newton schreef:Wil eerst de mensen veel sterkte wensen met het verwerken van dit ongeval.
Vind overigens dat er aan mensen die hun paard zadel of tuigmak laten maken te weinig "nahulp" thuis wordt gegeven.
Mijn ervaring is dat je bij degene die je paard klaar gemaakt heeft een paar keer mee gaat op de kar en als je paard klaar is stuur je een stukje zelf rond voordat je hem meeneemt.
Mensen die onder het zadel rijden rijden voor mijn gevoel in eerste instantie eenmaal thuis in een weide bak of manege maar met een koets zijn al veel mensen genoodzaakt de weg op te gaan omdat ze thuis geen mogenlijkheid hebben om te "oefenen".
Daarbij komt vaak kijken dat ook al is het paard klaar om voor de wagen te lopen het nog niet dusdanige ervaring heef om ook overal maar langs te lopen. Hier in de buurt maken ze ook wel paarden klaar maar we hebben hier bijna geen bruggen en spoorlijnen in de buurt. wel geeft de man die ik ken nazorg hij komt een keer of 3a4 helpen bij je thuis zodat je je paard daar ook leert kennen.
Vind het eigenlijk ook wel een vereiste dat dit moet gebeuren omdat je idd vaak genoeg tegenkomt dat het om jonge paarden gaat waar dit soort dingen mee gebeuren.
Daar heb je een goed punt. Wij beleren ook wel paarden voor andere mensen en die laten we zelf zeker 2 x komen om te mennen. Hebben ze geen ervaring, geeft mijn vriend ze enkele keren les bij hen thuis. Natuurlijk kun je dan niet zeggen dat die mensen al ervaren menners zijn, maar ze kennen in elk geval de basis (en nemen vaak daarna ook verder les). Helemaal zonder risico is mennen natuurlijk nooit, een paard is nu eenmaal een vluchtdier en er kan altijd wat gebeuren..