Franke Sloothaak bitloos!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Franke Sloothaak bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:09

Bandida schreef:
jokari schreef:
Bandida, er zijn toch ook mensen genoeg die met een simpele hoge neusriem rijden ? Een sperriem komt er bij mij gewoonweg niet om.

Toen ik als kind leerde rijden bestonden die hoofdstellen met sperriem niet eens Knipoog Ja uiteraard zijn er een hoop mensen die met een andere optoming rijden. Maar op een doorsnee concours? In een gewone ruitershop? Je ziet echt bijna niets anders..

Hou oud ben jij dan?
Zoveel ouder dan ik (34) ben?

http://static.bokt.nl/upload/52/argus_groot.jpg
uit een erg oude doos Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:14

Misschien waren er alleen geen sperriemen op haar manege, bij ons hadden ze die een jaar of 18 geleden ook amper. Ik denk dat ze wel al bestonden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:16

overigens, de naam argus verraad wel wat Lachen
De kwpn-ers zijn nu alweer bij de D, de A-tjes zijn alweer 3 Lachen
Zo'n oude foto dus Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:57

Wat bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:59

Ik?

Dat de letter A van toen nogal lang geleden is Lachen
Paard heette argus.
En toen al een sperriem Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:01

Dat is dus al een jaar of.....25 geleden?? (zoiets, ben niet zo goed in cijfertjes en tellen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:05

Ik ben ook niet zo goed in tellen, vallen ook een paar letters weg in het alfabet waar geen namen voor verzonnen hoeven te worden...maar meer dan 20 jaar terug is het idd wel Lachen
Gok zo op 23 jaar...was mijn lievelingspaard toen op die stal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:16

Oooh, je had het over de foto uit de oude doos. Bloos Kee, duidelijk. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:20

jokari schreef:
http://www.westfalenblatt.de/redaktion/ ... 443809.jpg

is enige foto die ik tot nu toe gevonden heb, heb nog geen sprongen gezien.

Wat lijkt dat hoofdstel apart te zitten, of zie ik het verkeerd? De touwtjes over de neus?

In elk geval, ik vind het een leuke actie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:47

Citaat:
Zoveel ouder dan ik (34) ben?

Tong uitsteken Jonger! (niet veel Knipoog ) Ik begin te vermoeden dat ik uit een gebied kom waar ze niet zo 'mee' waren met het laatste Haha!

Afbeelding

Met dit soort lage neusriem reed in mijn omgeving zowat iedereen in de jaren '80. Dit was ook in mijn manege tot een jaar of tien geleden 'gewoon'. Dat die nu bijna niet meer gebruikt worden is me eigenlijk pas een paar jaar terug opgevallen, maar ik ben zelf ook niet zo erg mee met wat dan wel 'in' is in de sport Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:49

Ik ken de lage neusriem ook nog wel hoor Lachen
Maar de gecombineerde is voor mij al gewoon vanaf de begin tijd dat ik paardrij.
Net zoals peesbeschermers en dekens.
Daar hoor ik mensen ook wel eens over praten dat het iets van de laatste tijd is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:53

runningkawa schreef:
Ik ken de lage neusriem ook nog wel hoor Lachen
Maar de gecombineerde is voor mij al gewoon vanaf de begin tijd dat ik paardrij.
Net zoals peesbeschermers en dekens.
Daar hoor ik mensen ook wel eens over praten dat het iets van de laatste tijd is Lachen

Echt joh?

Dan denk ik dat ik net als Bandida uit een gebied kom waar ze wat achterliepen Knipoog
Ik ben jonger, maar ik heb leren rijden op een manege waar ze allemaal lage neusriemen hadden en beenbeschermers en dekens waren er niet.
Misschien komt dat omdat de manege van een oudere man was? En daarna heb ik heel lang les gehad van mijn opa, dus ook nog ouderwets Knipoog
Voor mij is het echt iets van de laatste jaren dus Haha!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:54

griebels schreef:
Ik zou ook heel graag bitloos willen rijden (endurance) maar dan moet je wel een paard hebben wat geen eigen wil doordramt.
Ik kan in de bak mijn paard op zit etc rijden maar in de bossen is er maar 1 rem die werkt voor hem en dat is het bit. Hij loopt overal dwars doorheen. Ik heb ook weleens op het halster gereden buiten maar hij maakt daar echt gigantisch misbruik van helaas...
Dus voor ons maar gewoon een (scherp) bit buiten Knipoog

Ik rij ook bitloos en met een halster is mijn paard niet te houden. hij reageert er kortweg gewoon niet op. een een bitloos hoofdstel wel. wij hebben die van de onlineruitershop. daar reageert ragebol het beste op.

Vind het trouwens goed van hem dat hij heeft gewonnen met een bitlooshoofdstel en dat het voor dat paard wel werkt. maar ik ken iid ook paarden die veel beter op het bit lopen
Qua trekken met bit. dan kan je een paard pijn doen maar dat geld ook voor bitloos. dat kan best scharp inwerken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:01

RedPassion schreef:
Ik ben jonger, maar ik heb leren rijden op een manege waar ze allemaal lage neusriemen hadden en beenbeschermers en dekens waren er niet.

Idem hier Clown
Zadeldekjes: twee soorten, rechthoekig katoen, ruitvormig doorstikt, of zadelvormig katoen, ook doorstikt, en met wat geluk wel in vijf egale kleuren te krijgen! Om een of andere reden lijken donkergoen en knalrood wel mijn herinneringen te overheersen Haha!
Zadels hadden drie singelstoten, en singels bestonden uit van die touwtjes naast mekaar. Bij feestelijkheden werd er al eens gebandageerd, maar beschermers.. nee, kenden we niet. Dekens waren er voor zieke paarden Haha!
RK: Reed je misschien in een omgeving waar op een redelijk niveau competitie werd gereden? Dan kan ik me best voorstellen dat alles anders was hoor. Ik denk ook wel dat al die spullen bestonden, alleen zal het gebruik niet zo erg verspreid geweest zijn. Ik herinner me zelf ook dat ik eens in een lokale privéstal (jachtpaarden) stond en nauwelijks wat kon herkennen van het tuig op de hangers Haha! Andere wereld..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 06-06-08 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:04

hier was ik 16

hier was ik 13 geloof ik

Paarden zijn ook nog eens van verschillende eigenaren Lachen

peesjes en gecombineerd hoofdstel
Heel normaal voor mij dus Lachen

Maar goed wel offtopic, maar ik kan me dus nooit zo goed vinden in de termen dat het van de laatste tijd is Haha!

Overigens leerde wel om het niet aan te snoeren, daar werd echt wel op gecontroleerd.
Gewoone trens erin. Geen hulpteugels.
Springen met de handen o de rug en knoop in de teugels.
Dus wel lekkere "ouderwetse" les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:06

Ik ga Paul komende week even vragen naar zijn bevindingen.
Voor wie hem niet kennen; hij is ook werkzaam als vertegenwoordiger bij een groot merk in bitten.

Verder is hij geen paardentandarts, maar gebitsverzorger. En instructeur. Druk baasje, die Paul.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:43

Bandida schreef:
RedPassion schreef:

Idem hier Clown
Zadeldekjes: twee soorten, rechthoekig katoen, ruitvormig doorstikt, of zadelvormig katoen, ook doorstikt, en met wat geluk wel in vijf egale kleuren te krijgen! Om een of andere reden lijken donkergoen en knalrood wel mijn herinneringen te overheersen Haha!
Zadels hadden drie singelstoten, en singels bestonden uit van die touwtjes naast mekaar. Bij feestelijkheden werd er al eens gebandageerd, maar beschermers.. nee, kenden we niet. Dekens waren er voor zieke paarden Haha!
RK: Reed je misschien in een omgeving waar op een redelijk niveau competitie werd gereden? Dan kan ik me best voorstellen dat alles anders was hoor. Ik denk ook wel dat al die spullen bestonden, alleen zal het gebruik niet zo erg verspreid geweest zijn. Ik herinner me zelf ook dat ik eens in een lokale privéstal (jachtpaarden) stond en nauwelijks wat kon herkennen van het tuig op de hangers Haha! Andere wereld..

volledig mee akkoord, was bij mij net dezelfde situatie. Hoge neusriemen waren uitzonderingen, gecombineerde, mexicaanse of whatever zag je alleen bij eigenaars, niet op manegepaarden. Nagelbijten / Gniffelen
En die singels, idd die touwtjes, wahaha, wordt dat nog gebruikt ? Haha!

For the record, ik ben hooguit een jaar jonger dan Bandida, als ik mij goed herinner. Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:19

jokari schreef:
En die singels, idd die touwtjes, wahaha, wordt dat nog gebruikt ? Haha!

Heb een paar weken geleden nog eentje gekocht Tong uitsteken (western)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:35

runningkawa schreef:
hier was ik 16

hier was ik 13 geloof ik

Paarden zijn ook nog eens van verschillende eigenaren Lachen

peesjes en gecombineerd hoofdstel
Heel normaal voor mij dus Lachen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A84C8EZF.jpg

jaren '90

het was een gecombineerde neusriem denk ik, maar sperriem was al heel lang kwijt

dekje is wel über retro Clown

dekens waren idd voor zieken paarden en peesbeschermers/bandages etc kende ik niet, ook gingen de paarden zó de trailer op, geen verband-werk en geen dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:22

Leuke foto Lachen
Ooohhh, zo'n vilten dekje Haha!
Dat ken ik ook nog wel Haha!
Al heb ik ook die weinig gebruikt Lachen

Op de trailer gingen ze met peesbeschermers, maar dan gingen ze ook naar wedstrijd en dat was ook springen, dus hadden ze het vast al om Lachen
Bandages werden daar ook niet gebruikt...ooks etjes was toen nog niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:44

sabine1985 schreef:
Paul Versluis is ook de tandarts van mijn "menmerrie", en hij was toch niet zo te spreken over bitloos rijden volgens mij.

dit in verband met het neusbotje dat hij regelmatig gebroken had gezien door bitloos rijden.>>>
noodstop>>>

JoviBan schreef:
Ik ga deze uitspraak verifiëren. Lijkt mij namelijk niet kloppen, zoals jij het stelt.

Inmiddels gedaan en dit is zijn reactie hierop:

Wat een flauwekul zeg. Ik heb nog nooit een gebroken neusbotje gezien. Ik zeg alleen dat de neusriem niet te laag moet vanwege het neusbotje. Mensen maken daar weer hun eigen verhaal van.

Ik word er een beetje moe van zo langzamerhand, dat mensen beweren dat met bitloos zo gemakkelijk het neusbot te breken is, en/of dat ze dat zelf gezien hebben, en nu door sabine1985 zelfs dat een zeer deskundige en ervaren gebitsverzorger dit vaak gezien zou hebben. Verward

Bovenstaand reactie van de betreffende gebitsverzorger zegt genoeg, lijkt mij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:01

Wendy schreef:
Visconti schreef:
Ik vraag me trouwens af of hij weet dat een martingaal geen enkel nut heeft bij een bitloos hoofdstel Nagelbijten / Gniffelen

Want?

Hier zou ik ook nog een uitleg bij willen hebben Clown

Dat bitloos het neusbotje zou breken is zo een standaard fabel. Ik heb nog nooit iemand gehoord waarbij het werkelijk gebeurt is. Je moet het wel erg fout doen en een hack met lange scharen gebruiken omdat de gaan redden, denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 10:09

JoviBan schreef:
sabine1985 schreef:
Paul Versluis is ook de tandarts van mijn "menmerrie", en hij was toch niet zo te spreken over bitloos rijden volgens mij.

dit in verband met het neusbotje dat hij regelmatig gebroken had gezien door bitloos rijden.>>>
noodstop>>>

JoviBan schreef:
Ik ga deze uitspraak verifiëren. Lijkt mij namelijk niet kloppen, zoals jij het stelt.

Inmiddels gedaan en dit is zijn reactie hierop:

Wat een flauwekul zeg. Ik heb nog nooit een gebroken neusbotje gezien. Ik zeg alleen dat de neusriem niet te laag moet vanwege het neusbotje. Mensen maken daar weer hun eigen verhaal van.

Ik word er een beetje moe van zo langzamerhand, dat mensen beweren dat met bitloos zo gemakkelijk het neusbot te breken is, en/of dat ze dat zelf gezien hebben, en nu door sabine1985 zelfs dat een zeer deskundige en ervaren gebitsverzorger dit vaak gezien zou hebben. Verward

Bovenstaand reactie van de betreffende gebitsverzorger zegt genoeg, lijkt mij.

Het is bangmakerij en tegelijkertijd een afleidingsmanoeuvre om de aandacht van het bit af te leiden en ook iets negatiefs te kunnen zeggen over bitloos rijden, waardoor rijden mét bit weer een stukje minder bezwaarlijk lijkt, immers bitloos is 'ook slecht'

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:08

Wat je niet op het neusbotje hangt, kan het neusbotje ook niet breken, zo simpel is dat. Hangt hij daar wel, dan hangt hij te laag, net zo simpel Haha!.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:01

Misschien moet eens iemand een testje + foto's doen met wat slachtafval en een neusbot proberen overtrekken. Ik stel voor met een kabel en machinaal, want met de hand, zelfs met een hefboom, of met lederen materiaal gaat dat echt niet lukken.
Beetje gruwelijk misschien, maar een gezond nooit eerder gebroken bot kan je trekkend aan lederen leidsels als mens echt niet breken, en dan is dat duidelijk voor iedereen.