Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:22

Moet zeggen dat ik lekkerde rij met m'n laarzen, dan met m'n Ariat endurance schoenen.
En och zo'n witte broek went ook wel Tong uitsteken

Maar ben zeker wel benieuwd naar de uitkomsten. Als het maar geen stropdas/plastron wordt. Dan start ik echt definitief nooit meer in de endurance.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:24

Op CEI's zie ik regelmatig mensen in witte broeken starten. Zeker met warm weer. Zou ik op zich geen moeite mee hebben, verwacht alleen niet van me dat-ie wit blijft. Clown

Stropdas/plastron zie ik echt niet gebeuren. *verwijst maar weer eens naar de veldonderdelen van eventing & aangespannen*

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:25

endurance heeft het imago dat als je geen talent hebt voor dressuur of springen je dan maar endurance gaat rijden.... Misschien geldt dat ook wel voor sommigen maar die mensen zullen nooit het doorzettingsvermogen hebben om in de endurance dan wel te presteren. Echte enduranceruiters zijn weldegelijk heel serieus met hun sport bezig en hebben daar bewust voor gekozen, niet omdat ze iets anders niet konden zoals soms gedacht wordt. Verdrietig
Ik denk dat dat de motivatie is.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:32

Karin schreef:
Als er goed rekening wordt gehouden met praktisch nut en comfort, dan heb ik op zich geen problemen met kledingreglementen. Wat ik al eerder zei, eventingruiters en marathonrijders mogen in de 'veldonderdelen' ook in 'vrijetijdskleding' verschijnen - ook daar gelden bepaalde regels, maar met name ten aanzien van eenheid en veiligheid.

Zijn zelfs te weinig regels.
Korte broek mag niet, maar er staan bv maar 5 strafpunten op
Geheel mouwloos mag wel, dus wat dat betreft vind ik de huidige endurance regels veel beter.
Heb ze voorgesteld aan de dc mennen

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:34

Moet er idd niet aan denken als in de ross m'n stroppie blijft haken.... gluppp.

Maar ik moet zeggen dat ik op dit moment het liefst m'n witte rijbroek aan heb. Maar dat is dan meer vanwege het comfort.

maar met onderstaand is toch niets mis in de endurance
Afbeelding

Anoniem

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:35

Ruudjw schreef:
Moet zeggen dat ik lekkerde rij met m'n laarzen, dan met m'n Ariat endurance schoenen.
En och zo'n witte broek went ook wel Tong uitsteken

Maar ben zeker wel benieuwd naar de uitkomsten. Als het maar geen stropdas/plastron wordt. Dan start ik echt definitief nooit meer in de endurance.


Er houdt ook niemand je tegen om met laarzen en witte rijbroek te starten Knipoog
Maar er zijn mensen die dat niet zo leuk, interessant, comfortabel, ... vinden en die hebben nu tenminste nog de keuze Lachen

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:37

Gelukkig zijn die broeken er ook in andere kleuren Knipoog
Maar het staat wel netjes, heb toch altijd met bewondering naar de 2 duitse dames staan kijken, ze bleven redelijk wit.

Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:41

Karin schreef:
*verwijst maar weer eens naar de veldonderdelen van eventing & aangespannen*


Precies, dus ik denk dat het wel losloopt allemaal. En als je voor je land uitkomt wordt het gewoon een witte endurance broek. Haha!
Die nog niet bestaat volgens mij maar dit terzijde.

Ik vind wel de prijsuitrijking een zooitje..... Bloos Van CEI's dus. Sommige komen, desnoods met rubberen laarzen, heel keurig in pinguin tenue. En sorry, maar ik vind dat toch heel netjes staan. Alleen dan weer wel met gekleurd hoofdstel, cap en dekje..........
Neem dan ook even de moeite om een leren hoofdstel in te hangen. Heb je al voor 20 pleuro!!
En wat kost een wit dekje nou helemaal.

En je kan ook nog wel eens wat lenen of zo.

Anoniem

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:47

En waarom zou dat moeten? Omdat bepaalde mensen dit mooier vinden?
Wat dan met de mensen die het heel endurancegebeuren van nu (dus gekleurde hoofdstellen e.d.) mooi vinden?

Ik rij nu met touwhalster. Zie het niet zitten een hele nieuwe outfit te kopen voor als ik ooit eens in de prijzen zou vallen.
(niet dat dit ooit gebeurt en ik weet dat je het over CEI's hebt, maar als je éénmaal begint zit het snel overal..).
Mag een boomloos of endurancezadel dan nog wel? Of moet je ook maar even een dressuurzadel aanschaffen voor de prijsuitreikingen? Of misschien zelfs voor de hele wedstrijd? (ja, ik overdrijf even, weet het Clown)

Vraag me af wat de meerwaarde zou zijn van al dat soort regeltjes.

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:55

Tja imago is snel gekoppeld aan geld en geld aan sponsoren.

Voor grote sponsoren is meer publiek nodig. En ik denk dat het leken publiek wellicht wat vreemd opkijkt van al die heftige kleuren. 1 kleur gaat nog, maar sommige hebben ieder bandje een ander kleurtje. Krijg je een soort toverbal.
Persoonlijk hou ik idd van wat meer eenheid en rust (al heb ik voor de cross een enorm fel rood shirt, maar dat is veiligheid)

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:18

Jorie schreef:
Ik vind wel de prijsuitrijking een zooitje..... Bloos Van CEI's dus. Sommige komen, desnoods met rubberen laarzen, heel keurig in pinguin tenue. En sorry, maar ik vind dat toch heel netjes staan. Alleen dan weer wel met gekleurd hoofdstel, cap en dekje..........
Neem dan ook even de moeite om een leren hoofdstel in te hangen. Heb je al voor 20 pleuro!!
En wat kost een wit dekje nou helemaal.

En je kan ook nog wel eens wat lenen of zo.

Ik vind een prijsuitreiking in kleurig teamtenue wel heel mooi. Daar hoeft echt geen pinguinpak aan te pas te komen. Paar voorbeeldjes van de parade/prijsuitreiking Compiègne 2005:

Frankrijk in blauw/wit:
Afbeelding

Zwitserland in rood/wit/zwart:
Afbeelding

Allemaal hetzelfde hoofdstelletje was leuk geweest, maar IMO niet noodzakelijk. Allemaal hetzelfde helmpje zou voor mij dan weer niet werken, een helm is IMO enorm persoonlijk wat comfort betreft.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:20

Dat ziet er wel goed uit, Karin Ja

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:21

En het Nederlandse team in Portugal tijdens de teampresentatie (parade/openingsceremonie) op vrijdagavond:

Afbeelding

Die witte broeken en leren chaps hoefden ze tijdens de wedstrijd niet te dragen, maar voor zo'n presentatie vind ik dit wel heel netjes staan. Ook de bondscoach, DA en hoefsmid in teamshirt. Prima eenheid als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 20-06-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:21

zou jammer zijn. het geen wat endurance mij aantrekt is juist die vrijheid!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:39

Op kleurig vlak is er ook wel eenheid te maken, zoals de foto's illustreren. Het zwitserse team ziet er met die zwarte rijbroeken ook netjes uit.
Wat ik me afvraag is of de teamleden ook inspraak hebben in het materiaal ed. Ik kan me voorstellen dat met die afstanden het heel persoonlijk is, wat een enduranceruiter graag draagt. Het zou jammer zijn als ruiters minder kunnen presteren door een verplicht tenue.

Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:43

Karin schreef:
Allemaal hetzelfde hoofdstelletje was leuk geweest, maar IMO niet noodzakelijk. .


Als je dan toch bezig bent kunnen die hoofdstellen er ook nog wel bij. Dan is het echt af, vind ik dan.

En idd zo met die gekleurde jassen vind ik ook prima.

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:06

Hier een NIET endurance ruiter.. Vond het wel leuk om jullie reacties te lezen.. Sommige iets overtrokken en overdreven. Bloos

Ik denk dat het (iedere) tak van paardensport beter maakt als er regels komen voor wat betreft de kleding. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je in een jasje en witte broek hoeft te verschijnen. Hetzelfde geldt dat dressuurruiters niet in endurance-tenue komen. (ik zie het al voor me Anky met een knalgeel hoofdstel en paarse kleding oid Haha!)

Daarbij denk ik dat de geleerden echt wel rekening houden met comfort e.d. De kledingtechnologie wordt ook steeds beter.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:49

Fijne is nou net dat daar alles nog mag. Die stomme apepakkies met dressuur, welke "geleerde" heeft verzonnen dat een witte rijbroek hoort?
Als ze iig maar niet dezelfde gebreken als bij dressuur gaan toepassen met betrekking tot bit in hoofdstel en soorten zadels verplicht stellen e.d.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:58

malloesje schreef:
Hier een NIET endurance ruiter.. Vond het wel leuk om jullie reacties te lezen.. Sommige iets overtrokken en overdreven. Bloos

Ik denk dat het (iedere) tak van paardensport beter maakt als er regels komen voor wat betreft de kleding. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je in een jasje en witte broek hoeft te verschijnen. Hetzelfde geldt dat dressuurruiters niet in endurance-tenue komen. (ik zie het al voor me Anky met een knalgeel hoofdstel en paarse kleding oid Haha!)

Daarbij denk ik dat de geleerden echt wel rekening houden met comfort e.d. De kledingtechnologie wordt ook steeds beter.


Verschil is alleen wel dat een dressuurruiter gemiddeld een proefje van zo'n 2x 8 min. rijd, en een enduranceruiter zo gemiddeld 3 - max 11 uur (of langer) in het zadel zit!

Ik kan gewoonweg niet in een normale rijbroek een wedstrijd rijden, zelfs in een speciale endurancebroek (Carrousel) heb ik me laats nog helemaal stukgereden Bloos Nou ja wie weet maken ze die tijdens die tijd ook wel in het wit, al vind ik wit niet echt bepaald charmant staan en flatteren, en dan vooral niet als Carrousel broek Scheve mond

Ik denk net als wat Karin al zei dat dit voor de CEI wedstrijden zal zijn. Ze kunnen moeilijk alle Nederlandse endurance ruiters in een oranje met witte outfit laten starten Haha! Nou ja we zien het wel weer wat er gaat gebeuren, wie dan leeft.... Tong uitsteken

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:21

Poohbeer schreef:
Fijne is nou net dat daar alles nog mag. Die stomme apepakkies met dressuur, welke "geleerde" heeft verzonnen dat een witte rijbroek hoort?
Als ze iig maar niet dezelfde gebreken als bij dressuur gaan toepassen met betrekking tot bit in hoofdstel en soorten zadels verplicht stellen e.d.


Ik vind het persoonlijk bij de dressuur wel passen, de kleding past imo bij deze tak van sport. Bij de endurance zal de kleding dus vooral comfortabel moeten zijn, vooral bij de lange ritten. Maar hier zijn vast ook goede oplossingen voor te vinden.

Wat betreft tuigage kan ik niet veel zeggen, zoals gezegd ik ben totaal niet thuis in de endurance, maar een bepaalde mate van veiligheid en dierwelzijn mag best geeist worden. (Hier zou in de reguliere wedstrijdsport ook wel eens kritisch naar gekeken mogen worden)

Canis
Berichten: 369
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:20

Wat een gedoe toch weer.... Zeker weer het idee van een stel bobo's!

Endurance staat toch voor vrijheid. Nou daar komt dan dus mooi een einde aan. Nog meer regeltjes erbij. En als het nou nog om veiligheid of zo ging? Nee, want daar zijn de endurance regels prima op ingespeeld. Het gaat idd alleen maar om de imago op te krikken ten overstaan van een bundeltje kakkie bobo's die er problemem mee hebben als mensen met een blauw hoofdstel, groenzadel, een geel shirt en een pimpelpaarse broek willen starten. Dat moet men toch helemaal lekker zelf weten... Het gaat toch om het resultaat! Het resultaat bepaald het imago hoor, niet de look van de ruiter!

Bha!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:27

Dit geld toch alleen maar voor mensen die internationale wedstrijden rijden. En doen dat toch deels al. Zorgen dat de grooms duidelijk te erkennen zijn tijdens de wedstrijd, wie bij welke ruiter hoort.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het imago aan de kleding ligt maar eerder aan de manier van rijden en de ruiter etikette. Zowas er laatst iemand die met sigaret in zijn mond vertrok. Dat geeft wel een heel raar idee over de sport. Heb laatst een paar plaatjes mogen aanschouwen van arabieren die op arabieren Haha! reden, waar de bitten zowat door de keel werden getrokken. Zulke plaatjes zorgen denk ik eerder voor een slecht imago. De kleding niet. Hoewel als arabier ging ik dan voor een gesluierd tenue Duivel kan je onderweg van ruiter wisselen niemand die het ziet. Het beste ook paard sluieren Haha!

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:36

Ik lees veel reacties over de kledij, maar gen enkele over de rijkunsten Clown ik las in het artikel dat ze ook de rijstijl willen verbeteren etc etc. Terwijl ik juist die vrijheid het mooie vind van de endurance sport, ik wilde zelf starten met mn AV maar door lichamelijke problemen is het niet verantwoord. Ik kan nooit perfect rijden volgens de richtlijnen, en ik wil dat zowel ik asl mn paard plezier hebben in het rijden en lekker in eigen stijl een rit kunnen maken. Maar dat plezier wordt bederft als er richtlijnen gaan komen over hoe je moet rijden.

En over de kledij tja, je moet rijden in die kleding waar jij je lekker in voelt, dus is dat in een truike met korte mouwen (in zomer periode dan) dan doe je dat toch. Je moet vrij kunnen bewegen zeker met de grotere afstanden.

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:44

Ben benieuwd wat we dan voor dresscode krijgen. Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:48

Anders ik wel Tong uitsteken