Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:06

Wel, ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar kan me wel herinneren van eerdere gevallen gehoord te hebben, ongelukken in een stapmolen. Overigens zowel met paarden als met mensen/kinderen.

Vroeger was zowiezo anders; mensen die in lawaaierige fabrieken werkten hoefden geen mondkapjes, (gehoor)bescherming e.d. te dragen.

Vroeger rookte meer dan de helft v/d bevolking, en was het niets behalve 'lekker' en eventueel 'verslavend'. Vroeger wist niemand dat je van roken toch wel heeel erg ziek zou kunnen worden...
Denk dat je de situatie nu niet met vroeger moet gaan vergelijken Lachen

Bedoel je nu trouwens te zeggen dat deze molen onder een soort van 'uitzonderingsgeval' behoort, en dus niet aan de gestelde veiligheidseisen hoeft te voldoen, puur omdat hij dus zo oud is?

Tsja ik weet niet hoor, maar als dat inderdaad echt zo is, dan vind ik dát juist het kromme aan het verhaal Lachen

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:08

zo begreep ik dat wel in dat andere topic.

Maar zo is dat toch met meer dingen?
Autogordel achterin hoefde ook niet als het er orgineel niet in zat? Lachen
ff als voorbeeld Lachen

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:12

hmm, hahahaha daar heb je wel een punt ja.

Anyway; dat zijn dus dingen die ík dan weer krom vind, ja Lachen

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:55

puma schreef:
Onoplettendheid van de ouders of niet .. ik vind wel dat zulk soort machines aan de veiligheidseisen moeten voldoen. Als er iets blokkeert zou de motor automatisch moeten stoppen!

Juist!
In dit geval was het een kind, het had net zo goed een volwassene kunnen zijn die verongelukt was.
Ik wed dat dan de reacties in de topics een ietsiepietsie anders waren geweest Knipoog

De man was gewoon nalatig, z'n stapmolen was niet veilig. Hij wist het trouwens op voorhand en heeft er voor gekozen er niets aan te doen.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:59

Ik vindt dat een manege is ingericht voor paarden en niet op kleine kinderen. De ouders hadden op het kindje moeten passen. Eigenlijk is de schuld voor niemand het is gewoon een naar ongeluk...

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:03

Een manege is ingericht voor lesklanten Knipoog

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:06

Esmeralda schreef:
en hoeveel kinderen worden er op woensdagmiddag en zaterdag naar de manege gebracht met 'veel plezier mama/papa haalt je dan en weer op".
Ik zie dat wel bij mij in de straat, kids gaan gezellig naar de manege, poetsen, wandelen, helpen bij de les. En de ouders zijn daar niet bij.
Mijn dochter is dan altijd best boos, want zij mag dat niet. zij mag enkel naar haar lespony als ze les heeft. Ze heeft daar voor de rest niks te zoeken. Het is geen speelplaats of "gratis" oppas plek.

Nee, maar de manege vindt het geld dat ze binnenhalen van al die kindjes die daar rondlopen en snoepjes, chips en drinken bestellen, af en toe de stallen aanvegen en andere klusjes doen, helemaal prima hoor. Dan hoor je de manege niet klagen Knipoog

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:08

Al veel discussie hier zie ik en hoewel ik zeer zeker de ouders de eerste verantwoordelijke vind voor hun kind en ik dit een kwalijke zaak vind, vind ik de volgende opmerking toch wel erg grof en ongenuanceerd:

Citaat:
sorry dat ik het zeg, maar wat een k*tvolk zijn die ouders dan


Ik ben zelf geen ouder, maar wat ik van sommige ouders met kleine kinderen hoor, is dat een fractie van een seconde van onoplettendheid een kind ineens "foetsie" kan zijn. Misschien keken de ouders net de andere kant op, omdat iemand iets even vroeg ofzo en is dat jongetje de bocht omgeglipt. Een opmerking als dit zou ik alleen gepast vinden bij bewuste langdurige verwaarlozing van een kind wat de dood of permanente schade tot gevolg heeft.

Feit blijft wel dan het een naar ongeluk is wat misschien niet zo dramatisch had verlopen als de molen wat meer "up-to-date" had geweest. Ik vind het financieel beboeten van de manegehouder dan ook niet onterecht: als het jongetje alleen zijn vingers of arm had gebroken, had de manege-eigenaar het waarschijnlijk ook moeten vergoeden (via zijn verzekering bijvoorbeeld).

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:10

zo'n opmerking is idd niet nodig...
Maar het is ook niet nodig bij een ongeluk die man aan te klagen en de schuld van je af te schuiven...
Want stikken doe je niet in 1 onoplettende seconde...daar heb je heel wat meer secondes voor nodig

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:21

runningkawa schreef:
zo'n opmerking is idd niet nodig...
Maar het is ook niet nodig bij een ongeluk die man aan te klagen en de schuld van je af te schuiven...
Want stikken doe je niet in 1 onoplettende seconde...daar heb je heel wat meer secondes voor nodig


En dit vind ik dan weer een rare opmerking. Stikken kun je wel in enkele seconden. Mijn neef stond te praten met een buurman met de rug naar de vijver. Zijn zoontje onder zijn hoede. Werkelijk een kort gesprek, maar ondertussen verdronk zijn zoontje. Is nu 20 jaar geleden gebeurd. Mijn neef is het nooit meer te boven gekomen. Is van een gezellige en vrolijke huisvader veranderd in een verdrietig, schuldvoelend, angstig wrak.

Deze ouders zal het naar alle waarschijnlijkheid ook zo vergaan. Maar feit blijft dat die manegehouder zijn zaakje niet in orde had. Vindt ie zelf ook....anders had hij het niet aangepast denk ik dan maar. Hij leeft van de mensen die op zijn bedrijf komen. Zorg dan dat die mensen zo veilig mogelijk kunnen vertoeven.

Kinderen kun je gewoon niet 24 uur per dag in de gaten houden. Die verantwoording heb je wel en wordt ook wel genomen en zeker ook zo gevoeld door deze ouders. Maar een openbaar terrein moet toegankelijk zijn en aangepast aan de wettelijke norm. Dat is het niet geweest, nou dan wordt je gewoon aansprakelijk gesteld. Gewoon een verzekeringskwestie.

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:29

dus als jij je adem 2 sec inhoud ben je dood?
Stikken duurt echt langer, je verdrinkt bijv ook niet in 2 sec.
Dus nee mijn opmerking is niet vreemd Lachen

Een kort gesprek duurt ook langer dan enkele seconde..anders was het gesprek alleen maar een groet van hallo geweest.

Hij had zijn zaakjes op orde...voor paarden
En de rest is gewoon een verschrikkelijk ongeluk wat je niemand toewenst... maar het blijft van de zotte een hetze te gaan voeren tegen gehaktmolens, zoals deze mensen het noemen

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:34

Blijkbaar niet, anders hadden ze geen zaak gehad. En als het geen gehaktmolen is, waarom heeft eigenaar het aparaat nu wèl aangepast?

edit: als je vast komt te zitten in zo'n aparaat werkt dat net zoals een strop en ben je idd in seconden dood.

In het geval van mijn neef: Als je water "inademt" ben je ook in luttele seconden dood. (een kind van twee houdt niet vanzelfsprekend de adem in als ie kopje onder gaat.)

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:40

Je kan toch niet vrijgesproken worden en vervolgens weer berecht worden voor dezelfde daad? Ik heb altijd gehoord dat als je eenmaal vrij bent gesproken dat je niet meer berecht kan worden voor hetzelfde.

Nouja, persoonlijk vind ik dat deze man al genoeg gestrafd is met de dood van een kind op zijn erf. Kinderen horen niet los rond te rennen op een erf, wat als hij in een wei was gekomen en een trap tegen z'n hoofd had gehad. Dan had één van ons misschien nu in dezelfde schoenen als deze man gestaan... En zou je dat eerlijk vinden? Nee. Ik wil hiermee nu niet de ouders aanvallen gezien zij hun kind hebben verloren, dat moet vreselijk zijn. Maar om iemand voor dit ongeluk de gevangenis in te laten gaan en alle stapmolens te willen verbieden vind ik erg ver gezocht.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:50

Ik denk dat beide partijen het verschrikkelijk vinden wat er gebeurd is.
Helaas krijgen de ouders hun zoontje nooit meer terug.

Zou fijn zijn als alle stapmolens een beveiliging hebben, zodat dit nooit meer hoeft te gebeuren.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar kan grote gevolgen hebben...

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:52

ik zeg ook nergens dat de ouders persé slechte ouders zijn voor hun kind, ik zeg wel dat ik totaal ongepast vind hoe ze deze zaak, als volwassen mensen, aanpakken. Het was een ongeluk. Er zijn alleen maar slachtoffers in deze zaak, zowel zij als de manegehouder zullen zich hierover voor altijd schuldig voelen, het kind krijgen ze er niet mee terug door dan nu de manegehouder totaal af te maken.. en zoals in de vorige topics ook was te lezen, de ouders zaten in de kantine koffie te drinken terwijl hun kind op het erf rondwandelde. Duurt écht wel meer dan een paar seconde tussen 'ontsnappend kind-uit kantine-stal in-spelen bij de stapmolen-ding aan zetten- naar het midden rennen en op een of andere manier je jas vast krijgen te zitten in een deel van de machine waar je anders nooit bijkomt.'

Het is gewoon een vreselijk trieste situatie die door de manier waarop de ouders deze zaak aanpakken (ook in de media) echt, echt niet beter wordt.

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:56

De stapmolen is niet 'aangepast', maar destijds in beslag genomen en niet meer teruggeplaatst

mr_blue
Berichten: 338
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: rotterdam e/o

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:59

je weet dat als je je kind vrij rond laat lopen op een erf zonder direct toezicht dat er onglukken kunnen gebeuren

en ok dat ding had prima in orde moeten zijn maar om die man nu helemaal af te maken in de media vind ik wat ver gaan die man heeft denk ik al een schuld gevoel van hier tot tokyo

mijn dochter loopt ook wel eens alleen rond op de manege maar ze moet me elke keer vertellen waar ze heen gaat maar dan nog kan er iets gebeuren

nu denkt ze meestal 3 keer na voordat ze iets doen maar het blijven kinderen mijn zoontje mag dus echt niet mee als ik ga rijden in de bak die vertrouw ik echt niet verder dan dat ik hem zie

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:08

idd, wilde net zeggen, dat ding is niet aangepast door de eigenaar.

en ja met water kun je water in de longen krijgen...bij een stapmolen gaat dat wat moeilijk slimmerik...dus ja, langer dan een paar seconde uit het oog.

kjoetie omschrijft het imo erg goed...

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:11


Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:15

kan gebeuren Lachen

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:16

runningkawa schreef:
en ja met water kun je water in de longen krijgen....


En toch beweerde je dat het gesprek van mijn neef langer heeft geduurd dan enkele seconden.
En als jij stikt door wurging (wat hier dus wss min of meer gebeurd is) dan is idd enkele seconden ook genoeg. Het jongetje is trouwens later in het ziekenhuis overleden.

Anoniem

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:21

jij zei zelf dat het een gesprek was, een gesprek duurt altijd langer dan seconde Lachen
Alleen een groet duurt een seconde, vandaar Lachen
Dus heel simpel uit gegaan van jou eigen berichtje Lachen

Ook bij wurging duurt het langer en ja hij leefde nog, omdat een touwtje niet snel meteen al je adem afpakt omdat het logischer wijs bijna onmogelijk is dat het in een sec strak zit.

Ik snap niet waarom niet toegegeven kan worden dat hij langer dan een sec uit het oog is.
Uit een van de eerste topics was dat al gewoon duidelijk

daantjuhhh

Berichten: 26994
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:22

runningkawa schreef:
idd, wilde net zeggen, dat ding is niet aangepast door de eigenaar.

en ja met water kun je water in de longen krijgen...bij een stapmolen gaat dat wat moeilijk slimmerik...dus ja, langer dan een paar seconde uit het oog.

kjoetie omschrijft het imo erg goed...

daarbij ben je ook met verdrinking niet direct dood.
ik snap echt dat een kind van 2 niet het benul heeft van adem inhouden, maar het hartje stopt niet meteen.
Het zijn hele nare dingen allemaal.
echt heel vreselijk.
Maar ik denk dat de manege eigenaar het ook niet makkelijk heeft.
Ik denk ook niet dat je hem de schuld kan geven net zo goed als dat je de ouders niet de schuld kan geven.
Kijk zulke dingen horen niet gebeuren door een stapmolen, maar een kind hoord ook niet zonder toezicht op een manege of stal rond te lopen.
En ik weet echt wel dat kinderen in een heel snel ogenblik aan je kunnen ontsnappen, daarom is dit ook absoluut niet de schuld van de ouders.
Maar ook kun je de manege eigenaar niet de schuld geven van alles.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:37

Miss_Montana schreef:
Je kan toch niet vrijgesproken worden en vervolgens weer berecht worden voor dezelfde daad? Ik heb altijd gehoord dat als je eenmaal vrij bent gesproken dat je niet meer berecht kan worden voor hetzelfde.


Zie mijn 'uitleg' in diverse eerdere posts in dit topic.
Je hebt het hier over het legaliteitsbeginsel. Dat klopt, maar ons recht bestaat niet alleen uit talloze beginselen (zowel geschreven als ongeschreven) regels en wetten, maar ook uit evenzoveel, misschien zelfs nog wel meer, uitzonderingen.

In deze zaak was de dagvaarding van begin af aan al niet geldig. Men is helemaal niet toegekomen aan een inhoudelijke beoordeling v/d zaak. De man is nl. als een 'verkeerd persoon' gedagvaard, nl. als een natuurlijk persoon ipv. een rechtspersoon. Dit kan men ook een vormfout noemen, maar toch gaat het in dit geval anders, en is dus 2 maal vervolgen voor hetzelfde feit wél toegestaan.
Bij een vormfout in die zin van bijv. onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal, is het weer níet toegestaan, zal verdachte worden vrijgesproken en zal hij niet nogmaals voor hetzelfde feit vervolgd mogen worden.

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:50

manie schreef:
Het is ook niet te geloven in NL.
Een hardwerkende (bejaarde) man wordt opgesloten in de cel, enkel en alleen omdat ouders niet op hun kinderen letten.
Terwijl aan de andere kant moordenaars en verkrachters vrij uit gaan.

*Haalt schouders op*

Deze man had misschien inderdaad z'n molen beter moeten beveiligen, maar een manege is nu eenmaal geen kinderspeelplaats. Paarden kunnen trappen, bijten en wat dan al niet meer. En een stapmolen kan nu eenmaal een gehaktmolen zijn, dat blijkt. Ouders moeten op hun kinderen blijven letten, dat is iets wat voorop staat. En niet vervolgens iemand anders aansprakelijk stellen voor het feit dat zij hun kind uit het oog zijn verloren.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens manie. Een ex-politieagent die een kind verkracht krijgt 200 uur taakstraf, en deze man komt hierom in de cel (of hij nu vrij is of niet, dat terzijde), het rechtsysteem in Nederland gaat werkelijkwaar nergens over.