Burgers' Zoo gaat kadavers dode paarden gebruiken als voer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Burgers' Zoo gaat kadavers dode paarden gebruiken als voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:17

Latruda schreef:
bij BBITP staat een topic met foto's waar een COMPLEET paard gevoerd word.
Dit was bij dierenpark beekse bergen.
Niet dat ik er iets op tegen heb. zeker niet ik zou het zelfs wel iets vinden voor mijn paard.
Ik heb nl liever dat ze door een leeuw of tijger oid opgegeten word als door een een mens Bv.

Edit: Link.. [BB-ITP] Paard als lunch (LETTERLIJK: niet voor zwakke magen!)

hie hier de link daar doel ik eigelijk meer op.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:38

Ik vind het prima, beter dan het vlees vernietigen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:40

Roosii3jJ schreef:
Ik dnek ook niet dat ze zo een heel paard gaan geven.. Doen ze tog ook niet met ander vlees dat ze krijgen?

Ja hoor, bij de gieren zie je de (dode) konijnen zo liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:53

Ir111 schreef:
Roosii3jJ schreef:
Ik dnek ook niet dat ze zo een heel paard gaan geven.. Doen ze tog ook niet met ander vlees dat ze krijgen?

Ja hoor, bij de gieren zie je de (dode) konijnen zo liggen.

Blijdorp voerde tig jaar geleden al hele kippen. Roofdieren hebben nl ook ingewanden en botten nodig om alles binnen te krijgen. Heel beest is makkelijker dan de juiste verhoudingen mixen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:20

WowAmigo schreef:
Wij waren in Zuid Spanje 2 jaar terug, daar was een paard doodgegaan in een natuur"park". Mijn man had hem zien liggen en ging met mij 2 dagen later weer kijken. Hele paard hol! Alleen nog maar botten en vel, compleet afgevreten. Lijkt mij een goede situatie, nou schijnen ze in Spanje ook de karkassen weg te moeten halen ivm dierziektes, maar als de natuur zo te werk gaat heb je daar volgens mij helemaal gfeen kans op.

Vraag me trouwens af hoe dat gaat als ze hele karkassen gaan voeren, volgens mij worden de "restjes" in de natuur door de gieren e.d. opgevreten. Of mogen die dan ook even op de lunch bij de leeuwen?

Vindt het verder wel een ok plan.

Die restjes verdwijnen ook wel zonder gieren (en zelfs zonder leeuwen).

Vanmorgen nog een college gehad over successie van (voornamelijk) insecten op kadavers.
Er werd ook een onderzoek besproken (met foto's!) waarin vers geschoten zwijnen in een bos en in een stuk open veld op de Veluwe waren neergelegd. De kadavers waren goed afgeschermd tegen vossen en andere grotere aaseters, maar ze waren toch (in augustus) binnen 7 resp. 9 dagen gereduceerd tot botten en wat restjes droge huid.

On topic: Als de paarden al dood zijn lijkt het me wel een goed plan.
Als er bij de ingang van de dierentuin gewaarschuwd wordt voor de mogelijk schokkende aanblik hebben de bezoekers zelf de mogelijkheid om hun kinderen thuis te laten of om ze te waarschuwen, of om een stukje om de roofdieren heen te lopen.

Als mensen alleen "lieve" dieren aan hun kinderen willen laten zien dan zijn daar ook wel prentenboeken of disneyfilms voor. (maar zelfs in de Lion King maken dieren elkaar dood.)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:50

Het lijkt nu een nieuw plan, paarden(benen) voeren. Maar wat kregen die leeuwen/ tijgers ed. eerst dan te eten in de dierentuinen ?? Geen boterham met pindakaas lijkt me? Nagelbijten / Gniffelen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:22

Prima idee, is gewoon de natuur.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:09

Goed bedacht!
Vind het wel een beetje een luguber idee dat je daar een heel paard kunt zien liggen. Heb ik liever dat er een been ligt, dan een heel paard. Nagelbijten / Gniffelen Dat valt zo op.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:14

Ik heb er laatst een documentaire over gezien op TV hoe Burgers Zoo dat precies deed. Ik ben ook wel voor. Beter dat de leeuwen er nog lekker van kunnen eten dan dat het 'weggegooid' wordt. En al dat vlees is gewoon puur natuur, zo wordt natuurlijk gedrag gewoon in stand gehouden.

Vind alleen dat ze dat natuurlijk niet kunnen doen met levende dieren. Beetje traumatisch voor kleine kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:40

Lous schreef:
Vind alleen dat ze dat natuurlijk niet kunnen doen met levende dieren. Beetje traumatisch voor kleine kinderen.

Nou, niet alleen voor kleine kinderen hoor Clown

Bovendien vind ik het ook oneerlijk naar het prooidier toe, in de wilde natuur is er nog vluchtkans (kudde erbij, meer ruimte), in een dierentuin niet.
Maar ze zullen al wel dood zijn.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:42

Ik vind het ook een goed idee. Lachen
Zoals de meeste zou ik het liever niet willen zien met een levend beest die nog moet worden afgemaakt door de leeuwen, maar gewoon een kadaver lijkt me een goed idee.
En inderdaad wat oomens al zegt: als ze gewoon vantevoren een waarschuwing geven wat er te zien zal worden, kan het best voor de kleine kinderen, dan kunnen de ouders altijd zelf nog beslissen wat ze ermee doen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:43

Lijkt me stug dat er levende have gebruikt wordt
Er staat duidelijk dat het om kadavers gaat.
Ik vind het een goed plan, puur natuur en beter vlees als wat ze nu vaak krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:57

Mork schreef:

Dode kadavers nog wel, doder kan niet volgens mij! Haha!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:38

ReneZ schreef:
prima plan

jah idd ,, als ze die beesten er maar niet SPECIAAL voor slachten,, gewoon wachten tot ze dood zijn

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:43

vind het ook wel een goed plan....

leeuwen en tijgers moeten ook eten..

als mijn kat weer eens met een muis,vogel,konijn thuis komt dan laat ik hem dat ook gewoon opeten....als hij dat lekker vind moet hij dat gewoon doen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:08

Ik vind het een prima idee. Bij sommige dierentuinen zie je ook wel eens gieren bij de roofdieren zitten. Dus hele karkassen worden netjes schoongemaakt (en ook door de insecten eerder genoemd door iemand).

Ik vraag me af waar deze kadavers precies vandaan komen. Je hoort de laatste tijd veel meer over gieren die hierheen komen (met name omdat er in Spanje geen kadavers meer mogen blijven liggen) voor kadavers en het zou wel sneu zijn als deze ook allemaal hun door de neus worden geboord.

Zielig voor kinderen vind ik het niet. Ik vind het niet meer dan normaal dat een kind weet hoe alles zit. Dus ook dat een tijger een paard eet en dat haar plakje worst ook van een koe komt. Tjaa.. haar plakje worst daarvan zie je niet meer dat het een beest is geweest en bij die tijger toevallig wel.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:12

hebben ze goed bedacht, Knipoog Haha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:28

_mexx_lady_ schreef:
ReneZ schreef:
prima plan

jah idd ,, als ze die beesten er maar niet SPECIAAL voor slachten,, gewoon wachten tot ze dood zijn

Dat zou inhouden dat ze eerst een tijd erge honger of pijn moeten lijden. In de natuur van Polen of zo zijn ze prooi zodra ze niet meer met de kudde meekunnen. Maar hier zijn er geen wolven of beren om dit werk te doen, dat moeten we dan aan deskundige mensen overlaten. Ik zit er niet mee wanneer er op een humane wijze ingegrepen wordt.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:05

IlsjePilsje ga mee in jouw reactie dat het niet zielig is voor kinderen. Inderdaad hun plakje worst komt ook van een dier.

Wat betreft de opmerking over China dat ze daar huisdieren eten, ieder land zijn eigen gewoontes qua dieren. In India eten ze geen koeien, die zijn daar heilig. Zij zullen het bizar vinden hoe onze boiindustrie is met de koeien. Ik ben het niet eens met de manier waarop sommige dieren geslacht worden. Maar omdat wij toevallig de hond en kat als huisdieren zien en niet om te eten is geen maatstaf voor de rest van de wereld.
Er zijn ook landen waar ze cavia's eten en wat denk je van al die konijntjes die met de kerst worden gegeten hier.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:11

Het lijkt mij dat al die prooipaarden wel eerst geslacht/geschoten moeten worden...
Zou een paard wat een spuitje heeft gehad, dan niet gevaarlijk zijn, als het wordt opgegeten??
Dan denk ik juist dat het roofdier in kwestie de dodelijke vloeistof ook binnen krijgt...
Of zie ik dit fout???

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:15

Ik vind het een prima plan!
(was toen ik de titel las wel even bang voor een 'aaah sjielugh' topic, wat gelukkig niet zo is Haha!)

Wanneer de zwakke paarden dan eerste gewoon geschoten worden heb ik er geen enkel probleem mee.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 02:11

Ir111 schreef:
Mork schreef:

Dode kadavers nog wel, doder kan niet volgens mij! Haha!

Haha! Ja dubbel he? ROFL

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:07

Blue_Eyes schreef:
Zoals gezegd, Assie, ik denk dat veel dierentuinbezoekers het een brug te ver zouden vinden als de leeuw eerst zelf de koe of het paard nog moest doden in de kooi. Maar nu moet hij het in ieder geval zelf aan stukken scheuren ipv dat het al hapklare brokken zijn.

Er staat ook nergens in mijn reactie dat ik dat graag zou willen zien Knipoog . Totaal niet zelfs, want ook dan is geen sprake van natuur. Een (ziek) dier in een kooi met leeuwen zetten waar geen vluchtwegen zijn, dat is ook geen natuur.
Ah well, zoals ik al zei, ik vind het hele idee leuk hoor en ben er absoluut voor. Alleen dat gebazel over het woordje natuur irriteert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:49

ah, als ik de niet opgegeten hoefjes daarna mag hebben Cool Vork

xLovesunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:53

Als ze erg verzwakt zijn dat is het wel een goed idee, maar anders echt ook niet.