Schrikreactie wordt driejarig koetspaard fataal in Lieshout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Schrikreactie wordt driejarig koetspaard fataal in Lieshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:05

newton schreef:
Wil eerst de mensen veel sterkte wensen met het verwerken van dit ongeval.
Vind overigens dat er aan mensen die hun paard zadel of tuigmak laten maken te weinig "nahulp" thuis wordt gegeven.
Mijn ervaring is dat je bij degene die je paard klaar gemaakt heeft een paar keer mee gaat op de kar en als je paard klaar is stuur je een stukje zelf rond voordat je hem meeneemt.
Mensen die onder het zadel rijden rijden voor mijn gevoel in eerste instantie eenmaal thuis in een weide bak of manege maar met een koets zijn al veel mensen genoodzaakt de weg op te gaan omdat ze thuis geen mogenlijkheid hebben om te "oefenen".
Daarbij komt vaak kijken dat ook al is het paard klaar om voor de wagen te lopen het nog niet dusdanige ervaring heef om ook overal maar langs te lopen. Hier in de buurt maken ze ook wel paarden klaar maar we hebben hier bijna geen bruggen en spoorlijnen in de buurt. wel geeft de man die ik ken nazorg hij komt een keer of 3a4 helpen bij je thuis zodat je je paard daar ook leert kennen.
Vind het eigenlijk ook wel een vereiste dat dit moet gebeuren omdat je idd vaak genoeg tegenkomt dat het om jonge paarden gaat waar dit soort dingen mee gebeuren.

Daar heb je een goed punt. Wij beleren ook wel paarden voor andere mensen en die laten we zelf zeker 2 x komen om te mennen. Hebben ze geen ervaring, geeft mijn vriend ze enkele keren les bij hen thuis. Natuurlijk kun je dan niet zeggen dat die mensen al ervaren menners zijn, maar ze kennen in elk geval de basis (en nemen vaak daarna ook verder les). Helemaal zonder risico is mennen natuurlijk nooit, een paard is nu eenmaal een vluchtdier en er kan altijd wat gebeuren..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:05

wat een vreselijk ongeluk!
Heel veel sterkte voor de betrokkenen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 02:50

runningkawa schreef:
wat is er mis met een 3 jarige voor de koets?

Wat een verschrikkelijk ongeluk Verdrietig
En ik denk ook niet dat het meer voorkomt, maar dat je het nu uit het hele land hoort...eerst alleen uit je omgeving

Ik vind het ook vrij jong, ervanuitgaande dat het paard met 3 jaar beleerd is loopt hij nu nog maar een half jaar voor de koets, zou persoonlijk nog wat langer wachten met buitenritten.
Maar ja, ligt natuurlijk ook aan het paard en ik neem aan dat de eigenaar het wel goed heeft kunnen inschatten maar soms krijg ik toch het idee dat mensen net iets te snel/te veel willen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 05:56

Wat een nachtmerrie. Dat is echt de schrik voor iedere menner. Want een ongeluk zit in een klein hoekje. Eén sprong opzij, de koets komt in de berm en kantelt. Dat kan zomaar gebeuren.

Een koetspaard wordt pas ervaren als je veel kilometers maakt en je zal toch eens naar buiten moeten om ervaren te worden.

Sterkte voor alle betrokkenen, want het is vreselijk. En beterschap voor koetsier en groom.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:47

anneliesdj schreef:
runningkawa schreef:
wat is er mis met een 3 jarige voor de koets?

Wat een verschrikkelijk ongeluk Verdrietig
En ik denk ook niet dat het meer voorkomt, maar dat je het nu uit het hele land hoort...eerst alleen uit je omgeving

Ik vind het ook vrij jong, ervanuitgaande dat het paard met 3 jaar beleerd is loopt hij nu nog maar een half jaar voor de koets, zou persoonlijk nog wat langer wachten met buitenritten.
Maar ja, ligt natuurlijk ook aan het paard en ik neem aan dat de eigenaar het wel goed heeft kunnen inschatten maar soms krijg ik toch het idee dat mensen net iets te snel/te veel willen.

Sorry hoor niks is voor een jong paard zo zwaar als met een wagen achter z'n kont in een manege rondjes lopen.
Lekker naar buiten met dat jonge spul!
Kilometers maken op straat (waar de wagen lekker makkelijk loopt) en waar het paard veel ziet en veel leert.

Ik vind dit echt typisch reacties die weinig tot geen verstand van mennen hebben.

Voor hetzelfde geld was dit ongeluk met een 15 jarig paard gebeurd....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:05

Ik zeg toch niet dat je in de manege moet blijven?
Als je met een paard naar buiten wilt zal hij wel eerst 200% verkeersmak moeten zijn, zeker voor de koets.
Hij kan wel veel zien en veel leren buiten maar het risico is ook veel groter.

Bovendien staat in het artikel dat het een eenzijdig ongeluk was en verder niets over het waarom of hoe.

Maar zoals ik zei ga ik ervanuit dat de eigenaar het zelf kan inschatten maar ik heb er twijfels bij. Maar kan natuurlijk net zo goed een schaapmak dier zijn geweest.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:07

pff, wat een verschrikkelijk ongeluk!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:08

Vreselijk wat een naar ongeluk. Arm paardje.
Het valt me op dat er toch wel ontzettend veel ongelukken met paarden voor de wagen gebeuren.
Dat ligt niet alleen aan de paarden en de koetsiers naar mijn idee maar vooral ook aan de overige verkeersdeelnemers. Er wordt zelden rekening met je gehouden als je met een paard aan het verkeer deelneemt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:09

anneliesdj schreef:
Ik zeg toch niet dat je in de manege moet blijven?
Als je met een paard naar buiten wilt zal hij wel eerst 200% verkeersmak moeten zijn, zeker voor de koets.
Hij kan wel veel zien en veel leren buiten maar het risico is ook veel groter.

Bovendien staat in het artikel dat het een eenzijdig ongeluk was en verder niets over het waarom of hoe.

Maar zoals ik zei ga ik ervanuit dat de eigenaar het zelf kan inschatten maar ik heb er twijfels bij. Maar kan natuurlijk net zo goed een schaapmak dier zijn geweest.

Maar helaas wordt een paard pas echt verkeersmak wanneer je hem meeneemt in het verkeer....
Het is dus onzinnig te stellen dat een paard eerst 200% verkeersmak moet zijn.
Ze zullen het toch in de praktijk moeten leren en helaas loopt het soms niet goed af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:12

Verkeersmak maken doe je niet voor de kar maar aan de hand of onder het zadel.
Het is dus onzinnig om maar te stellen dat je gewoon de weg op moet en kijken in welke sloot je eindigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:20

wie zegt dat het dier niet verkeersmak was?
Wie weet is er al vanaf veulen mee gewandeld...maar schrikken kan elk paard...zelfs een van 20 hoor Lachen

Overigens heb ik er nog nooit aan de hand verkeersmak gemaakt, altijd onder het zadel...heb je veel meer te zeggen...maar goed, ieder zijn manier.

Landallis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:22

Vreselijk hoor 3 jaar pas, maar kweet niet veels te groen in mijn ogen Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:24

Maar van alle manier is voor de kar zetten toch de gevaarlijkste, bovendien is het sterk afhankelijk van het paard zelf.

Maar ik heb al gezegd, ik neem aan dat de eigenaar het zelf goed heeft kunnen inschatten maar ik vind 3 jaar toch wat jong klinken, wat jij zegt kan heel goed (dat hij vanaf jong veulen al langs de weg gaat) en dan zal hij vast goed mak zijn geweest maar als het op de 'proffesionele' manier is gegaan zal het een ander verhaal zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:27

maar dat is toch allemaal maar giswerk?

nogmaals elk paard kan schrikken...voordeel van een paard onder de man te water is dat de kar het dier niet naar beneden trekt of blijft haken. Kar en water gaat bijna altijd echt fout...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:28

vind het raar dat ja 'naderhand' gaat zeuren over de leeftijd.

een 3 jarige kan prima de kar trekken. het is geen baby meer.

een ongelukje zit in een klein hoekje. 3 of 16. maakt echt geen verschil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:29

Helemaal mee eens.
En niet alleen te water zorgt die kar voor ongelukken, ook in een droge sloot of botsing met een auto kunnen de kar en/of de bomen groot verschil uitmaken.
Plus dat een paard onder de man meestal makkelijker te sturen en rustig te krijgen is.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:32

stel je voor wat dat paard allemaal door maakt,, lijkt me verschrikkelijk om te verdrinken.. kan me gwoon niet voor stellen dan ik niet meer kan ademmen en dan dood ga.. echt heel erg,,

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:10

anneliesdj schreef:
Verkeersmak maken doe je niet voor de kar maar aan de hand of onder het zadel.
Het is dus onzinnig om maar te stellen dat je gewoon de weg op moet en kijken in welke sloot je eindigt.

Toch lastig...ik men met pony's en daar pas ik niet meer op.
Wij maken ze dus gewoon verkeersmak voor de wagen, en ja dat neemt een bepaald risico met zich mee, maar niet meer of minder dan OHZ.
De controle voor de wagen hoeft overigens niet veel minder te zijn dan OHZ.
Kan moeilijk toch mijn buurmeisje van 8 op een groene pony het verkeer in sturen toch??
Aan de hand werkt niet, menpaarden moeten zelfstandig leren zijn en dat leren ze niet wanneer je ze altijd maar naast het hoofd begeleidt.

Naar goed dit is nogal off-topic Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:50

Ik ben van mening dat er echt wel meer risico's zijn aan aangespannen rijden.
Oa, met een meerspan sleuren ze elkaar mee als ze op hol gaan.
Paard is niet zomaar op een volte te zetten en je dient altijd rekening te houden met de lengte en onstabiliteit van de kar.
Bovendien zijn zulke ongelukken vaak ernstiger doordat het paard vast zit aan de kar, zoals hier ook al gezegd werd, als je met paard onder het zadel in het kanaal beland zwemt hij gewoon naar de kant.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:06

even inhanken op de discussie, hoe wil jij op een weg met auto;s jouw paard op de volte zetten?? Bovendien zijn de meeste wagens tegenwoordig voorzien van een zeer goede rem. Het voordeel van een meerspan kan ook zijn dat het ene paard de ander rustiger laat worden
Ben het wel volledig met je eens dat het paard voor de wagen minder vrijheid heeft als hij in nood is de meeste bomen zijn van ijzer en knappen niet zomaar bij een ongeluk. De wagens van tegenwoordig zijn zo degelijk dat ze niet zomaar kapot gaan.Mocht er dus wat gebeuren heeft een paard inderdaad weldegelijk last van de wagen die achter hem aankomt. Als je het op die manier gaat bekijken kan ik me voorstellen dat je het uit dat oogpunt genomen veiliger vind om ze onder het zadel mee te nemen. Maar goed denk dat iedereen daar zijn eigen voorkeur in heeft en dat dat hier inderdaad niet de plek is om daarover een discussie te starten. Hopenlijk zijn de eigenaren de schrik weer een beetje te boven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:16

lijkt mij respectvoller als deze discussie elders wordt voortgezet (nieuw topic).
uit respect voor de mensen die bovenstaand ongeluk is overkomen.

er kan iedereen altijd iets overkomen,
moet het altijd een reden hebben/een fout zijn van iemand?

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:29

Jeetje wat erg zeg !! Die foto's echt erg hoe hij daar hangt !! Arme paardje