Paljassofie schreef:De overheid heeft imo wel controle over de databank en kan deze dus wel een prijs opleggen. Dan moeten ze die mutaties maar niet inbegrijpen (behalve die voor sterfgeval), want ik ben voorlopig niet van plan mijn paard te verkopen en het lijkt mij dus echt behoorlijk onzinnig.
Meer nog, de prijzen zijn vastgelegd door de overheid...
Citaat:
En die vervoersregel van 65 km is ronduit belachelijk

net als het beschouwen van paarden als vee (want in tegenstelling tot koeien ed worden paarden ook vervoerd voor sport en recreatie)
Nog nooit een veeprijskamp, beurs of tentoonstelling van dichtbij gezien? Vee genoeg dat "voor de lol" verscheept wordt... Toegegeven, die 65km is nogal conservatief, maar in het voorstel zit is natuurlijk geen verbod om de paarden verder te transporteren; er staat alleen dat dat moet gebeuren door een erkende transporteur.
Citaat:
de communicatie is trouwens ook niet alles

ken veel paardeneigenaren die nog niet op de hoogte zijn, en als ik het ieniemienie artikeltje in de krant vorig jaar niet had opgemerkt had ik het ook niet geweten zonder internet.
De vakpers staat er al een jaar bol van; stamboeken berichten erover in hun ledenbladen. Hoezo, niet geïnformeerd?
Citaat:
en ook ik heb nog helemaal niets gemerkt van controles

Dat komt nog wel als ik de berichtgeving mag geloven. Maar of de politie daar ook tijd voor zal hebben, is natuurlijk nog maar te bezien. Op keuringen van het vlaams haflingerstamboek worden er dit jaar in alle geval chips gecontroleerd. Idem voor de paardenmarkten van Torhout en Sint-Lievens-Houtem: geen chip en paspoort is terug naar huis.
Citaat:
De paardenmarkt is trouwens heel wat ruimer dan die waar alles volgens het boekje gebeurd

weet niet of jij contact hebt met de paardenhandelaren "van de oude stempel", maar ik iig wel en daar wordt de equipas en de chip allesbehalve op veel gejuich onthaald, laat staan dat ze er zich dan ook maar iets van zullen aantrekken (moet je nagaan hoeveel mutatiedocumenten voor sommige van hun paarden moeten ingevuld worden

)
Inderdaad, in de handel wordt die mutatie allesbehalve consequent doorgevoerd. En eigenlijk is het ook maar onnozel om aan te nemen dat dat wel gebeurt - hoelang blijft een paard bij een handelaar?
Daarmee heb ik ook een punt van kritiek voor Coliena: het systeem is maar zo waterdicht als zijn gebruikers ermee omspringen. Volgens mij zullen veel particulieren of handelaren het muteren achterwege laten, waardoor de data niet meer klopt. Je kunt beboeten wat je wilt, maar als het niet klopt is het eigenlijk al te laat. En laat ons in het achterhoofd houden dat wij in België wonen, waar fraude en belastingsontduiking een nationale sport is...
Mystica: oudere haflingers werden in België gechipt met een chip van het Trovan systeem, wat niet werkt met de huidige chiplezers. Dus dat die alleen in belgië kon gelezen worden, kan wel eens normaal zijn. Als dat het geval is, zou het paard wel moeten terug te vinden zijn in de database van het haflingerstamboek met zijn chipnummer...
Nadya schreef:Wat is er mis met DNA registratie, als dat een alternatief is voor de chip?
Het kost geld aan de eigenaar bij iedere controle, is traag, en brengt veel gedoe met zich mee. Fijn als je dat allemaal wil doen, maar mij niet gezien. (afgezien van het feit dat ik niet in .nl woon, natuurlijk)
savath schreef:En dan nog een paspoort en encodering vanaf een half jaar ouderdom.
bij mijn bwp veulen die netjes op 1.5 maand gechipt werd,en alles netjes aangevraagt heeft het wel geteld geduurd tot ze 1 jaar oud was eer ik de dokumenten had en het paspoort,stel dat ik ze zou verkopen naar het buitenland,gaat dat niet omdat ik geen pas had
Dat ligt denk ik aan het BWP stamboek; normaal gezien krijg je je papieren ten laatste 10 dagen na ontvangst van de papierwinkel voor niet-stamboek paarden en ten laatste 60 dagen na ontvangst voor stamboekdieren. Maar je bent niet de eerste waarvan ik zo'n verhalen hoor, dus er scheelt duidelijk iets.
Groeten, SuSEQ