Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Re: Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:09

BIj een klophengst wordt de bal in de buik ALTIJD verwijderd. Als je slechts één bal verwijdert, dan heb je nog steeds een hengst! De bal in de buikholte blijft testosteron en zaad produceren. Meestal zelfs in een verhoogde mate, vandaar het vervelende gedrag van klophengsten. Meestal zijn ze onvruchtbaar met die ene bal (temperatuur in het lichaam is te hoog voor sperma) maar heel soms kunnen ze nog vruchtbaar zijn. Eén bal verwijderen wordt niet gedaan en is bovendien niet toegestaan. Ze moeten er beide uit, anders heb je nog steeds een hengst. Er zijn echter praktijk dierenartsen die pas bij de operatie merken dat er een bal tekort is en die dan toch maar de goede bal er uit halen. Zo krijg je dus de zogenaamde ruinen die wel nog hengstengedrag hebben en eigenlijk nog steeds in het bezit zijn van een bal. Beroepsfout en niet nuttig dus.
Laatst bijgewerkt door Coliena op 03-07-08 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:15

Coliena dat is dus blijkbaar niet het geval bij laproscopie! Zoals je kunt lezen is dat een héél andere techniek dan een gewone castratie. Bij laproscopie bindt men de bloedtoevoer en zaadleider af waardoor de bal verschrompeld en niet meer actief is en kán zijn. Blijkbaar wordt de inwendige bal bij laproscopie dus NIET verwijderd (al zegt t artikel iets anders).

Ik vraag me echter ook nog af of bij zo'n laproscopie dan ook de kans op niet goed verschrompelende van de inwendige bal 10% is!? Verward

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:23

Het valt ook allemaal te zien waar de bal zich bevindt. In de meeste gevallen zit hij gewoon diep in het lieskanaal en dan hoeft er geen laporascopie te gebeuren. Maar in zeldzame gevallen zit hij echt in de buikholte. Dan gaat men laporascopisch optreden. Dan moet er ook echt gezocht worden waar de bal zit. Ik denk dat je dan inderdaad kan kiezen of je de bal verwijdert (iets grotere incisie) of dat je de zaadstreng vernielt. Ik dacht niet dat ze enkel maar de zaadstreng afbonden. Er wordt ook een deel van verwijderd, om te vemijden dat de bal inderdaad niet afsterft. Nadien kan je het testosteron gehalte bepalen om te zien of alles in orde is. Hier wordt de bal meestal volledig verwijderd.

Verder moeten jullie eens logisch denken.

Gewone castratie (zoals wij die toepassen):
- volledige verdoving
- afklemmen zaadstreng
- ligatuur zaadstreng
- verwijderen ballen
- toenaaien balzak
- 1 incisie in de buitenwereld
- nazorg en zwelling nul

Techniek hier beschreven:
- paard volledig verdoofd
- zaadstreng afbinden
- ballen blijven ter plaatse
- toenaaien incisies
- twee incisies in buitenwereld
- nazorg: pijnstillers (stuwing in ballen, lichte zwelling, duurt dag of 2)
- zwelling niet bekend

Dus vind je dan zoveel meer voordelen ten opzicht van de klassieke castratie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:26

Ik mis hier toch de castratie op tafel via de lies:
daarbij zijn 2 incisies naar de buitenwereld, beiden gehecht.
Bovendien verstaan veel mensen onder de klassieke castratie toch de open castratie gewoon op lokatie, die brengt wel degelijk een risico met zich mee.

Ik vraag me idd ook af of de hier beschreven techniek in vergelijking tot een gewone castratie op tafel wel zoveel voordelen heeft, een laproscopische castratie is echter wel een ander verhaal. Daar hoeft t paard niet onder narcose en zijn de incisies klein, ik kan me dus wel voorstellen dat men daar veel voordelen in ziet!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:53

ik krijg de indruk dat er verschillende termen hier door elkaar worden gehaald....

Zoals skippy al zegt wordt volgens mij ook met de klassieke castratie de open (of misschien half open) castratie bedoeld. Hierbij zijn meestal 2 snedes (sommige doen het via 1).
De techniek in het bericht is NIET laparoscopisch. Laparoscopie is namelijk een "kijkoperatie" via de buikwand/lies. Ik weet zo niet uit mn hoofd of ze hiermee de zaadstreng afbinden of de ballen geheel verwijderen (of beide mogelijk?) maar het gaat niet via de balzak, zoals in het bericht staat.

Volgens mij moet de bal bij een klophengst toch echt weggehaald worden wegens het risico op tumorvorming (die erg groot is bij cryptorchidie) en natuurlijk het hengstengedrag en nog mogelijke vruchtbaarheid. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat utrecht deze laat zitten??? Volgens mij kan zo'n bal nooit 100% verschrompelen bij het afbinden en blijft het risico van een tumor bestaan...