Van 'hel' vier dagen op de rug van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Van 'hel' vier dagen op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:37

Ja heb ik echt bewondering voor. Dat iemand die kracht nog kan opbrengen zeg!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:59

Zo dat vind ik knap zeg! Daar heb ik echt bewondering voor! Ik hoop dat het haar goed doet en dat ze het gevecht met kanker wint.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:07

moelijk ..

goed dat ze de zin heeft ..en het wil gaan doen
of het slim is is ook een 2e

zoveel mogelijk 'normaal doorleven is zeker een goede instelling

ik reed in die tijd ook ,dat was mijn verzetje
en begrijp erg goed dat ze dit wil
zou dit ook nog graag willen ooit .

maar hoor ze nog bij iedere rit vragen "gaat het nog nick"
en ik maar ja roepen terwijl mensen hun hart vast hielden
of ik uberhaubt wel boven bleef hangen
daar we steeds een of andere kant op zakte
iets wat ik overigens zelf amper doorhad
en dit waren slechts ritjes van een halfuurtje 3 kwartier mak an ..

zou het iig af laten hangen van de bloedtesten en de conditie waarin ze dan is
en zich geestelijk voor bereiden op dat het misschien wel geen reeele wens is
niet uit te voeren is ..tot het uiterste gaan betekend jezelf ook verzwakken
en dat is juist nu geen strakke actie

als blijkt dat het er heel erg slecht voor staat en kans op genezen klein is
dan nog knokke ! wonderen zijn echt de wereld nog niet uit
als blijkt dat er geen redden meer aan is
ja zet dan alles op alles om te doen wat je nog wilt
ook al betekend dat een mogelijke versnelling vh geheel
dat is dan een bewuste keuze ..

nomaals .. respect voor de wil en keuze
maar aub wees slim en bekijkt het op dat moment ..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:22

Yellowfish schreef:
Ik kan niet meer dan me aansluiten bij Billy, ondanks dat ik ontzettend veel respect heb voor deze vrouw.

Ze wil voor haar leven knokken, waarom zet ze het dan diezelfde week weer op het spel? ik denk dat maar weinig mensen hier beseffen hoe laag je in je bloedwaarden zit na een chemokuur/bestraling, en hoe ontzettend link dit dus eigenlijk is..

_rosita_ schreef:
Jeetje Billy, wanneer jij tegen al 'jouw' kankerpatienten zo geweldig eerlijk bent geweest, kan ik me voorstellen dat je er nu niet meer werkt.
Bah, een mening kun je hebben, maar je kunt het ook zo bot je strot uitkrijgen dat het volledig respectloos is!

Oh, dus ze had tegen de patienten moeten zeggen ' moet u vooral doen! succes mevrouw ! ' en vervolgens op het matje geroepen worden omdat mevrouw in kwestie is bezweken aan een virus oid?

Helemaal eens!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:23

Op zich is het natuurlijk hartstikke nobel dat ze ervoor gaat maar als ik denk aan mijn vader die hoe vaker hij chemo kreeg hoe slechter hij er aan toe was......de eerste kuur ging nog, de tweede viel al veel zwaarder.....hij had echt al zijn krachten nodig om zich weer te herstellen van de chemo.

Wil ze echt geld inzamelen ten koste van haar eigen genezing? Vraag me af of het fonds achter deze beslissing staat als ze er bij neer mocht vallen of niet zou genezen doordat ze haar lichaam niet de kans heeft gegeven te herstellen. Misschien bot gezegd maar helemaal uit te sluiten is het niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:28

Ik vind de kracht die ze toont mooi en bewonderenswaardig.
Ik snap Billy's reactie ook wel. Maar ik denk dat een flinke dosis levenslust en positiviteit ook erg genezend zou zijn. Alhoewel de kansen op genezing mijn inziens redelijk gering zijn in dit geval.
Maar...de kans dat ze door deze actie een dodelijke infectie oploopt is ook megagroot. Ik hoop dat het allemaal goed gaat en ze veel plezier heeft maar ik denk dat het idd niet zo slim is.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:13

De ene chemo is de andere niet....

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:26

Nee, dat is zo. Mijn vader had een lichte kuur Knipoog . Maar het ene lichaam is het andere ook niet.

Ik ervan uit ga dat haar prioriteit bij het beter worden ligt en dat ze alles er voor doet om beter te worden. Een zware lichamelijke inspanning hoort daar niet bij m.i.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:30

Super om de plannen te hebben , en daar zelf verantwoordelijk voor te zijn, pak de ruimte om te genieten , je weet toch vantevoren nooit hoe hobbelig een weg is voordat je hem zelf gegaan bent. Succes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:54

Billy schreef:
Hoe dom kun je zijn...
Ze is dan absoluut niet in de conditie om een viierdaagse te rijden, en afgezien daarvan heb je nog allerlei infectierisico's en zo.
Dit is echt oerstom en spelen met je leven....

Ik heb diep respect voor haar maar kan me jouw reactie ook voorstellen. Het is net als iemand die na een hartoperatie nog even een kratje bier en een slof sigaretten rookt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:56

You go girl, zolang je goede begeleiding hebt, ga ervoor.
Als het aan de dokters lag zat ik toen ik 14 was voor het laatst op een paard maar ben nu 31 en heb er zelfs 2, als je het wilt kan er een boel hoor Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:10

Yellowfish schreef:
Oh, dus ze had tegen de patienten moeten zeggen ' moet u vooral doen! succes mevrouw ! ' en vervolgens op het matje geroepen worden omdat mevrouw in kwestie is bezweken aan een virus oid?

Nee en dat is wat ik ook nergens beweer. Wat ik aangeef dat ik de botte manier waarop dit wordt gebracht ik volkomen respectloos vind... Als ik als patient zo toegesproken zou worden, zou ze toch een antwoord van mij krijgen... Dit is internet, dingen kunnen anders overkomen, maar irl zijn er werkelijk mensen die op deze manier praten tegen iemand en dat vind ik niet kunnen!
Ik zeg nergens dat het een erg wijze zet is van deze vrouw, maar wanneer zij hier kracht uit put, energie van kríjgt en is wat zij wilt... alle repect voor dat doorzettingsvermogen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:26

De kuren die ik gegevn heb voor Lymfeklierkanker waren niet zo kinderachtig. Dan lag je minimaal 3 a 4 weken in het ziekenhuis, voor je getallen weer een beetje normaal waren en het ergste infectie- en bloedingsrisico geweken was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:33

Chemo's bij lympheklierkanker liegen er niet om. Ik heb iemand gekend die aan de ziekte is overleden. Net na een chemo mocht ze niet eens uit een waterglas drinken waar een ander uit had gedronken, omdat haar weerstand gewoon beneden punt nul was gekelderd. Verder moest het huis gewoon steriel worden schoongemaakt. Ik ben eens op bezoek geweest en moest eerst mijn handen desinfecteren en een mondkapje op, omdat ik niesde.
Nou... dan een vierdaagse rijden te paard, ik vind het niet slim en ook niet verantwoord. Dat deze vrouw het voornemens is, vind ik dan wel weer moedig maar dat het onverantwoord is m.b.t. haar gezondheid, daar blijf ik bij. Een verkoudheid kan al fataal zijn in die toestand...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:35

Hopelijk is het een beetje positive thinking,
Een combi van de behandeling onderschatten en voor zichzelf een troost/zichzelf geruststellen voor wat komen gaat.
Ws zegt ze na afloop zelf ook dat het irrealistisch is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:33

Wow, ik vind het echt knap dat ze dat wil proberen!
Ik wil haar veel geluk en succes wensen!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:34

Weetje, ze moet vooral doen wat voor haar goed voelt.
Twee keer geconfronteerd worden met kanker is niet niks.
Tegen zo iemand zou ik niet zeggen dit moet je wel of niet doen.
Nee, doe vooral wat nu goed voor jou voelt. Pluk de dag.
Bekijk het van tijd tot tijd. Ik hoop van harte dat ze haar grenzen goed in de peiling houdt en wil haar alleen maar een heleboel succes wensen!!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:47

tja eigen keuze
ik vind het niet slim van haar ronduit dom (sorry Bloos)
na een chemokuur mag je toch ook niet bij dieren komen wegens kans op infectie?
als de artsen het niet slim vinden dan is dat ook niet slim ze zeggen dat heus niet voor niets en verzinnen dat ook niet..
ach ze moet het zelf weten dan maar Lips are sealed maar ik kan het echt niet begrijpen zovele mensen doen er alles aan om haar te helpen ed en zij gaat dan op 1week tijd haar leven op het spel zetten ongeloofelijk.. Boos!
ik heb een vriendin met botkanker zij heeft ook wel iets van alles doen wat ik kan Ja maar zoiets.. nee gelukkig niet Boos!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:23

jeanette schreef:
Soms is je energie op die je in de genezing van je ziekte moet steken. Dan kan paardrijden ervoor zorgen dat je weer nieuwe energie opdoet. Die je vervolgens weer in de genezing van je ziekte kunt steken. Je hebt het paardrijden nodig om te overleven. Ik had dat toen wel. En ja tijdens de chemo ben je vatbaarder voor allerlei bacterieën en infecties, maar het paardrijden leverde zoveel meer op dan dat het kostte. Het was het waard.

Anouska ik hoop dat je heel veel kilometers kunt maken en dat je er heel veel plezier aan zult beleven.

Ik weet als vriendin van Jeanette hoeveel het paardrijden haar heeft opgeleverd aan wilskracht en overlevingsdrang. Ondanks de chemo, ondanks de operaties, ondanks de hoge bloeddruk van de hormoonkuur en ondanks de angst, onzekerheid en de vreemde sociale reacties vanuit de omgeving. We hebben samen heel wat kilometers gemaakt te paard. Altijd met een leadrope bij de hand zodat als ze zelf niet kon, ik het stuur van haar paard over kon nemen vanaf het mijne. We hebben onderweg gelachen en gehuild en ondanks haar rotziekte ook een prachtige tijd gehad.

Ik vind het dan ook uitgesproken kort door de bocht om te zeggen dat iemand dit niet zo kunnen of mogen doen. Zoals Jeanette al schrijft.. soms heb je voor het oog onverstandige dingen nodig om te kunnen blijven vechten tegen en werken met je ziekte.

Ik sluit me aan bij Jeanette:

Anoeska ik hoop dat je veel kilometers kunt maken met een lijf dat mee wil en dat het je kracht geef. En tegelijkertijd hoop ik dat je op tijd stop als het even niet wil, om het daarna weer op te kunnen pakken. Goede reis!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:32

mensen respecteer verdomme is iemands keuze.. Sjeeminee he..

Deze vrouw heeft zelf een zware ziekte is zwak etc. Maar waarom zou je iemand zon weerwoord geven als diegene het echt zelf wil? Wat willen jullie daarmee bereiken dan??

Als ik die ziekte zou hebben (ik hoop niet dat ik hem ooit zal krijgen) En ook al ben ik ziek zwak en misselijk, dan ga ik ook niet thuis zitten piekeren, paarden zijn een lichtpunt in mijn leven wat dat betrefd en ik heb ook zeker wat doelen voor ogen die ik nog wil bereiken voordat ik dood zou gaan.
Als ik niet naar de paarden kan of niet kan rijden etc, dan takel ik zelf nogmeer af.. denk ik dan, aangezien de paarden en het gebeuren eromheen mijn leven is.. Er is niks beters dan rijden bij mij als ik me slecht voel.. Ik heb een keer een hele maand niet gereden, en werd daar gewoon depressief van. kom op he.. Je bent een paarden liefhebber of je bent het niet! Er zijn mensen die nog erger aftakelen als ze hun alles niet kunnen uitoefenen..

Deze mensen kunnen al zo weinig, die zitten al aan een schema genagelt, zeker als hun leven niet meer zeker is. Dus wie zijn wij om daar over te oordelen???

Ik heb alleen maar grenzeloos respect voor deze vrouw, dat ze haar doel wil halen, en dat ze ook nog is geld wil inzamelen voor het KWF....

kom op mensen als je een greintje respect hebt hoor je deze vrouw juist net een hart onder de riem te steken.. En ze willen het ook nog is voor een goed doel doen ook nog.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:41

NIemand zegt hier dat we haar niks gunnen.
Niemand zegt hier geen respect te hebben voor haar positieve instelling en wilskracht.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:25

Anoushka, mocht ze dit ooit onder ogen krijgen natuurlijk..

Ik wil je heel veel succes wensen tijdens de Vierdaagse en natuurlijk heel veel sterkte tijdens je ziekteproces!
Geniet er lekker van en hoop dat je al je kilometers voor jou, en de mede patienten vol kunt maken! Toppie!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:28

Dank je Anya. Jij begrijpt het. Ik hoop dat Anouska ook zo'n iemand in haar omgeving heeft.

Ze gaat de 4 daagse rijden met een vriendin. Dus daar lijkt het wel op. Samen kunnen ze dan een heel eind komen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:32

Anya en Jeanette... prachtig omschreven... ik sluit me dan ook helemaal bij jullie aan!
Het vreet ongetwijfeld veel energie, maar ik ben ervan overtuigd dat het ook weer een lading positieve energie opleverd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 06:46

Ik heb veel kankerpatienten in zorg, mensen die zwak ziek en misselijk zijn van de chemo

Ik bewonder de wil, maar ik zou de daad echt inderdaad oerstom vinden........

Als je dan toch zo gaat spelen met je leven, waarom dan aan de chemo gaan?? ik zou dan die chemo lekker links laten liggen en gaan paardrijden.

Want feitelijk wat ze zou doen als ze daadwerkelijk gaat rijden is lak hebben aan haar gezondheid, en als je daar dan toch lak aan hebt........ waarom zou je je dan door allerlei medicijnen laten kwellen