Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:46

Ik heb ook al berichten gelezen over ivermectine resistentie in Duitsland en Engeland in 2005, een stukje dichterbij huis dus.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:30

Natuurlijk! dat weet ik ook, maar het is ook heel streek gebonden. Het is hier zeker nog niet zo dramatish dat de wormen volledig resistent zijn! Een goed ontwormbeleid is nodig. Dat is alles.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:29

JaBa schreef:
Natuurlijk! dat weet ik ook, maar het is ook heel streek gebonden. Het is hier zeker nog niet zo dramatish dat de wormen volledig resistent zijn! Een goed ontwormbeleid is nodig. Dat is alles.

Met alle verkopen, verhuizingen en met eigen paard vakanties die ook over de landsgrenzen heen gaan ben ik daar niet zo zeker van. Ook zullen niet alle eigenaren en verkopers weten of hun paard resistente wormen heeft. Als zo'n paard op een nieuwe stal gewoon met de massa mee ontwormt wordt (en dat gebeurt vaak) zit je met ellende.
Vakantie adressen waar de weides niet uitgemest worden idem dito.

Je zou dan nieuwe paarden apart moeten houden, mestonderzoek doen, ontwormen en WER test doen voordat ze de groep inkunnen. Dat betekent eigenlijk 2 a 3 maanden apart van de groep houden afhankelijk van het geadviseerde middel. Veel klanten accepteren dat niet.
En op een vakantieadres valt al helemaal moeilijk te controleren, dus dan zou je eigenlijk bij thuiskomst moeten isoleren en testen.
De meeste pensionhouders doen al te weinig aan weidebeheer en mestbeleid en de klanten beginnen er al helemaal niet aan. Het handjevol klanten dat wel de wei uitmest zoekt vrijwel altijd zo snel mogelijk een eigen plekje om alles in eigen beheer te hebben. Anders werk je elke dag voor de kat zijn viool en kom je niet meer aan je paard toe.