Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:50

Heb geen idee of het alternatief voor DNA nog wordt toegestaan. Ik hoop van wel voor degenen die dit wel willen Ja . En ik denk ook dat het nog wel mag, maar ze geven het nooit aan bij dit soort berichten en daar erger ik me aan. Vertel mensen nou precies wat de mogelijkheden zijn, overheid of journalisten.

Ik zeg dat IK geen lichaamsvreemde voorwerpen in GEZONDE lichamen wil. Ik ben zelf toevallig gezegend met geen vullingen, best een unicum Haha! Haha! , maar als ik een gaatje heb, is mijn tand 'ziek' en dan moet je wat. Knipoog
Volgens mij is er ook een verandering gaande geweest met de stoffen die voor vullingen gebruikt wordt, toch, naarmate er meer over de schadelijkheid ervan bekend werd in de loop der jaren? Of heb ik dat mis?

Verder heb ik ook al een paar keer aangegeven dat ik het prima vindt dat jij wel pro chip bent, gezien je posts hier, al zeg je zelf steeds dat je niet tegen bent, noch voor. Verward
Zo kom je niet helemaal over, hoor. Knipoog

Wat is er mis met DNA registratie, als dat een alternatief is voor de chip?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:00

Ik ben echt niet pro chip, maar ik probeer meningen te nuanceren. Als het niet moet, dan steek ik ook geen chip in mijn paarden. Maar het is nu eenmaal een wet en aangezien ik nergens nadelen voor het paard aan vind, doe ik het gewoon. Wat er mis is met DNA registratie? Wat mij betreft niks, maar het is helemaal niet handig. Er is nooit een snelle identificatie van het paard mogelijk. Stel je voor dat je iedere week op wedstrijd moet. Hier wordt de chip dan telkens gecontroleerd en vergeleken met hetpaspoort. Je hoeft gewoon maar de reader over je paard te halen en je weet alles. Met DNA moet je elke week bloed/haar nemen, je moet twee weken wachten en je moet telkens weer betalen. VInd jij dit handig? Of diervriendelijk? Mijn merrie vermoordt je als je haar elke week prikt of manen trekt. Ze heeft hier een hartgrondige hekel aan. En dat zal wel voor elk paard gelden dat je dit elke week flikt.
Het is gewoon dat ik ook veel voordelen in de chip zie. Nadelen zullen er ongetwijfeld ook zijn, zoals de belachelijk hoge prijs, misschien belastingen in de toekomst, maar volgens mij wegen die niet op tegen de voordelen. Maar wederom, ieder doet wat hij wil. Ik vind echter niet dat dit forum moet gebruikt worden om te schreeuwen hoe slecht de chip is en dat er enkel maar nadelen aan zijn. Dat vind ik niet correct en probeer ik terug in perspectief te brengen. Laat ons zeggen dat ik niet voor onrechtvaardigheid ben. Ik weerleg gewoon argumenten met vaststaande feiten, dat maakt mij nog geen pro-chipper. Ik ben neutraal en probeer neutrale feiten over te brengen ipv spookverhalen en fabeltjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:08

Het alternatief voor DNA ipv de chip bestaat in Nederland nog steeds, dat is wettelijk vastgesteld. In Belgie is de wetgeving anders, daar kun je er helaas niet onderuit, als je niet compleet de illegaliteit inwilt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:09

Coliena schreef:
Ik ben echt niet pro chip, maar ik probeer meningen te nuanceren. Als het niet moet, dan steek ik ook geen chip in mijn paarden. Maar het is nu eenmaal een wet en aangezien ik nergens nadelen voor het paard aan vind, doe ik het gewoon. Wat er mis is met DNA registratie? Wat mij betreft niks, maar het is helemaal niet handig. Er is nooit een snelle identificatie van het paard mogelijk. Stel je voor dat je iedere week op wedstrijd moet. Hier wordt de chip dan telkens gecontroleerd en vergeleken met hetpaspoort. Je hoeft gewoon maar de reader over je paard te halen en je weet alles. Met DNA moet je elke week bloed/haar nemen, je moet twee weken wachten en je moet telkens weer betalen. VInd jij dit handig? Of diervriendelijk? Mijn merrie vermoordt je als je haar elke week prikt of manen trekt. Ze heeft hier een hartgrondige hekel aan. En dat zal wel voor elk paard gelden dat je dit elke week flikt.
Het is gewoon dat ik ook veel voordelen in de chip zie. Nadelen zullen er ongetwijfeld ook zijn, zoals de belachelijk hoge prijs, misschien belastingen in de toekomst, maar volgens mij wegen die niet op tegen de voordelen. Maar wederom, ieder doet wat hij wil. Ik vind echter niet dat dit forum moet gebruikt worden om te schreeuwen hoe slecht de chip is en dat er enkel maar nadelen aan zijn. Dat vind ik niet correct en probeer ik terug in perspectief te brengen. Laat ons zeggen dat ik niet voor onrechtvaardigheid ben. Ik weerleg gewoon argumenten met vaststaande feiten, dat maakt mij nog geen pro-chipper. Ik ben neutraal en probeer neutrale feiten over te brengen ipv spookverhalen en fabeltjes.

Het gros van de paarden loopt geen wedstrijden, vermoed ik. De mijne in elk geval niet. Knipoog
Maar zoals jij het stelt, doe je het dus, omdat het gemakkelijker is. Tja, dat kan....... Voor mij is het nog een reden om niet aan wedstrijden te doen dan Clown . Zijn er in de endurance dan geen mensen met DNA geregistreerde paarden eigenlijk? Ik zou wel eens willen weten hoe dat zit dan.....

Dit topic wordt niet gebruikt om te schreeuwen, volgens mij. Ik doe vrijwel altijd mijn best om het te onderbouwen, dat heeft toch helemaal niets met schreeuwen te maken? Ik vind het niet correct dat als je ergens tegen bent, omdat er een ander alternatief is, je mond gesnoerd wordt. Ik vind dit bericht weer wat monopoly-achtig overkomen van het PVV. En daar heb ik een hekel aan. Informeer mensen goed met ALLE mogelijkheden en ALLE informatie. Maar juist dat mis ik vaak bij dit soort berichten. En daar ga ik idd tegenin. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:11

Cassidy schreef:
Het alternatief voor DNA ipv de chip bestaat in Nederland nog steeds, dat is wettelijk vastgesteld. In Belgie is de wetgeving anders, daar kun je er helaas niet onderuit, als je niet compleet de illegaliteit inwilt.

Gelukkig woon ik in NL. Nog een vraagje. Hoe zit het met paarden die niet geslacht worden, niet opgehaald worden door de Rendac, maar die gecremeerd worden? Mijn vriendin heeft zo'n 37-jarige pony, die als ze overlijdt, gecremeerd wordt. Beestje heeft geen chip en dat gaat ook niet gebeuren, volgens mij.......

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:40

Coliena schreef:@Mystica: Dat het chipnummer niet in de Belgische databank staat, dat is omdat de eigenaars haar niet hebben geregistreerd. Ze is vorig jaar naar jullie gekomen, toen was het nog niet verplicht. Dus dit is een paard van voor de invoering van het systeem. Stel dat dit paard in orde was gebracht volgens het huidige systeem, dan was het al veel eerder opgemerkt dat de papieren en de chip niet klopten. Ooit moet iemand dit vervalst hebben. Dat is door het nieuwe systeem niet meer mogelijk. Dus eigenlijk heb jij pech dat het systeem niet vroeger is ingevoerd. En denk nu eens omgekeerd, zonder die chip zou niemand er ooit achter gekomen zijn dat het paard niet is wie ze beweren... Het is bij uitbraken zeker nodig om te weten hoeveel paarden er zijn en waar ze precies staan. Zo kunnen mensen verplicht worden om maatregelen te nemen. En zo kan de overheid bij eventuele vaccinatie precies weten hoeveel vaccins er moeten geproduceerd worden. Je kan inderdaad dieren verborgen houden! Stel je voor dat er MKZ uitbreekt bij koeien en er zit in de schutkring een bedrijf waarvan niemand weet dat het bestaat. Die hebben een uitbraak, maar melden het niet, omdat ze de ruiming niet zien zitten? Deze kunnen er op hun eentje voor zorgen dat de ziekte nog verder spreidt...

En denk nu eens omgekeerd, zonder die chip zou niemand er ooit achter gekomen zijn dat het paard niet is wie ze beweren...
* Toch wel, want er is DNA gecontroleerd Knipoog Daarnaast was het chipsysteem hier toen al wel verplicht, en toch is er bij invoer etc nergens iets gecontroleerd. Dus hier zat er al weldegelijk iets fout Vork Zeker aangezien de chip van mijn eigen paard er al 17 jaar inzit en nog steeds geregistreerd staat in Oostenrijk.

Wat betreft de procedures bij mogelijke ziekten: Er zit idd iets in wat betreft de vaccins, maar voor zo ver ik weet is er maar voor 1 van deze ziektes een vaccin, en dat toevallig omdat die ziekte in Amerika al langer aanwezig is. Het vaccin zou dan ook vanuit dat vaccin gereproduceerd moeten worden. Maar... De chip van mijn paard staat op het huisadres van mijn moeder, en dat is in de verste verte niet waar het paard staat Knipoog Nog steeds niet super zinvol om paarden te localiseren. Ik denk namelijk dat iedereen die zijn paard ergens in pension heeft staan, het paard op zijn huisadres geregistreerd heeft staan, en niet op die van de pensionhouder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:41

Nadya schreef:
Cassidy schreef:

Gelukkig woon ik in NL. Nog een vraagje. Hoe zit het met paarden die niet geslacht worden, niet opgehaald worden door de Rendac, maar die gecremeerd worden? Mijn vriendin heeft zo'n 37-jarige pony, die als ze overlijdt, gecremeerd wordt. Beestje heeft geen chip en dat gaat ook niet gebeuren, volgens mij.......

Ik denk niet dat er iemand in Nederland moeilijk over doet als zij haar pony wil laten cremeren, ongeacht of er nu een chip inzit of niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:44

Cassidy schreef:
Ik denk niet dat er iemand in Nederland moeilijk over doet als zij haar pony wil laten cremeren, ongeacht of er nu een chip inzit of niet.

Lijkt mij ook niet, als ze maar betaalt. Was ook maar een vraagje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:56

Takke schreef:
*De particuliere sector mag geen paarden meer vervoeren over een afstand van meer dan 65 KM vanaf standplaats.

Ik hoop toch echt dat dat er niet van gaat komen.

Mijn instructeur zit 135 km verderop.
Wedstrijden zijn regelmatig ook zo'n 100 km verderop.

Dat zou dus inhouden dat ik moet gaan verhuizen voor de sport Verward

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:26

Mystica schreef:
[b]

En denk nu eens omgekeerd, zonder die chip zou niemand er ooit achter gekomen zijn dat het paard niet is wie ze beweren...
* Toch wel, want er is DNA gecontroleerd Knipoog Daarnaast was het chipsysteem hier toen al wel verplicht, en toch is er bij invoer etc nergens iets gecontroleerd. Dus hier zat er al weldegelijk iets fout Vork Zeker aangezien de chip van mijn eigen paard er al 17 jaar inzit en nog steeds geregistreerd staat in Oostenrijk.

Wat betreft de procedures bij mogelijke ziekten: Er zit idd iets in wat betreft de vaccins, maar voor zo ver ik weet is er maar voor 1 van deze ziektes een vaccin, en dat toevallig omdat die ziekte in Amerika al langer aanwezig is. Het vaccin zou dan ook vanuit dat vaccin gereproduceerd moeten worden. Maar... De chip van mijn paard staat op het huisadres van mijn moeder, en dat is in de verste verte niet waar het paard staat Knipoog Nog steeds niet super zinvol om paarden te localiseren. Ik denk namelijk dat iedereen die zijn paard ergens in pension heeft staan, het paard op zijn huisadres geregistreerd heeft staan, en niet op die van de pensionhouder.

Het chipsysteem mag dan bij jullie wel al verplicht geweest zijn, maar dat was in België nog niet zo. Dus is het paard hier in België niet in de databank geregistreerd. Daarbij wordt de registratie nu nog maar ingevoerd, dat wil dus niet zeggen dat je bij een paard van bijvoorbeeld 10 jaar plots zijn hele levensgeschiedenis kent! Hij zal er inzitten en bekend zijn vanaf het moment dat hij geregistreerd werd. Alle paarden worden nu gecontroleerd met behulp van de NIEUWE databank, waar paarden dus verplicht in moeten zitten vanaf juli 2008. Dat jouw paard al 17jaar geregistreerd staat in Oostenrijk doet er helemaal niet toe, want hij moet als je in België zou wonen in de centrale nieuwe databank gezet worden. Snap je het nu wat?

Wat betreft thuis adres of pensionadres, dat is hier wel degelijk geregeld. BIj de aanvraag en registratie van je paard worden jouw gegevens gevraagd (met naam en thuisadres), MAAR je moet ook de gegevens ingeven van waar je paard gestald staat en wie daar sanitair verantwoordelijke is (dus diegene die de paarden eten geeft en stallen mest,...). Dus je ziet, er is wel degelijk aan dergelijke dingen gedacht. Als je paard verhuist van verblijfplaats voor langer dan 2 maand, dan moet dit aan de databank gemeld worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:33

Coliena schreef:
Wat betreft thuis adres of pensionadres, dat is hier wel degelijk geregeld. BIj de aanvraag en registratie van je paard worden jouw gegevens gevraagd (met naam en thuisadres), MAAR je moet ook de gegevens ingeven van waar je paard gestald staat en wie daar sanitair verantwoordelijke is (dus diegene die de paarden eten geeft en stallen mest,...). Dus je ziet, er is wel degelijk aan dergelijke dingen gedacht. Als je paard verhuist van verblijfplaats voor langer dan 2 maand, dan moet dit aan de databank gemeld worden.

Nou, hier niet, hoor. Denk maar niet dat ze bij het Nederlands Trekpaarden- en Haflingerstamboek (tja, daar staat de mijne geregistreerd Knipoog ) enig idee hebben waar mijn paard staat etc. Ze hebben wel mijn naam en adres, omdat ik zo vriendelijk geweest ben dat aan te geven, maar dat is dan ook alles. Een systeem met enorm veel gaten, hoor. Clown
Grote onzin dus.......

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:44

Maar geef toe dat het hier in België toch wel goed geregeld is? Zou je je kunnen verzoenen met het systeem zoals het hier gaat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:49

Coliena schreef:
Maar geef toe dat het hier in België toch wel goed geregeld is? Zou je je kunnen verzoenen met het systeem zoals het hier gaat?

Niet als er geen DNA mogelijkheid is. Ik vind dat er naast een chip ook DNA registratie moet zijn.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:55

neen helemaal niet
ze mogen hun eigen data bank hebben,maar ik vind dat die toegang ook naar europese banken toe moet .
Zodat ik bij europe net gelijk mijn paarden terug vind.
Degene die ik vroeger heb laten chippen staan der op ,maar de veulens van vorig jaar!!!
En dan nog een paspoort en encodering vanaf een half jaar ouderdom.
bij mijn bwp veulen die netjes op 1.5 maand gechipt werd,en alles netjes aangevraagt heeft het wel geteld geduurd tot ze 1 jaar oud was eer ik de dokumenten had en het paspoort,stel dat ik ze zou verkopen naar het buitenland,gaat dat niet omdat ik geen pas had

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:02

Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat die databank Europees zal worden. Dat hoop ik in ieder geval. Maar dat wil dan wel zeggen dat jullie geen DNA registratie meer zullen mogen gebruiken en dat zal dan weer niet in goede aarde vallen natuurlijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:03

Coliena schreef:
Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat die databank Europees zal worden. Dat hoop ik in ieder geval. Maar dat wil dan wel zeggen dat jullie geen DNA registratie meer zullen mogen gebruiken en dat zal dan weer niet in goede aarde vallen natuurlijk...

Dat klopt... Al hoewel het bij mijn paard dus al te laat is. Dat kreng zit er al in. Verdrietig

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:06

als de data bank europees wordt heb ik geen enkel probleem met de hele wetgeving.
behalve een klein detail: de42 euro waar het vroeger maar 10 was om in de data bank te komen.
das geldslagerij

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:19

Coliena schreef:
Mystica schreef:
[b]

Het chipsysteem mag dan bij jullie wel al verplicht geweest zijn, maar dat was in België nog niet zo. Dus is het paard hier in België niet in de databank geregistreerd. Daarbij wordt de registratie nu nog maar ingevoerd, dat wil dus niet zeggen dat je bij een paard van bijvoorbeeld 10 jaar plots zijn hele levensgeschiedenis kent! Hij zal er inzitten en bekend zijn vanaf het moment dat hij geregistreerd werd. Alle paarden worden nu gecontroleerd met behulp van de NIEUWE databank, waar paarden dus verplicht in moeten zitten vanaf juli 2008. Dat jouw paard al 17jaar geregistreerd staat in Oostenrijk doet er helemaal niet toe, want hij moet als je in België zou wonen in de centrale nieuwe databank gezet worden. Snap je het nu wat?

Sja, en dat zijn nu precies de punten waar het aan schort Vork Misschien snap je dat ook? Clown

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:19

@ Savath: En daar heb je dan wel weer gelijk in!
Maar, hou er rekening mee dat je bij DNA controles altijd dat bedrag kwijt bent, gedurende de rest van het leven van je paard, op elke wedstrijd of controle. Terwijl je dat met de chip niet hebt. Das maar één maal die kost.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:20

Coliena schreef:

Zou ik kunnen Ja Maar dan wel heel europa, want zolang het per landje gaat, schiet het niets op

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:54

Ik zou het ook een hele verbetering vinden moest het op Europees vlak identiek kunnen geregeld worden. Misschien zijn ze nu nog op zoek naar het ideale systeem? En zullen ze uiteindelijk zien welk land het beste geregeld is...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:57

En daar gaat'ie weer *zucht*
Alwéér zo'n idioot bericht.

Net als in het topic [VN] Europese Unie stelt chippen van veulens verplicht geldt ook hier:

Citaat:
Dit is een behoorlijk krom bericht. Wij (Groep Nijhof) zijn recentelijk weer in Brussel geweest voor overleg en weten uit 1e hand dat het de Zootechnische commissie die hier over gaat, niet is gelukt de EU lidstaten op 1 lijn te krijgen en het chippen verplicht te stellen binnen de EU.
Mn. Duitsland weigert pertinent te chippen en mede dankzij het feit dat zij hun poot hebben stijfgehouden ligt er nu een verordening waarin chippen wordt toegestaan maar ook alternatieve methodes zoals branden + DNA.
In Dld verandert er dan ook niets, zoals in veel landen om ons heen die gewoon brandmerken en DNA afnemen.
Om het nog bonter te maken hebben wij vanuit Brussel het 'advies' gekregen om, voor wie niet wil chippen, onze paarden de grens mee over te nemen om ze in het buitenland te laten registreren en met de regeling brandmerken + DNA en dan weer mee terug naar NL te nemen.
Aangezien iedereen dan voldoet aan de EU wetgeving en deze boven nationale wetgeving gaat kan de NL overheid hiertegen niets ondernemen.

Slechte berichtgeving in het artikel waarnaar verwezen wordt - alwéér

Ik hoop in vredesnaam dat iedereen zelf op onderzoek uitgaat voordat dit soort berichten voor waar worden aangenomen.
Nederland promoot het chippen alsof z'n leven er van afhangt maar liegt ondertussen de eigen bevolking keihard voor door dit soort onjuiste berichten te verspreiden. Walgelijk gewoon.
Van een regering mag je verwachten dat ze zeggen hoe het is - bah Misselijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:20

Coliena schreef:
Als je paard verhuist van verblijfplaats voor langer dan 2 maand, dan moet dit aan de databank gemeld worden.

Joepie, nog meer administratie, en weer dankzij de EU. Dacht je nou echt dat er middelen voor vrijkomen om mensen aan te nemen die dergelijke mutaties doorgeven? O, wacht even, daarom is dat ineens zo duur geworden, nu snap ik het. We betalen met zijn allen weer eens voor de administratieve jungle van de EU. Naast alle maandelijkse verhuizingen van het hele EU circus naar Straatsburg naar Brussel en vice versa, kan dat er ook nog een keer bovenop.

Of ik vind dat dit in Belgie goed geregeld is? Hmm, mag ik daar nog even over nadenken? Zou namelijk de eerste keer zijn dat daar iets goed geregeld wordt....Lips are sealed

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

Mystica schreef:

Ook voor paardenpest is er een vaccin, maar het verschil aantonen in het bloed tussen de ziekte en het vaccin is een probleem.
Bij een uitbraak moeten de lokale DA's de paarden binnen hun gebied vaccineren. In hun klantenbestand staat schat 90-95% van de paarden in dat gebied. De rest is of van verantwoordelijk eigenaren die net verhuisd zijn (en die gaan zelf naar de DA in zo'n geval) of de aso's en daar zullen de andere eigenaren in het gebied de DA wel op wijzen.
Ook het inschatten van het benodigde aantal vaccins is een kwestie van een berichtje naar de DA's met de vraag hoeveel paarden er in hun klantenbestand zitten. Er is dan wel wat overlap, maar dat is met statistiek uit te rekenen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:55

Paljassofie schreef:
De overheid heeft imo wel controle over de databank en kan deze dus wel een prijs opleggen. Dan moeten ze die mutaties maar niet inbegrijpen (behalve die voor sterfgeval), want ik ben voorlopig niet van plan mijn paard te verkopen en het lijkt mij dus echt behoorlijk onzinnig.

Meer nog, de prijzen zijn vastgelegd door de overheid...

Citaat:
En die vervoersregel van 65 km is ronduit belachelijk Nagelbijten / Gniffelen net als het beschouwen van paarden als vee (want in tegenstelling tot koeien ed worden paarden ook vervoerd voor sport en recreatie)

Nog nooit een veeprijskamp, beurs of tentoonstelling van dichtbij gezien? Vee genoeg dat "voor de lol" verscheept wordt... Toegegeven, die 65km is nogal conservatief, maar in het voorstel zit is natuurlijk geen verbod om de paarden verder te transporteren; er staat alleen dat dat moet gebeuren door een erkende transporteur.

Citaat:
de communicatie is trouwens ook niet alles Nagelbijten / Gniffelen ken veel paardeneigenaren die nog niet op de hoogte zijn, en als ik het ieniemienie artikeltje in de krant vorig jaar niet had opgemerkt had ik het ook niet geweten zonder internet.

De vakpers staat er al een jaar bol van; stamboeken berichten erover in hun ledenbladen. Hoezo, niet geïnformeerd?

Citaat:
en ook ik heb nog helemaal niets gemerkt van controles Nagelbijten / Gniffelen

Dat komt nog wel als ik de berichtgeving mag geloven. Maar of de politie daar ook tijd voor zal hebben, is natuurlijk nog maar te bezien. Op keuringen van het vlaams haflingerstamboek worden er dit jaar in alle geval chips gecontroleerd. Idem voor de paardenmarkten van Torhout en Sint-Lievens-Houtem: geen chip en paspoort is terug naar huis.

Citaat:
De paardenmarkt is trouwens heel wat ruimer dan die waar alles volgens het boekje gebeurd Knipoog weet niet of jij contact hebt met de paardenhandelaren "van de oude stempel", maar ik iig wel en daar wordt de equipas en de chip allesbehalve op veel gejuich onthaald, laat staan dat ze er zich dan ook maar iets van zullen aantrekken (moet je nagaan hoeveel mutatiedocumenten voor sommige van hun paarden moeten ingevuld worden Clown )

Inderdaad, in de handel wordt die mutatie allesbehalve consequent doorgevoerd. En eigenlijk is het ook maar onnozel om aan te nemen dat dat wel gebeurt - hoelang blijft een paard bij een handelaar?

Daarmee heb ik ook een punt van kritiek voor Coliena: het systeem is maar zo waterdicht als zijn gebruikers ermee omspringen. Volgens mij zullen veel particulieren of handelaren het muteren achterwege laten, waardoor de data niet meer klopt. Je kunt beboeten wat je wilt, maar als het niet klopt is het eigenlijk al te laat. En laat ons in het achterhoofd houden dat wij in België wonen, waar fraude en belastingsontduiking een nationale sport is...

Mystica: oudere haflingers werden in België gechipt met een chip van het Trovan systeem, wat niet werkt met de huidige chiplezers. Dus dat die alleen in belgië kon gelezen worden, kan wel eens normaal zijn. Als dat het geval is, zou het paard wel moeten terug te vinden zijn in de database van het haflingerstamboek met zijn chipnummer...

Nadya schreef:
Wat is er mis met DNA registratie, als dat een alternatief is voor de chip?

Het kost geld aan de eigenaar bij iedere controle, is traag, en brengt veel gedoe met zich mee. Fijn als je dat allemaal wil doen, maar mij niet gezien. (afgezien van het feit dat ik niet in .nl woon, natuurlijk)

savath schreef:
En dan nog een paspoort en encodering vanaf een half jaar ouderdom.
bij mijn bwp veulen die netjes op 1.5 maand gechipt werd,en alles netjes aangevraagt heeft het wel geteld geduurd tot ze 1 jaar oud was eer ik de dokumenten had en het paspoort,stel dat ik ze zou verkopen naar het buitenland,gaat dat niet omdat ik geen pas had

Dat ligt denk ik aan het BWP stamboek; normaal gezien krijg je je papieren ten laatste 10 dagen na ontvangst van de papierwinkel voor niet-stamboek paarden en ten laatste 60 dagen na ontvangst voor stamboekdieren. Maar je bent niet de eerste waarvan ik zo'n verhalen hoor, dus er scheelt duidelijk iets.

Groeten, SuSEQ