Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:39

In de gehele EU gelden deze regels en de bijlage in het paspoort moet iderdaad ingevuld worden door de dierenarts. Die behandelende dierenarts moet een kopie van de pas hebben.
Heb je een slachtpaard dan worden alle medicijnen in de pas of in een schrift bijgehouden en krijg je van de dierenarts een formulier met de wachttijden en dergelijke die je goed moet bewaren. In Duitsland is dit al jaren.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:45

ben ik blij dat ik eergister nog 13 binnen heb gekregen, kan ik weer ff vooruit

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:47

@ Zwerte ga ik eens lekker over je heen vallen Knipoog hahah
Helaas..... Tong uitsteken deels ben ik het met je eens.

Dat je niet met medicijnen moet spelen en dat je deze alleen bij een DA kan krijgen is (vind ik) prima. Maar dat er zo'n hoge receptkosten aan zitten (rond de 10,- volgens horen zeggen) vind ik dan weer overdreven. (weet dat de DA (en of assistente) ook extra werk moet verrichten zmaar zij kunnen de medicijnen wel goedkoper inkopen 10 euro voor een stempel en een handtekening is wel erg veel winst in mijn ogen)

Voor de resistenieproblemathiek is het zeker een goede manier om de boel beter in de gaten te houden maar volgens mij is dat niet waarom de regel vankracht is gegaan.(wel voedselveiligheid)

En ik vind het zelf geen probleem om meer geld voor medicijnen en zorg van mijn paarden te betalen maar het moet wel reeel blijven, dus niet voor een simpel wormenkuurtje dure receptkosten vragen.
Vind trouwens dat het voor humane medicijnen net zo dol is die receptkosten.

@ anneve bedankt voor de foto's is een stuk duidelijker ookal heb ik een ander paspoort Knipoog
Laatst bijgewerkt door Eelco op 03-07-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:51

wat ik me dan nog afvraag.. Als het niet gerigistreerd word in het pasport.. of zoals velen die al wormen kuren hebben hpe willen ze het dan gaan controlleren?
En hoe zit dat dan met de stallen die "kweekjes" nemen uit de wei en als een bepaalde stof verhoogt is pas het middel gaan toedienen? Is dat wel legaal dan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:54

@ eelco:
Ik kan niet anders dan het geheel met je eens zijn! 10-15 euro voor een receptje slaat echt helemaal nergens op, als mijn DA dit gaat vragen wil ik wel even weten waarom dat zo duur moet! Maar ik heb mensen ook al horen klagen over 2 euro en over 5 min in de auto om de kuur op te halen.... (niet zo zeer in dit topic trouwens)
Het is idd ingevoerd wegens de voedselveiligheid, betere controle op resistentie is gewoon een bijkomend voordeel maar niet de reden geweest van de wet.

Wat mij gewoon erg tegen de haren instrijkt is de voorbarige conclusies van veel mensen hier (en in soortgelijke topics die al langer lopen) Er zijn gewoon goede redenen geweest om deze wetgeving in te voeren en dat gebeurd heus niet om de dierenarts meer te laten verdienen. Als iets mensen niet uitkomt dan is het gelijk belachelijk en om meer te verdienen etc. Er komen argumenten voorbij waar ik van kan huilen (zoals het welzijn wat achteruit zal gaan)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:56

Tieneke schreef:
L_Rivaldo schreef:
belgie en duitsland moeten inderdaad via da wormenspuiten bestellen

Hoezo Verward Hoe weet je dat dan? Ik ben zelf Belg en ik weet van niks Clown

Dit is in België al altijd zo geweest. De meeste dierenartsen leveren zelf de producten af. Ze hebben een eigen depot. Wat jouw apotheker doet is illegaal, een recept is eigenlijk verplicht. Ze mogen dit niet afgeven zonder.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:57

Ik ben het wel met je eens Zwerte *LOL* Ik denk datik mijn VA zo gewoon ff ga bellen en eens vragen wat de kosten gaan zijn..
Maar is het nou de bedoeling dat je bij hem/haar een respet gaat halen en dan (indien nodig wanneer de VA geen apotheek heeft) naar de ruitersportzaak gaat om een kuur te halen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:59

Ik ken echt niemand, geen enkele Belg, die zijn ontworming op voorschrift haalt.

En als ik naar de da moet om een voorschrift/ontworming te halen, ben ik 30 minuten onderweg, enkele reis. Kan voor sommigen een flauw argument zijn, maar ik heb door omstandigheden gewoon niet de mogelijkheden om daar zomaar te geraken.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:00

Tieneke schreef:
Maar als het naar de Europese regelgeving is, waarom geldt de regel dan bv niet in België? Wat is het nut om dit enkel in Nederland in te laten gaan?

Geldt zeker wel in België. Is al jaren zo. Dus al degenen die over de grens willen komen kopen, veel succes. Je zal ze toch echt bij de dierenarts moeten halen. Bovendien wordt hier helemaal niet extra betaald voor een recept. De dierenarts verkoopt gewoon de ontworming.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:01

En waar staat dat dan, dat dat zo is en moet zijn? Want ik kan het niet vinden...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

@ martine: Als je VA geen apotheek hebt moet je met het recept naar een apotheek/ruitersportzaak die de kuren verkoopt ja. Maar een VA zonder apotheek, bestaan die uberhaupt?

een DA zal het wel moeten noteren, anders is deze fout bezig (oei wat zullen er veel DA's zich niet aan regels houden nu ik me dit bedenk...) en als de stof wordt aangetroffen in het vlees en het staat niet in het paspoort....kan deze een aardig probleem krijgen!
En die kweekjes en dan pas ontwormen: ze zullen de middelen toch echt via de DA moeten halen dus keurig legaal. Je bent niet verplicht te ontwormen, de DA is wel verplicht het te noteren als het wel gebeurd (voor zover ik tot nu toe begrepen heb, misschien is het voldoende dat het in de comp van de DA staat??? De fijne details heb ik me nog niet in verdiept eerlijk gezegd)
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 03-07-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Als je het middel rechtstreeks bij de DA haalt heb je geen recept nodig (dus geen kosten), als je het in een winkel haalt wel.
De DAs mogen geen onderlinge afspraken maken over de kosten van een recept, dus dat het bij een bepaalde DAP 10 euro kost zegt niks over wat het bij een andere DAP kost.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:03

Zwerte schreef:
@ eelco:
Ik kan niet anders dan het geheel met je eens zijn! 10-15 euro voor een receptje slaat echt helemaal nergens op, als mijn DA dit gaat vragen wil ik wel even weten waarom dat zo duur moet! Maar ik heb mensen ook al horen klagen over 2 euro en over 5 min in de auto om de kuur op te halen.... (niet zo zeer in dit topic trouwens)
Het is idd ingevoerd wegens de voedselveiligheid, betere controle op resistentie is gewoon een bijkomend voordeel maar niet de reden geweest van de wet.

Wat mij gewoon erg tegen de haren instrijkt is de voorbarige conclusies van veel mensen hier (en in soortgelijke topics die al langer lopen) Er zijn gewoon goede redenen geweest om deze wetgeving in te voeren en dat gebeurd heus niet om de dierenarts meer te laten verdienen. Als iets mensen niet uitkomt dan is het gelijk belachelijk en om meer te verdienen etc. Er komen argumenten voorbij waar ik van kan huilen (zoals het welzijn wat achteruit zal gaan)

Wow ik ben het nu weer voor een groot deel met je eens Tong uitsteken

Toch denk ik dat welzijn achteruit kan gaan, hierdoor. Let op kan he Tong uitsteken
zeker als het duurder word. Mensen gaan toch besparen en vaak op de foute dingen.

En ik denk trouwens dat de DA nieteens zit te wachten op al dat papierwerk Haha!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:03

Tieneke schreef:
Ik ken echt niemand, geen enkele Belg, die zijn ontworming op voorschrift haalt.

En als ik naar de da moet om een voorschrift/ontworming te halen, ben ik 30 minuten onderweg, enkele reis. Kan voor sommigen een flauw argument zijn, maar ik heb door omstandigheden gewoon niet de mogelijkheden om daar zomaar te geraken.

Natuurlijk niet! In belgië gaat ook (bijna) niemand zijn ontworming kopen in de winkel. De dierearts heeft zelf een depot, hij verkoopt rechtstreeks de geneesmiddelen. Dan komt er geen recept aan te pas. Wil jij bij de apotheek kopen? DAN moet je eerst een recept halen en dan pas kan je het halen. Maar waarom die omweg?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:04

Zwerte schreef:
@ martine: Als je VA geen apotheek hebt moet je met het recept naar een apotheek/ruitersportzaak die de kuren verkoopt ja. Maar een VA zonder apotheek, bestaan die uberhaupt?

een DA zal het wel moeten noteren, anders is deze fout bezig (oei wat zullen er veel DA's zich niet aan regels houden nu ik me dit bedenk...) en als de stof wordt aangetroffen in het vlees en het staat niet in het paspoort....kan deze een aardig probleem krijgen!
En die kweekjes en dan pas ontwormen: ze zullen de middelen toch echt via de DA moeten halen dus keurig legaal. Je bent niet verplicht te ontwormen, de DA is wel verplicht het te noteren als het wel gebeurd (voor zover ik tot nu toe begrepen heb, misschien is het voldoende dat het in de comp van de DA staat??? De fijne details heb ik me nog niet in verdiept eerlijk gezegd)

Wormmiddelen hoeven niet in het paspoort genoteerd te worden!! Je moet zelf de wachttijd in de gaten houden. Alleen off-label use moet in het paspoort (middelen die eigenlijk niet voor paarden bestemd zijn, maar die bij uitzondering door een DA mogen worden toegediend via de cascaderegeling).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:05

Ik bedoel dat als die regel hier ook komt (en dat zal vroeg of laat zo zijn), dat het dan wel heel moeilijk wordt voor mij om een ontworming vast te krijgen.

Waar staat dat ergens, dat het nu via de da moet officieel? Dat het niet bij de apotheek mag?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:13

Ja maar dat bedoel ik dus.. als het niet in het paspoort genoteerd hoeft te worden... wat is dan het nut van de regeling? dan is er toch nog geen controlle op de stoffen in het evt vlees..

daarbij ben ik het met je eens eelco.. zoals ik idd ook al zei op pag.1 ik weet niet of een hoge koste bij de VA (wanneer men echt denk dat de VA de prijs wel omhoog gooit.. wat ik betwijfel..) zo goed is voor het welzijn van de dieren...

@zwerte: Weet ik eigenlijk niet of die bestaan.. die van mij heeft het wel geloof ik Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:15

@ eelco: ja het welzijn KAN achteruit gaan omdat mensen minder ontwormen, dat zal ik nooit ontkennen. Maar het probleem ligt bij deze mensen, en niet bij de wetgeving. Als wetten moeten worden aangepast omdat mensen zo laks zijn, vraag ik me echt af waar het in deze wereld heen gaat...

@anneve: dat bedoelde ik, ik heb me nog niet in de details verdiept maar wat je zegt lijkt me wel logisch, anders werd het paspoort wel erg vol he? Ik zie nu dat mn bericht wat vaag is, eerst heb ik het over noteren in paspoort en later over noteren in de administratie van de DA... dit laatste lijkt me wel verplicht, anders is controle niet mogelijk. Sorry voor de verwarring, zoals ik al zei, de details ben ik (nog) niet van op de hoogte.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:25

[quote="Zwerte"]@ eelco: ja het welzijn KAN achteruit gaan omdat mensen minder ontwormen, dat zal ik nooit ontkennen. Maar het probleem ligt bij deze mensen, en niet bij de wetgeving. Als wetten moeten worden aangepast omdat mensen zo laks zijn, vraag ik me echt af waar het in deze wereld heen gaat...

@zwerte je hebt helemaal gelijk de wetgeving kan hier niks aan veranderen.

Wat ik me dan alleen afvraag is waarom worden we niet beter voorgelicht/ ingelicht? vooral het waarom kon in mijn ogen wel duidelijker zodat we niet het idee krijgen dat we de staatskas extra moeten spekken en hoe? Nu worden we eigenlijk een beetje in het donker gelaten.
Er zijn zoveel mensen met vragen, vooral over hoe en dat zegt toch wel wat?
Zelfs de assistente van de dierenarts kan niet altijd antwoord geven op vragen over deze wet. Snap best dat er ook andere zaken belangrijk zijn in een praktijk maar toch.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 03-07-08 15:39, in het totaal 5 keer bewerkt

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:30

Ik wist dat dit eraan zat te kopen, heb in ieder geval voldoende gehaald voor het komende jaar. Waren laatste weken van juni bij de meeste winkels ook met korting te krijgen (o.a. Welkoop)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:56

het word eentonig hier eelco, ik ben het weer met je eens Haha!
De voorlichting moet veel en veel beter!
Toevallig heb ik morgen een tentamen over o.a. wetgeving en las net een stukje over de "komende nieuwe wetgeving", daar staat bij dat de KNMvD (koninklijke nederlandse maatschappij van diergeneeskunde) bij brussel op aangedrongen heeft om het te vertragen aangezien er nog zoveel te regelen is wat betreft de hele doorvoering in de praktijk. Hier heeft brussel duidelijk geen gehoor aan gegeven, ik denk dat het nog een tijdje duurt voordat er overal duidelijkheid is (zowel onder dier- en winkeleigenaren als onder DA's en assistentes) en voordat alles in de praktijk goed geregeld is. Duidelijk weer een kwestie van goede regels, niet zo'n beste uitvoering...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:59

Hoe moet de paardeneigenaar bereikt worden dan? In alle vakbladen heeft voorlichting gestaan, maar hoe kan je de eigenaar verplichten die te lezen?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:00

De assistente van jouw dierenarts, heeft het zelf nog niet goed doorgelicht gekregen, aangezien de dierenartsen zelf pas op 1 juli de informatie kregen. Informatie van de hogere heren die niet snappen dat ik straks boze klanten aan de balie heb staan... Scheve mond
Erg lullig en geen assistente die graag met d'r bek vol tanden jou uit moet leggen dat zij het ook nog niet duidelijk heeft doorgekregen, toch? Lachen
Het is een verdomd lastige regelgeving voor ons, aangezien het eigenlijk ook vrijwel alleen bij paarden-klanten (de lastigste Knipoog ) problemen gaat geven.
Het gaat over voedselveiligheid en omdat er in Nederland paardenvlees wordt gegeten, wordt het paard beschouwd als iets wat uiteindelijk in de consumptie komt. Geen uitzonderingen (aangezien alle paarden in Nederland gechipt zijn (:n niet dus)).

Dat een particulier niet op de hoogte is van deze nieuwe regelgeving is niet de schuld van de dierenarts of assistente of andere organisatie. Maar dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf.

De dierenarts wordt de poortwachter: moet er bv ontwormt worden ja/nee? Zo ja, hoevaak, welke dieren (hele pension of paar paarden) en waarmee?
Hiervoor kan je een recept meekrijgen voor 1jaar (origineel moet je inleveren bij de DA, deze bergt het keurig op en houdt bij of je nog iets 'tegoed' hebt).
Een blokje recepten van de KNMnD kost 8 euro, zitten 25 recepten op. De assistente (25 euro i/h uur?)/arts (55 euro i/h uur?) is 2/3 min bezig met invullen/opzoeken .e.d, opsturen miscshien(postzegel/enveloppe?), BTW komt er nog bovenop, opbergen van de recepten e.d. en voila... hier heb je je receptkosten.

En nee, hier worden dierenartsenpraktijk ook niet vrolijk van in eerste instantie...

Het is het onnodig (be)handelen uitschakelen.
De dierenarts zal echt je begeleider worden in de medische handelingen voor je dier.
Wie weet hoeft de helft hier niet meer of veel minder te ontwormen dan dan ze voorheen deden. Dat gaat geld schelen zelfs! Haha!
Daarnaast zal het de eerste maanden lastig zijn, maar daarna is iedereen eraan gewend...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:05

bedankt voor de heldere uitleg fielychi!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:06

dat dit zou helpen om resistentie te voorkomem is natuurlijk onzin....wie controleerd of ik mijn paarden ontworm,hoevaak en waarmee?al zou ik ze helemaal niet ontwormen ,geen haan die er naar kraait....
ik heb net twee flessen ivomec besteld bij de schapen dokter,zolang er maar geen paardenhoofd op het flesje staat is het goed.....ze hebben overgens ook panacur(fenbendazole)en moxidectine in vloeibare vorm...even omrekenen naar paard en door het voer doen....voor panacur 2.5% is het 180 ml voor een paard van 600 kg....scheelt klauwen met geld en de werkzamestof is hetzelfde,en omdat er geen paardenhoofd op de verpakking staat mag dit zonder recept.....wat een onzin eigenlijk...