Maar je moet een doel stellen dan he, bij het aanvragen van een vergunning. Want bij de vestiging van mijn vader landt er misschien 1 keer in de week een heli...

Maargoed, als het inderdaad zo is dat er daar ook maar 1 keer per week een heli landt, wennen die paarden er al helemáál nooit aan...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:48

Ik woon bij de Vliegbasis de Kooy Den Helder, rondom staan paarden en die schrikken echt niet van een heli, daar wennen ze snel genoeg aan Knipoog
Vorig jaar vloog er een heli over toen ik net met mijn proef begon en aangezien hij vrij laag vloog maakte het behoorlijk wat herrie, nou geen reactie van mijn paard.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:50

Bij ons land er regelmatig een heli of vliegen ze over. Geen probleem!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:10

Mijn paard is totaal niet aan helicopters gewend. Hij stond op een stal die vlak bij het recreatiegebied ligt waar het Indian Summerfestival wordt gehouden. Toen ik vorig jaar in de buitenbak aan het rijden was (met op de achtergrond live Ilse DeLange Knipoog ) bleek de bak in de vliegroute te liggen van de helicoptervluchten die ze hielden. Frío kan soms behoorlijk schrikkerig doen, maar zelfs toen de helicopter recht boven de bak vloog draaide hij niet eens met zijn oren. Ik vond het vervelender dan hij.
Ik denk dat de paarden snel genoeg wennen, de ruiters zullen er waarschijnlijk langer doen Knipoog .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:03

Siets schreef:
Toestemming voor 2 vluchten per dag ja, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk gaat doen. Maar goed, dan zal de directe info die ik via het bedrijf heb gekregen wel onjuist zijn Knipoog

Klopt gaat idd om 2 vluchten per dag....MAAR als er eenmaal die toestemming is kunnen andere bedrijven die in de buurt zitten er ook een aanvragen en er zitten een paar bedrijven met aardig wat centjes (hessing enz.). En dan zijn het geen 2 vlcuhten meer per dag.

Daarnaast gaat het om nog een paar dingen die spelen. Dit verhaal loopt al zooooo lang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:30

Ok, dus de kindertjes en paarden worden als argument opgevoerd omdat ruiters/bewoners bang zijn voor mógelijke toekomstige overlast.
Op zich mogelijk begrijpelijk, doch wel foutieve argumentatie.

Persoonlijk blijf ik hoe langer hoe onbegrijpelijker vinden dat paarden naar believen door ruiters als zo riskant worden afgeschilderd.
Ten eerste is dat gewoon onwaar en ten tweede schiet je er in breder verband mee in de voeten van de hele ruiterij.

hc

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:46

Prisca schreef:
Siets schreef:

Klopt gaat idd om 2 vluchten per dag....MAAR als er eenmaal die toestemming is kunnen andere bedrijven die in de buurt zitten er ook een aanvragen en er zitten een paar bedrijven met aardig wat centjes (hessing enz.). En dan zijn het geen 2 vlcuhten meer per dag.

Daarnaast gaat het om nog een paar dingen die spelen. Dit verhaal loopt al zooooo lang.

Ja, maar die bedrijven liggen allemaal veel verder weg van de stal. Het probleem zal meer zitten in stijgen en landen en daar zitten ze redelijk ver voor. Als je het hebt over overvliegen zou je eens een middagje bij het kasteel (hemelsbreed een paar honderd meter) moeten zitten. Daar vliegen dagelijks heel veel helicopters, nu toevallig ook een terwijl ik aan het schrijven ben. Paarden boeit dat echt niks, sensibel of niet sensibel.
Ik snap overigens niet dat er geen bezwaar wordt gemaakt ten aanzien van de verstoring van het natuurgebied. Lijkt me redelijk kansrijk argument.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:03

Huertecilla schreef:
Ok, dus de kindertjes en paarden worden als argument opgevoerd omdat ruiters/bewoners bang zijn voor mógelijke toekomstige overlast.
Op zich mogelijk begrijpelijk, doch wel foutieve argumentatie.

Persoonlijk blijf ik hoe langer hoe onbegrijpelijker vinden dat paarden naar believen door ruiters als zo riskant worden afgeschilderd.
Ten eerste is dat gewoon onwaar en ten tweede schiet je er in breder verband mee in de voeten van de hele ruiterij.

hc

nee, 500kg instinct is in het geheel niet gevaarlijk of riskant

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:57

Nikka schreef:
Ja, maar die bedrijven liggen allemaal veel verder weg van de stal. Het probleem zal meer zitten in stijgen en landen en daar zitten ze redelijk ver voor. Als je het hebt over overvliegen zou je eens een middagje bij het kasteel (hemelsbreed een paar honderd meter) moeten zitten. Daar vliegen dagelijks heel veel helicopters, nu toevallig ook een terwijl ik aan het schrijven ben. Paarden boeit dat echt niks, sensibel of niet sensibel.
Ik snap overigens niet dat er geen bezwaar wordt gemaakt ten aanzien van de verstoring van het natuurgebied. Lijkt me redelijk kansrijk argument.

Tja als die bedrijven toestemming gaan krijgen gaan ze wel over het recreatie gebied, woonwijk en sportvelden vliegen. En zo verschrikkelijk zitten een paar grote bedrijven niet.

Probleem zit hem in dat de wethouder het geen probleem vond dus dan ga je al. Alleen wisten andere mensen en bedrijven daar dus niets vanaf. En dat had dus wel gemoeten. Dus eigenlijk had het betreffende bedrijf al toestemming gekregen terwijl er geen overleg was met de nabijgelegen bedrijven. Er wordt weer een gemeen spelletje gespeeld zoals gewoonlijk door gemeentes.
Groot aantrekkingskracht van de stal is het ruiterpad en als daarnaast regelmatig een helicopter zal overvliegen/opstijgen zullen een aantal mensen niet blij zijn. Als je relaxed op buitenrit bent wordt je er niet blij van.

Overvliegen van helicopters vind ik een heel ander probleem dan starten en opstijgen en landen naast een ruiterpad/stal.

Wij (prive) krijgen geen toestemming (in vleuten) om een stal of schuur te plaatsen op een leeg stuk grond (voor/zijkant huis) voor dieren terwijl hij straks aan de achterkant tegen dure huizen mag gaan kijken (nu weiland paarden buurman). Het is gewoon te krom van woorden dat dit zomaar kan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:04

Ja het zal wel handjeklap zijn geweest, dat geloof ik graag. Hessing ligt toch wel wat verder en aan de andere kant van de weg en ik denk dat je van Volvo en Renault niet zo veel te vrezen hebt. Overigens kostte het voor ons bij de Gemeente 1 1/2 jaar om toestemming te krijgen om een rijbaan te updaten die er al 30 jaar lag Clown

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:42

Nee maar toch wel iets waar de eigenaren voor vrezen omdat ze dan toch over het ruiterpad vliegen.

Stel dat ze het ooit willen verkopen dan is dit toch een min punt. Na hun ervaringen met het oude terrein letten ze wel op nu. Niet alleen hun zijn niet blij ook de woonwijk enz...