Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:39

SGWuppie schreef:
Maar dat is toch geen enkele reden om de dieren dan maar op deze manier te produceren? Als iedereen maar de helft aan vlees gaat eten, zitten de dieren buiten ivp in de bioindustrie (over ecologische balanes gesproken!!). En het feit dat een andere oplossing ook niet zaligmakend is kan toch niet gebruikt worden om dan maar het welzijn van de dieren overboord te gooien? Hele aparte redenering Verward

Volkomen mee eens, en als toevoeging: het overgrote deel van de soya wordt gebruikt als veevoeder.... exacte cijfers zou ik moeten opzoeken, maar dan hebben we het dus maar over 10% voor menselijke consumptie.... Nog steeds is de bio-industrie de schuldige waar het de enorme soyateelt betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:49

SGWuppie schreef:
Maar dat is toch geen enkele reden om de dieren dan maar op deze manier te produceren? Als iedereen maar de helft aan vlees gaat eten, zitten de dieren buiten ivp in de bioindustrie (over ecologische balanes gesproken!!). En het feit dat een andere oplossing ook niet zaligmakend is kan toch niet gebruikt worden om dan maar het welzijn van de dieren overboord te gooien? Hele aparte redenering Verward

Achja, mensen willen gewoon liever een excuus hebben om het wel te blijven eten dan dat ze actie ondernemen. Oftewel, iedereen kan er iets aan doen behalve zij. Want ja, het gaat nu eenmaal zo dus blijf je maar vlees eten. Net als die mensen die voor 2 minuten fietsen liever de auto pakken, want ja de wereld gaat toch al kapot. Wat kunnen mij m'n kleinkinderen schelen en ik maak toch geen verschil. Terwijl je juist wél het verschil kan maken! Alleen is het zo jammer dat veel mensen geen tussenweg zien, als je maar een paar keer per week vlees eet net als al zovelen doen is dat al een goede zaak!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:58

Miss_Montana schreef:
SGWuppie schreef:

Achja, mensen willen gewoon liever een excuus hebben om het wel te blijven eten dan dat ze actie ondernemen. Oftewel, iedereen kan er iets aan doen behalve zij. Want ja, het gaat nu eenmaal zo dus blijf je maar vlees eten. Net als die mensen die voor 2 minuten fietsen liever de auto pakken, want ja de wereld gaat toch al kapot. Wat kunnen mij m'n kleinkinderen schelen en ik maak toch geen verschil. Terwijl je juist wél het verschil kan maken! Alleen is het zo jammer dat veel mensen geen tussenweg zien, als je maar een paar keer per week vlees eet net als al zovelen doen is dat al een goede zaak!

Helemaal top Miss Montana, ik kan het met ieder woord alleen maar eens zijn.
Dat er mensen zijn die de wereld willens en wetens naar de klote willen helpen blijft toch jammer, het effect raakt namelijk niet alleen hen maar alles dat leeft.... een hoge prijs voor egoïstisch gedrag.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:05

idd.. 100% mee eens !!

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:14

Ninx schreef:
ing0204 schreef:
haha bioslager gezonder? grapje zeker. Het blijft een feit dat de koeien nog altijd genetisch gemanipuleerd gras binnen krijgen of er nou gesproeid wordt of niet. Dat komt omdat het in de lucht en in het water zit. Dus zooi krijg je altijd hoor. Uiteindelijk krijg je bij de bio slager/groenteboer kwalitatief slechter vlees/groente voor een hogere prijs. En eh ga me niet vertellen dat het niet zo zit in het vak en heb het vaak ggenoeg getest.
Maar goed Bio of niet bio de manier van de slacht waar ook ter wereld is natuurlijk niet fijn maar zeg zelf iedereen wil toch voor een dubbeltje op de eerste rij?! Zo ook met eten

Je laatste zin is een eigenschap waar ik me afschuwelijk aan stoor, en het moet me van het hart dat niet iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Dat dat een eigenschap is die veel voorkomt, betekent niet dat er geen mensen die er een iets zorgvuldiger 'levenswandel' op na houden. Ik denk na over mijn acties en de consequenties die dat heeft, ik ben betrokken, en verdiep me in hetgeen in mijn 'vreet' steek. Maakt mij dat een uitzondering? Ja, helaas wel....

En ing0204: vanwaar de kennis over de herkomst van biologisch vlees? Kun je daar meer over vertellen? Wellicht heb je het over supermarkten die 'gewoon' vlees als biologisch vlees verkopen.... Dat het allemaal troep is hoef je me niet te vertellen, waarom denk je dat ik geen vlees meer aanraak? Het best dat je nog kunt doen is een koe kopen, zelf opfokken en hem laten slachten.... dat volg je het hele proces. Helaas mag dat niet meer....

Ik snap best dat je je stoort aan de laatste zin maar het is nou eenmaal een feit voor veel mensen, natuurlijk zijn er ook mensen die niet zo zijn, maar een groot deel wel. Niet alleen omdat ze goedkoop willen eten maar ook omdat ze niet meer kunnen betalen. Vanwaar de kennis? nou gezien het feit ik dagelijks inkoop voor een restaurant en een studie levensmiddelen technologie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:01

Meiden, meiden, weer gaat het over vlees eten of niet, maar niet over het sluiten van de laatste paardenslagerij in de Verenigde Staten, foei toch Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:03

en ik ben nog steeds van mening dat het schandalig is dat je een paard niet kan laten slachten in america

stelletje hypocriten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:11

Ik ook, Kiwiko. Landen als Belgie en Frankrijk willen immers ook nog tonnen paardenvlees per jaar op hun borden zien, dus de vraag blijft naar het vlees uit de States. Met het sluiten van de slagerijen bereiken ze er alleen maar mee dat men de paarden eerst gaat uitvoeren naar bijv. Mexico, ze daar vervolgens worden geslacht onder veel minder goede hygienische omstandigheden en bovendien komen er door de transporten nog meer kosten bij op waardoor de kiloprijs ook nog eens een keer over de kop kan gaan.
Het is zo hypocriet als het maar kan en de Amerikanen vreten zelf ook geen gram minder, grotere klanten van de MacDrek dan de gemiddelde Amerikaan is er niet, echt niet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:13

het enige wat hiermee bewerkstelligd word is een lange, lange lijdensweg mbt het transport voor deze dieren........

is gewoonweg een kwestie van verplaatsen.............. en niet over honderd kilometer....... maar over duizenden kilometers........

maar hemellief wat doet america het goed........... de poezelige paardjes worden niet meer bij hun geslacht......... bah, bah, bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:15

Zo is het Kiwiko, en niet anders!!!!!! Ze verplaatsen het naar elders en menen daarmee hun handjes schoon te wassen. Wat het oog niet ziet en wat het hart niet deert. Amerikanen zijn net struisvogels, wat dat betreft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:19

Ja, wat dat paarden niet willen slachten betreft is men in Amerika hypocriet. Ze raken daar volkomen over de rooie, als ze horen dat in West Europa en Scandinavië mensen paarden slachten en opeten! Terwijl ze in de VS meer vlees eten dan wij, en talloze runderen massaal slachten. Maar ja, het paard is de vriend van de cowboy, en heeft het ontstaan van de VS mogelijk gemaakt, dus van paarden moet je afblijven...Je mag wel hun staart operatief knikken, zodat het dier nooit meer fatsoenlijk kan zwaaien met die staart, je mag de hoeven op klossen zetten, gaan ze zo "mooi" van lopen, je mag het zijn nek laten breken in rodeo's,met aangesnoerde riem om de lies,
maar je mag een paard niet met een schietmasker uit zijn lijden verlossen, en opeten ipv weggooien... Koe

En een rund is maar "cattle" . Runderen mag je brandmerken, castreren, in rodeo's gebruiken, ook de kalfjes, en doodmaken en opeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:22

suleilitha schreef:
Zo is het Kiwiko, en niet anders!!!!!! Ze verplaatsen het naar elders en menen daarmee hun handjes schoon te wassen. Wat het oog niet ziet en wat het hart niet deert. Amerikanen zijn net struisvogels, wat dat betreft.

volgens mij begrijpen wij elkaar helemaal Lachen Lachen

en daarom vind ik het zooooo, zoooo ontzettend bah!!! wat een hypocrite hufters............ het leed voor het wezen paard word alleen maar groter........

die 40,000 dieren moeten toch ergens geslacht worden, en die gaan nu op transport naar Mexico.......... geweldig........ met zijn 100 verpakt in een 50 paards wagen....... want dat gaat gebeuren, de kosten moeten immers laag blijven........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:34

Zo zie ik het doemscenario dus ook voor me want alleen al als je ziet hoeveel paarden de Verenigde Staten herbergen... en het overschot moet toch elk jaar worden "opgeruimd".
Nergens zijn meer renpaarden dan in Amerika, en als ze zijn uitgerend, uitgekoerst, zijn er echt niet genoeg mensen die voldoende vermogen en grond hebben om ze te kopen en om te scholen tot rijpaard. Bovendien rijzen de excessen nu in het Beloofde Land de pan al uit met de zogenaamde dierenverzamelaars, die voor hun eigen goede nachtrust paarden van de slacht redden, er vervolgens een stuk of honderd hebben en dan opeens er achter komen dat het ze aan geld en middelen ontbreekt om ze in leven te houden, waarna de Animal Rescue dienst of hoe het ook maar mag heten, de meest verschrikkelijke dingen aantreft. Nee, dan maar beter op relatief korte afstand laten slachten en gewoon opeten, stukken diervriendelijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:04

presies!!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:44

Triest dat er slachterijen maar dat is niet anders......
De manier hoe het gaat vindt ik belangrijk, met respect naar de dieren....

Nu zoiets als dit gebeurt in America zullen die arme dieren lekker op transport gaan naar een
plek waar ze nog minder ermee hebben om er fatsoenlijk mee om te gaan.....dus is dit
ook weer niet zo'n goede oplossing, die dieren gaan toch, dan maar met zo'n kort
mogelijke reistijd...toch.....

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:47

Hier kon je dus op wachten. Het verbaast mij helemaal niets!!!!!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:57

Hopelijk komt er dan snel een verbod op de export van paarden, dan zullen er hopelijk ook veel minder worden gefokt speciaal voor de slacht.
Ik ken trouwens een dierenarts die in Amerika heeft gewerkt, en hij vertelde dat de meeste paarden in Amerika gewoon worden ingeslapen, slachten is gewoon not-done daar, en bij maneges wordt daar niet eens over gesproken. Ze worden standaard allemaal ingeslapen. Het zijn alleen de mensen die snel geld willen verdienen, die handelaren, die paarden inkopen en naar de slacht brengen. Particulieren doen dit eigenlijk niet, voor zover ik heb begrepen.
En hoeveel paarden zijn er wel niet in Amerika? 40.000 dat zijn er niet eens zo gek veel als je het vergelijkt met die miljoenen paarden die er in totaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:25

Ik heb even een paar filmpjes bekeken, wat je ziet zijn voornamelijk oudere paarden die er uit zien alsof ze wel wat extra voer kunnen gebruiken en geen paarden die speciaal voor de slacht zijn gefokt.
Het lijkt dus voornamelijk om afgedankte paarden te gaan, dus kun je meteen constateren dat die helemaal niet worden ingeslapen door een dierenarts, maar wel degelijk een enkeltje abbatoir krijgen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:41

KiWiKo schreef:
het enige wat hiermee bewerkstelligd word is een lange, lange lijdensweg mbt het transport voor deze dieren........

is gewoonweg een kwestie van verplaatsen.............. en niet over honderd kilometer....... maar over duizenden kilometers........

maar hemellief wat doet america het goed........... de poezelige paardjes worden niet meer bij hun geslacht......... bah, bah, bah!

Die duizenden kilometers dat zat er al in (mits je weet waar Texas en Illinois liggen), aangezien het om de laatste drie slachthuizen ging, het transport was al lang en misschien ook wel barbaars... maar dan kun je de discussie ook aanslingeren dat het in Europa ook niet denderend gaat met het transport van dieren, want ook vanuit NL vertrekken er duizenden paarden voor duizenden kilometers naar Italië. En we weten allemaal dat hoe slechter het paard is...

Dus wat doet de VS nu zo slecht wat wij als europeanen nou zo goed doen?

Door de sluiting van de slachthuizen kun je ook het fokken voor de slacht indammen, laten we daar dan aan vast houden.
Ik weet ook niet of het nou wel zo slim is om deze slachthuizen te sluiten, maar laten we nu aub niet gaan wijzen, want in NL is het allemaal zo goed geregeld... geloof je dat echt?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:33

in america word weinig paarden vlees gegeten.
de paarden werden daar geslacht om daarna verscheept te worden naar andere landen.
paarden die ze nu te kort hebben,doordat de americaanse paarden daar niet meer worden geslacht,word nu op gevult door paarden uit belgie nederland,duitsland.deze worden geslacht in belgie,en vanuit daar word het vlees de hele wereld over gestuurd,de eigenaar die dus nu zijn fabriek heeft moeten sluiten in america,heeft zijn fabriek nu in begie,zelfde eigenaar zelfde fabriek,maar dan in een ander land.dus de paarden die ze te kort kwamen zijn al opgevult,dus er is niet meer vraag in mexico dan anders,er zijn tuurlijk paarden die de grens overgaan,naar mexico,maar niet meer dan anders,omdat er nu dan een tekort zou zijn ontstaan.dus er rest niet veel anders dan dat ze in america hun paard zelf afmaken,en of slachten in de achtertuin,of hem begraven.of gewoon netjes in laten slapen.en de slachtpaarden die naar belgie gaan,worden echt niet netjes behandelt,ze komen vauit oostduitsland naar nederland,met zijn allen op gepropt in een vrachtwagen,alle leeftijden rassen en maten,sommige gaan metteen door naar belgie,anderen worden via nederland door een afnemer,naar belgie gebracht,of een belg komt ze halen(in plaats van koeienstallen,hebben ze daar stallen vol met paarden om vet te mesten)eerst worden ze hier nog gechipt(paard van 25 jaar oud word daar dan nog even mee gepest)hoe ik dit weet,ik heb het meerdere keren zelf gezien.en weet precies hoe de markt met slachtpaarden in elkaar zit,wat ze kosten en waar ze heen gaan,wat de vraag is en wat voor paarden ze zoeken.