dood paard als kunst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: dood paard als kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:01

mooi dat je er zo naar kijkt goeroe! dit is ook niet te vergelijken met dat hondje die dood ging van de honger als kunsstuk

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:03

@ Juul

Staat me wel wat van bij maar zeker weet ik het niet.. Wel interessante expositie met enig educatief nut mijns inziens!

Daarentegen zo'n paardje aan het plafond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:03

pinuts schreef:
mooi dat je er zo naar kijkt goeroe! dit is ook niet te vergelijken met dat hondje die dood ging van de honger als kunsstuk

Dat was gewoon ziek, ook geen kunst en mensen die dát mooi vinden zijn imo niet goed bij hun hoofd

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:04

havana72 schreef:
ja dat ken ik wel, maar die mensen hebben toestemming gegeven en die zij al half uit elkaar gehaald. Een dier geeft geen toestemming.

Daarnaast zijn die mensen niet opgezet!

Hoe wil je het anders noemen dan opzetten? Conserveren of iets dergelijks?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:04

pinuts schreef:
heb je zowiso een opgezet mens gezien? Dieren worden normaal ook opgezet, hoe ze worden neergezet bepaald de kunstenaar. Zie er niet veel ergers aan dan een gewoon opgezet dier..Ik vind t eig wel iets hebben, raar toch, dat mensen gewone opgezette dieren normaal vinden, en dit ineens heel erg.. Heeft dr kunstenaar toch iets bereikt.

Ja Ja
er is een hele expositie van mensen die zijn opgezet en helemaal uit elkaar zijn gehaald en die organen ook iets mee zijn gedaan dat die helemaal houdbaar zijn, is eigenlijk een lugubere maar facinerende expositie Ja

Ik lig er niet wakker van, van zo'n paard dat daar hangt... mensen halen zoveel gekke dingen met dieren uit ..
Mensen hebben weinig respect voor dieren ... wat denk je van wij als paardenruiters en amazones ? een bit in de mond van een paard stoppen is ook erg veel respect tonen voor een paard ..
tja daar moet je je maar bij neerleggen.. zolang ik er zelf maar niet verantwoordelijk voor ben..
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 19-06-08 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:05

daar was ik al achter kelly, maar idd.. vind eig wel dat je gelijk heb. Is de rendac recpectvol? De slager? Het museum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:08

Idd, het is gewoon denk ik het idee: Een paard aan het plafond hangen. De een heeft er niets mee en iemand als Goeroe ziet er eigenlijk best iets moois in! En da's het leuke van kunst, je kan er eindeloos over discussieren maar iedereen heeft een eigen kijk op dat soort dingen Ja

Maar als je goed nadenkt is een bungelend paard aan de grijper of een paard dat in diervoeder verwerkt wordt net zo luguber...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:09

pinuts schreef:

Dat verhaal ken ik niet, maar als dat zo is vind ik dat echt walgelijk.

Ik begrijp zelf niet zo goed hoe mensen hier problemen mee kunnen hebben terwijl ze geen moeite hebben met de vitrine van de slager. Dieren opeten vind ik van minder respect getuigen dan er iets moois van maken als het toch al moest sterven. Ik vind het een ander verhaal als dit paard afgemaakt is om er een kunstwerk van te maken, in dat geval hadden ze naar mijn mening ook wel een ander paard kunnen gebruiken.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:10

__KELLY; die expositie is naar mijn weten gemaakt van mensen die daar niks van wisten uit derde wereldlanden..?
Gewoon lijken opgekocht.
Ik vind het niet mooi en zou het niet fijn vinden dit in een gallerij tegen te komen, maarja, zo heeft ieder zijn smaak over verschillende kunstsoorten.
Dieren die opgezet zijn maar in normale houding vind ik fijner om te zien dan een opgehangen paard, gewoon omdat die niet als een sterk, trots dier (wat het is) word gepresenteerd, maar als dood en slap.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 19-06-08 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:11

havana72 schreef:
ja dat ken ik wel, maar die mensen hebben toestemming gegeven en die zij al half uit elkaar gehaald. Een dier geeft geen toestemming.

Daarnaast zijn die mensen niet opgezet!

een dier geeft zn hele leven nergens toestemming voor ...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:11

En als het paard nu een gigantisch goed leven heeft gehad, vol met liefde en aandacht. Alleen een baasje heeft die totaal geen belang hecht aan het paardenlichaam zelf, alleen aan de ziel die er tijdens het leven heeft ingeleefd, en bijgevolg heeft beslist dat er met het lichaam gedaan mag worden wat wil, aangezien een paardenlichaam anders toch maar vergaat? Maar die wel met respectvolle gedachte terugdenkt aan de tijd dat het paard nog leefde? Is het dan ook nog respectloos?

Persoonlijk is het absoluut niet mijn smaak van kunst, maar het geeft wel mooi weer hoeveel belang mensen toch nog hechten aan een levenloos omhulsel.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:12

....naar mijn weten. Het zou handig zijn als mensen zich eerst even ergens in zouden verdiepen voor er commentaar gegeven wordt. Een mening is niet aan te torsen..........feiten wel degelijk. Zucht........

Kwanyin

Loizy schreef:
__KELLY; die expositie is naar mijn weten gemaakt van mensen die daar niks van wisten uit derde wereldlanden..?
Gewoon lijken opgekocht.

Nee, ik ben de naam kwijt maar mijn zus is er naar gaan kijken. Je kreeg een papier mee waarop je kon aanduiden als je je lichaam na je dood wilde schenken aan de expositie Ja .

Karlijntjee

nou nou, mooie kunst hoor!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:13

Loizy schreef:
Gewoon lijken opgekocht.
Ik vind het niet mooi en zou het niet fijn vinden dit in een gallerij tegen te komen, maarja, zo heeft ieder zijn smaak over verschillende kunstsoorten.

Volgensmij waren het geen donkere mensen..
Ik weet het verhaal er niet achter ofzo van toestemming of niet .. heb er eens een tv programma over gezien en ik vond het eerlijkgezegd wel interesant die expositie.

Het lijkt mij niet omdat hier in west-europa mensen niet in het openbaar aan zulke praktijken meedoen ..
Met de nadrukking op in het openbaar ... omdat mensen handel hier gewoon streng verboden is en als je dat hier nog flikt je nog 'lang niet jarig' bent...
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 19-06-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:14

Hmm ik heb hier geen moeite mee. Het paard heeft nu hij dood is ook nog een functie, waarschijnlijk wil de kunstenaar wel een of andere bedoeling hiermee. Het dier is hier niet de dupe van.
Weet iemand wat de booschap van de kunstenaar is geweest?

Van de hond was belachelijk, daar word een beest misbruikt voor kunst. Toch zat daar ook wel weer een boodschap achter wat mensen wel aan het denken heeft gezet, maar op die manier hoeft dat van mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:16

Citaat:
IT IS not a melancholy comment on this year's equine flu disaster - and it certainly will not be a starter in the next Melbourne Cup.

Titled Novecento, or 1900, it is a stuffed horse unveiled yesterday as a centrepiece of the 16th Biennale of Sydney.

Novecento, created by Italian New Yorker Maurizio Cattelan in 1999, hangs from the ceiling of the Museum of Contemporary Art - one of seven city venues hosting the Biennale until September 7.

Guest Biennale curator Carolyn Christov-Bakargiev gathered the works of almost 200 artists on her chosen theme, "Revolutions - Forms That Turn".

Some of the works have clear connections to political and social revolutions, such as the protest posters by African American activist Emory Douglas, who trained as a commercial artist in prison.

With art on view from 42 countries around the world, Sydney will be even more multicultural than usual. Other major Biennale venues include the Art Gallery of NSW and Cockatoo Island.

All Biennale events are free to attend.

Bron met nog een foto: http://www.news.com.au/dailytelegraph/s ... 38,00.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:16

Over Bodies heb ik zo mijn eigen mening, maar dat is van recentelijke datum en laten we er voor het gemak van uitgaan dat de menselijke lichamen die daarvoor zijn gebruikt dit ook hebben ondergaan nadat er door de voormalige eigenaren toestemming is verleend.

Er is wel degelijk een opgezette mens in een Catalaans museum beland (uiteindelijk achter slot en grendel omdat het echt niet meer kon, inmiddels begraven in zijn geboorteland.):

http://ubh.tripod.com/afhist/elnegro/eln0.htm

Een opgezet paard als kunst? Het paard zal er niets van hebben meegekregen, maar smaakvol vind ik het niet.

De hond die in een museum zijn dood tegenmoet moest zien vind ik dan weer niet kunnen.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:20

Mhh ik vind de boodschap ook niet zo denderend achter dit paard. Maar vooralsnog vind ik het niet erg, in natuurmusea staan legio opgezette beesten Clown

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:20

Ik begrijp wat je bedoelt Cassidy.........maar zoals je het nu formuleert lijkt het of je het verhongerende hondje uiterst smaakvol vond;)

EDIT: En het bericht was al aangepast;-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:24

Loizy schreef:
Dieren die opgezet zijn maar in normale houding vind ik fijner om te zien dan een opgehangen paard, gewoon omdat die niet als een sterk, trots dier (wat het is) word gepresenteerd, maar als dood en slap.

Maar dit paard ís dood en slap. Ooit was het wellicht een sterk en trots dier maar dat is het al een poos niet meer en dat breng je ook niet meer terug door het 'fier' op te zetten. Ik kan me wel iets bij je standpunt voorstellen, maar vanuit kunstzinnige overwegingen vind ik een paard dat opgezet is als een sterk en trots dier ('zoals het is/was') eigenlijk minder interessant. Het blijft wel een kunst om zo'n groot dier zo op te zetten natuurlijk, maar is het ook Kunst? Hier heeft de kunstenaar iets aan het plaatje toegevoegd in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:41

It Frysk Natuermuseum sil takom wike in Frysk hynder preparearje en opsette. De hynst Keje fan 'e Kilewier is it earste Fryske hynder dat opset wurdt. Keje is soan fan de ferneamde fokhynst Oege fan 'e Kilewier. It preparearjen duorret in heal jier en is te folgjen troch in webcam op de webside fan it museum.

De hynst sil úteinlik te sjen wêze yn it Frysk Lânboumuseum, in nij museum yn Earnewâld.

(bron: omropfryslan.nl)
Je kunt dit volgen via de webcam:
http://www.natuurmuseumfryslan.nl/webcam.php

Op de site van het Natuurmuseum staat nog meer te lezen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:43

suleilitha schreef:
It Frysk Natuermuseum sil takom wike in Frysk hynder preparearje en opsette. De hynst Keje fan 'e Kilewier is it earste Fryske hynder dat opset wurdt. Keje is soan fan de ferneamde fokhynst Oege fan 'e Kilewier. It preparearjen duorret in heal jier en is te folgjen troch in webcam op de webside fan it museum.

De hynst sil úteinlik te sjen wêze yn it Frysk Lânboumuseum, in nij museum yn Earnewâld.

Wablief? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:44

Eehm en in het Nederlands? ROFL